Fel på GPU eller nätagg?

Permalänk
Medlem

Fel på GPU eller nätagg?

På sistone så hänger sig datorn när jag spelar spel i höga upplösningar. Alldeles nyss så testade jag Left 4 Dead i rekommenderade upplösningar och när det hängde sig hade jag 71grader på kortet med en fanspeed på 59% och en GPU load på 61% (loggade med GPU-Z under spel) När datorn hänger sig så har fläkten på GPU stannat.

Jag har ett XFX GeForce GTS 250 512Mb kort och ett Corsair TX 750W PSU båda inköpa på inet i vintras.
övrig setup är en simpel C2D på 2,66GHz, 4Gb DDR2 RAM och 1 HDD på 500Gb och DVD. Så jag har ingen direkt energislukande maskin.

Om jag ställer in spel på att köra 800*600 i medium så funkar allt. Men då kan jag lika gärna stoppa in mitt gamla kort.

Så min fråga är om det är fel på grafikkortet eller nätaggregatet det är fel på. Annars hur jag enklast gör en felsökning.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Ett Corsair TX 750 är ju _riktigt_ tufft och klarar betydligt mer, sedan om det är defekt kan ingen här riktigt svara på.
Felsök bara en sak i taget så löser det sig rätt snabbt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Fläkten får aldrig stanna på grafikkortet ! Har du lådan öppen så du ser grafikkortsfläkten ?
Nätaggregatet kan inte orsaka detta. Eftersom nätaggregatet har endast en +12V lina
som alla är beroende av så skulle ett fel där släcka hela lådan...

Som alltid vid problem så skall man uppdatera drivrutiner och då även BIOS.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Testa kortet i en annan dator.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Frågan är hur jag felsöker.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner inkl BIOS.
Jag har bara en till stationär och det är min HTC som har ett 300W agg. Så det är ingen ide att testa

Fläkten stannar ja. Jag har testat köra med öppen låda och det snurrar på tills datorn hänger sig. Då har GPU fläkten stannat. Vid omstart så går det igång igen. Jävligt skumt är det.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk

Detta fel kan inte felsökas ytterligare på annat sätt än att likvärdigt grafikkort sätts in.
Grafikkortet stänger av sig men visar ändå bild... knepigt. Har du garanti kvar på kortet ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

jo jag har garanti. Både nätagg och gpu är inköpt på inet nu ivår (bor i gbg) Jag får ingen bild. Allt hänger sig. Mitt i spel så försvinner bild och ljud och det är enbart omstart som hjälper inte reset. Så vad jag förstått så är det tecken på att kortet inte får tillräckligt med ström. Men jag blev fundersam om det inte kunde vara gpu också. Ska ringa till inet support och ta mig ett snack så får jag se.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Uppdatering... Stoppade in mitt gamla PSU. Ett Hiper 580W. Där gick det utmärkt att spela och köra FurMark utan att datorn hängde sig i högsta upplösningen min skärm klarar. Så det är definitivt min Corsair TX750W som felar.

Ringde nyss till Inet som sa att det bara var att komma in med det så får jag ett nytt efter de testat att det verkligen är det som kass. Me <3 Inet

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Skrivet av nanne:

Uppdatering... Stoppade in mitt gamla PSU. Ett Hiper 580W. Där gick det utmärkt att spela och köra FurMark utan att datorn hängde sig i högsta upplösningen min skärm klarar. Så det är definitivt min Corsair TX750W som felar.

Ringde nyss till Inet som sa att det bara var att komma in med det så får jag ett nytt efter de testat att det verkligen är det som kass. Me <3 Inet

Verkar som att Corsair inte heller producerar 100%-iga nätagg alla dagar. Jag har precis fått mitt TX650 utbytt då det var defekt. Råkade passa på att uppgradera till ett HX750 på en gång så man slipper ormboet av kablar...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja det är för sorgligt. Nu när du vet att det är Corair agget så bör du genast ta bort Hiper agget.

Folk brukade inte upptäcka att deras Hiper agg gått sönder/skadats. När den tillslut dog hade massor med delar förstörs för att folk inte förstod att det nätagget redan var trasigt och höll på att skada de andra delarna.

De gick från att var vanligt (pga recensioner, pris) till att folk vägrade sälja eller köpa Hiper när det fanns andra att välja. Det blev tillslut så många och olika typer av fel att det var uppenbart att det var något allvarligt fel med hur de tillverkades och kontrollerades.