Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en meck i norra stockholm för ett avgasjobb? Har ett fläskigt hål ovanpå, och tidigare ägaren har svetsat ihop rören från turbo till första dämparen innan bakaxeln, så det blir råddigt på parkeringen.

Permalänk

Försökte reda ut varför min tomgår är så jävlig, antingen finns den inte alls eller så är den jävligt svajig.
Kan kostatera att alla vacuumslangar är spriciga, ska därför byta dem.
Någon som har tips på var man kan köpa lite snuttar i variarande diameter?
Biltema har bara en (4mm) och mekonomen en annan (25mm)... Pissiga sortiment rent ut sagt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Försökte reda ut varför min tomgår är så jävlig, antingen finns den inte alls eller så är den jävligt svajig.
Kan kostatera att alla vacuumslangar är spriciga, ska därför byta dem.
Någon som har tips på var man kan köpa lite snuttar i variarande diameter?
Biltema har bara en (4mm) och mekonomen en annan (25mm)... Pissiga sortiment rent ut sagt.

Skitigt insug är annars ett hett tips.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Försökte reda ut varför min tomgår är så jävlig, antingen finns den inte alls eller så är den jävligt svajig.
Kan kostatera att alla vacuumslangar är spriciga, ska därför byta dem.
Någon som har tips på var man kan köpa lite snuttar i variarande diameter?
Biltema har bara en (4mm) och mekonomen en annan (25mm)... Pissiga sortiment rent ut sagt.

Vissa bemannade mackar har varierande storlek gällande slangar. 25mm slang får du nog leta efter på biltema/claesohlsson.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Någon som kan rekommendera en meck i norra stockholm för ett avgasjobb? Har ett fläskigt hål ovanpå, och tidigare ägaren har svetsat ihop rören från turbo till första dämparen innan bakaxeln, så det blir råddigt på parkeringen.

Ta vinkelharry och kapa av röret. dela om det går sen längre bak och sen svets igen hålet eller dra en ölburk runt med lite avgasklammer och avgaspasta. en skarvmuff (ett rör som klämsihop) går även bra och används om man ska ha ihop 2 lika stora rör som sakanr muff i ena änden. kostar en 60kr på biltema och något som faktist är rätt prisvärt. Tror dock inte det är rostfritt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av KalleKulspruta:

Vissa bemannade mackar har varierande storlek gällande slangar. 25mm slang får du nog leta efter på biltema/claesohlsson.

Slang och gummi ska man aldrig köpa från Feltema. går sönder nästan efter montering. Även stötdämpare är totalkass därifrån. Mycket billigt krafs som knappt duger att ha som dörrstopp ens.

Slang köper du från rediga affärer tex Meca eller en återförsäljare som just säljer slangar etc.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Skitigt insug är annars ett hett tips.

Insuget är lite snuskigt, men inget som borde vara något problem.
Ska rengöra allt noga när jag skaffat nya slangar till- och rensat ur vevhusventilationen, skiten dräller som fan.

Ska åka och kolla med affärerna i stan vad de har för slangsortiment nån dag, ska bara mäta upp alla nipplar först så jag kan säga säkert alla diametrar jag ska ha
Jag tror det är 3 eller 4 olika storlekar på slangarna och alla med mindre diameter är textilomspunna och de vittrar som fan.

Kan ju tillägga att jag ser tomgångsmotorn jobba, så den kompenserar helt klart för någonting när tomgången väl finns där, den går mellan fiskebåt och normal typ.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Byte ratt på Omegan idag då den ska säljas. Monterade även det nya bromsbehållarlocket på hojen. det blev grymt snyggt. Måste hitta ett till kopplingen med bara.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Smällde upp ny växellåda på S40'n, jävla skitgöra men nu är det gjort.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ta vinkelharry och kapa av röret. dela om det går sen längre bak och sen svets igen hålet eller dra en ölburk runt med lite avgasklammer och avgaspasta. en skarvmuff (ett rör som klämsihop) går även bra och används om man ska ha ihop 2 lika stora rör som sakanr muff i ena änden. kostar en 60kr på biltema och något som faktist är rätt prisvärt. Tror dock inte det är rostfritt.

Mjo, lite sugen. Men problemet är att hålet är precis i början av krökningen upp mot turbon så det blir lite knepigare att fixa rörbit. Fick dock pris på 1900 för downpipe och det rör den var svetsad med, totalt med arbete så uppskattade dom till 4200.. Hehe.. Så jag ska nog undersöka möjligheten att fixa det själv ändå. Bara lite trött på skruvande just nu när man bara kan stå på p-plats.

Permalänk

Vet någon här hur man kan göra skarpa 90-gradersböjar på gummislang (vacuumslang) utan att den kollapsar?
Ska ut och ragga slang i morn men det kanske är onödigt att köpa en massa rak slang om jag inte kan göra böjarna själv

Åhhhhh vad mycket slang det är att byta, men när det är gjort får jag förhoppningsvis lite bättre tomgång och motorgång över huvud taget

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Mjo, lite sugen. Men problemet är att hålet är precis i början av krökningen upp mot turbon så det blir lite knepigare att fixa rörbit. Fick dock pris på 1900 för downpipe och det rör den var svetsad med, totalt med arbete så uppskattade dom till 4200.. Hehe.. Så jag ska nog undersöka möjligheten att fixa det själv ändå. Bara lite trött på skruvande just nu när man bara kan stå på p-plats.

En vanlig DP till de flesta bilar bör gå på allt från 1500-3000kr. och det är ett byte man faktiskt kan göra själv. annars en tillfällig lösning är passande ölburk av lagom storlek. klipp upp och trä runt. på med massa avgaspasta och 2-3 st slangklämmor (inte rör klammer).

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Vet någon här hur man kan göra skarpa 90-gradersböjar på gummislang (vacuumslang) utan att den kollapsar?
Ska ut och ragga slang i morn men det kanske är onödigt att köpa en massa rak slang om jag inte kan göra böjarna själv

Åhhhhh vad mycket slang det är att byta, men när det är gjort får jag förhoppningsvis lite bättre tomgång och motorgång över huvud taget

Jag har bytt de flesta slangar på min bil.. smulades sönder i nävaran typ.
är bara slangarna till IC/Turbo mm som inte är bytta. är de bara vanlig gummislang (ska hälst tola bensin ändå även om det bara är vakuum.) så bara dra de så att de inte kan skava och ta gäran till några cm här och där så de går korta in om de skulle ryka av vid anslutningarna. nu vet jag inte varför du behöver göra en slang 90 grader? bara böj och låt den ligga?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Skruvade El Camino i helgen som var.
byte av headers, till nya fina Hedman Hedders, olja och filter bytes, stift bytes osv.
så nu är den bilen också klar för en semstervecka ner till Öland.. som börjar på söndagmorgon!

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk

Mina nya bromsok har äntligen anlänt från Sverige, tror jag ska fara efter dem så fort en polare kommer hit.
Sen blir det äntligen skruvande igen!

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag har bytt de flesta slangar på min bil.. smulades sönder i nävaran typ.
är bara slangarna till IC/Turbo mm som inte är bytta. är de bara vanlig gummislang (ska hälst tola bensin ändå även om det bara är vakuum.) så bara dra de så att de inte kan skava och ta gäran till några cm här och där så de går korta in om de skulle ryka av vid anslutningarna. nu vet jag inte varför du behöver göra en slang 90 grader? bara böj och låt den ligga?

90-gradersböjarna är pga att det bara är kanske 3-4cm korta snuttar som sitter böjt helt enkelt. Jag tänkte att det kanske är så snävt att slangen drar ihop sig om man inte preppar den först, men som det ser ut nu kommer det förmodligen funka. Allt är bättre än innan
Köpte lite slang idag och har bytt några stycken, fortfarande taskig tomgång, fast den beter sig annorlunda än förr. Ska byta resten när jag kan stå på min egen garageuppfart och plocka bort expansinskärlet och batteriet så jag kommer åt allt

Det var en diameter jag inte fick tag i dock, 13mm. Får leta lite mer på andra ställen....

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

90-gradersböjarna är pga att det bara är kanske 3-4cm korta snuttar som sitter böjt helt enkelt. Jag tänkte att det kanske är så snävt att slangen drar ihop sig om man inte preppar den först, men som det ser ut nu kommer det förmodligen funka. Allt är bättre än innan
Köpte lite slang idag och har bytt några stycken, fortfarande taskig tomgång, fast den beter sig annorlunda än förr. Ska byta resten när jag kan stå på min egen garageuppfart och plocka bort expansinskärlet och batteriet så jag kommer åt allt

Det var en diameter jag inte fick tag i dock, 13mm. Får leta lite mer på andra ställen....

Inte hela världen om du skulle köpa en som är lite mindre eller en större och sen på med en slangklämma så den sitter redigt.

Förövrigt inhandla lite startgas så kan du spruta runt insug o slangar. ändras tomgången så vet du vart det läcker.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Skruvade av högerhjulen igår för att få ordning på de gnisslande bromsarna med slutresultatet att det nu gnisslar ännu mer. Grrrrr

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Skruvade av högerhjulen igår för att få ordning på de gnisslande bromsarna med slutresultatet att det nu gnisslar ännu mer. Grrrrr

Haha.. gör inte som jag.. våldade dit en plåtbit som häller isär bromsbeläggen på fel håll. Gnisslade satan fast lent och fint blev det iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Inte hela världen om du skulle köpa en som är lite mindre eller en större och sen på med en slangklämma så den sitter redigt.

Förövrigt inhandla lite startgas så kan du spruta runt insug o slangar. ändras tomgången så vet du vart det läcker.

Att få på 10mm slangen på de nipplar som var 10mm var jobbigt nog, och affären hade inte större slangar.
Ska leta på lite fler ställen någon annan dag efter 13mm...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Fått vänstra sidans bromsok bytt och luftat, den sidan funkar nu iaf.
Högra bromsslangen ville dock inte fan vara med och leka, får fara och köpa ny slang och vålda bort den gamla.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Skruvade av högerhjulen igår för att få ordning på de gnisslande bromsarna med slutresultatet att det nu gnisslar ännu mer. Grrrrr

Körde du med kopparpasta? Funkar inte det får man väl investera i nya skrikdämparplattor.

Tittade till turbon igår, avgasläckan sitter fan på en rak bit rör, så det där ska nog lösa sig enkelt.. Kontrollkörde AC:n också, den startar och går utan missljud, så det är nog bara att toppa av den lite så den börjar kyla igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Körde du med kopparpasta? Funkar inte det får man väl investera i nya skrikdämparplattor.

Tittade till turbon igår, avgasläckan sitter fan på en rak bit rör, så det där ska nog lösa sig enkelt.. Kontrollkörde AC:n också, den startar och går utan missljud, så det är nog bara att toppa av den lite så den börjar kyla igen.

Nä, la lite högtempfett på baksidan av klossarna men jag tror att det är nåt annat som gör att det gnisslar. Det försvinner när man trycker ordentligt så det är inte hela världen. Inget "Pussy-braking" bara.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Nu så är bromsarna fixade fram på bilen, yay!
Nån som vet hur Volvo hade tänkt sig att man ska få av bakskivorna utan våld och svordomar? Hittar nämligen inte skruven till handbromsjusteringen...

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Nu så är bromsarna fixade fram på bilen, yay!
Nån som vet hur Volvo hade tänkt sig att man ska få av bakskivorna utan våld och svordomar? Hittar nämligen inte skruven till handbromsjusteringen...

850? sitter väl en spännskruv under handsfacket? gör det iaf på 7 och 900.
dock brukar ju handbromsbackar vara lite jävliga att både fåisär och ihop

Svetsat lite avgasrör på min röda. dock tror jag fan det är dags att skrota den.. snyft.

Sen har jag lekt lite med den gröna så nu är de Wooooouuuuhh pyyyyssh

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Kontrollkörde AC:n också, den startar och går utan missljud, så det är nog bara att toppa av den lite så den börjar kyla igen.

Vilket kylmedium har du i nu?

Permalänk
Medlem

R12 så klart. :] Jag råkar ha en flaska i källaren också, men troligen kommer jag att fylla på med gasol istället. Det verkar funka bra att krana ned i både r12 och r134-system... Vi får se, kylfirmor gillar ju inte att fylla r12 längre.

Eventuellt så köper jag en vakuumpump och manometerställ och suger systemet torrt först, men iom att det fortfarande startar så har det ju inte varit någon stor läcka. Bilen är trots allt 25 år gammal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

R12 så klart. :] Jag råkar ha en flaska i källaren också, men troligen kommer jag att fylla på med gasol istället. Det verkar funka bra att krana ned i både r12 och r134-system... Vi får se, kylfirmor gillar ju inte att fylla r12 längre.

Eventuellt så köper jag en vakuumpump och manometerställ och suger systemet torrt först, men iom att det fortfarande startar så har det ju inte varit någon stor läcka. Bilen är trots allt 25 år gammal..

Oh R12, en gammal hederlig ozon dödare ;)Det är ju faktiskt inte tillåtet att fylla på med R12 längre.
Men farsan fick faktiskt också R12 påfyllt på sin veteranare när ac-gubben fick se att det var original ac monterad i staterna. Men gasol bara rakt i, går det verkligen? Om jag inte minns fel så finns det risk att pumpen skär om man drar i gasol i ett icke gasol system.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

850? sitter väl en spännskruv under handsfacket? gör det iaf på 7 och 900.
dock brukar ju handbromsbackar vara lite jävliga att både fåisär och ihop

Svetsat lite avgasrör på min röda. dock tror jag fan det är dags att skrota den.. snyft.

Sen har jag lekt lite med den gröna så nu är de Wooooouuuuhh pyyyyssh

Den har jag löst ganska mycket på, men det ska tydligen finnas en till som man ska skruva på genom skivan.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Oh R12, en gammal hederlig ozon dödare ;)Det är ju faktiskt inte tillåtet att fylla på med R12 längre.
Men farsan fick faktiskt också R12 påfyllt på sin veteranare när ac-gubben fick se att det var original ac monterad i staterna. Men gasol bara rakt i, går det verkligen? Om jag inte minns fel så finns det risk att pumpen skär om man drar i gasol i ett icke gasol system.

Nu är jag ju iofs amatör på AC, men enligt vad jag läst ska det fungera fint faktiskt. Det är dessutom kompatibelt med både mineral, PAG och esterolja som kan finnas i systemen. Men i detta fallet är allting självlärt, men det finns många på internätet som pysslat själva. Mest seriöst känns ju iofs att tömma helt och fylla med rätt mängd olja och gasol.