Test, DX11: Deus Ex: Mankind Divided

Egenskap

Värde

Titel

Deus Ex: Mankind Divided

Utvecklare

Eidos Montréal

Genre

Third Person Shooter

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-08-23

Systemkrav

  • Intel Core i3-2100, AMD FX-4130 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 660

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Adam Jensen är tillbaka, den här gången i en värld fortfarande skakad av händelserna i Human Revolution två år tidigare. Huvuddelen av berättelsen tar plats i och runt Prag, där staden även fungerar som en hubb för betydligt mer öppet spelande ställt mot föregående titel i serien.

Under skalet rullar Dawn Engine, vilken ger stöd för en uppsjö av de senaste teknikerna inom grafik. Som grädde på moset finns också ett utmärkt prestandatest.

Deus Ex och Dawn Engine trivs bra tillsammans med AMD Radeon, vilket låter RX 580-korten landar över Geforce GTX 1060 med viss marginal. Även RX 570 i Powercolor-tappning närmar sig Nvidia-modellen.

Det samma gäller med fler pixlar på brädet. Radeon RX 580-korten är fortsatt starka, och kammar hem några bildrutor per sekund extra ställt mot Geforce GTX 1060. RX 570-varianterna landar strax bakom RX 480 och Nvidias graifkkort.

Vid 4K UHD är spelet väldigt tungdrivet, vilket gör att även enstaka FPS blir procentuellt stora skillnader. Oavsett vilket är det dock fortsatt fördel Radeon.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

På renderingsfronten är det inga konstigheter. Både Radeon och Geforce presterar utmärkta resultat med jämna kurvor och subjektivt bra flyt.