Permalänk
Medlem

Sony vs ASUS?

Tjena!

Suttit halva förmiddagen idag för att komma fram till vad jag ska köpa för burk. Jag spelar inget på laptopen utan det är mest studier, surf i soffan, filmer och musik (inkl tv-ut). Har tänkt mig mellan 5000 och 6000 kr och det jag till slut kommit fram till är dessa tre alternativ:

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=U36SD-RX366... denna har ju fördelen att den är i lite skönare format än övriga två

http://produkter.mediamarkt.se/store/uppsala/dator/barbar-dat... billig, Sony känns bra. haft en Vaio tidigare som höll i 5-6 år vilket får anses mycket bra.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-15... lite dyrare än sonyn men uppvägs väl med råge av dess bättre prestanda så det blir väl ett val mellan Sony och ASUS.

Vad tycks? Kom gärna med andra rekommendationer i samma prisklass

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Jag hade lätt valt den från netonnet utav dom länkade.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Undvik Sony när det gäller datorer. Jag vet inte om detta gäller alla modeller, men med en del så kan du bara uppdatera drivrutiner som är från Sony, och dessa är såklart ofta utdaterade.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem

Har en Sony Vaio ca 2,5 år gammal. Datorn är schysst men batteriet är helt värdelöst, typ 45-60 minuter nu efter 2,5 år. Nytt orginal-batteri från Sony går på ca 1700kr och känns klart tveksamt att köpa för en dator i 7000-kronors-klassen. Vet även andra som just haft problem med dåliga batteri på sony vaio. Så tyvärr kan jag inte rekommendera Sony.

Permalänk
Medlem

ASUS i alla lägen. Sony är ett dyrt märke med lite prestanda för pengarna.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Haft en VAIO sedan 4 år tillbaka som jag använt flitigt fram tills för några veckor sedan, inga problem och det känns genomtänkt och kvalitet rakt igenom.
Under samma tidsperiod har jag haft 4-5st olika Asus laptops som jag alltid fått i nerverna på av en eller annan anledning, saker har strulat eller gått sönder.
Senast en billigare Asus 1215B men den går knappt att använda pga hårdvarufel i touchpadden och man måste isåfall ta sig tid att skruva upp skiten och ta bort isoleringspads under plattan för att den ska fungera.. Lämnade tillbaka den första, fick en annan direkt men samma fel. Lätt att fixa visserligen, men garanting ryker ju. Man kan skicka den till dom så skruvar dom upp och tar bort det men det tar ju tid.

Summa från mina erfarenheter, kör på VAIO. Sony i sig är ju inte det mest omtyckta företaget och har dålig support, men kvaliteten på dom dyrare VAIO serierna är oftast i en annan klass.

Edit: Av dom du länkar däremot ger ju Asusen betydligt mera prestanda för pengarna, ska du ha VAIO skulle jag satsa på SE / SB serien.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag kanske är lite partisk eftersom jag använder en bärbar Asus själv, men jag är jättenöjd med den. Asus gör väldigt bra datorer när det gäller prestanda, men de snålar in lite på byggkvalité. Kan man stå ut med lite knak och knarr så är Asus ett självklart val.

Permalänk
Medlem

Säger som många andra.
Asus alla dagar i veckan.
Sony slänger in lite skit för mkt stålar.
Håller mig borta från Sony. Visst gör dom snygga datorer med VAIO serien, men det är inte värt.

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter en laptop där du kan välja själv vad du vill ha, men som är mindre estetiskt tilltalande .. Om det nu är relevant för din del(?) så föreslår jag pckonsulten .. Imho är Vaio bara SOny's version ac macbook air .. billigt skit i hyfsad design.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

denna har bättre grafikkort än de andra som länkats och en i7 till ett riktigt bra pris (för en laptop) http://cdon.se/hemelektronik/15inch_asus_a53sv-sx083v_i7-2630...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Imho är Vaio bara SOny's version ac macbook air .. billigt skit i hyfsad design.

Det där kan vara den sämsta liknelsen jag hört angående VAIO. Någonsin.
Dels har ju inte VAIO och Air någonting gemensamt, och "billigt skit i hyfsat design" är ju även det helt åt skogen.
En vaio är mera påkostad än en Asus, men har också ett premium pris. Tänker främst på deras SB / SE serie.
Det som kostar mera är designen, dom portablare måtten, bildskärmen håller oftast mycket högre klass, samma med touchpaden och tangentbordet.
Saker som jag ser som betydligt viktigare än prestandan när det gäller laptops.

Med det sagt, så just den som TS länkade skulle jag inte rekommendera, Asus har alltid varit bra på att laga budget laptops, där hänger inte VAIO med alls.
Deras fokus har varit och borde bli igen enbart på high-end marknaden där dom är ett märke att räkna med.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D