Permalänk
Medlem

Är det värt att byta objektiv?

Hej

Jag är en amatörfotograf som fotograferar mycket motocross tävlingar/träningar. Jag har under ca 1.5 år kört med ett Sigma 50-200mm f/4-5.6 DC OS HSM. Detta är ju inte det ljusstarkaste objektivet så jag har börjat fungera på att köpa ett bättre och hittat: Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro Detta är ju mer ljusstarkt än mitt nuvarande objektiv. Är det värt att byta upp sig kommer Tamronet att fungera lika bra eller bättre?

Kan det ställa till med något problem att objektivet verkar vara ett Macro när jag ska plåta motocross träning/tävling?

Mitt kamerahus är ett Canon 1000 D

Glömt en fråga
Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett bra objektiv men ska du fota motocross och sånt tror jag snarare att du ska satsa på både objektiv och hus med snabb autofokus som klarar följa motiv bra. Jag har inte använt en 1000D själv men tror inte den har så bra autofokus för det ändamålet tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Tamron 70-200 2.8 är ett överlag utmärkt och prisvärt objektiv, men ett par saker bör du tänka på:

Objektivet saknar egen focusmotor, och fokuserar inte lika snabbt som ett HSM/USM-objektiv. Mekaniken är också överlag ålderdomlig och långsam.

Det har inte heller bildstabilisering, vilket också kan vara nyttigt om det du ska fotografera rör sig snabbt. Du kommer inte ha tid att själv stabilisera och ställa dig till rätta varje gång du hittar något att plåta.

Att ett objektiv har macro-egenskaper försämrar i regel inte några andra egenskaper, och just telezoomar har det oftast. Dock har detta bara 3:1-förstoring, vilket inte är något särskilt att skylta med.

Sigma har ett liknande med både HSM och bildstabilisator, men då kostar det också dubbelt så mycket. Med tanke på det du vill fotografera så är det väl värt pengarna om du kan avvara dem.

Autofokusen i 1000D lär ligga i samma klass som t ex 40D, om än med mindre urval av autofokuspunkter.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Med tanke på föreslaget objektiv och användningsområde misstänker jag att du vill kunna använda en ännu kortare slutartid men du har inte nämnt vilka (andra?) problem du upplever med objektivet du har idag?

Permalänk
Medlem

Tvärt om så kommer du inte att ha särskilt mycket nytta alls av bildstabilisering eftersom du måste ha relativt korta slutartider, då det är action du kommer att fota. Tamron 70-200 saknar inte heller "egen fokusmotor". ALLA objektiv för Canon har egen motor (men även Nikonversionen av detta objektiv har egen motor). Det som är akilleshälen för Tamrons 70-200 är att det är en enkel DC-motor som driver autofokusen, vilket gör att den är lite långsam och förmodligen lite i långsammaste laget för actionfoto. Autofokusen är, även lite osäker och och jagar lite fram och tillbaka innan den hittar helt rätt. Detta är synd då det annars är ett väldigt bra objektiv.
Sigma har ju sin nya 70-200 med bildstabilisering, som åxå är bra, men den är ju lite dyrare. Det finns även en äldre version som inte har bildstabilisering. Denna har precis som den nya versionen HSM-motor för fokuseringen och fokuserar således ganska snabbt. Den är inte lika bra optiskt dock. Den är inte DÅLIG, men håller inte riktigt samma klass.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274033

Nackdelen med "makro"-objektiv är möjligen att de har något längre fokusområde och därför tar längre tid på sig att hitta rätt om de börjar jaga efter fokus. I övrigt finns inga nackdelar egentligen.

Om det är värt att byta är svårare att svara på utan att veta vad du vill uppnå och vad du har för problem idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

Att ett objektiv har macro-egenskaper försämrar i regel inte några andra egenskaper, och just telezoomar har det oftast. Dock har detta bara 3:1-förstoring, vilket inte är något särskilt att skylta med.

3:1 försförstoring det objektivet vill jag se

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

3:1 försförstoring det objektivet vill jag se

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103

Permalänk
Medlem

Jag har mellanringar mm till min kamera och är uppe i 3-4 x förstoring men på ett teleobjektiv....det skulle vara intressant hur långt det skulle bli för att få skarp bild vid 3x förstoring, borde ju ske i objektivet.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Canon MP-E65 blir väl ca 3ggr så långt vid 5:1 än vid 1:1, om det var det du menade. Teleobjektiv eller inte spelar ju ingen roll, det handlar bara om att fokusera tillräckligt nära i förhållande till brännvidden.

Hur som helst glider vi kanske iväg lite från ämnet nu... Vi får invänta lite svar från TS för att kunna komma vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Med tanke på föreslaget objektiv och användningsområde misstänker jag att du vill kunna använda en ännu kortare slutartid men du har inte nämnt vilka (andra?) problem du upplever med objektivet du har idag?

Det problem jag mest har upplvet är att när det är skugga, mörkaer etc så får jag ställa om slutare samt iso väldigt mycket känner jag. Sen även att jag vill kunna ha kortaret slutartider utan att behöva gå upp för mycket i iso inställning.
Jag använder slutartidet från 1/90 - 1/1000
Har även ibland fått känslan av att AF i sigmat jag har nu inte riktigt hänger med men det verkar ju ha samma motor som det sigmat som rekommenderats i tråden.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

det jag kan säga om tamron 70-200 är att den är lite små luddig på 2,8. iaf mitt exemplar är det, inte helt knivskarpt inte. men kör du på mindre bländare blir det bättre ganska snabbt..som dom andra sagt..det är inte det snabbaste objektivet på att fokusera, men har då inte haft några större bekymmer änu med det iaf då jag inte fotograferat så mkt motorsport än..kört lite panorering på bilar utan bekymmer. dock var det en 50väg bara men iaf..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Tror inte autofokusen kommer motsvara dina behov. Kika bara på Canons gluggar. Ett begagnat 70-200 2.8 utan IS tror jag är det bästa val.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ulvenstein:

Tamron 70-200 2.8 är ett överlag utmärkt och prisvärt objektiv, men ett par saker bör du tänka på:

Objektivet saknar egen focusmotor,
och fokuserar inte lika snabbt som ett HSM/USM-objektiv. Mekaniken är också överlag ålderdomlig och långsam.

Det har inte heller bildstabilisering, vilket också kan vara nyttigt om det du ska fotografera rör sig snabbt. Du kommer inte ha tid att själv stabilisera och ställa dig till rätta varje gång du hittar något att plåta.

Att ett objektiv har macro-egenskaper försämrar i regel inte några andra egenskaper, och just telezoomar har det oftast. Dock har detta bara 3:1-förstoring, vilket inte är något särskilt att skylta med.

Sigma har ett liknande med både HSM och bildstabilisator, men då kostar det också dubbelt så mycket. Med tanke på det du vill fotografera så är det väl värt pengarna om du kan avvara dem.

Autofokusen i 1000D lär ligga i samma klass som t ex 40D, om än med mindre urval av autofokuspunkter.

Nu blandar du ihop tillverkarna här. ALLA AF objektiv till EF har per definition egen motor. Hela grejen med EF-fattningen var ju att de tog bort alla mekaniska kopplingar och kör enbart med elektriska mellan objektiv och hus. Därför MÅSTE alla objektiv som ger AF på Canons kameror sedan 80-talet ha egen motor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Ulvenstein:

Tamron 70-200 2.8 är ett överlag utmärkt och prisvärt objektiv, men ett par saker bör du tänka på:

Objektivet saknar egen focusmotor, och fokuserar inte lika snabbt som ett HSM/USM-objektiv. Mekaniken är också överlag ålderdomlig och långsam.

Det har inte heller bildstabilisering, vilket också kan vara nyttigt om det du ska fotografera rör sig snabbt. Du kommer inte ha tid att själv stabilisera och ställa dig till rätta varje gång du hittar något att plåta.

Att ett objektiv har macro-egenskaper försämrar i regel inte några andra egenskaper, och just telezoomar har det oftast. Dock har detta bara 3:1-förstoring, vilket inte är något särskilt att skylta med.

Sigma har ett liknande med både HSM och bildstabilisator, men då kostar det också dubbelt så mycket. Med tanke på det du vill fotografera så är det väl värt pengarna om du kan avvara dem.

Autofokusen i 1000D lär ligga i samma klass som t ex 40D, om än med mindre urval av autofokuspunkter.

Bra skrivet, dock tror jag nog att det där med bildstabilisering inte gör TS någon skillnad ifall han har eller ej. Då motiven han ska fotografera rör sig relativt snabbt, så lär han köra på korta slutartider, vilket gör bildstabiliseringen mindre viktig.

Bildstabiliseringen finns där för att hjälpa fotografen att ta bilder utan skakoskärpa vid långa slutartider. Om TS använder en lång slutartid och lyckas hålla kameran helt still, kommer ändå motivet att bli som ett långt streck på bilden.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8