EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grabben!:

Kompletts reaktion verkar ju bra. Dom erbjuder ett extra S- ATA kontrollerkort samt dessutom ett nytt moderkort senare. Däremot så är jag superbesviken på Dustin. Erbjuder extra S- ATA kontrollerkort eller nytt moderkort. Hoppas ni inser skillnaden.

Jag säger ju att Komplett krupit till korset men att det varit bättre att de varit ärliga från början. Dustin går iaf ut och säger att de avaktar information. Även jag väntar på uppdaterad information från Dustin då jag varit i mejlkontakt med dem sedan igår. Visst är det skilllnad i uttalandena och jag hoppas att Dustin går på samma linje som Komplett till slut gjorde. Dustin har dock inte uttalat sig alls om hurvida du förlorar rätten till ett nytt moderkort eller inte. Komplett gick däremot ut och sa för en period att man förlorade rätten att byta moderkortet. Detta är enstor skillnad till Dustins fördel. Dock är jag inte så mycket för Dustin då deras så kallade studentrabatt är mer eller mindre obefintlig. Trots studentrabatt hos Dustin så var Inet billigare på allt utom moderkortet.

Permalänk
Skrivet av freshfoxr:

Jag är dessvärre inte insatt i hårdvara, kan du förklara lite enklare hur du menar? Det där är ju Intel Sandy Bridge väl?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Jaha, det var det. Kan dom inte göra en bios update? Hoppas dom hinner få fram saker till slutet av feb.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

ÅH VARFÖR?
Beställde den i lördags och skulle skickas idag. Sen händer det här ,
Bad Inet skicka ett "defekt" moderkort ändå , 4 Portat räcker för mig en så länge ,
Snälla ja vill ha min burk

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Avstängd

hahaha AMD är hopplöst efter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Old KnotVillage:

Jaha, det var det. Kan dom inte göra en bios update? Hoppas dom hinner få fram saker till slutet av feb.

Därför att det inte är ett programmeringsfel utan en bristande hårdvarukomponent. Transistor som blir utmattad i materialet. Den styr enligt en uppgift (länkad ngnstans i tråden) klockfrekvensen för SATA 3.0Gb/s.

Permalänk
Medlem

Efter kontakt med Inet's kundtjänst så det svar jag har fått från dom är att i dagsläget är enda alternativet att skicka tillbaka mitt moderkort på en gång. Alternativet att vänta tills det faktiskt finns en produkt att ersätta det med är tydligen inte ok. Dom erbjuder heller inte ett kontrollerkort som "plåsterlösning" utan det "tips" jag har fått är att

Citat:

Hårddisken kan ej gå sönder av detta och förmodligen går det att stoppa hårddisken på sata3 kontakt eller i annat moderkort å funka. I värsta fall får man formatera om hårddisken

Känns riktigt tryggt....bedrövligt jämfört med konkurrenternas lösningar får jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalaeal:

Efter kontakt med Inet's kundtjänst så det svar jag har fått från dom är att i dagsläget är enda alternativet att skicka tillbaka mitt moderkort på en gång. Alternativet att vänta tills det faktiskt finns en produkt att ersätta det med är tydligen inte ok. Dom erbjuder heller inte ett kontrollerkort som "plåsterlösning" utan det "tips" jag har fått är att

Känns riktigt tryggt....bedrövligt jämfört med konkurrenternas lösningar får jag säga.

Skandal Inet??? pinsamt.

Visa signatur

| BenQ xl2411t | Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Intel Core i5 2500 3,3GHz | Geforce GTX 760 | Corsair TX 650W 80+ | MSI P67A-GD65 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Razer Deathadder Re-Spawn Infrared Sensor | Cooler Master 690 II Advanced | Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM |

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Har du inte läst kompletts inlägg i tråden?
Dom erbjuder ett extra kontrollerkort + nytt moderkort.
Mottagandet av kontrollekortet påverkar inte återköpet senare.

Faktum är att Komplett gett klarast besked av dom tre stora näthandlarna hittills.

Min gissning är att Inet gör samma erbjudande eller bättre inom kort. Dustin verkar absolut mer restriktiv.

Frågan handlade ju om vad han hade för grafikkort och vad han fick.

Jag tycker samtliga butiker har en väldigt tydlig linje,

Dustin - Satakontroller eller nytt moderkort
Komplett - Satakontroller eller nytt moderkort - men valde inte att skriva ut det (efter kritik ändrade de sig till Satakontroller och nytt moderkort)
Inet - Nytt moderkort.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av aowen:

Skandal Inet??? pinsamt.

Alla har väl inte så enormt stora budgetar.. Och ibland går man ju minus efter diverse 'satsningar' !

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Detta måste vara jättebra för amd, nu kommer det jämna ut sig en del

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

2 saker.

1. Det finns butiker som bryr sig betydligt mindre (läs inte ett skit) om kunden och gladeligen skulle sälja en 1155 prolle med ett 1156 moderkort. (du ska se att dom inte får lämna tillbaks moderkortet heller utan är fucked)

2. Många som inte har järnkoll på det senaste bygger fortfarande datorer och då finns det risk att de missar en liten nuffra.

På 1 säger vi: Det är därför man (läs jag) handlar på Inet (och lite för att man får gratis frakt som Swecmedlem)

På 2 säger vi: vet man inte dom olika sockets som finns, så bygger man inte datorer själv ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalaeal:

Efter kontakt med Inet's kundtjänst så det svar jag har fått från dom är att i dagsläget är enda alternativet att skicka tillbaka mitt moderkort på en gång. Alternativet att vänta tills det faktiskt finns en produkt att ersätta det med är tydligen inte ok. Dom erbjuder heller inte ett kontrollerkort som "plåsterlösning" utan det "tips" jag har fått är att

Känns riktigt tryggt....bedrövligt jämfört med konkurrenternas lösningar får jag säga.

Det kan ju förfan inte stämma? Vägrar tro att min favoritbutik sköter ärendet på det sättet.

Jag tolkade sista stycket på deras infosida som att man kan använda kortet om man vill fram till april och då få ett nytt om man skickar in?

edit: Har själv ett MSI P67 GD65 med 4 SATA6 portar. Jag tänker köra med HDDs i alla 4 SATA6 och sätta DVDn på SATA3, känns ju skitsamma om det skulle krångla med den (undantaget när man installerar OS).

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalaeal:

Efter kontakt med Inet's kundtjänst så det svar jag har fått från dom är att i dagsläget är enda alternativet att skicka tillbaka mitt moderkort på en gång. Alternativet att vänta tills det faktiskt finns en produkt att ersätta det med är tydligen inte ok. Dom erbjuder heller inte ett kontrollerkort som "plåsterlösning" utan det "tips" jag har fått är att

Känns riktigt tryggt....bedrövligt jämfört med konkurrenternas lösningar får jag säga.

Tror nog du missuppfattat vad de skrev för det överensstämmer då inte med den information de gett ut. Skulle aldrig heller acceptera att skicka tillbaks moderkortet förrän de har något att ersätta med. Kan inte tänka mig att det finns något krav att du måste returnera ditt nuvarande kort inom en viss tid annars går din garanti ut och har man fortfarande garanti kvar senare så kan man få moderkortet utbytt med anledning av tillverkningsfel eftersom de redan klart och tydligt redogör att de kommer byta ut korten.

Permalänk

Känns som att inet har bästa inställningen hittills. Jag vill inte ha ett extra expansionskort i datorn i onödan, utan ett nytt moderkort om jag nu hade haft ett berört sådant.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalaeal:

Efter kontakt med Inet's kundtjänst så det svar jag har fått från dom är att i dagsläget är enda alternativet att skicka tillbaka mitt moderkort på en gång. Alternativet att vänta tills det faktiskt finns en produkt att ersätta det med är tydligen inte ok. Dom erbjuder heller inte ett kontrollerkort som "plåsterlösning" utan det "tips" jag har fått är att

Känns riktigt tryggt....bedrövligt jämfört med konkurrenternas lösningar får jag säga.

En mardröm. Omedelbar retur av moderkort och få ett nytt om tre- fyra månader.... Vad är det för bra med det? Detta måste du missuppfattat.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

På 1 säger vi: Det är därför man (läs jag) handlar på Inet (och lite för att man får gratis frakt som Swecmedlem)

På 2 säger vi: vet man inte dom olika sockets som finns, så bygger man inte datorer själv ! ! !

På 1 kontrar jag med att alla inte köper sina datorer på Inet (otroligt jag vet)

På 2 säger jag att om man har en processor för 1155 i varukorgen och det inte finns några moderkort för 1155 att köpa men däremot 1156 så kommer många att väla fel.

Permalänk
Skrivet av aowen:

Skandal Inet??? pinsamt.

Inga moderkort bör enligt beräkningar vara påverkade tills dess att alternativ kommer ut.

Inet har den mest logiska lösningen.

Du måste se saker från båda hållen:
Du vill inte gå med förlust för att Intel har gjort bort sig, och det vill inte Inet heller göra.

Vi har fått information att det rör sig om 10-15% av moderkorten som efter ett par år av använde kommer att degraderas.

Alternativa moderkort kommer någon gång mellan April-juli, gott om tid.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ashashiva:

Hehe, jo men 6900 serien bygger ju inte på någon ny arkitektur, läste att det var en uppgradering eller vidareutveckling på 6800 arkitekturen.

69**-serien bygger på ny arkitektur med bl a helt nya shaders och dubbel triangelförmåga/clock mm. Finns bra artiklar på många ställen, så läs gärna vidare själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den quote jag matade in är en direktquote från mailet från en person på Inet's kundtkänst, detta är en annan quote direkt ur min mailkonversation med honom.

Citat:

Tyvärr kan vi ej lösa det så att du kör datorn med detta moderkortet och kostnadsfritt byter till ett nytt moderkort i April

Finns inte så många sätt att tolka det på. Det är ganska rakt på sak.

Permalänk
Medlem

Hur tror ni RAID konfigurationer (framför allt 1 och 5) och ZFS påverkas av detta? Kan man bygga bort problemet om man kör en RAID1 mellan en SATA3 port (som fungerar) och en SATA2 port?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Inga moderkort bör enligt beräkningar vara påverkade tills dess att alternativ kommer ut.

Inet har den mest logiska lösningen.

Du måste se saker från båda hållen:
Du vill inte gå med förlust för att Intel har gjort bort sig, och det vill inte Inet heller göra.

Vi har fått information att det rör sig om 10-15% av moderkorten som efter ett par år av använde kommer att degraderas.

Alternativa moderkort kommer någon gång mellan April-juli, gott om tid.

Håller helt klart med dig på alla punkter!

Men som "zalaeal" säger så är det ett pinsamt uttalande från Inets kundtjänst. Om det stämmer eller inte stämmer det vet jag inte. Väntar med förhoppningar på en bra lösning.

Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zalaeal Visa inlägg
Efter kontakt med Inet's kundtjänst så det svar jag har fått från dom är att i dagsläget är enda alternativet att skicka tillbaka mitt moderkort på en gång. Alternativet att vänta tills det faktiskt finns en produkt att ersätta det med är tydligen inte ok. Dom erbjuder heller inte ett kontrollerkort som "plåsterlösning" utan det "tips" jag har fått är att

Visa signatur

| BenQ xl2411t | Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Intel Core i5 2500 3,3GHz | Geforce GTX 760 | Corsair TX 650W 80+ | MSI P67A-GD65 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Razer Deathadder Re-Spawn Infrared Sensor | Cooler Master 690 II Advanced | Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM |

Permalänk

Om man har beställt ett bygge från Inet och den är färdigbyggd men står kvar hos dom, blir det ett återköp på hela bygget då någon som vet?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av zalaeal:

Den quote jag matade in är en direktquote från mailet från en person på Inet's kundtkänst, detta är en annan quote direkt ur min mailkonversation med honom.

Finns inte så många sätt att tolka det på. Det är ganska rakt på sak.

jahapp då var det sista gången man handlade på inet då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Om man har beställt ett bygge från Inet och den är färdigbyggd men står kvar hos dom, blir det ett återköp på hela bygget då någon som vet?

Ingen som vet. Är i samma sits som dig och min dator skulle bli skickad idag.

Visa signatur

| BenQ xl2411t | Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Intel Core i5 2500 3,3GHz | Geforce GTX 760 | Corsair TX 650W 80+ | MSI P67A-GD65 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Razer Deathadder Re-Spawn Infrared Sensor | Cooler Master 690 II Advanced | Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM |

Permalänk
Skrivet av Snowman89:

jahapp då var det sista gången man handlade på inet då...

Enligt informationen som finns ute så kommer ju inte några problem uppenbara sig innan dess att man kan få ett nytt moderkort gratis ändå?

Alltså behöver man inte oroa sig.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

saxxat från inets info sida

Citat:

Nyckelfakta
- SATA-3 fungerar felfritt.
- Risken för problem är liten och uppstår först efter en längre tids användande.
- Endast SATA-2 portarna berörs, och av dem endast 5-15%.
- Garantin gäller som vanligt.
- Ta det lugnt! Fortsätt använd din dator som vanligt, får du några som helst problem kontakta oss, vi hjälper dig!
- Inet kommer se till att alla berörda kunder får den hjälp som behövs!

Jag kan inte se det på ett annat sätt än att killen på kundtjänst som svarat på mail inte har koll på vad som gäller. Det är självklart att garantin är kvar om några månader när ersättningskort finns.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalaeal:

Den quote jag matade in är en direktquote från mailet från en person på Inet's kundtkänst, detta är en annan quote direkt ur min mailkonversation med honom.

Finns inte så många sätt att tolka det på. Det är ganska rakt på sak.

Men är det ett moderkort du köpt och redan använder hemma eller är det ett som just skickats till dig eller skulle skickas?

Permalänk
Medlem

Jaha, tur att man inte investera i intel utan amd.

Permalänk
Medlem

Synd att intel återkallar från butikerna. Hade gärna kunnat leva med enbart 2 sata portar om man kunde få ett moderkort för låta säga... 150 kr? x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...