Konstiga fel, nedstängning och hängning i spel, samt random bsod ibland

Permalänk

Konstiga fel, nedstängning och hängning i spel, samt random bsod ibland

Hej,

Min dator är ungefär 1,5 år gammal, nuvarande specs:

Intel i7 980X @ 4,0ghz med noctua nh-d14 (förut stabil vid 4,5ghz med vatten)
Asus Rampage III Extreme mobo
6x2gb adata minnen som är speccade för 1600mhz 7-7-7-20? och kör i det också
2x Intel X25 G2 160gb i raid0 som system och spel disk
1x EVGA GTX 480 @ 840mhz core och resten stock (med en Accelero Xtreme Plus II kylare på)
Silverstone Strider Gold 1200W nätagg
Auzentech Bravura 7.1 ljudkort
1TB Samsung spinpoint F1 hdd som lagring
LG blu-ray brännare
Corsair Obsidian D650 chassi
Windows 7 Ultimate 64bit ENG

Men förut hade jag en lite annorlunda setup:

Jag hade samma cpu (fast med vattenkylning), ram, ssder, hdd, mobo (fast med vattenkylning), grafikkort (fast med vatten och i sli, men ena gick sönder då jag skulle byta kylare), ljudkort, men det som var annorlunda förr var: nätagget var ett Nexus RX-1.1K Gold 1100W, Samsung Blu-ray läsare(bytte till LG brännare senare), Chassit var ett Cooler Master ATCs 840, samt att jag körde allt på vatten

Anledningen att jag bytte från vatten till luft var att en av pumparna (hade 2 i serie) börja brinna, men hände inget med hårdvaran då jag stängde av direkt, samt att den andra pumpen höll igång flödet, så ingen överhättning skedde...

Nätagget bytte jag på garanti, då fläkten börja gå på max varv konstant... grymt irriterande, men spänningarna var i skick ändå.

Chassi och kylarbyte blev då jag bytte till luft.

Brännaren uppgraderade jag på samma gång som chassi och kylningen

Jag har inte installerat om windows efter ändringarna eftersom jag även väntar på nya grafikkort (2x Asus GTX 580 DCII)

Nu till mitt problem (började för ca 1 månad sen):

Jag började märka av problem då jag bytte ut kylarna, chassit och brännaren. Gjorde då även en downklock från 4,4ghz till 4,0ghz. då fick jag nu som då lite bsod, tänkte detta berodde på klocken, så jag höjde volten lite mer och problemen försvann. sen märkte jag att jag fick bsod eller omstarter lite nu som då, då öppnade jag lådan och märkte att mina minnen var brännheta, så jag riggade upp en 120mm fläkt att blåsa på dom och bsod försvann.

Senare började jag lira GTAIV igen och då fick jag tätt som tätt crasher(reset knappen), bsod eller avstängning till windows(och bara att starta spelet igen), tänkte inte så mycket på det för det gällde bara gta så jag gissade på bugg i spelet eller nåt sånt. Sen har flash varit väldigt ostabilt i firefox på senaste tiden, random chasher, speciellt vid youtube. Nu senast har jag märkt att skyrim stänger ner sig till desktop nu som då, men inga bsod eller annat. har även märkt att skyrim får fps drop strax före crash.

Idag fick jag även bsod 2 gånger när jag starta datorn efter nästan ett dygns vila. första gången direkt efter post screen och andra gången efter jag såg desktop. sen stabil efter det.

när jag klockar så kör jag occt/prime95/3dmark vantage för att kolla stabiliteten och tempen. temperaturerna håller sig väl inom ramen på både cpu och gpu.

har även kört in nya nvidia drivers med clean install

Vad kan det vara för fel?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Kika över alla spänningar, testa höja spänningar som du inte pillat så mycket med. Kolla så minnena inte är övervoltade. Testa gärna andra minnen ifall de har tagit skada. Om minnena gått övervoltade så kan du ju ha skadat processorn.

Minns inte vad det hette riktigt, men på min burk finns det en spänning som gick att höga 1,1-1,7, inget som jag har hört nämnas tidigare som vanlig felsökning. Den hade jag höjt vid något tillfälle så den var på 1,28 höjde till 1,31 och alla småinstabila problem var borta. Den krashade en gång i veckan när jag foldade dygnet runt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

minnena kör jag på 1,65V och har alltid gjort det

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Varför testar du inte att dra ner allt till normalklock och om det fungerar höjer gradvis? Kanske tar lite mer tid men jag tror inte din dator mår så bra i nuläget.