Nvidia svarar på Linus Torvalds kritik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Förstår inte varför folk vill att allt ska vara öppet, hade ni varit företaget i fråga hade inte ni heller velat att det skulle vara öppet hur som helst, utan skyddat eran produkt, sen supportar de ju Linux så det är inte ens några problem

Givetvis bör man skydda sina produkter och därav closed source, men de kan lika gärna stödja en viss del till ett öppet alternativ som t.e.x en Open Source 2D drivrutin vilket de gjorde förr i tiden. Idag stödjer inte nvidia något open source över huvudtaget.

Hur som helst är det helt upp till nvidia, den kundgrupp som vill ha ett helt öppet system med fullgod 2D accelerering kommer inte att sträva efter att köpa nvidias nyaste kort då finns det bättre alternativ.

Skrivet av Intenso:

En intressant aspekt att ta upp är att i de större distarna är det inte Nvidias drivrutin som körs utan det är open source drivern nouveau. Den har vart default i Ubuntu redan från 10.04.

Det är för att man inte får skicka med en förinstallerad drivrutin utan slutanvändaren måste först acceptera EULAn. Då måste man ha ett öppet alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag hade gjort precis samma sak som Linus, Fuck you Nvidia!

Jag är dock ingen fan av Linux, tvärtom. Främsta anledningen är supporten. Den finns inte. Frågar man något om linux så får man oftast till svar "RTFM".
Vilket hade varit OK, Om någon av kodmupparna någonsin orkade skriva en manual som är användbar för folk som iinte redan kan allt.
Hur många linux guider finns det inte som säger "Så installerar du ENKELT blahblah" Med 10 rader med konstiga kommandon och växlar och vettefan vad.
Självklart så går det inte att följa guiden för att dom helt glömt bort att man måste skriva SUDO framför varje rad. (för att inte nämna dependencies)
Så med andra ord... Fuck You Linux!

Frustrerande support är frustrerande, oavsett om det gäller MegaCorp eller openSource.

Det handlar snarare om hur man är van vid att lösa sitt problem. Linux har, på grund av sitt öppna förhållningssätt, en Do-It-Yourself-prägel som kan ta ett tag att vänja sig vid. Användaren förväntas bry sig om sin arbetsmiljö istället för att få allt serverat på ett fat. Det finns projekt (Ubuntu, RedHat) som till viss del suddar ut skillnaderna och erbjuder någon form av centraliserad support, men den största informationskällan är communityt.

Personligen tycker jag ofta det är enklare att lösa problem i Linuxdistributioner just på grund av den uppsjö information det finns att tillgå.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Betyder det här att de håller tillbaka prestandan för att få likvärdig prestanda på windows och linux?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Jag hade gjort precis samma sak som Linus, Fuck you Nvidia!

Jo, det är ju så folk med dåligt ordförråd och som inte kan hantera konflikter "löser" sina problem, i slutändan har de inte löst något och inte förbättrat något heller, han vill ju uppenbarligen åt deras kod och med det beteendet så blev det mer avlägset än innan

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Förstår inte varför folk vill att allt ska vara öppet, hade ni varit företaget i fråga hade inte ni heller velat att det skulle vara öppet hur som helst, utan skyddat eran produkt, sen supportar de ju Linux så det är inte ens några problem

Om du laser boken "Katerdralen och Basaren" uatv Eric S. Raymond sa kommer du forsta varfor foretag inte borde vara sa himmla hemliga med allt dom gor. Opensource handlar mycket till del inte om att nagon skall ta din kod och ha den for sig sjalv, utan mer for att forbattra den, lagga till nagot etc. Tank om du var ett foretag som hade hela varldens programerare som utvecklare gratis?
Visst det ar lite svart att tro att det skulle ga och tjana pengar pa en sadan modell men i den boken tas det upp crika 10 (om inte mer) riktigt tips pa hur man kan tjana pengar..

Blir valdigt ledsen nar jag ser att sa manga har sa forutfattade meningar om linux, skulle villja forklara allt jag vet om det och varfor det utvecklas sa som det gor men det finns ingen tid till det har :/ Sa jag hoppas att alla som ar oppna for nya saker och allman frihet pa Internet laser pa mer om linux, sa mycket det gar. Jag hoppas att ni orkar det for ja, det tar ett tag innan man forstar hur man ska lara sig det och da ar det jobbigt..

I ovrigt kanns nvidias utalande valdigt dumt da dom inte svarar pa nagot utav vad Linus sa direkt. Mer bara ett desperat utalande om vilka saker dom har gjort under varen.. Att dom ligger langt fram i att utveckla for android ar ju precis det som ar fett mongo fult nar dom inte forsatter hela vagen ut och hjalper till mer pa desktops. Det ar lite samma sak som valve imo, visst alskar jeg deras spel. Men om man nu bygger en steam klient till android varfor inte bara valja gora en till for linux. Vi behover inte spelen ifran steam men att kunna chatta med sina basta kamrater nar men gor annat hade varit guld, visst finns wine och pol, men det har alldrig funkat bra for mig..

Forlat for inga svenska tecken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Betyder det här att de håller tillbaka prestandan för att få likvärdig prestanda på windows och linux?

Nja, mer som att dom utvecklar drivrutiner med mindre funktioner och enklare modell sa att dom enkelt ska passa pa alla linux distar. Pa windows oser dom nog pa sa mycket dom kan. Darav, hade dom givit oss bra dokumentation pa sina grejer sa hade opensource kunnat bygga enga drivisar ifred och kanske da fa dom till och med mycket battre an nvidias egna..

Har kan du lyssna pa en kille som jobbar med att bygga Nouveau drivisarna for nvidia till linux, assa dom basta fria. Dock visste jag faktiskt inte vad bummblebee vad for nagot innan denna artikel^^
http://hackerpublicradio.org/eps/hpr0838.mp3
Han forklarar inte just sa mycket om hur processen gar till men lite. Speciellt nar dom branns upp da han gor minsta lilla fel xD

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbleq:

Om du laser boken "Katerdralen och Basaren" uatv Eric S. Raymond sa kommer du forsta varfor foretag inte borde vara sa himmla hemliga med allt dom gor. Opensource handlar mycket till del inte om att nagon skall ta din kod och ha den for sig sjalv, utan mer for att forbattra den, lagga till nagot etc. Tank om du var ett foretag som hade hela varldens programerare som utvecklare gratis?
Visst det ar lite svart att tro att det skulle ga och tjana pengar pa en sadan modell men i den boken tas det upp crika 10 (om inte mer) riktigt tips pa hur man kan tjana pengar..

Blir valdigt ledsen nar jag ser att sa manga har sa forutfattade meningar om linux, skulle villja forklara allt jag vet om det och varfor det utvecklas sa som det gor men det finns ingen tid till det har :/ Sa jag hoppas att alla som ar oppna for nya saker och allman frihet pa Internet laser pa mer om linux, sa mycket det gar. Jag hoppas att ni orkar det for ja, det tar ett tag innan man forstar hur man ska lara sig det och da ar det jobbigt..

I ovrigt kanns nvidias utalande valdigt dumt da dom inte svarar pa nagot utav vad Linus sa direkt. Mer bara ett desperat utalande om vilka saker dom har gjort under varen.. Att dom ligger langt fram i att utveckla for android ar ju precis det som ar fett mongo fult nar dom inte forsatter hela vagen ut och hjalper till mer pa desktops. Det ar lite samma sak som valve imo, visst alskar jeg deras spel. Men om man nu bygger en steam klient till android varfor inte bara valja gora en till for linux. Vi behover inte spelen ifran steam men att kunna chatta med sina basta kamrater nar men gor annat hade varit guld, visst finns wine och pol, men det har alldrig funkat bra for mig..

Forlat for inga svenska tecken.

Bara för att någon har skrivit en bok om hur någons utopia är så betyder det inte att verkligheten är så

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbleq:

Om du laser boken "Katerdralen och Basaren" uatv Eric S. Raymond sa kommer du forsta varfor foretag inte borde vara sa himmla hemliga med allt dom gor. Opensource handlar mycket till del inte om att nagon skall ta din kod och ha den for sig sjalv, utan mer for att forbattra den, lagga till nagot etc. Tank om du var ett foretag som hade hela varldens programerare som utvecklare gratis?
Visst det ar lite svart att tro att det skulle ga och tjana pengar pa en sadan modell men i den boken tas det upp crika 10 (om inte mer) riktigt tips pa hur man kan tjana pengar..

Blir valdigt ledsen nar jag ser att sa manga har sa forutfattade meningar om linux, skulle villja forklara allt jag vet om det och varfor det utvecklas sa som det gor men det finns ingen tid till det har :/ Sa jag hoppas att alla som ar oppna for nya saker och allman frihet pa Internet laser pa mer om linux, sa mycket det gar. Jag hoppas att ni orkar det for ja, det tar ett tag innan man forstar hur man ska lara sig det och da ar det jobbigt..

I ovrigt kanns nvidias utalande valdigt dumt da dom inte svarar pa nagot utav vad Linus sa direkt. Mer bara ett desperat utalande om vilka saker dom har gjort under varen.. Att dom ligger langt fram i att utveckla for android ar ju precis det som ar fett mongo fult nar dom inte forsatter hela vagen ut och hjalper till mer pa desktops. Det ar lite samma sak som valve imo, visst alskar jeg deras spel. Men om man nu bygger en steam klient till android varfor inte bara valja gora en till for linux. Vi behover inte spelen ifran steam men att kunna chatta med sina basta kamrater nar men gor annat hade varit guld, visst finns wine och pol, men det har alldrig funkat bra for mig..

Forlat for inga svenska tecken.

Att nVIDIA har öppen programvara leder också till att konkurrenterna kan "låna" delar ifrån nVIDIAs programvara och använda/förbättra till sina egna programvaror och få en överlägsen kapacitet över nVIDIA, trots det är delar ifrån nVIDIAs programvaror.
det är troligtvis därför man inte gillar att dela med sig av grundkoderna ifrån programvaror på det sättet.
Desutom, vem fan förväntar sig att kunna spela på ett "endast-för-it-nördar" Linux OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Att nVIDIA har öppen programvara leder också till att konkurrenterna kan "låna" delar ifrån nVIDIAs programvara och använda/förbättra till sina egna programvaror och få en överlägsen kapacitet över nVIDIA, trots det är delar ifrån nVIDIAs programvaror.
det är troligtvis därför man inte gillar att dela med sig av grundkoderna ifrån programvaror på det sättet.
Desutom, vem fan förväntar sig att kunna spela på ett "endast-för-it-nördar" Linux OS?

Jo, jag är medveten om det och det är änna där vi har ett problem, hade alla parter gått öppna (Amd, intel etc.) så hade det inte spelat någon roll. Nu är det väldigt svårt efter som att windows och mac har ett sådant stort försprång :/

Linux är inte till för it nördar endast. Om du tror detta har du nog testat för lite distributioner.
Samt det är inte bara spel som kan använda sig utav gpu beräkningar

Skrivet av absurd:

Bara för att någon har skrivit en bok om hur någons utopia är så betyder det inte att verkligheten är så

Nej nej självklart inte. Men nu tycker jag du bara duckar för en möjlig lösning? För så hade jag kunnat argumentera mot precis allting?
Sedan om du vill ha ett exempel på ett företag som har följt denna modell och tjänat väldigt mycket pengar: http://www.redhat.com/

Visa signatur
Permalänk

Kom ju på skräckexemplet: tänk om kortet blir bättre på linux än på windows? Hur ska andra tillverkare (amd?) kunna använda nvidias drivrutiner?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fille3002:

Kom ju på skräckexemplet: tänk om kortet blir bättre på linux än på windows? Hur ska andra tillverkare (amd?) kunna använda nvidias drivrutiner?

Om AMD skulle få använda nVidias drivrutiner skulle ju åtminstonne inte bli en försämring, deras egna är ju bara ett problem

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd

Vill du hellre ha öppna drivrutiner som suger och inte går att använda, eller stängda drivrutiner som är av hög klass och uppdateras ofta?

AMD har öppna drivrutiner, och öppnat sina specar, så vem som helst kan skriva drivrutiner! Och AMDs drivrutiner suger hårt. AMDs drivrutiner till Solaris suger, det finns inte ens i 3D för ATI 4850 än idag. Det lär aldrig komma AMD drivrutiner till Solaris, trots att det är öppet.

Nvidia har stängda drivrutiner, men leverar drivrutiner av hög klass. De uppdateras samtidigt till Solaris. Så bland Solaris användare rekommenderas Nvidia.

Jag köpte AMD förrut, eftersom de var öppna, men fick aldrig Solaris drivrutiner till mitt öppna ATI 4850, väntade flera år. Nu kör jag Nvidia, och får hela tiden uppdaterade Solaris drivisar. Jag är toknöjd med Nvidia.

Spelar det roll vem som gör drivisarna egentligen? Om det är öppna drivisar, eller stängda - är inte det viktiga att de funkar bra?

Permalänk
Medlem

För er som blir sårade och upprörda trots att ni inte har sett allt i sin helhet och har ingen aning om vad det handlar om innan ni uttalar er kan ju börja med att se hur han själv kommenterar sitt uttalande 61 minuter in i klippet:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=MShbP3...

Jag kan bara hålla med honom, personer som tar åt sig borde ta åt sig

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Fan vad gangster han är Linus.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Vill du hellre ha öppna drivrutiner som suger och inte går att använda, eller stängda drivrutiner som är av hög klass och uppdateras ofta?

AMD har öppna drivrutiner, och öppnat sina specar, så vem som helst kan skriva drivrutiner! Och AMDs drivrutiner suger hårt. AMDs drivrutiner till Solaris suger, det finns inte ens i 3D för ATI 4850 än idag. Det lär aldrig komma AMD drivrutiner till Solaris, trots att det är öppet.

Nvidia har stängda drivrutiner, men leverar drivrutiner av hög klass. De uppdateras samtidigt till Solaris. Så bland Solaris användare rekommenderas Nvidia.

Jag köpte AMD förrut, eftersom de var öppna, men fick aldrig Solaris drivrutiner till mitt öppna ATI 4850, väntade flera år. Nu kör jag Nvidia, och får hela tiden uppdaterade Solaris drivisar. Jag är toknöjd med Nvidia.

Spelar det roll vem som gör drivisarna egentligen? Om det är öppna drivisar, eller stängda - är inte det viktiga att de funkar bra?

Varför skulle öppna drivrutiner vara sämre än stängda menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Om AMD skulle få använda nVidias drivrutiner skulle ju åtminstonne inte bli en försämring, deras egna är ju bara ett problem

Syftade mest på att nvidia kör typ 16 CUDA-kärnor och amd typ 1024 stream-processorer. 16 != 1024. CUDA != stream. Gissar att det inte skulle fungera någonstans.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Hedersmedlem

Oväntat sammanträffande, för följande information dök upp på Phoronix sida:

Citat:

The Chinese, who also developed the Loongson MIPS CPU, were looking to order at least ten million graphics processors. The problem is that the GeForce / Quadro driver from NVIDIA is only available for Linux x86 and x86_64 architectures, not MIPS or even ARM (only the Tegra driver is for ARMv7). NVIDIA refused to release the source-code to their high-performance feature-complete cross-platform driver to the Chinese, and it would cost them millions of dollars to port the code-base, so they went to AMD for their GPU order.

The order was at least for ten million GPUs, which given the current low-end parts, would value the order at least 250 to 350 million dollars (USD). However, I've heard from a separate source that it was closer to the half billion dollar mark. This money will now be handed over to AMD since they have the officially-based open-source driver for their products.

500 miljoner dollar är ju inte att fnysa åt. Vi får väl vänta och se om det blir bekräftat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teknocide:

Varför skulle öppna drivrutiner vara sämre än stängda menar du?

Jag säger inte att öppna drivisar är sämre än stängda, men jag säger att AMDs öppna drivisar suger. Nvidias drivisar suger.

Så vad föredrar du? Öppna drivisar som suger och är oanvändbara och aldrig uppdateras, eller stängda drivisar av hög kvalitet som uppdateras ofta?

Det bästa är ju förstås om det är öppna drivisar av hög kvalitet, men i fallet med AMD så har AMD misslyckats. AMDs drivisar går inte att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Att nVIDIA har öppen programvara leder också till att konkurrenterna kan "låna" delar ifrån nVIDIAs programvara och använda/förbättra till sina egna programvaror och få en överlägsen kapacitet över nVIDIA, trots det är delar ifrån nVIDIAs programvaror.
det är troligtvis därför man inte gillar att dela med sig av grundkoderna ifrån programvaror på det sättet.
Desutom, vem fan förväntar sig att kunna spela på ett "endast-för-it-nördar" Linux OS?

Nej så funkar det inte, allt som nVIDIA gör som är specifikt för dem finns i hårdvaran. Att få veta att man ska skicka en viss puls inom ett visst antal nanosekunder på pin Y på GPUn är inget som hjälper konkurrenterna en enda bit(!).

Nej det handlar enbart om att nVIDIA vill kunna styra exakt vad deras kort kan användas och köras på.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag säger inte att öppna drivisar är sämre än stängda, men jag säger att AMDs öppna drivisar suger. Nvidias drivisar suger.

Så vad föredrar du? Öppna drivisar som suger och är oanvändbara och aldrig uppdateras, eller stängda drivisar av hög kvalitet som uppdateras ofta?

Det bästa är ju förstås om det är öppna drivisar av hög kvalitet, men i fallet med AMD så har AMD misslyckats. AMDs drivisar går inte att använda.

Att de öppna drivare som finns just nu inte är av bästa kvalitet spelar ingen roll i det stora perspektivet, för i det stora perspektivet så kommer den stängda drivrutinen att sluta fungera efter ett tag (ny version ax X.org, nya funktioner i kärnan som gör den inkompatibel, kortet ej längre supportat av företaget).

Då kvittar det vad du gör med den stängda drivaren, den kommer fortfarande att vara lika död medan "vem som helst" kan fixa den öppna drivaren vilket är något som vi alla kan ta del av. Vilket är den stora fördelen med öppna system. det kvittar om just du inte är programmerare och har möjligthet att fixa ett ev problem, det räcker med att en enda annan person på jorden kan det så kommer du att få ta del av den personens fix.

Att de öppna inte har kommit i kapp de stängda kvalitetsmässigt än beror på många saker, en anledning hos AMD är bla att den stänga finns (varför du ödsla tid på att utveckla en öppen när den stängda redan gör jobbet åt mig) medan det för nVIDIA beror på den extremt höga tröskel som man måste komma över pga avsaknaden av specifikationer och dokumentation.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag säger inte att öppna drivisar är sämre än stängda, men jag säger att AMDs öppna drivisar suger. Nvidias drivisar suger.

Så vad föredrar du? Öppna drivisar som suger och är oanvändbara och aldrig uppdateras, eller stängda drivisar av hög kvalitet som uppdateras ofta?

Det bästa är ju förstås om det är öppna drivisar av hög kvalitet, men i fallet med AMD så har AMD misslyckats. AMDs drivisar går inte att använda.

Vad händer när dom stängda drivrutinerna börjar suga då? (vilket imo dom gör..) Då har du ju ingen möjlighet att fixa det själv utan får sitta och vänta på att utvecklarna fixar det!
Hade dom varit öppna hade du kunnat hämta koden och fixa det själv eller skicka en rapport till några som håller på med sådana projekt (nouveau) och hoppas på att dom fixar det, vilket det brukar göras väldigt fort, eller rättare sagt mycket snabbare än ifrån en utgivare.
Det är ju det som är det fina med öppna program, du har möjligheten att utveckla dom helt själv, och folk kommer bara tacka dig!

Så jag tycker att ditt argument om vad man skulle föredra mellan stängda och öppna drivrutiner inte är särskilt verklighetsbaserat..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av zillio:

Kortfattat: Inga plattformar ska få en prestanda skjuts p.g.a plattforms-val.

Eller användaren ska känna igen sig oavsett operativsystem.

Jag har viss förståelse för att nVidia inte vill att användare ska få dåliga erfarenheter av nVidia hårdvara pga sunkiga hemmahackade drivrutiner och interface.
Samtidigt är jag förvånad att nVidia bryr sig tillräckligt mycket om Linux för att släppa egenutvecklade drivrutiner, fast det är väl i praktiken gratis pga nVidia supportar MacOS.

Skrivet av bubbleq:

Vad händer när dom stängda drivrutinerna börjar suga då? (vilket imo dom gör..) Då har du ju ingen möjlighet att fixa det själv utan får sitta och vänta på att utvecklarna fixar det!

Tillochmed bland Linux-users är det nog en ganska liten minoritet som faktiskt vill skriva alla sina drivrutiner och alla sina applikationer.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Tillochmed bland Linux-users är det nog en ganska liten minoritet som faktiskt vill skriva alla sina drivrutiner och alla sina applikationer.

Hehe jo det sant, men att möjligheten finns där ser jag som ett sjumliakliv mer framtidsblickande än då dom är stängda Sen är det ju ingen slump att 15miljoner rader kod är skrivna utav crika 8000 utvecklare frivilligt..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag har viss förståelse för att nVidia inte vill att användare ska få dåliga erfarenheter av nVidia hårdvara pga sunkiga hemmahackade drivrutiner och interface. Samtidigt är jag förvånad att nVidia bryr sig tillräckligt mycket om Linux för att släppa egenutvecklade drivrutiner, fast det är väl i praktiken gratis pga nVidia supportar MacOS.

Tillochmed bland Linux-users är det nog en ganska liten minoritet som faktiskt vill skriva alla sina drivrutiner och alla sina applikationer.

Tror du att Linus syftade på hemmahackare? I vilken decennium lever du? Om bra dokumentation finns att tillgå är det folk med motsvarande Nvidias egen kompetens som tar vid.

Du beskriver det hela som att det rör sig om småpengar. Kolla citatet jag la in ovan och du ser vilken storleksordning det handlar om i t o m enskilda affärer. Det är väl knappast inkomster ifrån hemmahackare vi pratar om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbleq:

Vad händer när dom stängda drivrutinerna börjar suga då? (vilket imo dom gör..) Då har du ju ingen möjlighet att fixa det själv utan får sitta och vänta på att utvecklarna fixar det!
Hade dom varit öppna hade du kunnat hämta koden och fixa det själv eller skicka en rapport till några som håller på med sådana projekt (nouveau) och hoppas på att dom fixar det, vilket det brukar göras väldigt fort, eller rättare sagt mycket snabbare än ifrån en utgivare.
Det är ju det som är det fina med öppna program, du har möjligheten att utveckla dom helt själv, och folk kommer bara tacka dig!

Så jag tycker att ditt argument om vad man skulle föredra mellan stängda och öppna drivrutiner inte är särskilt verklighetsbaserat..

Men va fan, alla människor sitter inte och pillar med sina drivers så att de ska fungera som de vill, det är en väldigt liten grupp människor som gör det om man kollar hur många användare av datorer det finns, dels så besitter inte alla kunskapen och dels så skiter folk i det bara det fungerar, så då spelar det ingen roll ifall de är öppna när man i alla fall inte kan göra något åt det

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Men va fan, alla människor sitter inte och pillar med sina drivers så att de ska fungera som de vill, det är en väldigt liten grupp människor som gör det om man kollar hur många användare av datorer det finns, dels så besitter inte alla kunskapen och dels så skiter folk i det bara det fungerar, så då spelar det ingen roll ifall de är öppna när man i alla fall inte kan göra något åt det

Nej och det jag har till svar på detta är det jag skrev någon post tillbaka: "Hehe jo det sant, men att möjligheten finns där ser jag som ett sjumliakliv mer framtidsblickande än då dom är stängda"

Fast problemet som har uppstått här handlar ju inte om att alla inte kan pilla sina egna drivers.. utan att det finns en väldans massa personer som redan gör detta åt oss i opensource anda. Men det är otroligt svårt för dom när hårdvarutillverkaren håller allt hemligt :/ Dom har redan gjort ett riktigt bra jobb men behöver mer hjälp..
Visst, det kanske inte alltid finns folk med kunskap om saker och ja, hade ingen vetat något överhuvudtaget om grafikkort så hade vi suttit still i utvecklingen. Och detta är inte enbart för grafikkort, utan gäller all hårdvara. Men om efterfrågan är tillräkligt stor så kommer det automatiskt träda fram någon som lär sig det och fixar detta?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbleq:

Nej och det jag har till svar på detta är det jag skrev någon post tillbaka: "Hehe jo det sant, men att möjligheten finns där ser jag som ett sjumliakliv mer framtidsblickande än då dom är stängda"

Fast problemet som har uppstått här handlar ju inte om att alla inte kan pilla sina egna drivers.. utan att det finns en väldans massa personer som redan gör detta åt oss i opensource anda. Men det är otroligt svårt för dom när hårdvarutillverkaren håller allt hemligt :/ Dom har redan gjort ett riktigt bra jobb men behöver mer hjälp..
Visst, det kanske inte alltid finns folk med kunskap om saker och ja, hade ingen vetat något överhuvudtaget om grafikkort så hade vi suttit still i utvecklingen. Och detta är inte enbart för grafikkort, utan gäller all hårdvara. Men om efterfrågan är tillräkligt stor så kommer det automatiskt träda fram någon som lär sig det och fixar detta?

Som jag sagt förut så många gånger, jag ser inget fel i att vara sluten om man nu vill det, både du och jag hade säkert gjort samma sak om vi hade haft ett företag som gjorde saker som andra ville åt

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Men va fan, alla människor sitter inte och pillar med sina drivers så att de ska fungera som de vill, det är en väldigt liten grupp människor som gör det om man kollar hur många användare av datorer det finns, dels så besitter inte alla kunskapen och dels så skiter folk i det bara det fungerar, så då spelar det ingen roll ifall de är öppna när man i alla fall inte kan göra något åt det

Om några få personer har kunskapen och motivationen att skapa drivrutiner, så kan vi alla dra nytta av deras arbete. Det är jag tacksam för. Bara för att du tillhör majoriteten som uppgraderar din dator regelbundet som en duktig konsument, så behöver du ju inte stänga dörren för alla som använder datorn på andra sätt. Vad är syftet?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Som jag sagt förut så många gånger, jag ser inget fel i att vara sluten om man nu vill det, både du och jag hade säkert gjort samma sak om vi hade haft ett företag som gjorde saker som andra ville åt

Så vad finns det för spännande i drivrutinen som andra vill komma åt när deras hemligheter helt och hållet sitter i hårdvaran? Bara det faktum att Nouveau finns torde få er ickeprogrammerare att inse att det inte går att gömma saker genom att göra dem slutna. Speciellt inte om de som du vill gömma dem för har tillräckligt med drivna personer och resurser (vilket ju nVIDIAS konkurrenter lär ha dessutom).

Skrivet av Bananas2thebeat:

Samtidigt är jag förvånad att nVidia bryr sig tillräckligt mycket om Linux för att släppa egenutvecklade drivrutiner, fast det är väl i praktiken gratis pga nVidia supportar MacOS.

Varför skulle det hjälpa dem att skriva drivare till Linux när de supportar MacOS? Finns öht ingenting i API aller ABIväg som MacOS och Linux delar i deras respektive kärnor.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Oväntat sammanträffande, för följande information dök upp på Phoronix sida:

Citat:

Citat:
The Chinese, who also developed the Loongson MIPS CPU, were looking to order at least ten million graphics processors. The problem is that the GeForce / Quadro driver from NVIDIA is only available for Linux x86 and x86_64 architectures, not MIPS or even ARM (only the Tegra driver is for ARMv7). NVIDIA refused to release the source-code to their high-performance feature-complete cross-platform driver to the Chinese, and it would cost them millions of dollars to port the code-base, so they went to AMD for their GPU order.

The order was at least for ten million GPUs, which given the current low-end parts, would value the order at least 250 to 350 million dollars (USD). However, I've heard from a separate source that it was closer to the half billion dollar mark. This money will now be handed over to AMD since they have the officially-based open-source driver for their products.

500 miljoner dollar är ju inte att fnysa åt. Vi får väl vänta och se om det blir bekräftat.

Riktigt intressant om det hela stämmer. Det borde bli kommande veckans stora snackis inom IT-världen har jag en känsla av, specillt med tanke på hur uppmärksammat Linus Torvalds uttalande blev.

Med lite tur, om nu detta är sant, så kanske vi får se ett lite mjukare Nvidia som börjar visa intresse även för Open Source.

Länk till själva artikeln: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTEyNTE