Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Permalänk
Medlem

jag bruka använda dammsugare, aldrig haft problem.. behöver ju inte hålla den så nära komponenterna!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv

damsugare har jag använt ända sen första datorn inte haft nå problem men det gäller att ha ett finger i mellan så man inte har sönder nåt. och att man kan ställa in suget på den.

Permalänk
Medlem

Om det är en överkomlig mängd damm blåser jag på flänsar, grafikkort och trånga utrymmen med luft på burk. Är det mycket damm tar jag först dammsugaren för att få bort det grövsta (utan att vidröra dem). Alternativt hade jag burit ut den och blåst men ofta är det för mycket jobb.
I botten, på hårddiskar och andra avsatser kör jag dammsugare, disktrasa eller handen.
Grafikkorten tar jag ut och blåser igenom. Eftersom mitt chassi har dammfilter som skruvas i fläkten så kör jag rent dem med dammsugaren en till två gånger i månaden. Glöm inte hålla i fläkten för att inte slita på lagren. Ibland tar jag disktrasan istället. Skulle egentligen gjort det oftare för de gör verkligen sitt jobb. Har städningsservice på rummet 3 gånger i veckan eftersom jag bor hemma men har inga husdjur.

Eftersom jag har budgettangentbord så brukar jag banka rent dem i skrivbordet en gång i veckan. Ibland blir det även en fuktig trasa.

Datorn står på golvet och om jag skulle behöva blåsa oftare så blir det att skaffa en mindre kompressor.

Permalänk
Medlem

Dammsug golvet oftare istället, så kommer inte dammet in i datorn att börja med.

Permalänk
Medlem

Brukar dra den med tryckluften på jobbet, bra drag i den

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Äsch, kör Rysk Roulette med datorn och ta fram dammsugaren!
Funkat lika bra varje gång

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk

Jag öppnar bara upp och tar fram min gamla AirZooka. Funkar alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747

Skulle den här funka? eller är den inte tillräckligt kraftfull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Menar du med kompressor eller lungkraft?

Brukar ta ut den till garaget och dundra på med tryckluft när jag känner för det, blir ~1 gång i halvåret. Som andra här dammsuger jag även fläktfilterna när snabeldraken är framme!

Jag menar med lungkraft.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Gå du å blås på ett fönster, vänta 5 sek och rapportera sedan tillbaks här vad som hände med kondensen.

Själv kör jag tills datorn producerar bluescreens eller kraschar allmänt ofta, då drar jag ner den till garaget och blåser rent den med kompressorn. Dammfiltret i fronten gör jag rent kanske en gång om året

5sec räcker för kortslutning.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Inaktiv

kompressor ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

5sec räcker för kortslutning.

Tror inte han tänkte att man ska ha den igång när det görs.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror inte han tänkte att man ska ha den igång när det görs.

Jag har en kompis som gjorde sönder sitt grafikkort genom att blåsa på det för att få bort damm. Jag vet inte hur stor chansen är att det går sönder man jag tar i alla fall inte risken

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Någon som har tips på hur jag kan få bort allt damm effektivt på min E8500 standardfläkt?

En sådan --->

Evigt tacksam

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk
Medlem

Har ett chassi som kom med dammfilter för intake-fläktar, fast saknade på vänstersidans intake så jag fick köpa en sån här, och efter det så har städning inuti datorn inte behövts.. än

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

En vanlig kompressor som används i verkstäder, garage m.m ger till viss del vatten i luften som blås ut, bara så de flesta här vet så ni tänker på de nästa gång ni använder den.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalman1337:

Någon som har tips på hur jag kan få bort allt damm effektivt på min E8500 standardfläkt?

En sådan --->
http://www.pacificgeek.com/productimages/xl/D60188-001-NB.jpg

Evigt tacksam

Jag brukar montera bort den och rengöra den, du kan dammsuga den när den är borttagen men tryckluft är enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalman1337:

Någon som har tips på hur jag kan få bort allt damm effektivt på min E8500 standardfläkt?

En sådan --->
http://www.pacificgeek.com/productimages/xl/D60188-001-NB.jpg

Evigt tacksam

Ärligt talat, så tror jag hellre du vill köpa en ny.
Men för att ge ett svar på din fråga.
Blås rejält på den eller om du har lufttryck så kanske det är att föredra. Gör det utomhus så att inte allt damm hamnar i ditt rum. Jag gjorde själv det misstaget sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag har en kompis som gjorde sönder sitt grafikkort genom att blåsa på det för att få bort damm. Jag vet inte hur stor chansen är att det går sönder man jag tar i alla fall inte risken

Låter du det torka bort så kommer inget hända. Fukt som inte finns där kan inte heller göra någon skada. Din kompis lät det antagligen inte torka riktigt ordentligt, eller så dog det av andra anledningar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dammfilter på alla ställe där fläktar blåser in luft. Kompressor när det behövs göras ordentligt rent. Bor i lägenhet och ser inget problem med att ha en liten kompressor att blåsa rent datorn och andra teknikprylar vid behov.

Använder mig av denna kompressorn:

http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-200055

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

kompressor ftw

Så sant, helt klart det bästa sättet! Har alltid fungerat för mig iaf.

Permalänk
Medlem

När jag bodde hemma tog jag morsans hårtork och en dammsugare så att när dammet flög upp i luften sög jag upp med med dammsugaren direkt.

Nu blir det mest att man tar dammsugaren inne i chassit och är försiktig, fläktarna är ju de värsta trots allt och de är gjorda av plast

Permalänk
Medlem

Tryckluft, topps och dammsugare som gäller här.. xD

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Jag brukar ställa datorn på trappan ute o blåsa med en hårtork och sen köra lite topps här o var.

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

Inte testat det själv.. inte ens tänkt på det förens nu..

Men skulle inte en sån där pump man har till att blåsa upp luftmadrasser funka rätt bra? Det har väl de flesta som har en luftmadrass iaf

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162572429 <- Funderar på att köpa en 35L/MIN, duger det eller behövs det mer?

Permalänk
Medlem

För mig brukar det bero lite på hur dammig den är. Är det din dator på artikelns bild skulle jag nog tagit med den ut ur huset och blåst bort det värsta.

Är det mindre damm brukar jag köra pensel i kombination med en dammsugare, eller bara pensel om det är lite damm.

En ordentlig rengöring kräver väl i princip att man demonterar maskinen för att lättare kunna komma åt överallt.

Permalänk
Medlem

dammsugaren får göra grovjobbet sen brukar jag blåsa bort damm och sen suga upp det med damsugaren så gott det går. det virvlar ju upp en del.
men nuförtiden har jag det lätt då jag bara dammsuger fläktfiltren.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.