Permalänk

Värt att vänta på Kepler?

Hallå Sweclockers!

Länge sedan man var här inne, men kom nu tillbaka för att få lite råd och tips.

Är på gång att köpa en ny dator som ska vara bra för spel, samt för ridigering av video, arbete i After Effects, 3DS Max och Nuke.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1561636/deepsilencepc

Där är den riggen jag plockat ihop och tänkt beställa.

Men det kan funsar på är om det är värt att vänta på ett Kepler istället för ett 580?
Jag vet att det inte finns så mycket information kring det, men var tror ni?
Kan man ta de 4400:- ett 580 kostar, och lägga det på ett Kepler och få ett hyffsat, eller kommer det bli skyhöga priser så man bara får ett fjuttkort?
Kommer jag komma långt på ett 580 om jag väljer det?

Hjälp mig!

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem

Vänta på kepler och ivy om du har ork/tid. 580 kortet räcker långt, men det börjar bli gammalt med tanke på att en ny gen är bakom hörnet.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk

Tycker du ska vänta. Alla grafikkort kommer att minska i pris.

Permalänk

Men hur många Kepler-kort kommer släppas? Tvivlar ju på att de som kommer nu kommer ha en sån överlägsen prestanda mot 580, eller?
Tänkte annars vänta ett tag, köra på 580 och sen se hur det går med Kepler serien och sedan köpa nytt när de börjar gå ner lite i pris. Eller är jag dum i huvudet?

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepSilence:

Men hur många Kepler-kort kommer släppas? Tvivlar ju på att de som kommer nu kommer ha en sån överlägsen prestanda mot 580, eller?
Tänkte annars vänta ett tag, köra på 580 och sen se hur det går med Kepler serien och sedan köpa nytt när de börjar gå ner lite i pris. Eller är jag dum i huvudet?

om keplers motsvarighet till 580 inte har överlägsen prestanda jämt emot 580 så går nVidia under.

Permalänk
Medlem

Ja du är dum i huvudet:P, hahaha:D. Nej, skämt åsido, de kommer helt klart prestera bättre än 500-serien annars så skulle en ny serie vara meiningslös och sen så är det lite oklart hur många versioner det kommer och vad de kommer heta och vilken som ersätter vad.

Så jag tycker också du skall vänta, för det värkar som en del av kepler korten kommer ha mer video minne vilket är en fördel om du kör BF3 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepSilence:

Hallå Sweclockers!

Länge sedan man var här inne, men kom nu tillbaka för att få lite råd och tips.

Är på gång att köpa en ny dator som ska vara bra för spel, samt för ridigering av video, arbete i After Effects, 3DS Max och Nuke.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1561636/deepsilencepc

Där är den riggen jag plockat ihop och tänkt beställa.

Men det kan funsar på är om det är värt att vänta på ett Kepler istället för ett 580?
Jag vet att det inte finns så mycket information kring det, men var tror ni?
Kan man ta de 4400:- ett 580 kostar, och lägga det på ett Kepler och få ett hyffsat, eller kommer det bli skyhöga priser så man bara får ett fjuttkort?
Kommer jag komma långt på ett 580 om jag väljer det?

Hjälp mig!

Oavsett vänta eller inte så borde du inte ta ett gtx 580 när det redan finns bättre för samma/lägre pris

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Oavsett vänta eller inte så borde du inte ta ett gtx 580 när det redan finns bättre för samma/lägre pris

Vilka/vilket kort gäller det då?
Vill inte ha något annat än Nvidia, eftersom att ja kommer använda Cuda och PhysX.

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepSilence:

Vilka/vilket kort gäller det då?
Vill inte ha något annat än Nvidia, eftersom att ja kommer använda Cuda och PhysX.

Vad gör CUDA kärnorna?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepSilence:

Vilka/vilket kort gäller det då?
Vill inte ha något annat än Nvidia, eftersom att ja kommer använda Cuda och PhysX.

Om du nu inte vill vänta så är det GTX 580 3 GB el 590 2x1.5 GB(3GB) om du vill ha ett kort från Nvidia, annars är det ju AMDs nya kort som är de bästa just nu.

Men eftersom det är sån kort tid kvar, förhoppningsvis, så skulle jag ha väntat på kepler och sen också väntat på ivy bridge processorerna.

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Vad gör CUDA kärnorna?

http://developer.nvidia.com/what-cuda
I mitt fall kommer jag använda Cuda när ja ska göra realtidsrenderingar i 3DS Max för att kunna ställa ljus och skuggor enkelt.

Skrivet av Åkan:

Om du nu inte vill vänta så är det GTX 580 3 GB el 590 2x1.5 GB(3GB) om du vill ha ett kort från Nvidia, annars är det ju AMDs nya kort som är de bästa just nu.

Men eftersom det är sån kort tid kvar, förhoppningsvis, så skulle jag ha väntat på kepler och sen också väntat på ivy bridge processorerna.

Jo, jag vet. Men, "vill ha begäret" är svårt att hålla undan Jag är bara rädd för att det kommer gå på så mycket mer med ivy bridge och kepler också, iom att jag bara har en gräns på 12k. Men jag kanske har fel.
Har det kommit några uppskattade prisuppgifter på Ivy bridge?

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepSilence:

Jo, jag vet. Men, "vill ha begäret" är svårt att hålla undan Jag är bara rädd för att det kommer gå på så mycket mer med ivy bridge och kepler också, iom att jag bara har en gräns på 12k. Men jag kanske har fel.
Har det kommit några uppskattade prisuppgifter på Ivy bridge?

Jo, jag vet att det är svårt att hålla sig när man kanske behöver en uppgradering just nu, men ur framtids och ekonomisk synpunkt så är det bättre att vänta.

För om du tänker så här att förmodligen så kommer drivrutiner och program vara mer anpassat för de nya korten och sen eknomiskt så kommer ju de läggas runt samma pris nivå bara de kommit ut kort på marknaden.

Så du kommer hamna på 12k i alla fall om du också tänker på vart du köper delarna någonstans.

Permalänk

Jag var själv inne på att köpa en ny dator men det känns ju värt att vänta, hur länge dröjer det innan den nya generationen teknik är här?

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Jo, jag vet att det är svårt att hålla sig när man kanske behöver en uppgradering just nu, men ur framtids och ekonomisk synpunkt så är det bättre att vänta.

För om du tänker så här att förmodligen så kommer drivrutiner och program vara mer anpassat för de nya korten och sen eknomiskt så kommer ju de läggas runt samma pris nivå bara de kommit ut kort på marknaden.

Så du kommer hamna på 12k i alla fall om du också tänker på vart du köper delarna någonstans.

Hm, ivrig som man är så får man väl hålla i sig ett tag då Hoppas det ordnar sig!

Skrivet av Freddemann:

Jag var själv inne på att köpa en ny dator men det känns ju värt att vänta, hur länge dröjer det innan den nya generationen teknik är här?

Kepler beräknas väl release nu i slutet av mars/början på april? Ivy bridge har ja ingen aning om, någon som vet?

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Jag var själv inne på att köpa en ny dator men det känns ju värt att vänta, hur länge dröjer det innan den nya generationen teknik är här?

AMD är de redan framme med sin 7000-serie och Nvida ska väl gå ut med ev info i slutet av mars lite oklart, så de kommer nog inte ha kort ute förens i slutet av mars/april och för processorerna så ska väll ivy bridge komma i slutet av, mitten på april har jag för mig, AMD vet jag inte hur det går på CPU sidan.

Permalänk
Skrivet av Åkan:

AMD är de redan framme med sin 7000-serie och Nvida ska väl gå ut med ev info i slutet av mars lite oklart, så de kommer nog inte ha kort ute förens i slutet av mars/april och för processorerna så ska väll ivy bridge komma i slutet av, mitten på april har jag för mig, AMD vet jag inte hur det går på CPU sidan.

Då känns det ju som att priserna kommer att sjunka en del här inom en månad, så antingen samma saker för mindre pengar eller mer för pengarna. Lätt värt att vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Då känns det ju som att priserna kommer att sjunka en del här inom en månad, så antingen samma saker för mindre pengar eller mer för pengarna. Lätt värt att vänta

YES:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepSilence:

Vilka/vilket kort gäller det då?
Vill inte ha något annat än Nvidia, eftersom att ja kommer använda Cuda och PhysX.

Har inte amd (7970) någon motsvarighet klarar dom grejjerna bra? Det är ju klart mycket bättre på alla andra grejjer iaf.

Om inte så skulle jag vänta mars ut iaf och se om nvidia kan få tummen ur röven och iaf presentera kommande kort.