Permalänk
Medlem

Gtx 580 krashat, hjälp!!

Hej alla!
Nu är det så att jag har försökt o överklocka mitt Asus DCUII gtx 580 kort med hjälp av Asus smartdoctor. Men klocken fungerade inte o grafiken krashade vilket lede till att dator krashade, men sen när jag skulle starta om den, så återstod "grafik felen, röda mosaik rutor typ" och jag kommer inte in på vanliga windows 7, det krashar o dator fryser sig, ibland går den in i bsod.
Kollat kortet, det verkar fysiskt intakt, o det luktar inget bränt.

Kommer in i safe mode, försökt återställt från en tidigare tidspunkt, men problemet kvarstår.
Jag tror att problemet på något sätt ligger i att den överklocken jag testade fortfarande sitter i, så jag gick in o försökte radera Asus smartdoctor i hopp om att klocken skulle gå tillbaka till default, men nej det gjorde den inte. Försökte öppna programet i safe mode o ändra men då kan man inte loada EIO.DLL, antar det inte går o göra så i safe mode.
Nu vet jag inte vad eller hur jag kan göra för att få grafikkortet o fungera, jag behöver dessperat hjälp här :((.

Tack för att ni läste!

Ps. Klockade det på ett dumt sätt, testade inte med några stress test, testade med klocks från andra o deras kort. Var ingen farligt höga volter som jag använda mig av för den delen, 1.1V.
Om det är något mer ni behöver veta eller något så är det bara o fråga på, behöver all hjälp jag kan få <3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså, det är en sak jag troligtvis ALDRIG kommer förstå mig på.
Det är följande; folk som inte _VET_ hur man gör för att klocka, men väljer att göra det med sina nyinköpta DYRA produkter, hur tänker ni? Varför ger ni er in på att klocka? Vad är det ni vill uppnå? Risken finns ju att när ni leker med saker ni inte förstår, kan missöden likt detta inträffa.

"Ger man sig in i leken får man leken tåla".

Du skulle väl kunna börja med att prova med annan nätdel eller moderkort, resetta BIOS, byta systemdisk. Det är väl en början.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, men skyll dig själv faktist.

Du kunde ha lärt dig klocka med ett billigare kort.

Testa datorn med annan nätdel, annat grafikkort/testa grafikkortet i en annan dator.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilka värden du hade klockat det till?

Permalänk
Medlem

använd något annat prog t.ex gpuz för att kolla volt & frekvens kortet har nu, körs förmodligen i samma fortfarande som när du klockade, om så är fallet så ställ om till originalvärden/sänk en smula...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Trodde jag visste något men jag hade helt fel. Det som uppstår är röda streck, är mer ett bättre sätt o beskriva symptomen.

Värden jag klockade till är Volt: 1.1 Core: 901 Minne: 4050. Trodde det var relativa ofarliga värden, fast nope.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte öppna gpuz i säkert läge, någon som vet något annat sätt man kan kolla det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

MSI afterburner? Körde du memory clock 4050? Ingen dålig clock du dundra på med

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

Folk har fått upp memory clock till 4200 utan problem med andra kort plus högre core. Vet att alla kort inte är identiska, men ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad andra har fått upp sina kort i spelar ingen roll, alla andra kan ha haft mycket annorlunda hårdvara än vad just du har.

Testa att återställa BIOS, kanske en Formatering hjälper? Vad vet jag... Försöker bara komma med förslag.

Permalänk

Försök att installera om,eftersom safe mode verkar fungera...

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Om möjligt kasta i ett annat nvidia kort om du har något liggande & ta ur 580, boota in i normal läge, starta om & tebax med 580. Kan va värt att prova. Annars så avinstallera grafikdrivarn i felsäkert & boota in i normal läge & installera drivarn

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Får du inte igång kortet igen, så kan du alltid skicka in det till affären du köpte det på och hoppas du får ett nytt,även fast det är omoraliskt eftersom du pajjat det själv.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Gjorde som du sa Tellus, provade till och med med ett annat Nvidia kort (gt220 lol). Då funkade allt som det skulle, men samma problem uppstod igen när jag bytte tillbaka till mitt 580.
Antar att det är kört för det kortet, synd att jag har en tendens att lära mig saker den hårda vägen.......
Blir väl o testa att resetta bios eller något som en sista desperata akt... FML.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Som jag sa tidigare, testa en ominstallation innan du bakar eller utesluter kortet helt, testa att sätta in det i en polares dator eller om du har någon backup dator som klarar av grafikkortet innan du helt utesluter det.