EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Röda laget FTW

Du menar det Rödgröna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

trevligt att flera nu skickar ut satakontroller gratis, förstår inte varför man skulle skicka tbx allt när bara satakontrollern det är trasig, jag köpte mitt hos alina.se, hoppas de gör samma sak dock så funkar det bra för mig med bara 2st satakontakter.

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

Hur fungerar sata kontroller kort? Ett Pci kort som ersätter dom 3-5st portar som är defekta? Samt är det 3,0 Gbps portar på dom korten?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Pratade med Inet. Dom sitter i krismöte och hör av sig via e-mail till sina kunder senast under morgondagen.

Permalänk
Avstängd

katastrof...

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem

Hmm borde man inte kunna köpa "defekta" modekort för billig penning då?

mfm, om det nu är porten dvs länken mellan SATA kontrollen och disken som degraderas så bör man bara uppleva förlorad prestanda. Dock vet jag inte hur bra error detection SATA protokollet har, så det finns ju risk att data bli korrupt? Om det nu är kontrollen i sig som degraderas kan man ju tänka sig att den börja skicka fel data...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av wekkt0r:

trevligt att flera nu skickar ut satakontroller gratis, förstår inte varför man skulle skicka tbx allt när bara satakontrollern det är trasig, jag köpte mitt hos alina.se, hoppas de gör samma sak dock så funkar det bra för mig med bara 2st satakontakter.

Folk vill ju ha en fullt fungerande produkt och kunna använda alla de funktioner som följer med.

Även om det nu går att lösa med ett PCI kort så är det ju inte säkert att alla har ett PCI-Slot ledigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M9A2:

Jaha, så när ska Dustinhome komma med ett uttalande, eller är vi Dustinhome kunder helt körda/lurade på pengar!?

Ja du är LURAD, hahahaha.
Lugna dig... dom kommer nog med ett uttalande så fort dom bara kan.

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

Antar att det inte kommer vara svårt att få håll i sandy bridge cpuer en liten tid framöver.... =D

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av M9A2:

Jaha, så när ska Dustinhome komma med ett uttalande, eller är vi Dustinhome kunder helt körda/lurade på pengar!?

Jag kontaktade dustin, de erbjuder återköp av moderkortet eller gratis kontrollerkort. Är bara att dra iväg ett mail.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du menar det Rödgröna?

Okejdå - för en gångs skull får dom vara på samma sida

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk

VARNING!
Ni som har köpt dessa moderkort från Komplett, mejla med dom INNAN ni ber om ett nytt kontrollerkort!!! Accepterar man ett kontrollerkort så får du INTE ditt moderkort utbytt sen när det kommer ut fullt fungerande på marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Hmm borde man inte kunna köpa "defekta" modekort för billig penning då?

mfm, om det nu är porten dvs länken mellan SATA kontrollen och disken som degraderas så bör man bara uppleva förlorad prestanda. Dock vet jag inte hur bra error detection SATA protokollet har, så det finns ju risk att data bli korrupt? Om det nu är kontrollen i sig som degraderas kan man ju tänka sig att den börja skicka fel data...

Precis min idé, bara gå ut med att det är "Begagnat" eller liknande. Får man iaf in lite pengar.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Är inte det lite tårta på tårta att kräva både och? OM du behöver fler än två SATA-portar (vilket nog ganska många här gör...) så räcker det ju med att du kostnadsfritt får ett SATA-kort som ersätter den defekta kretsen och så har du ett system UTAN defekter igen - eller hur?

Åsså kanske Intel borde sponsra en pingvinstång åt alla som behöver backa up och bygga om RAID-set

Mm, det där med pingvinstång verkar ju fungera bra på swec medlemmar. Behövs nog inte ens ett nytt moderkort, räcker med att Intel skickar en pingvinstång så är allt frid och fröjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Antar att det inte kommer vara svårt att få håll i sandy bridge cpuer en liten tid framöver.... =D

Jag skulle väl tro att det snarare blir enklare att få tag på just cpuer då folk inte vill köra sandy bridge längre efter detta missöde, men moderkort däremot blir svårt.

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av delphiholm:

VARNING!
Ni som har köpt dessa moderkort från Komplett, mejla med dom INNAN ni ber om ett nytt kontrollerkort!!! Accepterar man ett kontrollerkort så får du INTE ditt moderkort utbytt sen när det kommer ut fullt fungerande på marknaden!

Seriöst? De kallar ju det för tillfällig ersättning så jag tolkade det som ngt att överleva med för tillfället om man har flera diskar.

Plus att kortet de skickade mig är SATA 1.5 Gbps, 2 portar, inte riktigt samma värde som att ha fyra fungerande SATA 3 Gbps-portar.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Jag fick nu följande från dustin:

Tackar för det, då vet jag hur Duston gör i denna röra!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Stackars Inet, Alina Dustin mfl. Det får en massa extrajobb på grund av ett fel som inte är deras.
Skulle tro att den sammanlagda förlusten för alla mellanhänder är större än den som Intel får.
Litar på att de flesta av oss som köpt Sandy Bridge kommer att få fungerande burkar till sist. Jag är glad att
jag beställde från ett företag med gott rykte (Inet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Kanske när moderkortstillverkarna kommer tillbaka från nyårsledigheten (vilket är den 8 februari)? Lugna ner dig...

Jag är mer än lugn, faktiskt glad att nyheten kom så pass tidigt som den faktiskt gjort!
Men visst, man känner väl sig lurad av Intels eviga propaganda om kvalité -> se så de gick.

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Seriöst? De kallar ju det för tillfällig ersättning så jag tolkade det som ngt att överleva med för tillfället om man har flera diskar.

Plus att kortet de skickade mig är SATA 1.5 Gbps, 2 portar, inte riktigt samma värde som att ha fyra fungerande SATA 3 Gbps-portar.

Står så här på deras sida
http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=5860
"därför ber vi att de kunder som upplever problem med SATA-portarna kontaktar oss så kommer vi kostnadsfritt att skicka ut ett SATA kontrollerkort som tillfällig ersättning."

Tillfällig står det iaf.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vaddå rädd om datan?
Det som händer är väll att SATA-anslutningen blir kass på moderkortet, om man märker att det börjar gå långsamt kan man helt enkelt köpa ett SATA-kontrollerkort och sätta enheterna på det istället.

Det påverkar ju inte datan på något vis, bara prestandan på moderkortets SATA-port.

Eller har jag missat något?

tror dem syftade på datan och inte datorn som är lagrad på disk/diskarna som man pluggar in till den/de felaktiga portarna, så förstog jag det som iaf

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Seriöst? De kallar ju det för tillfällig ersättning så jag tolkade det som ngt att överleva med för tillfället om man har flera diskar.

Plus att kortet de skickade mig är SATA 1.5 Gbps, 2 portar, inte riktigt samma värde som att ha fyra fungerande SATA 3 Gbps-portar.

Japp, ska kontakta fler på komplett för att se om det va just denna nissen som gav fel information.

Hej,

Nej, om du får ett kontrollerkort då existerar inte längre problemet för att du använder inte sata-portarna, utan felet ses som avhjälpt. Det är inte på något sätt _alla_ kretsar som är defekta, de räknar med att 5-15% kommer att stöta på problemet under en 3års period.

Med vänliga hälsningar
Micke Svensson, Komplett.se

>
> Hej.
> Vad innebär det om man behåller moderkortet och kör på dom sata portar som
> fungerar och får en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336525 av er? Får
> man ändå moderkortet utbytt sen när det kommer utbyteskort?

Sluthandlat hos komplett nu med andra ord.

Permalänk

Vilken tur att man inte föll för frestelsen och köpte en epa-trakt... ehhh sandy bridge då! Som en del andra gjort.

Man kanske skulle införskaffa en bulldozer till vår-plöjningen då istället?
Frågan är bara om plogen ingår i priset?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Dåligt av komplett att de anser att kunder måste höra av sig till dem. De borde skicka ut ett brev till alla kunder de har e-post till som köpt berörda produkter av dem.

Finns väl ingen annan som skött saken bättre?
Komplett var också tidigt ute med information.
Tycker själv att Komplett tillhör de absolut bästa internetbutikerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Onödig kommentar, jag anser att amd could catch a break, och detta+bulldozer+fusion apu gör att dom har en chans mot intel iaf. de har nog lidit tillräckligt många år. måst ju förfan finnas konkurrens på marknaden, se på intels löjliga priser på allt. som någon sa tidigare i forumet, "intel höjer priserna bara så skiter dom guld igen"

har inget som helst med vilket företag som är störst. Det jag menar är att sånnt här händer och det skulle lika gärna kunna hända AMD. Men tur nog att det var Intel för AMD's framtid.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Finns väl ingen annan som skött saken bättre?
Komplett var också tidigt ute med information.
Tycker själv att Komplett tillhör de absolut bästa internetbutikerna.

Hej,

Nej, om du får ett kontrollerkort då existerar inte längre problemet för att du använder inte sata-portarna, utan felet ses som avhjälpt. Det är inte på något sätt _alla_ kretsar som är defekta, de räknar med att 5-15% kommer att stöta på problemet under en 3års period.

Med vänliga hälsningar
Micke Svensson, Komplett.se

>
> Hej.
> Vad innebär det om man behåller moderkortet och kör på dom sata portar som
> fungerar och får en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336525 av er? Får
> man ändå moderkortet utbytt sen när det kommer utbyteskort?

Upp till dig att fortsätta skriva felaktig information om hur bra komplett är när dom inte ens kommer byta ut korten.

Med andra ord, går du med på att få ett kontrollerkort från komplett så kommer du inte få ditt moderkort utbytt när det kommer ut fullt fungerande på marknaden sen.

"
Hej,

Fast du kan inte tänka på det sättet. Vi kan välja att lösa eventuella problem upfront genom ett kontrollerkort, då felet är uppblåst av media och det är som sagt 1) intel har inte gått ut med all info ännu och vad som dock sägs är att mellan 5-15% av ALLA moderkort med berörda chipset kommer under en 3års period att få felet, det är inte ens i närheten av ett stort problem, skulle vi då ersätta alla moderkort som är socket 1155 rakt av + skicka ut kontrollerkort för 3-500:- st till alla kunderna?

Vi har sålt långt över 500 moderkort, så du inser att det är inte ekonomiskt hållbart att ersätta allt.

Lite enkel matte.
Kontrollerkort, vi säger 300:-
Frakt - 120:-

Där skulle du ha kostnaden för oss per moderkort som vi skulle ge ett kontrollerkort, multiplicera det där med 500 (som är lågt räknat) så har du 225000:- i rena kostnader för oss som vi inte får tillbaka. Intel ersätter moderkorten, inga andra kostnader och än så länge är det inte spikat hur eller vad de kommer att göra.

Nu lägger vi till en retur till.
frakt 120:-
nytt moderkort ~400:-
frakt 120:-

Nu är vi uppe i 545000:- och det är fortfarande lågt räknat för ett fel vi itne kan råda för.

Vill du byta ut ditt moderkort så löser vi det när det kommer nya, då får du dock inget kontrollerkort eftersom att moderkortet fortf. fungerar till 100% på port 0-1 och i vissa fall så kommer det inte att fungera på de andra portarna, SKULLE det bli fel, vilket jag tidigare sagt att det inte är 100% defekta portar utan ett fel som KAN komma, så har du rätt till att få ditt moderkort ersatt, under förutsättningen att du inte tagit emot något kontrollerkort för att då har vi avhjälpt felet (något som är korrekt hanterat enligt svensk konsumentköpslag). Avhjälper vi ett fel med ditt godkännande så kan du inte längre reklamera en vara för det felet.

Med vänliga hälsningar
Micke Svensson, Komplett.se"

Dvs, det är INTE en temporär lösning om du går med på att ta emot ett kontrollerkort från komplett, då har du ingen möjlighet att få ett nytt kort sedan då problemet enligt dom ses som avhjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M9A2:

Jag är mer än lugn, faktiskt glad att nyheten kom så pass tidigt som den faktiskt gjort!
Men visst, man känner väl sig lurad av Intels eviga propaganda om kvalité -> se så de gick.

Vadå, det är ju kvalitet att man hittar felet och gör något åt det. Hade det varit AMD eller något mindre företag hade man säkert inte hittat det, och även om man hittade det är det inte alls säkert att något hade dragits tillbaka.Det har varit en massa problem med AHCI på AMD-styrkretsar men inte har några chip dragits tillbaka pga det...

Andra har redan beskrivit t.ex. hur Apple gör och aldrig drar tillbaka felaktig hårdvara, jag har själv en iMac med otillräcklig kylning som man inte gjorde något åt. Ett annat exempel är Sweclockers-älsklingen ASUS som har tillverkat diverse moderkort som har tillverkningsfel, inte dras de tillbaka utan det är bara att köpa nytt om man inte gillar läget (det senaste var att kortet inte alltid startade upp utan låste sig vid boot).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Vilken röra :S

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Vadå, det är ju kvalitet att man hittar felet och gör något åt det. Hade det varit AMD eller något mindre företag hade man säkert inte hittat det, och även om man hittade det är det inte alls säkert att något hade dragits tillbaka.

Andra har redan beskrivit t.ex. hur Apple gör och aldrig drar tillbaka felaktig hårdvara, jag har själv en iMac med otillräcklig kylning som man inte gjorde något åt. Ett annat exempel är Sweclockers-älsklingen ASUS som har tillverkat diverse moderkort som har tillverkningsfel, inte dras de tillbaka utan det är bara att köpa nytt om man inte gillar läget (det senaste var att kortet inte alltid startade upp utan låste sig vid boot).

Så vad ska vi Dustinhome kunder göra enligt dig, bara ta de lugnt - vänta på ett nytt?
Är de så jag ska förstå det!?

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av RikNik:

Tack för en grym rapportering

Hoppas Inet går ut med info snart. Jag väntar på en SB-rigg som Inet har byggt åt mig. paketet skulle troligen ha skickats idag eller i morgon. Jag beställde för ca 4 veckor sedan och har verkligen ingen lust att vänta till mars/april på nytt mobo. Tror ni man kan begära pengarna tillbaka trots att dom förmodligen redan byggt ihop allt? Jag gillar Inet och stöttar dom gärna men ser helst inte att mina 13000:- är låsta hos dom i ytterliggare flera veckor/månader.

jag är i exakt samma position som du, köpte min dator för 3 veckor sedan och inet sa i torsdags att den skulle skickas igår (måndag) eller idag. Lite roligt att min dator också kostade 13,000 ;). Jag funderar lite på att om man fortfarande kunde få datorn då jag bar använder 2st SATA portar endå och kanske vid ett senare tillfälle få ett nytt eller liknande.