Nvidia svarar på Linus Torvalds kritik

Permalänk
Skrivet av phz:

Om ni verkligen vill ha en diskussion om detta så att ni utvecklas och lär er mer om Linux så börja med att läsa på så att ni kan skilja på Linux, öppen mjukvara, förstå vad Torvalds menade, förstå vad Nvidia menade, etc. Avvakta med uttalanden i frågan tills ni använt Linux och har minsta erfarenhet av vad Optimusfrågan innebär. Ni är så långt ifrån att förstå vad Torvalds menar att det i nuläget inte är lönt att börja bena i det. Det klagas det på att personen som grundat det största gemensamma projektet i mänsklighetens historia inte gör något själv? Uppenbarligen har ni ingen insikt om programmering, för ni inser inte vilket enormt arbete det ligger bakom att göra ett system som Linux.

Och vill man tas på allvar så blanda inte in uppenbart orelaterade koncept som "kommunism" i leken. Dels verkar det tros att det uttrycket representerar något annat än det gör så det vore enklast att vänta med att använda det tills man vet vad det är, och dels är kampen för öppenhet för källkod helt frånkopplat från liknande ideal; går lika bra att kalla det för "liberalism" om man nu nödvändigen vill använda politiska termer. Att sedan "liberalism" används av personer som inte står för dess värderingar inom politiken idag gör även det till ett snedladdat ord, så undvik gärna politiska paralleller helt och hållet om de inte behärskas.

Lägg till detta kommenterare som verkar tror att Nvidia gör drivrutiner för att vara snälla istf att de tjänar pengar på saken, och att "Linuxfolket" (som om det finns något homogent sådant) vill ha öppna Nvidiadrivrutiner för att kunna spela Call of Duty 7... Tjenare. Och då har jag inte ens nämnt de mest uppenbara trollen.

Ibland önskar man att nyhetskommentarerna var modererade, eller att betrodda användare hade Slashdotliknande möjligheter att sålla bland det största dravlet. Men läxan är väl att man helt enkelt bör undvika nyhetskommentarerna.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Lika bra att hålla sig borta helt och hållet.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Nvidia snackar skit.

Dom gör bara ett uttalande för att folk inte ska tycka illa om dom, men ingenstans säger dom att dom kommer ändra något, istället påstår dom det vanliga att dom är "committed", blah, blah, blah.

Dom svarar inte ens på vad han säger, dom undviker hans påståenden och börjar snacka om andra grejer istället som hur "committed" dom är, och att dom är så bra.

Intel och AMD anställer båda open source drivrutin utvecklare. Varför kan inte Nvidia göra samma sak?
Intel och AMD släpper båda detaljerad dokumentation, varför kan inte Nvidia också göra det?
Dom kan inte lägga en endaste utvecklare på det?
Dom kan inte ens skicka/låna ut grafikkort till drivrutinsutvecklare?

slut
Permalänk
Hjälpsam

[ironi]Som ICA-kund, blir jag riktigt arg på de tidningar som klandrar ICA för att de använder rutten köttfärs![/ironi]

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag är dock ingen fan av Linux, tvärtom. Främsta anledningen är supporten. Den finns inte. Frågar man något om linux så får man oftast till svar "RTFM".
Vilket hade varit OK, Om någon av kodmupparna någonsin orkade skriva en manual som är användbar för folk som iinte redan kan allt.
Hur många linux guider finns det inte som säger "Så installerar du ENKELT blahblah" Med 10 rader med konstiga kommandon och växlar och vettefan vad.
Självklart så går det inte att följa guiden för att dom helt glömt bort att man måste skriva SUDO framför varje rad. (för att inte nämna dependencies)
Så med andra ord... Fuck You Linux!

Frustrerande support är frustrerande, oavsett om det gäller MegaCorp eller openSource.

(OK, detta är ytterligare en OT-utläggning, men då ingen verkar tala on topic, eller ens veta vad topic handlar om så är det lika bra att försöka rädda någon sorts diskussion ur det hela. EDIT: "Ingen" var att ta i; efter att moderator rensat ut ca hälften av inläggen så är det inte så illa längre.)

Support finns, men vem vill sitta och hjälpa dig med dina personliga problem gratis? Hur är detta annorlunda jfr m något annat inom datorvärlden? Vill du inte betala så får du forumhjälp o dyl på öppna platser, men du kan ju inte ställa samma krav på detta som på betald support. Om något så är den obetalda supporten som finns enormt mycket bättre i min erfarenhet för just fri mjukvara - man kan prata direkt med de som gör programmet (jag sitter väl på 10 IRC-kanaler för program jag använder just nu, där utvecklarna är tillgängliga) och saker fixas ofta snabbt efter en buggrapport. Detta är en av de vanligen nämnda fördelarna med öppen mjukvara.

Manualer beskriver hur programmet fungerar. Detta låter hårt, men kan du inte ta till dig innehållet i en manual så har du troligen inte de baskunskaper som krävs. De får man med erfarenhet och, framför allt, ödmjukhet: om man inte förstår så är det kanske för att man inte förstår, inte för att programmet är skit.

Det du kallar "enkelt" är kanske inte "enkelt" helt enkelt för att det handlar om komplicerade saker. Att göra det enklare än vad det är kommer alltid vara ofullständigt. De som hjälper dig (gratis, kan tilläggas) gör det på sin fritid för att de är intresserade av tekniken och vill vara hjälpsamma, men att ge dig en alltför förenklad bild kommer bara leda till mer problem i förlängningen. Sammanfattat kan man säga att om du blint följer "10 steg" utan att förstå varför så kommer det uppenbart uppstå problem, oavsett vad i livet det handlar om.

Att du klagar över "sudo" är ett tecken på frustration över att du inte förstår säkerhetsmodellen i Unix (vilket är ett enormt vanligt fel när folk kommer från en exklusivt Windowsbaserad värld). Likaså "dependencies" - du förstår inte systemet om du har problem med detta (vilket i sig är extremt ovanligt nu när pakethanterare finns i mer eller mindre varje distribution). Det är självklart inte medfött, men man måste vara öppen för att lära sig. Det tar inte lång tid att få en tidig förståelse, vilket miljoner användare världen över kan intyga.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Igen... Men jag låter en del inlägg vara kvar som fått bra gensvar.

Skrivet av Ratatosk:

[ironi]Som ICA-kund, blir jag riktigt arg på de tidningar som klandrar ICA för att de använder rutten köttfärs![/ironi]

Vänligen posta inga liknande inlägg då de mest inbitna supportrarna i diskussionerna redan är tillräckligt sura.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MulleEng:

*Tråd rensad*
Igen... Men jag låter en del inlägg vara kvar som fått bra gensvar.

Vänligen posta inga liknande inlägg då de mest inbitna supportrarna i diskussionerna redan är tillräckligt sura.

OK, ber alla som tog illa upp om ursäkt.
Skall inte hälla mer bensin på brasan.

Kan nämna att jag tycker att Nvidias inlägg var "något" mer diplomatiskt än Linus inlägg var, det kanske lugnar lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Jag hade gjort precis samma sak som Linus, Fuck you Nvidia!

Jag är dock ingen fan av Linux, tvärtom. Främsta anledningen är supporten. Den finns inte. Frågar man något om linux så får man oftast till svar "RTFM".
Vilket hade varit OK, Om någon av kodmupparna någonsin orkade skriva en manual som är användbar för folk som iinte redan kan allt.
Hur många linux guider finns det inte som säger "Så installerar du ENKELT blahblah" Med 10 rader med konstiga kommandon och växlar och vettefan vad.
Självklart så går det inte att följa guiden för att dom helt glömt bort att man måste skriva SUDO framför varje rad. (för att inte nämna dependencies)
Så med andra ord... Fuck You Linux!

Frustrerande support är frustrerande, oavsett om det gäller MegaCorp eller openSource.

Jag håller med dig på att man kan bli lite frustrerad på Nvidia i detta fallet. Jag gillade ditt inlägg men efter att ha läst det igen ångrade jag denna votering. Att där inte finns support på Linux kan jag inte hålla med om. En snabb sökning på nätet och du hittar alltid någon med exakt samma problem eller liknande. Dessutom får man hjälp snabbt och kan på så vis lösa problemet. Sen att följa en guide som innebär att man måste använda terminalen är inte så svårt. Handlar mer om att läsa noga och kopiera och klistra in kommandon från guiden till terminalen.

Så ja jag både håller med dig lite men samtidigt inte. Linux är riktigt bra för de som inte har krav på att vilja spela PC spel eller använda särskilda program som kräver Windows/OSX. Har man inte de kraven kan man verkligen ge Linux en chans.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Visst kan det göra det men tycker inte man ska förvänta sig att nVIDIA delar med sig av interna dokument om hårdvaran. (Dom kan ju göra det till en viss gräns men man kan inte kräva detta)

Jo, det tycker jag.
Jag tycker att det ska vara lag att om man vill sälja en elektronisk komponent på marknaden så ska man förutom att vara tvungen att uppfylla elsäkerhetskrav & normsäkring (CE-märkning), så ska man ha en öppen referens implementation eller offentliggöra viss dokumentation så att tredjeparter som använder komponenten kan nyttja den på samma villkor för att kunna konkurrera rättvist.

Skrivet av PerZerk:

Bara för det betyder inte det att man kan peka finger och sedan tro att det ska bli bättre av det. Dessutom så känner sig Linus innerst inne hotad av Android och iOS. Han vet med sig att Linux inte slått så stort bland den breda massan som dessa två OS. Nvidia gör vad dem vill på samma sätt som AMD, Apple mfl.

Nej, Linus känner sig knappast hotad Android och iOS.
Android bygger ju på Linux, så utan Linux, inget Android.
Linus utvecklade inte Linux för mobiltelefoner, han utvecklade det för längesedan innan smartphones fanns.
Linus är en nörd, han bryr sig inte om politiska saker, och var, när, hur eller vem som kör Linux. Han bryr sig om arkitektur, prestanda, kod. Han bryr sig om kernel scheduler, I/O scheduler, network throughput, filsystem, och annat geeky stuff.

Skrivet av Orici:

Helt rätt av nVIDIA, det är mycket bättre att släppa separata drivrutiner än att vänta på att bli inbakade i linux kärnan.

Du är uppenbarligen inte insatt i ämnet.
Det är inte Nvidia som är dom som får vänta.
Det är alla andra som får vänta på att Nvidia sälpper en uppdatering efter att kärnan eller X.org uppdaterats.

Om dom vill släppa separata drivrutiner så är det okej, ingen har sagt att dom inte får eller bör göra det.
Men dom bör släppa dokumentation så att utvecklare kan ta fram en öppen drivrutin i kärnan.
Dom kan väl vara lite hjälpsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, det tycker jag.
Jag tycker att det ska vara lag att om man vill sälja en elektronisk komponent på marknaden så ska man förutom att vara tvungen att uppfylla elsäkerhetskrav & normsäkring (CE-märkning), så ska man ha en öppen referens implementation eller offentliggöra viss dokumentation så att tredjeparter som använder komponenten kan nyttja den på samma villkor för att kunna konkurrera rättvist.

Konkurrera? Varför behövs det när nVIDIA drivrutiner fungerar utmärkt? Det är mycket bättre med drivrutiner direkt ifrån tillverkaren.

Skrivet av rektor:

Du är uppenbarligen inte insatt i ämnet.
Det är inte Nvidia som är dom som får vänta.
Det är alla andra som får vänta på att Nvidia släpper en uppdatering efter att kärnan eller X.org uppdaterats.

Om dom vill släppa separata drivrutiner så är det okej, ingen har sagt att dom inte får eller bör göra det.
Men dom bör släppa dokumentation så att utvecklare kan ta fram en öppen drivrutin i kärnan.
Dom kan väl vara lite hjälpsamma?

Jag menar att användarna får vänta på att drivrutiner ska fixas in i linux kerneln istället för att ladda ner drivrutinerna direkt ifrån nVIDIA hemsida och köra. Visst kan man önska det men man har inte rätt att klandra dom för att köra på sitt sätt som fungerar bra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om ni verkligen vill ha en diskussion om detta så att ni utvecklas och lär er mer om Linux så börja med att läsa på så att ni kan skilja på Linux, öppen mjukvara, förstå vad Torvalds menade, förstå vad Nvidia menade, etc. Avvakta med uttalanden i frågan tills ni använt Linux och har minsta erfarenhet av vad Optimusfrågan innebär.

Intressant att du vet vad min erfarenhet av Linux är.

Edit:

Skrivet av phz:

Uppenbarligen har ni ingen insikt om programmering, för ni inser inte vilket enormt arbete det ligger bakom att göra ett system som Linux.

Fel igen. Jag började programmera som 13 åring, har flera års utbildning i ryggen och ännu mer erfarenhet. Är idag 27år gammal och livnär mig på det.

Skrivet av phz:

Och vill man tas på allvar så blanda inte in uppenbart orelaterade koncept som "kommunism" i leken. Dels verkar det tros att det uttrycket representerar något annat än det gör så det vore enklast att vänta med att använda det tills man vet vad det är, och dels är kampen för öppenhet för källkod helt frånkopplat från liknande ideal; går lika bra att kalla det för "liberalism" om man nu nödvändigen vill använda politiska termer. Att sedan "liberalism" används av personer som inte står för dess värderingar inom politiken idag gör även det till ett snedladdat ord, så undvik gärna politiska paralleller helt och hållet om de inte behärskas.

Smiley kan användas för att visa glimten i ögat, ironi, sarkasm eller på något annat sätt framhäva en mening så att den kanske inte ska tolkas ordagrant. Kommunism och Linux är jag knappast först eller sist med att dra paralleler till. Men igen, lägg märke till den gula bollen med glad munn.

Skrivet av phz:

Ibland önskar man att nyhetskommentarerna var modererade, eller att betrodda användare hade Slashdotliknande möjligheter att sålla bland det största dravlet. Men läxan är väl att man helt enkelt bör undvika nyhetskommentarerna.

Det enda du visat med ditt svar är att du är den som gärna drar förutfattade meningar och försöker göra långa utlägg på det. Hela dit inlägg har egentligen ingenting med debatten att göra mer än att försöka trycka ner andra användare på forumet. Guldstjärna till dig!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

(OK, detta är ytterligare en OT-utläggning, men då ingen verkar tala on topic, eller ens veta vad topic handlar....

hehe, word!

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Konkurrera? Varför behövs det när nVIDIA drivrutiner fungerar utmärkt? Det är mycket bättre med drivrutiner direkt ifrån tillverkaren.

Modellen som eftersöks är att de ska samarbeta med andra utvecklare, inte att de ska släppa utvecklingen. Det skulle ingen tjäna på (inkl Nvidia, såklart). Rent funktionellt och prestandamässigt finns det inget som Nvidia uppenbart kan förlora på detta - de skulle fortfarande vara "upstream" för projektet och bestämma vilken kod som gick in i drivrutinerna, och de kunde fortsätta erbjuda en "bleeding edge"-modul som fungerar så som den gör just nu.

De argumenterar för att de på nuvarande sätt har möjlighet att ge stöd för nya grafikkort direkt. Dels speglar detta inte verkligheten då de oftast släpar efter en aning (inte mycket, men ändå), och dels är det inget som hindrar att detta fortsätter fungera om man drar drivrutiner direkt från Nvidia. Tillverkare som Intel lyckas väl med att ha stöd för nya enheter i den officiella Linuxkärnan långt innan produkterna släpps, så Nvidia borde också kunna lösa detta, och det skulle förenkla mycket för slutanvändare.

Det handlar om rättighetsbegränsningar. Nvidia har avtal med andra parter gällande stängda algoritmer (t ex hårdvaruavkodning av H.264) och DRM, och i dessa avtal ingår att koden inte får visas. Vad de hade kunnat erbjuda är en variant liknande den AMD numera erbjuder - öppna men begränsade drivrutiner, tillsammans med stängda drivrutiner med mer funktionalitet. Detta är inte utopin, men det hade gjort att man som slutanvändare kunde vara säker på att ens Nvidiakort skulle gå att använda i Linux även om 10 år.

Sakfrågan i detta utspel handlade specifikt om Optimus, som Nvidia valt att öht inte stödja i Linux. "Det är omöjligt" sa de, och efter att hemmautvecklare lyckats göra Bumblebee och visat att det visst går, så har Nvidia mött projektet med tystnad. Detta pressmeddelande är iaf första gången jag sett Nvidia officiellt kommentera ens existensen av Bumblebee. Möjligen ligger något exklusivitetsavtal med Microsoft bakom Optimussituationen då det annonserades som en W7-feature, men då mörkar de medvetet detta vilket i sig vore ett beteende som inte gillas av öppenhetsentusiaster.

Skrivet av Orici:

Jag menar att användarna får vänta på att drivrutiner ska fixas in i linux kerneln istället för att ladda ner drivrutinerna direkt ifrån nVIDIA hemsida och köra. Visst kan man önska det men man har inte rätt att klandra dom för att köra på sitt sätt som fungerar bra.

Det går troligen snabbare att få in fixar i Linux än vad det tar för Nvidia att släppa nya drivrutiner själva (definitivt om man räknar med tiden ut till slutanvändare), så speciellt mycket väntan är det inte tal om. Och som sagt: det hade inte behövt innebära slutet för deras stängda drivrutiner med "bells and whistles". Och Nvidia hade fått mycket gratis, då det finns en stor mängd (ruskigt kompetenta) människor i Linuxvärlden som på sin egna tid sitter och testar och förbättrar mjukvara.

Så som rättighetssituationen ser ut så kan Nvidia inte släppa sina drivrutiner fria rakt av idag. Men det finns alternativ. Och Torvalds hårda ord om Nvidia handlade om att de enligt honom var det företag som var svårast att arbeta med; inte så mycket om huruvida det är skit att deras drivrutiner är stängda.

Ett intressant tankeexperiment är om AMD och Nvidia slöt ett "eld upphör"-avtal och båda släppte sina drivrutiner fria. De är ju ändå hårdvarutillverkare - att de konkurrerar genom att hoppas på att konkurrenten inte kan använda sina hårdvara optimalt förlorar slutkunder på. Det hade lett till öppnare konkurrens och större möjligheter att fokusera på hårdvaruutveckling.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Linux och Open source

Skrivet av PerZerk:

Det utgör inte heller mer än 1-2% på det stora hela. Majoriteten är fortfarande Windows och Mac OS.

Ta en titt på servermarknaden, superdatorer mm. bl.a virtualisering där Tesla-serien är rätt heta produkter så ser du nog en helt annan siffra.
Hade samma typ av OS-diktatur rått på servermarknaden som är en smärre gyttja av proprietära licenser för x antal processorer som får finnas i kluster, x mängd i RAM hade nog inte Linux lyckats så bra där då man redan hade fått pröjsa surt för en OS-licens när man köpt burken som man ev. inte ens kommer att använda sig av i serversyfte

De flesta desktop-datorer utgörs troligtvis av datorer köpta i hos elektronikkedjor där valet av OS är hyfsat begränsat, för att inte säga att dem "gett fingret" åt konsumenter som kanske kanske föredrar valfrihet och några hundralappar billigare hårdvara utan en påklistrad OS-licens.
Intel krossar alla i antal sålda grafikkretsar även om de inte alls spelar i samma liga som AMD/nVIDIA på prestandaplanet, och har OEM-marknaden i sitt våld dock har Intel valt att ha en öppen strategi och flera Intel-utvecklare jobbar på nästa version av display server för Linux. (Wayland) Perfekt strategi för Intel att få just sina implementationer som en standard, men vem som helst är fri att bidra och bygga till eller göra en egen version för just sina ändamål vilket ju är styrkan med open source, inte att det skulle vara gratis el. liknande som de flesta fått för sig. Finns många exempel på kommersiella open source produkter.

Personligen tror jag att nVIDIA hade vunnit mycket på att öppna upp drivarna då det egentligen inte är dem man betalar för (right?) utan hårdvaran, även om utvecklingen av drivrutinerna är kostsamma hade de kunnat ta in massvis av kodförslag från hobbysnickrare för att förbättra och hänga med i tweakning för spel och annat,
After all, Linux är byggt av oss alla på ett eller annat sätt, ingenjörer som hobbyister och har tagit Linux-kärnan dit den befinner sig idag -i majoriteten av servrar, smartphones, stordatorer, London börsen, och några miljontals desktop-datorer.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Fel igen. Jag började programmera som 13 åring, har flera års utbildning i ryggen och ännu mer erfarenhet. Är idag 27år gammal och livnär mig på det.

Skrivet av FredrikMH:

Det enda du visat med ditt svar är att du är den som gärna drar förutfattade meningar och försöker göra långa utlägg på det. Hela dit inlägg har egentligen ingenting med debatten att göra mer än att försöka trycka ner andra användare på forumet. Guldstjärna till dig!

Det är inte min mening att trycka ner användare som personer, och jag försöker desperat att hålla mig till fakta framför person. Mitt inlägg som du citerar innehåller en illa dold uppgivenhet från min sida, vilket bygger på att de kommentarer som dominerade tråden var från personer som inte visste vad frågan handlade om, eller vad Linux var, eller all of the above inklusive ren trollning (som sagt försvann mer än hälften av kommentarerna efter en moderatorupprensning därefter). Jag undvek uttalat den rena sakfrågan då det vid tillfället verkade lönlöst att prata om den på de grunder jag skrev.

Det var inte riktat rakt mot dig, och en del av mitt svar var främst riktat mot den andra personen jag citerade. Du sa t ex inget om att Linuxfolk var "lata" som inte gjorde saker själv, vilket var grunden till mitt uttalande om programmeringserfarenhet (har ingen anledning att tro det ena eller det andra om dig i denna frågan). "Kommunism"-ordet högg jag på (vilket också egentligen är det enda jag kommenterar på gällande ditt inlägg) då jag hört det så många gånger och det uteslutande används för någon sorts guilt by association vilket retar mig som person, och eventuell smileyeffekt gick mig förbi.

Jag gillar inte att ha ovänner IRL, ej heller på internet, men det betyder inte att jag är överens med alla på det ena eller det andra stället. Hade man träffats IRL så hade många saker klarats upp på en sekund; på internet blir det dock lätt inflammerat, smileys eller ej.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är inte min mening att trycka ner användare som personer, och jag försöker desperat att hålla mig till fakta framför person. Mitt inlägg som du citerar innehåller en illa dold uppgivenhet från min sida, vilket bygger på att de kommentarer som dominerade tråden var från personer som inte visste vad frågan handlade om, eller vad Linux var, eller all of the above inklusive ren trollning (som sagt försvann mer än hälften av kommentarerna efter en moderatorupprensning därefter). Jag undvek uttalat den rena sakfrågan då det vid tillfället verkade lönlöst att prata om den på de grunder jag skrev.

Det var inte riktat rakt mot dig, och en del av mitt svar var främst riktat mot den andra personen jag citerade. Du sa t ex inget om att Linuxfolk var "lata" som inte gjorde saker själv, vilket var grunden till mitt uttalande om programmeringserfarenhet (har ingen anledning att tro det ena eller det andra om dig i denna frågan). "Kommunism"-ordet högg jag på (vilket också egentligen är det enda jag kommenterar på gällande ditt inlägg) då jag hört det så många gånger och det uteslutande används för någon sorts guilt by association vilket retar mig som person, och eventuell smileyeffekt gick mig förbi.

Jag gillar inte att ha ovänner IRL, ej heller på internet, men det betyder inte att jag är överens med alla på det ena eller det andra stället. Hade man träffats IRL så hade många saker klarats upp på en sekund; på internet blir det dock lätt inflammerat, smileys eller ej.

Jag tolkar det som att mitt inlägg hade oturen att hamna som citat till ditt inlägg.

I övrigt håller jag med dig om sakfrågan i sig. Men Nvidia har sjävlklart en anledning till att inte göra det och det har jag ingen aning om vad exakt det skulle vara. Så jag vill inte påstå att de gör något fel heller baserat på det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Konkurrera? Varför behövs det när nVIDIA drivrutiner fungerar utmärkt? Det är mycket bättre med drivrutiner direkt ifrån tillverkaren.

Svårt att avgöra när man inte kunnat testa alternativet då det inte finns möjlighet med stängd programvara.

Skrivet av Orici:

Jag menar att användarna får vänta på att drivrutiner ska fixas in i linux kerneln istället för att ladda ner drivrutinerna direkt ifrån nVIDIA hemsida och köra. Visst kan man önska det men man har inte rätt att klandra dom för att köra på sitt sätt som fungerar bra.

Om drivisarna släpptes fria skulle det dyka upp massvis av alternativa, tweakade, versioner långt innan Linux-kärnan hade blivit begåvad med dem.
Dessutom har Linux-världen ett helt annorlunda perspektiv på hur saker och ting releasas ex. "rolling release" och "rolling update".
Grafikdrivrutiner uppdateras fortfarande av hobbyister till det bättre långt efter att företaget lagt ner sin support för produkten, att snickra grafikdrivare är ju bara gångbart för ett företag så länge korten de riktar sig mot finns i butik och kan köpas för pengar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Helt rätt av nVIDIA, det är mycket bättre att släppa separata drivrutiner än att vänta på att bli inbakade i linux kärnan.

Du missar poängen och det gör artikeln också som inte tar upp hela historian bakom hans utalande som folk kan kolla upp genom att titta på allt han sade.

Skrivet av PerZerk:

Varför skall Nvidia vika sig och dansa efter herr Torvalds pipa? Nvidia är ett företag som alla andra och har rätt att ge blanka f*n i Linux om de så önskar. De ska vara tacksama över att Nvidia överhuvudtaget ger ut drivrutiner till Linux. Det kunde lika gärna ha varit tvärtom.

Största delen av nVidias inkomst kommer från Quadro därefter kommer deras dedikerade grafikkort som Gforce och Tegra. Stor del av Quadro servers är linuxbaserade så de kan tacka mycket väl Linux för deras inkomst. Inte glömma att största delen av Tegra kommer köra på Android baserade enheter alltså Linux i grunden.

Skrivet av sunnis:

Nu handlar det om proprietära drivrutiner vs öppna. Tror inte Torvalds ser något problem att nvidia släpper färdiga binärer, det han tycker är vanskligt är att nvidia inte delar med sig mer av den interna dokumentationen över kretsarna så att man kan ta fram open source drivrutiner effektivare.

Mjae, det hela handlade om att nVidia valt att inte göra drivrutiner för Optimus och helt vägrat att ge någon support alls för dokumentation av deras hårdvara så man skulle få någon form av funktionalitet out of the box utan deras drivrutiner som exempelvis AMD gör.

Om man lyssnar på vad Linus sade så ser man tydligt Linus frustration där nVidia som rider på Linux helt blatant ignorerat att ge support för Optimus på Linux och att de inte försöker på något sätt hjälpa att baka in lite basic stöd för deras grafikkretsar till kerneln i form att hjälpa nouveau med minsta lilla utan folk måste reverse enginera deras drivrutiner.

Skrivet av Orici:

Det är bättre om nVIDIA skapar drivrutinerna eftersom dom gör hårdvaran. Varför måste det så illa tvunget vara open source drivrutiner?

Igen handlar inte om att de skapar blobs. Handlar om att nVidia med rakt ansikte säger att de inte kommer göra några drivrutiner alls för Optimus på linux och inte hjälpa nouveau alls på traven med dokumentation.

Vad som är värre med deras PR utalande är att de med rakt ansikte säger att de hjälper bumblebee projektet vilket är så saltat att det inte finns tillräckligt på vår planet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Varför skall Nvidia vika sig och dansa efter herr Torvalds pipa? Nvidia är ett företag som alla andra och har rätt att ge blanka f*n i Linux om de så önskar. De ska vara tacksama över att Nvidia överhuvudtaget ger ut drivrutiner till Linux. Det kunde lika gärna ha varit tvärtom.

Om det var helt tvärtom skulle dom ju bry sig om linux och släppa all kod fri. Tankevurpa? Eller menar du att Torvalds skulle göra drivrutiner till Windows? Jag är inte riktigt med här...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Hedersmedlem

Okunskap om Linux är en sak, men i det stora hela är denna historia en typisk media skapelse. Linus har aldrig varit särskilt diplomatisk, och han hade inte som avsikt att tjäna stora pengar på Linux, så han har heller inget skäl att vara affärsmässigt diplomatisk. När humor, ironi och tillfällets inramning klipps bort, ett material som sedan i sin tur kommenteras av kreti och pleti, kan fjädern lika gärna anta proportioner av en struts.

Problemet ligger mest hos iakttagarna och inte Linus. Linus tycks föga intresserad av att stoppas i ett fack, vare sig i någon avdelning av FLOSS eller den proprietära industrin. Egentligen är det otroligt att han ställer upp på denna mängd av publika tillställningar, när han enligt egen utsago helst hade sluppit. Jag ser honom inte som hjälte, eftersom det mest är lyckosamma sammanträffandet som fått hans eget lilla projekt, för sitt eget nöjes skull, att bli en oerhört viktig kugge i industrin. Inte desto mindre är hans icke kommersiella attityd värd en eloge... och det till trots har han helt klart sluppit att bli en fattig välgörare.

...

Svara Nvidia egentligen Linus eller är det mest av allt en respons på media hysterin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nvidia snackar skit.

Dom gör bara ett uttalande för att folk inte ska tycka illa om dom, men ingenstans säger dom att dom kommer ändra något, istället påstår dom det vanliga att dom är "committed", blah, blah, blah.

Dom svarar inte ens på vad han säger, dom undviker hans påståenden och börjar snacka om andra grejer istället som hur "committed" dom är, och att dom är så bra.

Intel och AMD anställer båda open source drivrutin utvecklare. Varför kan inte Nvidia göra samma sak?
Intel och AMD släpper båda detaljerad dokumentation, varför kan inte Nvidia också göra det?
Dom kan inte lägga en endaste utvecklare på det?
Dom kan inte ens skicka/låna ut grafikkort till drivrutinsutvecklare?

Inte något konstigt alls. Nvidia är ett företag och som flera andra företag har dem också affärshemligheter som de inte vill att vem som helst ska få ta del av.

Exakt sama typ av uttalanden som andra företag gjort före dem. Tex Saab Automobile "Vi har ett nytt betalsystem" på frågan varför fakturorna inte var betalade.

Sen att Nvidia skulle börja skicka ut grafikkort till höger och vänster låter riktigt inkompetent. Det är skillnad på rescensioner som de som man kan läsa om bla här på Sweclockers. De sk drivrutinsutvecklarna kan gott låna kort av varandra eller bekosta dem själva. Det får alla vi andra göra om vi vill ha något.

Skrivet av warh0g:

Om det var helt tvärtom skulle dom ju bry sig om linux och släppa all kod fri. Tankevurpa? Eller menar du att Torvalds skulle göra drivrutiner till Windows? Jag är inte riktigt med här...

Jag menade att Nvidia lika gärna kunde ha struntat i att supporta Linux.

Skrivet av PerZerk:

Varför skall Nvidia vika sig och dansa efter herr Torvalds pipa? Nvidia är ett företag som alla andra och har rätt att ge blanka f*n i Linux om de så önskar. De ska vara tacksama över att Nvidia överhuvudtaget ger ut drivrutiner till Linux. Det kunde lika gärna ha varit tvärtom.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Mor5ives:

Byråkratgrekiska för "stfu Torvalds and screw Linux."

hehe ja

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför folk vill att allt ska vara öppet, hade ni varit företaget i fråga hade inte ni heller velat att det skulle vara öppet hur som helst, utan skyddat eran produkt, sen supportar de ju Linux så det är inte ens några problem

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Varför skall Nvidia vika sig och dansa efter herr Torvalds pipa? Nvidia är ett företag som alla andra och har rätt att ge blanka f*n i Linux om de så önskar. De ska vara tacksama över att Nvidia överhuvudtaget ger ut drivrutiner till Linux. Det kunde lika gärna ha varit tvärtom.

Det där är lika efterblivet som folk som säger "men hårddiskpriserna är helt okej, det är klart vi ska betala så mycket pengar. Vi ska vara glada att dom ens vill sälja hårddiskar till oss vanliga dödliga"

Sen så finns det faktiskt företag som är mer än bara barnamördande vinstmaskiner, som faktiskt *bryr* sig.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Konkurrera? Varför behövs det när nVIDIA drivrutiner fungerar utmärkt? Det är mycket bättre med drivrutiner direkt ifrån tillverkaren.

Nu kan inte Linux konkurrera genom att skriva en egen drivrutin utan är istället beroende av Nvidia att dom skriver en drivrutin.

Nvidias drivrutin funkar inte utmärkt.
GPU slaves / GPU switching (Nvidia Optimus) funkar inte.
Inget stöd för Wayland.
Inget stöd för fast VT switching.
Bara nu i senaste 300-drivrutinen har stöd för XRandR kommit, efter att vi väntat i år.

Skrivet av Orici:

Jag menar att användarna får vänta på att drivrutiner ska fixas in i linux kerneln istället för att ladda ner drivrutinerna direkt ifrån nVIDIA hemsida och köra. Visst kan man önska det men man har inte rätt att klandra dom för att köra på sitt sätt som fungerar bra.

I praktiken måste typ ändå vänta på att distributionen paketerar drivrutinen.
Att ladda ner den från Nvidias sida och installera den själv ska tydligen funka väldigt dåligt.

Permalänk
Inaktiv

Både Nvidia och Apple är som pesten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Inte något konstigt alls. Nvidia är ett företag och som flera andra företag har dem också affärshemligheter som de inte vill att vem som helst ska få ta del av.

Exakt sama typ av uttalanden som andra företag gjort före dem. Tex Saab Automobile "Vi har ett nytt betalsystem" på frågan varför fakturorna inte var betalade.

Sen att Nvidia skulle börja skicka ut grafikkort till höger och vänster låter riktigt inkompetent. Det är skillnad på rescensioner som de som man kan läsa om bla här på Sweclockers. De sk drivrutinsutvecklarna kan gott låna kort av varandra eller bekosta dem själva. Det får alla vi andra göra om vi vill ha något.

Jag menade att Nvidia lika gärna kunde ha struntat i att supporta Linux.

Kan del lika gärna göra så kan vi se hur snabbt nVidia kommer hamna i hålet eller konkurs när företag inte kommer kunna köra Quadro kort på Linux eller nVidia som kommer tappa hela marknaden på Tegra på Android. Tror faktiskt AMD skulle bli riktigt glada om det hände.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Både Nvidia och Apple är som pesten!

AMD är goda då? Allt ligger i betraktarens ögon. Jag är varken Nvidia, AMD eller Intel fan utan anser mig vara rätt så neutral i den frågan. Sen att jag valt Intel+Nvidia har mycket haft att göra med att jag har dragit den slutsattsen att det skulle fungera bäst för mig. Jag har även en bärbar Athlon X2-QL66 med ett HD 3200. Inget monster direkt men den duger till att surfa och se på film med.

Permalänk
Medlem

Linus har säkert rätt men jag tycker inte nvidia gör fel så länge de gör drivare till oss med linux OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att Torvalds skiter i om han är politiskt inkorrekt, bättre det än att spela ett spel där man säger att allt är bra men knyter handen i fickan. För er som vill se lite mer av hans sköna stil kolla in denna föreläsningen han hade hos Google(och lär er lite om git samtidigt! <3), bitvis sågar han dem ordentligt men med glimten i ögat förstås.

http://www.youtube.com/watch?v=4XpnKHJAok8

En intressant aspekt att ta upp är att i de större distarna är det inte Nvidias drivrutin som körs utan det är open source drivern nouveau. Den har vart default i Ubuntu redan från 10.04.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

AMD är goda då? Allt ligger i betraktarens ögon. Jag är varken Nvidia, AMD eller Intel fan utan anser mig vara rätt så neutral i den frågan. Sen att jag valt Intel+Nvidia har mycket haft att göra med att jag har dragit den slutsattsen att det skulle fungera bäst för mig. Jag har även en bärbar Athlon X2-QL66 med ett HD 3200. Inget monster direkt men den duger till att surfa och se på film med.

I Windows-miljö är ju alla tillverkare i princip lika, så det är inte speciellt relevant.

AMD ger iaf så mycket dokumentation att radeon-drivrutinerna i Linux är bra. De är säkert efter Windows-drivrutinen prestandamässigt, men för min del spelar det ingen roll. Det som spelar roll är att jag inte haft grafikkortsstrul med någon dator med AMD eller Intel-kort de senaste fem åren.

Jämför med nVidia där drivrutinen är en binärblob som måste kompileras om vid varje kernel-update, och man kan aldrig vara helt säker på att det kommer funka (ofta gör det det, som tur är).

Enda anledningen att jag tvingas till nVidia ändå (på jobbet) är CUDA (som är ett helt eget kapitel när det kommer till proprietär osmidighet )