Permalänk
Medlem

Hemmabygge pfsense -antal enheter

Hej!
Vi är ett gäng ungdommar som brukar arrangera lite lan på ungefär 100 deltagare. Senaste lanet körde vi med en hemmmarouter, en netgear WNR3500. med omkring 120 uppkopplade enheter så var routern rätt instabil och var en väldig flaskhals i vårt nätverk. Nu till frågan. Om man bygger en dator med relativt bra komponenter, tror ni att man kan göra en pfsense-router (eller annan mjukvara) som klarar ca 120 anslutna enheter?
Tacksam för svar

Hälsningar
Gustav Fröding

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde gå utmärkt.

Se gärna deras sida för val av komponenter.

http://www.pfsense.org/index.php?option=com_content&task=view...

Permalänk
Medlem

pfSense rekommenderar jag starkt.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

En pfSense box med en Core2Duo, 1GB ram och två schyssta nätverkskort (typ IntelPRO1000GT 250kr/styck) borde klara det rätt OK med lite regler!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Tack för responsen
Får sätta igång och labba lite med detta då. Men än sålänge så verkar det ju tufft!

Permalänk
Medlem

Okej eller till och med bra?:P
Är det något annat som bör vara "kraftigt"? Typ moderskort?

Tack på förhand
/F

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver inte särskilt kraftfull dator för att köra pfSense, inte ens till ~100 personer. ziim0ns rekommendation bör duga bra.

Permalänk
Medlem

Jag körde själv pfSense på en "egenbyggd" liten rackare med ett ALIX kort, 1GB RAM och ett SD-Flashkort som hårddisk. Hade dessutom två som jag lastbalanserade med CARP. Jag fick sjukt bra throughput. Så det man kan säga är att pfSense inte kräver särskilt mycket. Kan vara bra med mycket RAM eftersom routetabeller och firewall states lagras där.

Permalänk
Hedersmedlem

Som föregående talare säger jag att för ett större LAN är det främst nätverkskort, processor och främst RAM som är viktigt. Beroende på vad ni har för lina så är exempelvis Torrent-trafik utifrån en riktig routerdödare för enklare routrar, då det blir extremt många anslutningar utåt. Varje "state" eller anslutning kan ta upp till 1 KB styck, vilket blir en hel del med många användare kör torrent. 2 eller 4 GB skulle jag nog rekommendera.

Kör själv ett Intel DH55HC tillsammans med en Intel Core i3 540 och 2 GB RAM, och lite nätverkskort på det (samt trådlöst), och det har fungerat jäkligt bra. Glöm inte att köra bra nätverkskort bara!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Intel PRO nätverkskort är att rekommendera, ska du ha trådlöst också så bör du tänka på att välja kort med Atheros-chip!

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Argit:

Intel PRO nätverkskort är att rekommendera, ska du ha trådlöst också så bör du tänka på att välja kort med Atheros-chip!

Men med nya 2.0 RC så lär det inte vara några problem med andra kretsar. Kör själv ett Ralink i min Pfsense 1.2.3 utan några problem. Men Atheros är väl rekommenderat antar jag.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+