DayZ - För svårt efter 1.7.1.x?

Permalänk
Medlem

DayZ - För svårt efter 1.7.1.x?

Är det bara jag som tycker att det är för svårt att starta utan någon som helst sätt att försvara sig?
Zombiesarna har efter 1.7.1.x fått supersinnen och röntgensyn så att smyga sig fram fungerar väll sådär halvbra.
När man sedan får en zombie efter sig och försöker springa därifrån så hjälper det ju inte att de är lika snabba som Usain Bolt.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag hajar då inte hur jag ska klara mig. Spelade första gången igår och har bara dött och dött utan att jag hittat något vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Getslit:

Jag hajar då inte hur jag ska klara mig. Spelade första gången igår och har bara dött och dött utan att jag hittat något vapen.

Lyckades krypa fram och hitta ett crossbow med 3 darts. För att sedan bli jagad av 5 zeds som såg mig genom väggen... slutade med att jag blev uppäten i en buske.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lättare för jag har aldrig hittat ett vapen tills nu fick en Avtomat Kalashnikova Modernizirovanniy och lite magasin till den. Har inte vågat röra mig sen dess dock

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk

Antar att man får ta det grymt försiktigt, spelade lite förut (dock har ajg redan grejer) och tyckte inte zedsen såg speciellt mycket bättre Blev ju inte upptäckt överhuvudtaget så. Man får väl ta det lugnt helt enkelt, regel nr1, spring aldrig:)

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Zarar:

Lyckades krypa fram och hitta ett crossbow med 3 darts. För att sedan bli jagad av 5 zeds som såg mig genom väggen... slutade med att jag blev uppäten i en buske.

En typiskt fylle dag för mig

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Haha, nu hade jag lyckats krypa genom elektro ett tag utan att hitta något loot alls. Sitter och tar igenom mig i ett torn när en zombie kommer springande runt ett hörn nedanför tornet för att sedan klättra upp för stegen och döda mig...

Permalänk
Medlem

Jag har spelet, men avvaktar tills det blir spelbart nog. Hade mycket utrustning och sådant ett tag men blev såklart skjuten bakifrån utan varning av en annan spelare.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

De är grymt snabba på att slå en nu, man hinner inte vända sig om och skjuta dem om man är jagad, för innan man fått upp sitt vapen har de redan kommit fram och slagit minst en gång. Hade dessutom grym otur och blev knockad med precis under 9000hp (det är då man kan bli knockad på ett slag) därefter blödde jag ut. Kan tilläggas att jag hade en m4a3 eller något liknande, så borde inte varit jättesvårt för mig att döda flera stycken men det blev det. Kul iallafall att zombies har blivit lite mer farliga istället för att man endast oroar sig för att bli dödad i PVP.

Sprang sedan i ren frustration från längst ner på kusten till devils castle för att plocka upp mina grejjer igen, mötte på ett par zombies på vägen men blev av med dem genom att DC'a i diverse små skjul på vägen, gick ju inte alls att "gömma sig" som det sagts att man skulle?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Är en pending hotfix på väg. 17.1.5 som nerfar zeds rejält. Var ett bug där de såg igenom terräng b.la.

Full changelog:

Current Changelog for 1.7.1.5
* [NEW] Infected raycast for line-of-sight less often (improves performance)
* [FIXED] Infected can see through terrain ( https://dev-heaven.net/issues/33787 )
* [FIXED] Raycasting being taken from wrong body position (ensured it is from eye level)
* [FIXED] Infected sometimes spawn close to a player (previous check once, now up to ten times)
* [NEW] Infected bodies will despawn after x minute(s) of their death (improves performance)
* [FIXED] Sometimes infected will stand still after loosing line-of-sight ( https://dev-heaven.net/issues/33715 )
* [FIXED] Can dupe tent's by right clicking (forgot to close the window)
* [FIXED] Poor performance caused by infected search behavior (MAJOR performance increase during closed testing)
* [FIXED] Audibility is far to high (completely rebalanced, in line with how it was in previous updates)
* [FIXED] Can dupe food during cooking if click really fast (now you cannot)
* [FIXED] Hatchet takes up too much room (can now be transferred between toolbelt and primary slot through gear action)
* [NEW] New players will spawn with flashlight added to their toolbelt not backpack
* [FIXED] Infected sometimes not inspecting thrown items (they will walk to the location of a noise, 20-40m away)
* [FIXED] Unlimited Infected spawning (now has a cooldown enabled so it won't spawn too many at once)

Kommer nog ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Jag har spelet, men avvaktar tills det blir spelbart nog. Hade mycket utrustning och sådant ett tag men blev såklart skjuten bakifrån utan varning av en annan spelare.

Har precis som du avvaktat ett tag, men den postade changelogen här nere så ser det ju lite mer lovande ut

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Skönt att de fixar saker ganska fort, men med tanke på att serveradmins uppdaterar sjukt långsamt eller inte alls gör att man inte kan spela överhuvudtaget.. Har spelat sammanlagt 10 min sen jag köpte spelet i lördags

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Har precis som du avvaktat ett tag, men den postade changelogen här nere så ser det ju lite mer lovande ut

Japp, det kommer nog att bli riktigt bra tillslut.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Här är ett citat direkt från rocket.

Citat:

The audibility (hearing) has been directly addressed in this update.
* [FIXED] Audibility is far to high (completely rebalanced, in line with how it was in previous updates)

Det hurrar jag rejält för! Nu kanske man kan sluta krypa överallt och faktiskt huka sig fram utan att en zombie aggrar en från 200 meter avstånd!

Nu blev jag rejält glad :).

Permalänk
Medlem

Antar att jag går mot strömmen men jag tycker inte att de har blivit för svårt, jag älskar känslan att spawna försvarslös mot en hord av zeds och bandids för att långsamt klättra upp i matkedjan. Jag tycker nästan att skjutvapen borda spawna mycket mindre och att man bara kan få tag på automatvapen i militäranläggningar (inte deer stands). Gör spelat svårare säger jag!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

det har blivit sjukt svårt! var alldelles lagomt svårt förut för då kunde man ju smyga förbi en zombie utan att bli upptäckt på typ 15m avstånd. nu kan du ju inte gå 30-40m bort utan att bli upptäckt -.-

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Tog aggro på en zombie när jag smög typ 150m bort...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Senaste 1.7.1.5 verkar ha gjort zombierna lite mer synskadade. Dock tycker jag det är lite kul att bara springa runt i en stad och aggra alla zombies (om jag inte har fel så springer de nu inte mycket snabbare än människor och måste stanna för att slå vilket gör att de aldrig kan slå en så länge som man är i rörelse) för att sen springa genom ett par hus. Då står alla zombies kvar och "letar" och resten av staden har blivit avfolkad och redo att plockas

Visserligen lite metagaming men det gör det faktiskt enklare att spela som nybörjare nu än innan när man inte kunde skaka av sig zombier alls.

Permalänk
Medlem

När gå solen upp?!?!? Är inne på en Svensk server och hemma hos mig har solen varit upp i ett flertal timmar ^^

Permalänk
Sötast
Skrivet av easter90:

När gå solen upp?!?!? Är inne på en Svensk server och hemma hos mig har solen varit upp i ett flertal timmar ^^

12H natt 12H dag.. hemskt...

Byt server bara, din progress är sparad där också.

Permalänk
Medlem

Har inte spelat på ett tag nu så inte testat de senaste versionerna men jag tycker ändringarna verkar strålande.

Som jag förstår det börjar man utan vapen och med en ficklampa istället för flares. Helt rätt enligt mig. Det känns som den mest naturliga utrustningen att starta med.

Sen att men kan använda yxan som melee vapen är ju grymt, det saknades verkligen tidigare tycker jag. Melee-vapen har ju aldrig varit Armas starka sida, fungerar det väl?

Får ta och uppdatera mitt Dayz i helgen.

Permalänk
Medlem

Jag älskar den här absurda svårigheten.

Permalänk
Medlem

De infekterade är hanterbara, även när de hade röntgensyn och värsta superhörseln, eftersom de är någorlunda förutsägbara. Gällde bara att lista ut vilket säkerhetsavstånd som gäller vid olika "stances", i.e prone, crouch etc. Numera är de jämförbara med 1.7, t.o.m enklare vid skymning/gryning och under natten. Det jag har svårare att hantera är att modden med ökad popularitet blivit mer och mer en arseholesim snarare än en survivalsim. Andelen rena och skära griefers har skjutit i höjden, samt alla djävla exploiters och scripthackers som krupit fram från under de stenar de har uppehållit sig under.

Tidigare var man misstänksam mot andra överlevare, men det gick att hitta folk man kunde samarbeta med. Nu är Cherno/Elektro/NWAF ren jävla tråk DM med fega jävla kräk som alt-F4:ar så fort de inte lyckas få ihäl en med första eldskuren. Jag tror att jag har dött pga infekterade kanske 2-3 ggr, resten av alla deaths är pga alla jävla griefers. Nu senast hittade jag en djuping som var rejält i skiten med infekterade som krälade över honom. Jag sköt ihjäl dem på avstånd, gick fram och bandagerade honom, sköt upp honom med morfin för att få upp honom på benen.

Hörde mig för om han var hungrig/törstig etc. Efter att jag hade utfodrat honom, hjälp honom med lite basic förnödenheter vände han sig plötsligt om och sköt mig i ryggen. RAAAAAAAAAAAAAAAGE QUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT!!!! Fanihelvetesjävlaskit vad förbannad jag blev. Vilken jävla fegfitta, jag hade i princip redan gett honom allt jag ägde och hade eftersom det alltid går att hitta mer, men det räckte tydligen inte för honom.

Sen dess har jag hållit mig på avstånd från allt vad civilisation heter, tagit långa omvägar runt alla överlevande man har stött på trots att det hade varit enklaste saken i världen att ha ihjäl dem, men lik förbannat stöter man till slut på en jävel som ser mig innan jag ser dem och de har ihjäl mig. Inte pga att de behöver loot, det behöver de inte eftersom de har hela djälva läger med dussintals tält fullknökade med vapen/ammo/mat etc. Inte heller pga jag skulle ha utgjort ett hot mot dem, eftersom jag ensam beväpnad med en Enfield eller CZ550 hade inte kunnat ge mig på dem i vilket fall som helst. De hade ihjäl mig bara för att djävlas, ren och skär djävla griefing.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Sötast
Skrivet av dCipher:

De infekterade är hanterbara, även när de hade röntgensyn och värsta superhörseln, eftersom de är någorlunda förutsägbara. Gällde bara att lista ut vilket säkerhetsavstånd som gäller vid olika "stances", i.e prone, crouch etc. Numera är de jämförbara med 1.7, t.o.m enklare vid skymning/gryning och under natten. Det jag har svårare att hantera är att modden med ökad popularitet blivit mer och mer en arseholesim snarare än en survivalsim. Andelen rena och skära griefers har skjutit i höjden, samt alla djävla exploiters och scripthackers som krupit fram från under de stenar de har uppehållit sig under.

Tidigare var man misstänksam mot andra överlevare, men det gick att hitta folk man kunde samarbeta med. Nu är Cherno/Elektro/NWAF ren jävla tråk DM med fega jävla kräk som alt-F4:ar så fort de inte lyckas få ihäl en med första eldskuren. Jag tror att jag har dött pga infekterade kanske 2-3 ggr, resten av alla deaths är pga alla jävla griefers. Nu senast hittade jag en djuping som var rejält i skiten med infekterade som krälade över honom. Jag sköt ihjäl dem på avstånd, gick fram och bandagerade honom, sköt upp honom med morfin för att få upp honom på benen.

Hörde mig för om han var hungrig/törstig etc. Efter att jag hade utfodrat honom, hjälp honom med lite basic förnödenheter vände han sig plötsligt om och sköt mig i ryggen. RAAAAAAAAAAAAAAAGE QUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT!!!! Fanihelvetesjävlaskit vad förbannad jag blev. Vilken jävla fegfitta, jag hade i princip redan gett honom allt jag ägde och hade eftersom det alltid går att hitta mer, men det räckte tydligen inte för honom.

Sen dess har jag hållit mig på avstånd från allt vad civilisation heter, tagit långa omvägar runt alla överlevande man har stött på trots att det hade varit enklaste saken i världen att ha ihjäl dem, men lik förbannat stöter man till slut på en jävel som ser mig innan jag ser dem och de har ihjäl mig. Inte pga att de behöver loot, det behöver de inte eftersom de har hela djälva läger med dussintals tält fullknökade med vapen/ammo/mat etc. Inte heller pga jag skulle ha utgjort ett hot mot dem, eftersom jag ensam beväpnad med en Enfield eller CZ550 hade inte kunnat ge mig på dem i vilket fall som helst. De hade ihjäl mig bara för att djävlas, ren och skär djävla griefing.

Kan som ny spelare inget annat än att hålla med. De 3 vänliga jag hittade i spelet hade antingen inga vapen eller bara yxa, så inte konstigt att de var vänliga, även om de nu var det på riktigt.

Igår fick jag erfara en av de ökända krypskyttarna i spelet. Hittade en snubbe som blev overrun av zombies så jag drog ut min hagelbössa och räddade livet på honom, innan han hann tacka mig så hörde jag gevärskottet som sänkte mig, sen honom. Jag spawnade endast några hundra meter från var jag dog igen så jag gjorde ett test, gick dit helt utan vapen och gick i en cirkel tills.... paff, död.

Griefers som dödar folk helt utan gear, inte ens ett meleevapen... pinsamt faktiskt, verkligen bara pinsamt.

Spawnade igen på samma ställe och bestämde mig för att döda honom, tog långa vägen runt, skulle hitta ett vapen men i det första huset jag gick in i så blev jag dödad av någon annan snubbe med hagelbrakare.. suck...

Just nu söker jag boende på landet, att springa i städer och bli snipad av folk som inte klarar sig i ett spel där folk kan skjuta tillbaka kommer bara att gå mig på nerverna.

Konstigt nog så har jag aldrig sett någon med banditskin? Alla som dödar en är normalt klädda?

Permalänk
Medlem

Som erfaren spelare så är det inte alls så svårt. Men måste säga att låta nybörjare starta utan vapen är lite radikalt.. och inte löste det (skjuta n00bs vid spawn) problemet heller.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Sötast
Skrivet av folkeryd:

Som erfaren spelare så är det inte alls så svårt. Men måste säga att låta nybörjare starta utan vapen är lite radikalt.. och inte löste det (skjuta n00bs vid spawn) problemet heller.

Jag började spela nu efter att man började utan pistol och jag tycker det är riktigt nice.

Man blir väldigt snabbt tvingad att lära sig hur zombies fungerar, inte för att prata om adrenalinkicken första gången man får krypa igenom en hel stad i letan för ett vapen..... helt underbart.

Nu bara 5-10 timmar senare så har man hunnit lära sig ganska mycket mer om var man hittar vapen och liknande.

Permalänk
Medlem

Det där spawna utan vapen gör kanske så folk samarbetar lite bättre kanske?

Själv sitter jag på en AK-47 med 6 mag mitt i elektro så jag klagar inte.. hehe

Permalänk
Medlem

1.7.2 bådar gott!

http://www.dayzmod.com/forum/showthread.php?tid=18575

Changelog:
* [FIXED] Infected hear perfectly through objects (noise reduced by 50% through an object)
* [FIXED] Animal bodies despawn way too fast (now despawn automatically after 2 minutes)
* [FIXED] Corrupted update data causes people to spawn in debug forest (now will not save corrupted position data)
* [FIXED] States where animal might stop walking around (now should walk around more)
* [FIXED] Animal AI routines consuming large amounts of FPS (now in line with Infected AI routines, reduced FPS usage)
* [NEW] Player Syncing system replaced (increased performance and ammo quantity tracking)
* [FIXED] Error reports are almost invisible (has now been fixed)
* [FIXED] Daylight calculations causing slight FPS issue
* [NEW] Visibility now smoothly alters based on sun, moon, cloud, rain, and fog state
* [NEW] Aubility now dampened in rain and increased by fog
* [FIXED] Object cleanup causing significant (huge) performance issue on servers (reduced by up to 50%, means more players + zombies possible)

ETA Måndag!

Permalänk

Tycker ni ska sluta hata oss som dödar allt och alla nu

Survival of the Fittest

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Ja, det är mer eller mindre värdelöst att spela om man inte är ett helt gäng som glider runt och mördar allt och alla, eftersom alla uppenbarligen gör det. Eller så sitter någon ensam och uttråkad fjant och plockar folk från distans eller någon nybörjare som anser att detta inte är något annat än ett PVP-spel där man måste ha ihjäl alla omgående...

Det är trist och har fått mig att lägga detta på is helt, men jag hoppas att utvecklarna kan styra det åt ett annat håll. Spelmotorn känns inte helt passande till vad moden egentligen vill vara känns det som. Känns mer som man vill ha stöd för att bygga egna läger, barrikadera hus, skapa och reparera egna objekt osv. För att inte tala om "bra" stöd för melee-fighting.

Men, det är ju spelarna som gör upplevelsen, och ja, nej... :S