Black eller green hårdisk! HJÄLP SÖKES!!!

Permalänk

Black eller green hårdisk! HJÄLP SÖKES!!!

Hej hallå kära sweclockare

jag har nu börjat titta på lite hårdiskar efter som min förra har ballat ur totalt och krashar så fort jag öppnar en ny mapp i den. (skit samma)

jag undrar varför jag ska välja en:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=591141
istället för en mycket större:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622010
när prissumman är den samma.

Jag undrar vad black gör så att de blir så himla mycket dyrare och om de är värt att köpa en black om man bara vill ha hårdisken som en lagring som kanske film/serier eller något spel som wow, cod/bf3 på.

sitter med en ssd som systemdisk så bootuptiden är inte det jag söker efter med denna disk.

jag har hört såklart att green står för miljövänlig men det borde väl kosta mer ifall de anpassar produkten efter bättre miljökrav?

tack så mycket i förhand!

M.vh Superpunken

Permalänk
Medlem

Black är generellt sett snabbare än andra diskar, då i synnerhet gröna. Själv har jag lagring av video, musik och bild osv på mina gröna hårddiskar, och alla spel ligger på en Black.

Ska du blanda allt på samma disk är väl en grön ett bättre val, men då får du leva med att spel och program kan ta längre tid att ladda.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Green såklart, 5400RPM och hög datatäthet är awesome:)

Kan rekommendera WD 2TB.

Permalänk

Personligen skulle jag gått för grönt i dagsläget. Man slipper de där hemska vibrationerna man får med diskar på 7200rpm. Det här med snabba hårdiskar är ju inte lika relevant längre eftersom man ändå kör sitt system på SSD. Två stycken gröna i RAID0 är ju också ett alternativ om man vill ha lite högre fart.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska köpa en driftsäker ssd som täcker sina behov till c disk för spel programm sen fylla burken med gröna diskar black låter för mycket och blir väldigt varma

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

njae, SSD och driftsäkerhet? Vaffö så många problemtrådar hela dagarna, varje dag i veckan, om SSD prob? Ska köpa SSD när barnsjukdomarna är botade och priserna rimligare.

Mina Black ligger <40C med sparsam kylning, inte va ja kallar för "mycket varma" å inte fan låter dom så det stör heller.

-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

njae, SSD och driftsäkerhet? Vaffö så många problemtrådar hela dagarna, varje dag i veckan, om SSD prob? Ska köpa SSD när barnsjukdomarna är botade och priserna rimligare.

Mina Black ligger <40C med sparsam kylning, inte va ja kallar för "mycket varma" å inte fan låter dom så det stör heller.

-2

Nu mena jag en driftsäker jag skulle aldrig få för mig att skaffa sandforce men en samsung eller varför intel 320 litar mer på 320 en någon disk.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Black presterar bättre än Green. Black har längre garantitid.

I gengäld låter Black mer, drar mer ström, och kostar mer.

Green är för lagring. Black passar när man är ute efter prestanda och driftsäkerhet.

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Nu mena jag en driftsäker jag skulle aldrig få för mig att skaffa sandforce men en samsung eller varför intel 320 litar mer på 320 en någon disk.

Jag har också en gammal Intel 320 och kan instämma med att den är mycket pålitlig. Jag skulle dock aldrig i hela världen få för mig att köpa en idag då den är fruktansvärt långsam jämfört med nyare modeller som dessutom är mycket billigare, t.ex. Crucial M4 och Samsung 830. Det här med att SSD:er är opålitliga tycker jag inte stämmer längre, det finns dessutom fortfarande hårddiskar som går sönder direkt när man köper dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Jag har också en gammal Intel 320 och kan instämma med att den är mycket pålitlig. Jag skulle dock aldrig i hela världen få för mig att köpa en idag då den är fruktansvärt långsam jämfört med nyare modeller som dessutom är mycket billigare, t.ex. Crucial M4 och Samsung 830. Det här med att SSD:er är opålitliga tycker jag inte stämmer längre, det finns dessutom fortfarande hårddiskar som går sönder direkt när man köper dem.

Jag har jämfört med en m4 jag märker inte ett dugg skillnad så jag fortsätter köra på driftsäkra fortfarande access tiden som är viktigast på ssd.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

eftersom du har en SSD som systemisk så skulle jag definitivt säga green (5400rpm) då de är både säkrare och billigare

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

eftersom du har en SSD som systemisk så skulle jag definitivt säga green (5400rpm) då de är både säkrare och billigare

Säkrare köper jag inte. Har du ngn källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Personligen skulle jag gått för grönt i dagsläget. Man slipper de där hemska vibrationerna man får med diskar på 7200rpm. Det här med snabba hårdiskar är ju inte lika relevant längre eftersom man ändå kör sitt system på SSD. Två stycken gröna i RAID0 är ju också ett alternativ om man vill ha lite högre fart.

allt relativt, men de låter ju definitivt mycket mer än gröna iaf. och då har jag ändå mina svarta i vibrationsdämpare, den gröna sitter skruvad rakt i plåten. (de är i olika datorer alltså, annars hade jag inte kunnat uppskatta ljudet på den gröna alls antagligen)

svarta blir varma också, 44 just nu ren tomgång, när korken eldar på vill de gärna uppåt runt 55. dock är värme inte en så stor fråga för livslängden på diskar som många tror så det är lite av en ickefråga annat än om man inte vill ha än mer uppvärmning i sommarhettan.

Skrivet av lorgix:

Black presterar bättre än Green. Black har längre garantitid.

I gengäld låter Black mer, drar mer ström, och kostar mer.

Green är för lagring. Black passar när man är ute efter prestanda och driftsäkerhet.

betyder åas inte att svarta håller längre, det är bara för att garantiärenden blir dyrare på billigare diskar det säljs mer av, som gröna. troligare är det tvärtom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Säkrare köper jag inte. Har du ngn källa på det?

Det har jag med svårt att tro men har man dåligt luftflöde och burken blir varm då tror jag säkert green håller bättre men har man bra luftflöde är säkert blacken bättre i driftsäkerhet

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

betyder åas inte att svarta håller längre, det är bara för att garantiärenden blir dyrare på billigare diskar det säljs mer av, som gröna. troligare är det tvärtom.

Black har högre MTBF än Green.

Skrivet av pompa_kumla:

Det har jag med svårt att tro men har man dåligt luftflöde och burken blir varm då tror jag säkert green håller bättre men har man bra luftflöde är säkert blacken bättre i driftsäkerhet

Dom ska tåla värme. Eftersom värme följer med på köpet när man kör diskintensiva saker.

Permalänk

Har själv ett gäng Sandforce diskar (3 A-Data och en Intel 320) och det finns ingen anledning att välja en 320 idag. Finns inget som talar för dennes fördel!

Den är långsam, dyr, sämre access tid än t.ex Min A-Data och den är inte ett dugg stabilare(alla mina diskar fungerar klockrent och har inga problem)

Intel 320ins tid är förbi

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Säkrare köper jag inte. Har du ngn källa på det?

eftersom den snurrar saktare så är det längre livslängd på den, därav säkrare

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

eftersom den snurrar saktare så är det längre livslängd på den, därav säkrare

Länk till statistik som stödjer ditt påstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Länk till statistik som stödjer ditt påstående?

nej, men det är min åsikt?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Black har högre MTBF än Green.

visst, men även det är ju bara en garantsiffra som ju i sin tur baseras delvis på garanti vilket gör att statistiken för gröndiskar vare sig de funkar fint eller havererat inte kan jämföras med svarta ändå då de inte når nån RMA i samma utsträckning om de nu behövs, eller inte, osv.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ska du bara ha lagring och inte köra os på disken så kan du gott köra på WD Green

*edit
såg att du länkade till Seagate barracuda.. den har jag personligen ingen aning om..

men WD Green har jag själv och den är helt ok som lagringsdisk.

* edit igen
Gröna diskar kallas dom enbart för att dom spinner på 5400varv och drar mindre ström en en "vanlig" 7200 varvs disk. sen har du lite snabbare gaming diskar som spinner på 10 000 varv typ WD raptor

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

WD Black 7200/Seagate 7200 och WD Green 5400/Seagate Green 5900 är alla billiga slask-diskar för konsumentbruk och det har ingen större betydelse vilka du köper.
Black är aningen snabbare. Gröna är lite billigare.
Köp flera för att ha backup när de havererar eller har för mycket reallokerade sektorer.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av jookeer:

njae, SSD och driftsäkerhet? Vaffö så många problemtrådar hela dagarna, varje dag i veckan, om SSD prob? Ska köpa SSD när barnsjukdomarna är botade och priserna rimligare.

Mina Black ligger <40C med sparsam kylning, inte va ja kallar för "mycket varma" å inte fan låter dom så det stör heller.

-2

Har kört ssd i snart 2 år och aldrig haft något problem. Alla tillverkare har numera fixat firmware så det funkar utan problem.Vill påstå att felen som ev uppstår beror oftare på fel installation fel kontrollport.. Och priserna är ju löjligt låga numera.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

visst, men även det är ju bara en garantsiffra som ju i sin tur baseras delvis på garanti vilket gör att statistiken för gröndiskar vare sig de funkar fint eller havererat inte kan jämföras med svarta ändå då de inte når nån RMA i samma utsträckning om de nu behövs, eller inte, osv.

MTBF är baserat på test.

Menar du att du inte tror att Black-diskarna är mer påkostade?

Skrivet av Pappy:

WD Black 7200/Seagate 7200 och WD Green 5400/Seagate Green 5900 är alla billiga slask-diskar för konsumentbruk och det har ingen större betydelse vilka du köper.
Black är aningen snabbare. Gröna är lite billigare.
Köp flera för att ha backup när de havererar eller har för mycket reallokerade sektorer.

WD Black har iaf högre MTBF och längre garantitid än vad Green har.

Men vill man slippa nertid så ska man förstås ändå köra RAID, ha backup och reservdiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

MTBF är baserat på test.

Menar du att du inte tror att Black-diskarna är mer påkostade?

liksom IKEA säkert har mer rigorösa industritester än Bruno Matsson, säger ju ingenting om vad de beslutar sig för att ange av resultatet av testerna liksom.

ingen aning om det, jag bara konstaterar statistiska och företagstekniska standardprocedurer när det gäller garantiangivelser. nån får väll plocka isär en av var sorts disk för att undersöka kvalitén på lagren samt linda upp motorn och jämföra hantverket...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint