Test, DX11: Rise of the Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Rise of the Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-01-28

Systemkrav

  • Intel Core i3-2110 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 650

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Rise of the Tomb Raider följer upp 2013-års lyckade omstart av den populära spelserien. Lara Croft kan återigen inte hålla fingrarna borta från att plundra gravar och färdas denna gång till den siberiska tundran för detta ändamål – i det överlägset snyggaste äventyret hittills.

Tomb Raider vid den lägsta upplösningen ger fördel Geforce GTX 1060, vilket landar ett par FPS före RX 580-duon. Längre ned handlar det åter om två RX 570 strax bakom fjolårets RX 480.

Vid fler pixlar knappar AMD-modellerna in, och Sapphire RX 580 Nitro+ drar jämnt med Geforce-modellen. Samtidigt lyckas Powercolors RX 570 Red Devil matcha fjolårets RX 480.

Vid 4K UHD kliver RX 580-korten om Nvidias GTX 1060, även om inget läger ger acceptabla bildfrekvenser. Längre ned matchar Powercolors Radeon RX 570 åter RX 480.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Visuellt handlar det om en taggigare graf för AMD Radeon, även om svängningarna i faktiska siffror är ganska små. Subjektivt flyter sekvensen i Tomb Raider utmärkt med både Radeon och Geforce.