Permalänk
Medlem
Skrivet av Ouffer:

måste man ha distanser? jag har inte en enda i mitt nybygge haha :S

Om man inte vill riskera att allt ska smälla så ja det måste man.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Ouffer:

måste man ha distanser? jag har inte en enda i mitt nybygge haha :S

Vet du ens hur en distans ser ut?
Se andra inlägget denna tråd....
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1047164-moderkorts-...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Nja, asså datorn ska inte brinna för att man glömt en distans, eller två.
Antagligen är det en glapp kabel, alternativt att du satt in ett minne lite dåligt som brunnit, vilket känns troligt när lukten kommer från det området.
Synd att det är småbökigt att felsöka med så stor Cpufläkt

O ta inte åt dig att kabeldragningen e keff, alla sitter inte och fappar framför öppet chassi och är kära i sin egen kabeldragning.
Visst underlättar det men det kommer med tiden, skulle gärna sett div, användares första byggen o se om dom är så perfekta

Permalänk
Medlem

Om TS missat en distans men skruvat i en skruv i alla fall så är det inte så bra? Men det går ju att tesat med distansen i och se om det gör någon skillnad i nuläget. Det skulle dock vara en ide att testa natt nätaggregatet fungerar först.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

VARFÖR smälller det om man inte har distanser då? blev lite rädd för min dator nu hahah

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

Vet du ens hur en distans ser ut?
Se andra inlägget denna tråd....
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1047164-moderkorts-...

http://lmgtfy.com/?q=moderkortsdistanse

Permalänk
Skrivet av Ouffer:

VARFÖR smälller det om man inte har distanser då? blev lite rädd för min dator nu hahah

Baksidan på moderkortet kommer i kontakt med chassit....kortslutning....blixtar och dunder....magiska under!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

Baksidan på moderkortet kommer i kontakt med chassit....kortslutning....blixtar och dunder....magiska under!

men om d inte har smällt på 3 dagar så lär d väl inte smälla nu heller? eller?

Permalänk

http://lmgtfy.com/?q=smartass

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Nja, asså datorn ska inte brinna för att man glömt en distans, eller två.
Antagligen är det en glapp kabel, alternativt att du satt in ett minne lite dåligt som brunnit, vilket känns troligt när lukten kommer från det området.
Synd att det är småbökigt att felsöka med så stor Cpufläkt

O ta inte åt dig att kabeldragningen e keff, alla sitter inte och fappar framför öppet chassi och är kära i sin egen kabeldragning.
Visst underlättar det men det kommer med tiden, skulle gärna sett div, användares första byggen o se om dom är så perfekta

Alltså på den tiden när man byggde första datorn fanns det varken chassin man kunde gömma sladdar bakom,ej heller sata. Då va det ide kablar till förbannelse som gällde.Det var inte så lätt att gömma undan eller få till så jävla bra.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Har hittat nåt: Hade i grejen i CPU FAN 1

Inget fel på ram minnena elr nåt annat. Bara fläktkablarna + hade glömt en distans (som sagts tidigare)

Permalänk
Skrivet av Ouffer:

men om d inte har smällt på 3 dagar så lär d väl inte smälla nu heller? eller?

Det smäller när du minst anar det. Att inte montera distanser är att tigga om en rostad dator.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet ska det inte börja smälla bara för att moderkortet kortsluts. Händer ingenting när man slår på datorn i dessa fall och delarna ska inte skadas permanent. Sen kanske det finns undantag eller komponenter med hög spänning som kan åstadkomma detta, jag vet inte.

Permalänk
Skrivet av hjorten66:

Alltså på den tiden när man byggde första datorn fanns det varken chassin man kunde gömma sladdar bakom,ej heller sata. Då va det ide kablar till förbannelse som gällde.Det var inte så lätt att gömma undan eller få till så jävla bra.

Va fan...på den tiden man byggde sin första dator...då fick man vara glad om det fanns kablar:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Testa använda original fläkten till cpu så länge skippa arrowen så länge...ser ut som ett måndagsex!
Testa sedan att koppla in allt igen.

Kom den adapter med till arrowen från Thermalright? Antagligen någon 10 åring i Taiwan som monterat de kablarna efter en lång dags arbete...:(

Från Inets sida:
"Thermalright Silver Arrow Multiple Heatpipe Cooler

Stor, effektiv och tyst kylare från Thermalright! Silver Arrow kommer med 2st tysta 160*140-fläktar som är PWM-styrda och du kan till och med koppla på en tredje fläkt!

4pin Y-adapter medföljer nu!"

Jovisst...4 pins adapter medföljer...men av jävligt usel kvalitet...suck!

Till det priset borde man få kvalitetsgrejer...tacka vet jag Noctua...det är grejor det!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ouffer:

VARFÖR smälller det om man inte har distanser då? blev lite rädd för min dator nu hahah

Det kallas för kortslutning!
Gör om gör rätt, kan bli rätt dyrt annars

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Govava:

Har hittat nåt: Hade i grejen i CPU FAN 1
http://2.imgland.net/aN46A.jpg

http://1.imgland.net/TVBRA.jpg

Inget fel på ram minnena elr nåt annat. Bara fläktkablarna + hade glömt en distans (som sagts tidigare)

Där ser det ju helt klart ut som det har brunnit.

Sen oavsett vad andra flummat om, så gör det inget om du glömmer en distans. Det viktiga är att du inte sätter en distans fel så den ligger på där det inte finns något hål i moderkortet och därmed kortsluter.

Du borde i vilket fall prova om ditt nätagg fungerar med gemmetoden som folk har skrivit om här innan.

Permalänk
Skrivet av Govava:

Märkte att jag missat en distans. Tyvärr, jag som försökte göra mitt bästa för att vara noggrann.

Kan ni bekräfta att det stämmer? Om man glömmer en distans så smäller moderkortet och ryker?

Är mitt moderkort sönder nu undrar jag? Behöver jag köpa ett nytt? Ska jag blåsa butiken, säga att det inte var mitt fel och reklamera och kräva en ny vara? Går moderkortet att fixa? (service etc.)

Och sist, tack så jävla mycket. Fick väldigt många svar väldigt snabbt, det värmer mitt hjärta att det finns så fina människor. Tack igen.

MVH

Om du menar denna:

Ska det icke spelar någon roll.
Kan du istället läsa mina inlägg om 24-pins kontakten. Kan vara så att den glappar.
Du visar ju själv på bilden vart det luktar bränt.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Om du menar denna: http://1.imgland.net/Ob8fA.jpg

Ska det icke spelar någon roll.
Kan du istället läsa mina inlägg om 24-pins kontakten. Kan vara så att den glappar.
Du visar ju själv på bilden vart det luktar bränt.

Men hallå...han har ju hittat felet...den dålig fläktadapter!!!

Använder han originalkylaren sålänge så får han garanterat igång riggen!
Silver arrowen får han reklammera till Inet...den gjorde skäl för namnet...det kom en blixt genom chassit...like a Silver Arrow!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd

Inte för att vara elak men.....jäklar vad det finns nooobs här på Swec ''Vf hoppa i vattnet när man inte kan simma?''

Läs och kolla guider på Youtube!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Inte för att vara elak men.....jäklar vad det finns nooobs här på Swec ''Vf hoppa i vattnet när man inte kan simma?''

Läs och kolla guider på Youtube!

Har du läst tråden? nej...ta och gör det först...inte TS fel...Thermalright har skickat med en undermålig adapter som brunnit upp...
En så dyr kylare och en så dålig adapter...den hade nog även brunnit i ditt "expertbygge" också Sidewinder86;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Va fan...på den tiden man byggde sin första dator...då fick man vara glad om det fanns kablar:)

Och inte att förglömma nätaggregaten

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Nätagget funkar strålande. Jobbar successivt med att göra allt ni har gett tips om. Ska montera skiten med orginalkylaren nu.

Återigen, tack. Utan er hade jag mått pissdåligt

Permalänk
Skrivet av hjorten66:

Och inte att förglömma nätaggregaten

Yep...kommer ihåg C64 nätdelarna...jävla skit! Kan inte få igång min C64 eftersom min nätdel är kass...finns ju knappt någon som har ett helt sådant:(

Är sugen på att spela Red Storm Rising och sänka några Sovjetiska ubåtar eller fartyg:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ouffer:

måste man ha distanser? jag har inte en enda i mitt nybygge haha :S

Ja!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av Govava:

Nätagget funkar strålande. Jobbar successivt med att göra allt ni har gett tips om. Ska montera skiten med orginalkylaren nu.

Återigen, tack. Utan er hade jag mått pissdåligt

Ta det lugnt! Det kommer att bli bra...vi är nog här om du behöver hjälp eller muntras upp:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Låter som du kanske gjorde som jag :P?

Jag brände min fancontrol panel som följde med chassit för att jag kopplade dumt.
för att ge fläktkontrollern ström så skulle den in i en molex kontakt från nätagget.

Men jag kopplade "den" till moderkortet istället.
Vilket gjorde att en sladden från frontpanelen brann upp helt.

(Drog en supportfråga till Corsair och förklarade saken. och dom var schysta och skickade en ny frontpanel gratis då)

Bör väl nämna att fläktkontrollen på både corsair och fractal design bara klarar av att styra 3 fläktar.
Så koppla inte in fler till panelen.

Permalänk

Förresten...undrar om den 4-pins y-adapern kommer med Silver Arrowen ifrån Thermalright eller är det kanske något som Inet själv skickar med?

TS: Låg adaptern i Themalrightlådan eller sidan om?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Förresten...undrar om den 4-pins y-adapern kommer med Silver Arrowen ifrån Thermalright eller är det kanske något som Inet själv skickar med?

TS: Låg adaptern i Themalrightlådan eller sidan om?

Vet ej, använde inte ens det :S
Kopplade CPU-kylaren genom att sätta dess sladd i CPU_FAN_1 på moderkortet endast.

Permalänk
Skrivet av Govava:

Vet ej, använde inte ens det :S
Kopplade CPU-kylaren genom att sätta dess sladd i CPU_FAN_1 på moderkortet endast.

Va på bilden där det brunnit har du kopplat 2 fläktar i en Y-adapter (splitter) som du sedan kopplat till CPU FAN 1...det är ju adaptern som brunnit eller är jag blind? Adaptern är ju en delare så att du kan koppla 2 fläktar till samma fläktuttag på moderkortet...är du med?

När du nu kommer att använda originalkylaren så har du bara en fläkt på den som du kopplar in i CPU FAN 1...Du kan ju använda din Silver Arrow men utan adapter kan du inte koppla in båda fläktarna på samma fläktuttag på moderkortet...men då du har samm moderkort som mig så har du faktiskt 2 st CPU FAN uttag...du kan koppla en fläkt till din Silver Arrow till CPU FAN 1 och en fläkt till CPU FAN 2...du behöver ingen Y-adapter;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb