3mb/s överföringshastighet Laptop -> NAS?

Permalänk
Medlem

3mb/s överföringshastighet Laptop -> NAS?

Hej!

Har precis införskaffat en hel uppsättning av elektronik nu när jag flyttat, så här ser mitt nätverk ut:
- 100Mbit lina (TPtest visade 146mbit)
- Inteno Gigabit switch i skåpet som går till en Netgear WNDR4500 router
- Ethernetkabel till NAS Western Digital My Book Live 2TB

Kopplat till mitt nätverk har jag bland annat trådlöst två laptops Macbook Pro/Asus, en Boxee (med Ethernetkabel).

Nu till mitt eventuella problem... Har en del videoklipp på totalt 5gb jag skulle föra över till min NAS (som syns klart och tydligt i nätverksenheter) från min trådlösa Asus-laptop. Överföringshastigheten ligger mellan 2-3mb/s. Känns inte som gigabit för mig...
Skulle även testa tanka ner en större fil via uTorrent på min laptop direkt till NASen, kom inte alls upp i höga hastigheter. Om jag väljer att tanka ner direkt dit ,via min laptop, går den då på laptopens trådlösa lina eller det trådbundna som NASen är uppkopplat på?

Kan tillägga att jag inte installerat ytterligare mjukvara för NASen eller liknande.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Hej!

Har precis införskaffat en hel uppsättning av elektronik nu när jag flyttat, så här ser mitt nätverk ut:
- 100Mbit lina (TPtest visade 146mbit)
- Inteno Gigabit switch i skåpet som går till en Netgear WNDR4500 router
- Ethernetkabel till NAS Western Digital My Book Live 2TB

Kopplat till mitt nätverk har jag bland annat trådlöst två laptops Macbook Pro/Asus, en Boxee (med Ethernetkabel).

Nu till mitt eventuella problem... Har en del videoklipp på totalt 5gb jag skulle föra över till min NAS (som syns klart och tydligt i nätverksenheter) från min trådlösa Asus-laptop. Överföringshastigheten ligger mellan 2-3mb/s. Känns inte som gigabit för mig...
Skulle även testa tanka ner en större fil via uTorrent på min laptop direkt till NASen, kom inte alls upp i höga hastigheter. Om jag väljer att tanka ner direkt dit ,via min laptop, går den då på laptopens trådlösa lina eller det trådbundna som NASen är uppkopplat på?

Kan tillägga att jag inte installerat ytterligare mjukvara för NASen eller liknande.

Tacksam för all hjälp!

54 mbit nätverkskort i laptopen?

Och jag vet inte vad jag ska titta på om du skriver 2-3mb/s om du menar mb eller MB.

Permalänk
Medlem

Mitt nätverkskort har .n stöd. Jag menar 2-3 megabyte per sekund. Macbook Pro lyckades tanka ner i maximalt 1.6 megabyte per sekund.

Permalänk
Medlem

Western Digital My Book är också rejält långsamma saker, skulle inte kalla dom ens för en NAS, mer extern hårdisk med nöd möjlighet till nätverkskoppling, lite snabbare borde ju gå men allt över 7-10 mb/s nej inte med den

Tankar du ner med lapptopen men valt din My book som lagringsplats, kommer den först gå trådlöst via laptoppen och sen till din my book, så blir extra långsamt om du gör så, dvs först till laptop sen tillbaka till router och sen till my book.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fan vad trist! Vad för NAS bör jag ha för att kunna förvänta mig nedladdning och överföring mellan dator -> NAS i hastigheter över 10 megabyte per sekund?

Finns det något sätt att direkt ladda ner till sin NAS utan att den går genom laptopen först?

Antar att jag måste koppla laptopen till vägen för att få ut maximal hastighet till min NAS framöver, såvida jag inte lyckas lämna tillbaka den..

Permalänk
Medlem

Kolla överföringen med kabel innan du dömer ut nasen. Kör du med laptop stäng av det trådlösa så du kan garantera att den går via kabel.
Enligt test ska den prestera betydligt bättre.
http://reviews.cnet.com/network-storage/western-digital-my-bo...

En sak som ökar prestandan är att på nätverkskort som kör trådat är att slå på jumboframes (9000 bytes) och även på nasen. Då skickas mer data innan man skickar leveransbekräftelse. Det ökar prestandan bra på nasar med sega cpuer.

Permalänk
Medlem

Qnap gör bra grejjer om du ska byta nas

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Tacksam för all hjälp!

WDs NAS är långsamma. Men borde ändå klara c:a 60GB/s, eller 500Mb/s på ett gigabit nätverk.
2-3MB/s är vad man får ut på ett 20Mb/s nätverk. Säker på att det inte är över det trådlösa nätverket du skickar filerna? Kolla prioritetsordningen på nätverkskorten. Är det över ethernet så misstänker jag kabeln eller inställningar för nätverskkorten på dator och switch/router.
Börja inte leka med Jumboframes på din WD, det kommer inte göra någon skillnad. Du behöver ingen speciell programvara eftersom NAS anvnäder sig av Microsofts CIFS-protokoll. Koncentrera dig på elementär nätverksteknik först och främst.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Qnap och Synology gör bra grejer en del Netgear också, i lite bättre sådana här finns det även torrentklienter så det verkligen laddas ner direkt till NAS.
Man får med dom billigaste ca 1000:- utan hårdiskar ut runt 20-30 mb/s
För bra prestanda får man kolla på för kanske 3000:- utan hårdiskar

Ett alternativ kan också vara om man har nån gammal dator och köra freenas på den, funderar på att byta ut min lite sega NAS till dessa delar
Låda http://www.inet.se/produkt/6900338/lian-li-pc-q08b-svart
moderkort http://www.inet.se/produkt/1901987/asus-p8h67-i-b3-mitx
CPU http://www.inet.se/produkt/5309997/intel-pentium-g620-dual-co...

Alternativt AMD http://www.inet.se/produkt/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-mitx
sen billigt 8 Gb Ram och nått nätgg med lägre watt men god kvalite, och sen kör man Freenas från en USB sticka

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

WDs NAS är långsamma. Men borde ändå klara c:a 60GB/s, eller 500Mb/s på ett gigabit nätverk.
2-3MB/s är vad man får ut på ett 20Mb/s nätverk. Säker på att det inte är över det trådlösa nätverket du skickar filerna? Kolla prioritetsordningen på nätverkskorten. Är det över ethernet så misstänker jag kabeln eller inställningar för nätverskkorten på dator och switch/router.
Börja inte leka med Jumboframes på din WD, det kommer inte göra någon skillnad. Du behöver ingen speciell programvara eftersom NAS anvnäder sig av Microsofts CIFS-protokoll. Koncentrera dig på elementär nätverksteknik först och främst.

Det finns relativt få NAS-enheter som kan prestera cirka 60 MB/s idag under 2-3000 kronor. WD NAS:ar har ju som tidigare nämnt i tråden i det bästa ryktet men jag skulle tro att du kanske kommer upp i minst 10 Mbit/s åtminstone med kabel. Att kopiera större mängder data över trådlöst är aldrig någon bra idé.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat att kopiera data eller ladda ner via tråd, endast trådlöst. Så ska ge det ett försök till hemma och ha en ethernetkabel i vardagsrummet redo att koppla till någon av de bärbara datorerna i de fall jag tänker genomföra tyngre nedladdning eller överföringar.

Blev dock förvånad när jag lyckades komma upp i 126Mbit/s på TPtest, trådlöst, med min Macbook Pro, men endast lyckades ladda ner i 3 megabyte per sekund till NASen.

Återkommer senare ikväll när jag testat allting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Jag har inte testat att kopiera data eller ladda ner via tråd, endast trådlöst. Så ska ge det ett försök till hemma och ha en ethernetkabel i vardagsrummet redo att koppla till någon av de bärbara datorerna i de fall jag tänker genomföra tyngre nedladdning eller överföringar.

Blev dock förvånad när jag lyckades komma upp i 126Mbit/s på TPtest, trådlöst, med min Macbook Pro, men endast lyckades ladda ner i 3 megabyte per sekund till NASen.

Återkommer senare ikväll när jag testat allting

I 126Mbit i båda riktningarna? Låter väldigt mycket fantasi siffror. Kan ju vara så att tptest inte jobbar så bra med mac och ger fel siffror? Men det gäller kanske bara negativt med vissa webbläsare?

Men tänk på att inaktivera det trådlösa under testerna. Trådlöst kan du i ett best case scenario komma lite över vad vanlig 100mbit tråd klarar.
(Att du har 100mbit ut på internet spelar inte nasen någon roll.)

Permalänk
Medlem

Ja, det kan ju vara så. Testade med min Asus laptop och kom upp i 56Mbit/s ner, 13Mbit/s upp.

Hur som så testade jag nu att ladda ner en fil, och utan att jag går in på detaljer kan vi säga att det är en fil där jag vet att man kan få ut det mesta av sin lina. Kom snabbt upp till 10 megabyte per sekund för att 5 sekunder senare droppa ner till 9 kB/s och ligga där. Vad kan det bero på? Ser ju sjukt konstigt ut!

Edit: Tittar jag längst ner på uTorrent ser jag att disken snabbt blir överbelastad och då sänks hastigheten drastiskt, för att sedan öka i hastighet och därefter abrupt sänkas då disken igen blir överbelastad. Går detta att lösa på något sätt?

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är ett riktigt monster till fil. Står det att disken blir överbelastad så kan det vara så att om du t ex tankar ner en torrent som är gigantiskt stor och innehåller flera stora filer så måste windows skapa dessa filer så fort den får en liten del av någon av dom.

Därför kan det vara bra att i början av en sådan nedladdning begränsa vad du vill ha först, så den inte behöver skriva en hel massa filer på en gång. För det som händer när den går upp i max och sedan störtdyker är att cachen fylls och sedan får disken jobba som ett djur med att försöka skriva ut det den hinner, sedan då den är ifatt kommer ett sjok med data igen och så hinner den inte med. Tankar du i 10MB/sek i torrents betyder det i regel att disken jobbar hårt nog med att pussla ihop alla delar eftersom det kommer från så många olika användare samtidigt. Plus alla som du skickar till förstås...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Hastigheten hoppade väldigt mycket i början men stabiliserade sig efter ca 10min.

Kan även meddela att det nu går mycket bättre att överföra data mellan min laptop -> NAS nu när jag kör trådbundet. Ca 42MB/s.

Permalänk
Medlem

Fortfarande stora problem med disken överbelastad, kan det bero på torrentklienten? Ska man testa ett annat jämfört med uTorrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Hastigheten hoppade väldigt mycket i början men stabiliserade sig efter ca 10min.

Kan även meddela att det nu går mycket bättre att överföra data mellan min laptop -> NAS nu när jag kör trådbundet. Ca 42MB/s.

Bra, det är humana hastigheter. Bättre kan man inte förvänta sig av en nas i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Om jag fattar rätt kör du utorrent på din dator men har ställt in så att lagringen ligger på din NAS? Kan man istället ställa in så att filen överförs från datorn till din NAS först när nedladdningen är klar istället så funkar det nog bättre. Alternativt att du kör en torrentklient direkt i din NAS (men jag vet inte om din NAS har sådan funktion).

Permalänk
Medlem

Blir bökigt om jag sedan ska dela med mig av filen för då ändras fildestinationen och jag måste justera om det manuellt i efterhand.

WD My Book Live har ingen inbyggd torrentklient.

Tråkigt att disken blir överbelastad, istället för att hålla en jämn nedladdningshastighet går den ner till 30kB/s hela tiden.

Permalänk
Medlem

Verkar som det kan vara möjligt att installera Debian Linux eller ubuntu på din NAS och om du gör det kan du ju själv installera torrentklient, samba shares o.s.v. så får du den att fungera som en liten dator på nätverket. Transmission finns ju i någon lättare variant med webbinterface. Du kan ha en utdelad mapp där du sparar en .torrent fil och sedan börjar den automatiskt ladda ner/upp dina torrents.

Det är vad jag skulle ha gjort, men jag gillar ju att leka med Linux. Har själv en gammal Linksys NSLU2 NAS som jag kör debian squeeze på. Det gör den inte jättemycket snabbare men den blir mycket flexiblare. Men å andra sidan är det mycket pill att göra detta och många köper ju en fördig NAS för att slippa konfigurera den själv.

Googlade lite och hittade detta: http://mybookworld.wikidot.com/mybook-live
Finns säkert bättre länkar med info om man letar lite.

Verkar som transmission finns som någon sorts "feature pack": http://mybookworld.wikidot.com/forum/t-295790/torrent-client-...
Feature packs är toligtvis anpassade hackade firmwares med extrafunktioner som man kan lägga in på egen risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Blir bökigt om jag sedan ska dela med mig av filen för då ändras fildestinationen och jag måste justera om det manuellt i efterhand.

WD My Book Live har ingen inbyggd torrentklient.

Tråkigt att disken blir överbelastad, istället för att hålla en jämn nedladdningshastighet går den ner till 30kB/s hela tiden.

I µtorrent finns möjlighet att välja en mapp som allt den håller på att ladda ner läggs i, och när det är klart kan den flytta mappen och därefter fortsätta seeda.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

I µtorrent finns möjlighet att välja en mapp som allt den håller på att ladda ner läggs i, och när det är klart kan den flytta mappen och därefter fortsätta seeda.

Hur kan man ställa in detta?

Ska försöka få min NAS DOA:d så att jag kan skaffa en Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2120 - tror ni den presterar bättre? Speciellt i form av att INTE hela tiden bli överbelastad när man tankar ner i snabba hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Hur kan man ställa in detta?

Ska försöka få min NAS DOA:d så att jag kan skaffa en Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2120 - tror ni den presterar bättre? Speciellt i form av att INTE hela tiden bli överbelastad när man tankar ner i snabba hastigheter.

Options -> Preferences -> Directories

Sätt en bock i "Put new downloads in" och ställ in en mapp på din dator.

Sätt en bock i "Move completed downloads to" och ställ in en mapp på din NAS.

Du kanske vill bocka för "Only move from the default download directory" också.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Options -> Preferences -> Directories

Sätt en bock i "Put new downloads in" och ställ in en mapp på din dator.

Sätt en bock i "Move completed downloads to" och ställ in en mapp på din NAS.

Du kanske vill bocka för "Only move from the default download directory" också.

Tackar ödmjukast för den informationen!

Så vad säger ni om ovanstående NAS-förslag, Neatgear ReadyNAS? Eller är det Synology/QNAP som gäller?
Är inte helt nöjd med skrivhastigheterna på WD My Book Live...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Tackar ödmjukast för den informationen!

Så vad säger ni om ovanstående NAS-förslag, Neatgear ReadyNAS? Eller är det Synology/QNAP som gäller?
Är inte helt nöjd med skrivhastigheterna på WD My Book Live...

Här har du lite siffror att jämföra med http://www.xbitlabs.com/articles/networking/display/netgear-r...

Permalänk
Medlem

Lyckades i alla fall få min utbytt så ska ordna en NetGear ReadyNAS Ultra 2 med 2TB lagring. Dyrare men känns som att den är stabilare. Trevligt att den har en inbyggt torrentklient, någon som har erfarenhet av inbyggda sådana i NAS?