Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

850? sitter väl en spännskruv under handsfacket? gör det iaf på 7 och 900.
dock brukar ju handbromsbackar vara lite jävliga att både fåisär och ihop

Om det är 850/S/V70 så kan man nog räkna med att det inte räcker att ma använder den i huvudsak (mittkonsollen, inte handsfacket dock;)). Man använder en skruvmejsel e dyl och släpper tillbaka backarna med justeringen inne i trumman. Det finns ett hål avsett för justering av detta. Man måste givetvis ställa trumman i rätt läge så att hålet hamnar där justeringen är, i den övre regionen. Räcker inte detta så kan man förstås ge sig på den i mittkonsollen.

700 och 900-serien vet jag inte hur de är, men jag gissar att även de har en justering per sida. Lite svårt att får den att ta samtidigt på båda sidor annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Den har jag löst ganska mycket på, men det ska tydligen finnas en till som man ska skruva på genom skivan.

Ja, som jag skrev ovan så är det så.

Sökte lite och det var någon som fulplåtat ur en Haynesbok:
http://img84.imageshack.us/img84/1542/dsc005935hb.jpg

Den här tar du en skruvmejsel e dyl och skruvar på genom att putta upp/ned på vingarna genom ett hål som finns i anliggningsytan mot fälgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

700 och 900-serien vet jag inte hur de är, men jag gissar att även de har en justering per sida. Lite svårt att får den att ta samtidigt på båda sidor annars.

Nä, ingen hjuljustering på7/900.
En lång wire och en kort, flytande förankring mellan dom, justering undet tunnelfack. (åtkomst via bakre askkopp/panel)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nä, ingen hjuljustering på7/900.
En lång wire och en kort, flytande förankring mellan dom, justering undet tunnelfack. (åtkomst via bakre askkopp/panel)

I see.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Om det är 850/S/V70 så kan man nog räkna med att det inte räcker att ma använder den i huvudsak (mittkonsollen, inte handsfacket dock;)). Man använder en skruvmejsel e dyl och släpper tillbaka backarna med justeringen inne i trumman. Det finns ett hål avsett för justering av detta. Man måste givetvis ställa trumman i rätt läge så att hålet hamnar där justeringen är, i den övre regionen. Räcker inte detta så kan man förstås ge sig på den i mittkonsollen.

700 och 900-serien vet jag inte hur de är, men jag gissar att även de har en justering per sida. Lite svårt att får den att ta samtidigt på båda sidor annars.

Handsfack mittkonsoll whatever självklart menade jag mittenfacket.

Skrivet av frankof:

Nä, ingen hjuljustering på7/900.
En lång wire och en kort, flytande förankring mellan dom, justering undet tunnelfack. (åtkomst via bakre askkopp/panel)

Japp.. stämmer bra har ju et tpar bilar av de själv så ^^

Ibland kan en liten slägga vara bra at tha när man knackar loss bromsskivan ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ibland kan en liten slägga vara bra at tha när man knackar loss bromsskivan ^^

Jag använder en stor gummiklubba(1kg eller så), mest för att försäkra mig om att bilen är körbar i fall jag blir tvungen att köra den till någon med mera verktyg, skivorna är ändå skrot när det är dax att byta handbromsbackar

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Idag tog jag en liten paus från bil och mc-mekandet och lagade en reklamerad B&D vinkelslip istället. Det var inte det lättaste. Någon hade dragit åt skivmuttern så hårt att spindelåset gått sönder så jag fick plocka isär hela vinkelslipen. Jag försökte att hålla emot på olika sätt på ena sidan medans jag lossade muttern med en nyckel men det gick inte. Försökte då knacka loss muttern med ett dorn men det gick inte. Försökte bryta loss skivan som satt där för att få loss muttern lite men det gick inte. Så jag la den upp och ner och kapade loss låsmuttern med en annan vinkelslip. Voila!
Skruvade ihop och provade och nu funkar den utmärkt. Får skaffa en annan låsmutter bara.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Ja, som jag skrev ovan så är det så.

Sökte lite och det var någon som fulplåtat ur en Haynesbok:
http://img84.imageshack.us/img84/1542/dsc005935hb.jpg

Den här tar du en skruvmejsel e dyl och skruvar på genom att putta upp/ned på vingarna genom ett hål som finns i anliggningsytan mot fälgen.

Jasså det är den det ska "skruvas" på, trodde det var en skruv eller nåt som skulle skruvas på.
Men då vet jag det, TACK!

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Går ut och byter några vacuumslangar till, sen börjar det regna!
Man kunde väl ändå få ha lite vettigt att göra under sin arbetslöshet.....

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Satte dit ny brandsläckare i båten.. Fick vålda dit fästet lite då jag inte ville göra nya skruvhål. Nu sitter den där iaf
Kopplade in vattenpumpen o slangar. dock så är de något knas då jag inte har någon spänning fram.. hmm. borde fan bygge om hela båtelen då den är rätt så tattigt gjord av tidigare ägare plus ett åsknerslag

Drog bort toplanternan som rök sönder när vi ställde undan båten sist då dörren var lite för låg :jouful: blir att modda dit en ny lite halvsnyggt för att inte göra mer hål i skrovet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har mekat en del med hojen idag. Kopplade in min Fartkameravarnare med GPS. Blev en del omdragningar av kabeln innan jag fick till det. Satta dit ett ändlock bak under kutsen med så inte vatten och skit ska kunna ta sig in där. Plockade även av luftfilterboxen och bytte ut BMC-filtret mot ett originalfilter Passade då på att borra om alla hål i luftfilter boxen och dra i lite lämpligare skruv. Nu blev det tätt till slut.
Återstår att se om det blev nån skillnad. Men inte idag.
justerade fjädringen lite med men behöver ha nån som kan hålla hojen och mäta lite för att få ordning på det så det får vänta tills nästa vecka. Märkte dock en jävla skillnad på kompressionsdämpningen bara genom att skruva ratten åt rätt håll

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

meka är kul... om man inte är tvungen;) t.ex så har jag nyligen byggt ljud i moppen, KUL:D och igår ramlade avgasröret helt random av men de var ju ändå gutt me ett laser x pro chrome så man fick lite tryck i moppen! för övrigt är det en linjin yamaha city hopper (en kinamoppe med en budgetvariant av liggande minalrellimotorn byggd av yamaha).Helt sönderkörd är den med! Så hade inte gjort det om jag inte fick röret billigt av en polare!:)

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Skrivet av divadl96:

meka är kul... om man inte är tvungen;) t.ex så har jag nyligen byggt ljud i moppen, KUL:D och igår ramlade avgasröret helt random av men de var ju ändå gutt me ett laser x pro chrome så man fick lite tryck i moppen! för övrigt är det en linjin yamaha city hopper (en kinamoppe med en budgetvariant av liggande minalrellimotorn byggd av yamaha).Helt sönderkörd är den med! Så hade inte gjort det om jag inte fick röret billigt av en polare!:)

Bah, ljud i moppe, bygga i bil är mycket roligare

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Idag kommer pappa hem med en massa lastbilsavfettning Då blir det motortvätt på lilla seaten och en liten skrubbning av moppen också

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag och farsan plockade loss och tog isär tippcylindrarna på våran baklastare idag. Blir att packa om dom, o-ringarna var bara skrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Bah, ljud i moppe, bygga i bil är mycket roligare

bilen står ju i norrland, en 120mil bort;)

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

Nu ska ni få rynka pannan ordentligt.

Bil: Nissan Primera, årsmodell -00.

Problem: Vägrar starta tillsynes helt slumpmässigt. Problemen uppstod för ca sex månader sedan och det hela upprepades ca 4ggr under kanske två veckor. Därefter startade den fint tills häromdagen. När man vrider på nyckeln går radio och fläktar igång, men startmotorn rör sig inte en millimeter. Kan startas med startkablar. Nu senaste gången visade den till en början exakt samma symptom, men efter att ha väntat ca 45 min fick den helt plötsligt lust att uppföra sig.

Jag vet att halvdåliga batterier kan medföra riktigt skumma fel, men är det rimligt att ett sådant kan funka problemfritt i ett halvår? Mer förslag mottages tacksamt, även om härket ska in på verkstad så fort som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Nu ska ni få rynka pannan ordentligt.

Bil: Nissan Primera, årsmodell -00.

Problem: Vägrar starta tillsynes helt slumpmässigt. Problemen uppstod för ca sex månader sedan och det hela upprepades ca 4ggr under kanske två veckor. Därefter startade den fint tills häromdagen. När man vrider på nyckeln går radio och fläktar igång, men startmotorn rör sig inte en millimeter. Kan startas med startkablar. Nu senaste gången visade den till en början exakt samma symptom, men efter att ha väntat ca 45 min fick den helt plötsligt lust att uppföra sig.

Jag vet att halvdåliga batterier kan medföra riktigt skumma fel, men är det rimligt att ett sådant kan funka problemfritt i ett halvår? Mer förslag mottages tacksamt, även om härket ska in på verkstad så fort som möjligt.

Jag hade bytt batteri först och sen kollat ifall den uppför sig likadant.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nu ska ni få rynka pannan ordentligt.

Bil: Nissan Primera, årsmodell -00.

Problem: Vägrar starta tillsynes helt slumpmässigt. Problemen uppstod för ca sex månader sedan och det hela upprepades ca 4ggr under kanske två veckor. Därefter startade den fint tills häromdagen. När man vrider på nyckeln går radio och fläktar igång, men startmotorn rör sig inte en millimeter. Kan startas med startkablar. Nu senaste gången visade den till en början exakt samma symptom, men efter att ha väntat ca 45 min fick den helt plötsligt lust att uppföra sig.

Jag vet att halvdåliga batterier kan medföra riktigt skumma fel, men är det rimligt att ett sådant kan funka problemfritt i ett halvår? Mer förslag mottages tacksamt, även om härket ska in på verkstad så fort som möjligt.

Om den startar med startkablar så är det inget allvarligt fel. Antingen är batteriet kasst, jordningen till startmotorn dålig eller så är det tändningslås-relaterat. Jag har haft samma fel på flera Oplar, en golf och en Honda och då var det tändningslåsets kontaktdel som var slut. Fick byta kontaktdelen eller hela låset beroende på bilmodell. Det var lite komiskt då jag i två veckors tid startade min rekord genom att slå på tändningen och sen öppna huven och kortsluta startmotorn med en mejsel. Folk kollade lite konstigt på en på stormarknadsparkeringen.

Idag har jag inte gjort ett skit, men igår bytte jag min kopplingsbehållare på hojen och luftade. Luftade även bromsen och plockade bort handtaget och mekade lite med det.

Bilen är hämtad så nu är jag utan tills jag hittar en ny.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Knacka lite på startmotorn

Syrran hade en sådan bil. den kunde ibland bara vägra starta. gick fint att knacka lite på startmotorn så funkade de. renoverade den någon gång men det höll inte länge.

Skitbilar som rostar duktigt med.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Beställt stänkskydd till bilarna.. blev lite dyrt men men

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack för input Ska kolla upp batteriet, är det ok så får det bli att lämna in den.

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen blivit klar med att byta förgasare på Capricen efter många dagars arbete. Det var fan svårare än vad jag trodde, det behövdes mycket mer extra delar än vad jag trodde skulle behövas. Och många abrovincher och mycket teknisk kunskap behövdes med ska ni veta. Ett tag trodde jag att jag hade tagit mig vatten över huvudet och aldrig skulle bli klar. Men så var inte fallet! Klar är den nu och jag var ute och provkörde den en sväng förut. Ord kan inte beskriva min lättnad. Fasen vad glad jag är!

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem

Idag när jag skulle ta en liten 14 mila tur till Kalmar med hojen så la jag märke till att skruven som håller växelpedalen hade skruvat ur sig nästan hela vägen. Så det fick bli lite loctite på den och sen dra som en björn. Och den har inte trillat av än.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Åkte och köpte ett rostfitt avgassystem till farsans bil då det fick för sig att bli lite kortare i morse ner till affären.

Nu sitter ett blank och fint där under och passade även på att spruta hela underredet med rostskyddsmassa/underredsmassa dessutom.

Btw vit sprit är inte bra mot kroppen.. tvättar ju bort solbrännan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Trodde jag skulle få mina dyra reservdelar idag, men icke
Har beställt nytt rör mellan lmm och insug samt nya slangar till vevhusventilationen.
Såg ju fram emot att rengöra oljefällan och ventilen på ventilkåpan (A)

Löser inte detta tomgången får jag väl plocka ner tomgångsmotorn och gå till attack med elektronikspray.
Jag ser att den arbetar men jag misstänker att trottelgivaren kanske felar...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Behöver lite råd här, har en rostfläck enligt bilden ( https://dl-web.dropbox.com/get/Public/DSC00144.jpg?w=ed922cba ) och nu undrar jag hur jag åtgärdar detta?

Jag antar att det blir något i stil med:

1. Slipa (har inte tillgång till nån bläster) bort all rost så att det blir ren metall.
2. Spackel
3. Slipa med nåt fint slippapper så att det blir jämt
4. Rostskydd
5. Färg

Jag har typ ingen koll alls på detta så om det är någon som kan hjälpa mig med lämpliga produkter och tillvägagångssätt så är jag tacksam, har väl tillgång till de vanliga mackarna, mekonomen och jula.

Permalänk

Tvättat bilen och rengjort hasplåten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av jimjavel:

Behöver lite råd här, har en rostfläck enligt bilden ( https://dl-web.dropbox.com/get/Public/DSC00144.jpg?w=ed922cba ) och nu undrar jag hur jag åtgärdar detta?

Jag antar att det blir något i stil med:

1. Slipa (har inte tillgång till nån bläster) bort all rost så att det blir ren metall.
2. Spackel
3. Slipa med nåt fint slippapper så att det blir jämt
4. Rostskydd
5. Färg

Jag har typ ingen koll alls på detta så om det är någon som kan hjälpa mig med lämpliga produkter och tillvägagångssätt så är jag tacksam, har väl tillgång till de vanliga mackarna, mekonomen och jula.

Slipa bort så mycket du kan.

på med "mr hag-man" en gulburk det är egentligen inte rostskydd men det är tätt dvs att ingen fukt tränger in så indirekt är det ett slagsrostskydd. väldigt populärt. sen på med spackel och slipa ner. på med grundfärg och sen ett par tunna lager färg och en polering efter det. strunta i tejpskarv spreya direkt och sen en polering så får man bort allt färgdam plus att det sällan blir någon nyansskillnad på detta sättet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Behöver lite råd här, har en rostfläck enligt bilden ( https://dl-web.dropbox.com/get/Public/DSC00144.jpg?w=ed922cba ) och nu undrar jag hur jag åtgärdar detta?

Jag antar att det blir något i stil med:

1. Slipa (har inte tillgång till nån bläster) bort all rost så att det blir ren metall.
2. Spackel
3. Slipa med nåt fint slippapper så att det blir jämt
4. Rostskydd
5. Färg

Jag har typ ingen koll alls på detta så om det är någon som kan hjälpa mig med lämpliga produkter och tillvägagångssätt så är jag tacksam, har väl tillgång till de vanliga mackarna, mekonomen och jula.

Köp inte sprayfärg på Mekonomen. Deras 1k färg är kass. Oftast kan man få tvåkomponentsfärg tillblandad och tappad i sprayburk hos en del färghandlare eller bilfirmor. Den brukar kosta lite mer men resultatet blir betydligt bättre. Du behöver färgkoden på bilen för att få rätt kulör.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.