Permalänk
Medlem

3 skärmar med 580?

Jag har länge funderat på att skaffa ett datorsystem som kör tre skärmar så att man kan få mer arbetsyta när man har många fönster öppna. Förutom surf och programmering spelar jag en del också och därav är jag intresserad av ett 580 kort. Men jag har några frågor som jag behöver ha svar på innan gör mina inköp:

1. Vad behövs för att kunna driva tre 24" skärmar (1920x1200) med en dator som har 580-kort?
2. Behöver man ha två grafikkort och i så fall vad för 2:a kort väljer man?
3. Räcker 750 watt för att driva 580 och med det föreslagna kort i fråga 2?

För uträckning av nättagg-kraft så hittar ni spec på datorn i signaturen. Dock hade jag tänkt också att uppgradera till en enklare i7-processor med ett passande moderkort samt skaffa 2 * 4 DDR3-minne (totalt 8 gb ram). Jag kommer inte att överklocka något i systemet.

Permalänk
Avstängd

varför inte vänta på 6970 samma prestanda men krävs bara ett kort för 3 skärmar?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

För att AMD drivrutiner i Linux suger.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Minwebb:

1. Vad behövs för att kunna driva tre 24" skärmar (1920x1200) med en dator som har 580-kort?

Ett till grafikkort.

Citat:

2. Behöver man ha två grafikkort och i så fall vad för 2:a kort väljer man?

Vilket grafikkort som helst, men vill man köra Surround krävs ett andra 580.

Citat:

3. Räcker 750 watt för att driva 580 och med det föreslagna kort i fråga 2?

Räcker upp till sisådär 460, allt över det bör man ha större agg för.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Min lillebror kör ett 470 gtx med ett 500 watts nätagg, det går hur bra som helst.

Ska du köra ett grafikkort klarar du dig med 650 watt, för sli-lösningar rekommenderar jag 850+ watt

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Hjälpsam

En billigare lösning, optimalt för multiskärm gaming, dock förlorar du eventuellt några pixlar beroende på config,

Matrox TripleHead2Go Digital Edition upp till 3st 1680x1050 på en DVI utgång (optimalt för surroundgaming),
För desktop kan du köra 2x1920x1080 genom Matrox och köra den sista skärmen på vanliga DVI utgången.

Presto, cheep solution.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Fluf:

En billigare lösning, optimalt för multiskärm gaming, dock förlorar du eventuellt några pixlar beroende på config,

Matrox TripleHead2Go Digital Edition upp till 3st 1680x1050 på en DVI utgång (optimalt för surroundgaming),
För desktop kan du köra 2x1920x1080 genom Matrox och köra den sista skärmen på vanliga DVI utgången.

Presto, cheep solution.

Att slänga ut 3000 kr på en lösning som fungerar so-so är enligt mig sämre än att lägga 4500:- och få riktig SLI med SurroundView på en gång.

TripleHead2Go Digital kostar alldeles för mycket för att vara en vettig lösning, du får ju 460 SLI för samma pengar!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ett till grafikkort.

Vilket grafikkort som helst, men vill man köra Surround krävs ett andra 580.

Räcker upp till sisådär 460, allt över det bör man ha större agg för.

580 sli drar 676 watt

så 750 watt räcker gott

http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vilket grafikkort som helst, men vill man köra Surround krävs ett andra 580.

Du tänker på om jag vill kunna se 3D på mina tre skärmar när jag spelar? Nja, jag tror nog inte jag kommer att köra 3D på ett bra tag på min dator. Det enda som jag är ute efter är mer arbetsyta. Om man kan utnyttja de tre skärmarna för spel är det en bonus, men det går ypperligt att spela spel bara på en av de tre skärmarna.

För grafikkort nummer 2, kan jag använda mig av mitt nuvarande 8800gts 512 mb kort? Kan man köra så att Physx görs på det kortet?

Skrivet av Zcenicx:

Räcker upp till sisådär 460, allt över det bör man ha större agg för.

Hur menar du? Räcker inte 750 watt?

Permalänk
Medlem

överväg att välja 2xGTX 460 istället. Det blir billigare och du kan ha 3 skärmar

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Minwebb:

Du tänker på om jag vill kunna se 3D på mina tre skärmar när jag spelar? Nja, jag tror nog inte jag kommer att köra 3D på ett bra tag på min dator. Det enda som jag är ute efter är mer arbetsyta. Om man kan utnyttja de tre skärmarna för spel är det en bonus, men det går ypperligt att spela spel bara på en av de tre skärmarna.

Nej, SurroundView är att du kan spela på alla tre skärmarna. Det kräver två identiska grafikkort, alltså ett till 580.

Citat:

För grafikkort nummer 2, kan jag använda mig av mitt nuvarande 8800gts 512 mb kort? Kan man köra så att Physx görs på det kortet?

Ja, det fungerar för att kunna koppla in två till skärmar (inte i spel förstås) men det kommer inte att räcka som ett PhysX-kort till ett 580. Det skulle bokstavligen bli en flaskhals jämfört med att 580't tar hand om det självt.

För att tjäna något på ett dedikerat PhysX-kort måste det dedikerade kortet klara PhysX lika bra som ditt huvudkort klarar 3D, och då pratar vi minimum ett GTX 260.

Citat:

Hur menar du? Räcker inte 750 watt?

Inte till 2x580.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

överväg att välja 2xGTX 460 istället. Det blir billigare och du kan ha 3 skärmar

Vad är det för fördel med det? Jag har annars grafkkort över som jag kan använda.

För att vara tydlig, jag är inte intresserad av "multiskärm gaming" utan snarere "enskräm gaming. Jag skaffar en 3:e skräm för att få mer arbetsyta.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Nej, SurroundView är att du kan spela på alla tre skärmarna. Det kräver två identiska grafikkort, alltså ett till 580.

Ja, det fungerar för att kunna koppla in två till skärmar (inte i spel förstås) men det kommer inte att räcka som ett PhysX-kort till ett 580. Det skulle bokstavligen bli en flaskhals jämfört med att 580't tar hand om det självt.

För att tjäna något på ett dedikerat PhysX-kort måste det dedikerade kortet klara PhysX lika bra som ditt huvudkort klarar 3D, och då pratar vi minimum ett GTX 260.

Inte till 2x580.

vf skulle det inte gå?

för mig att jag såg ett inlägg på linus tech tips härom dagen där dom kör en 980x med 2x580 på ett 750w ska se om jag hittar länken igen.

YouTube - Silent SLI GTX 580 Core i7 Extreme Build in Define R3 Vesta 6050 Production System Linus Tech Tips

såg att dom smällt in ett 850w dock är det silver på HX aggen så runt 88% efficeny så runt 6xx Watt drog väll den från agget det med både Prime och Vantage på så ett 750W bör räcka

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, SurroundView är att du kan spela på alla tre skärmarna. Det kräver två identiska grafikkort, alltså ett till 580.

Ok. Två identiska kort som samma tillverkare eller två identiska kort som två 580 från valfri tillverkare?

Skrivet av Zcenicx:

Ja, det fungerar för att kunna koppla in två till skärmar (inte i spel förstås) men det kommer inte att räcka som ett PhysX-kort till ett 580. Det skulle bokstavligen bli en flaskhals jämfört med att 580't tar hand om det självt.

För att tjäna något på ett dedikerat PhysX-kort måste det dedikerade kortet klara PhysX lika bra som ditt huvudkort klarar 3D, och då pratar vi minimum ett GTX 260.

Inte till 2x580.

Ok. När du säger "koppla in två till skärmar", menar du 2 för 580 och 2 för gaffe nr 2 (totalt 4)? Du nämner att jag kan ta vilket grafikkort som andra grafikkort. Skulle exempelvis ett ATI Radeon X850 XT fungera? Även om jag råkar äga ett sådant kort så kommer jag inte använda det. Det kommer nog inte att fungera i Linux ändå. ;I

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

vf skulle det inte gå?

för mig att jag såg ett inlägg på linus tech tips härom dagen där dom kör en 980x med 2x580 på ett 750w ska se om jag hittar länken igen.

YouTube - Silent SLI GTX 580 Core i7 Extreme Build in Define R3 Vesta 6050 Production System Linus Tech Tips

såg att dom smällt in ett 850w dock är det silver på HX aggen så runt 88% efficeny så runt 6xx Watt drog väll den från agget det med både Prime och Vantage på så ett 750W bör räcka

Jag antar att låta ett agg gå på 100% är inte så bra varken för öronen eller miljön. Att skaffa ett större agg gör att man datorn låter inte som ett jetplan samt att man får utrymme för andra uppgraderingar.

Permalänk

ja antagligen men man ska inte säga att det inte funkar sen ifall man vill ha det tyst det är väll en helt annan femma men som sagt det går

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av nothingtoxic:

vf skulle det inte gå?

för mig att jag såg ett inlägg på linus tech tips härom dagen där dom kör en 980x med 2x580 på ett 750w ska se om jag hittar länken igen.

Därför att även om det fysiskt kommer att starta överlever nätagget ingen längre period, och riskerar att ta med sig resten i raset. Inte ens Corsair, Antec och dylikt tål konstant 100% belastning.

Dessutom får du peaks uppemot 750-800W vilket riskerar att spränga kondingarna efter tillräckligt många timmar.

Nätagg ska alltid tas till i överkant, inte nödvändigtvis extremt (650W räcker för 2x460 exempelvis, 750 för 2x470, 850+ för 2x480/580). Annars blir det ett varmt, högljutt och kortlivat nöje.

Skrivet av Minwebb:

Ok. Två identiska kort som samma tillverkare eller två identiska kort som två 580 från valfri tillverkare?

Det senare.

Citat:

Ok. När du säger "koppla in två till skärmar", menar du 2 för 580 och 2 för gaffe nr 2 (totalt 4)? Du nämner att jag kan ta vilket grafikkort som andra grafikkort. Skulle exempelvis ett ATI Radeon X850 XT fungera? Även om jag råkar äga ett sådant kort så kommer jag inte använda det. Det kommer nog inte att fungera i Linux ändå. ;I

Ja, vilket andra grafikkort som helst skulle fungera, dock rekommenderar jag för enkelhetens skull att man tar NVidiakort då de använder samma drivrutiner.

Möjliga kombinationer:
1 kort = 2 skärmar
2 kort EJ SLI = 4 skärmar
3 kort EJ SLI = 6 skärmar
oavsett antal kort i SLI = 3 skärmar

Skrivet av nothingtoxic:

ja antagligen men man ska inte säga att det inte funkar sen ifall man vill ha det tyst det är väll en helt annan femma men som sagt det går

*Shrug*
Jag anser inte att en maskin som riskerar att bränna nätagg eller grafikkort när som helst är "fungerande".

Vill du riskera grafikkort för 9000:- för att du inte ids köpa ett ordentligt nätagg för 1000-1200:- är det din ensak, tro inte att andra är det och kräv inte att andra ska rekommendera något så fruktansvärt dumt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

*Shrug*
Jag anser inte att en maskin som riskerar att bränna nätagg eller grafikkort när som helst är "fungerande".

Vill du riskera grafikkort för 9000:- för att du inte ids köpa ett ordentligt nätagg för 1000-1200:- är det din ensak, tro inte att andra är det och kräv inte att andra ska rekommendera något så fruktansvärt dumt.

Säger detsamma, skulle aldrig riskera det, sälj, köp ett 1000w och var tyst.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/970657-2st-gtx-5...

Köpte ju 2st GTX580 i förrgår, och kör 3 skärmar.

Kör i 6038x1080 med SLI enabled med inställningen: "Span displays with Surround"

Hela grejen fungerar EXAKT som Eyefinity, same shit different name.

Bad Company 2, 6038x1080, 8xCSAA/16xAF, All Settings High, HBAO On, Vsync Off = nere på 60fps i MP full server mega krig, annars varierar det från 60-120, absolut inte under 60 iaf
Bad Company 2, 1920x1080, 32xQCSAA/16xAF, All settings High, HBAO On, Vsync Off = 120-130fps.. mätaren fastnar där, går inte att få mindre, går inte att få högre.. dvs 2st GTX580 är alldeles för mycket för 1 skärm, helt waste

Preview på albumet som kommer upp om ett tag

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Okej, då har jag mycket bättre koll. Tack för all hjälp!

Speciellt tack till Zcenicx för att du bidrog med mest info.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Därför att även om det fysiskt kommer att starta överlever nätagget ingen längre period, och riskerar att ta med sig resten i raset. Inte ens Corsair, Antec och dylikt tål konstant 100% belastning.

Dessutom får du peaks uppemot 750-800W vilket riskerar att spränga kondingarna efter tillräckligt många timmar.

o asså ? det visste jag inte mister besserwisser men sen är det under FULL LOAD och inte under gaming... + det var med en I7 980X och 2st 580 med furmark och prime igång den drog det alltså kommer inte spelande ens i närheten av att dra så mycke men ja man ska väll gå över lite grann iaf

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av nothingtoxic:

o asså ? det visste jag mister besserwisser men sen är det under FULL LOAD och inte under gaming... + det var med en I7 980X och 2st 580 med furmark och prime igång den drog det alltså kommer inte spelande ens i närheten av att dra så mycke men ja man ska väll gå över lite grann iaf

I sådana fall väljer jag att kalla det testet falskt, då som vi alla vet 580 stryper sig självt i Furmark.
Både SweC, Anand och XBit säger att äkta Furmark-belastning på 2x580 landar kring 750W ÄKTA effekt (~850-900W vid väggen).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

I sådana fall väljer jag att kalla det testet falskt, då som vi alla vet 580 stryper sig självt i Furmark.
Både SweC, Anand och XBit säger att äkta Furmark-belastning på 2x580 landar kring 750W ÄKTA effekt (~850-900W vid väggen).

senaste jag hörde kom de väll en update som tog bort strypet

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av nothingtoxic:

senaste jag hörde kom de väll en update som tog bort strypet

Krävs en växel för det, och <700W är definitivt strypt värde.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync