NetonNet varnar om läckta kunduppgifter

Permalänk
Melding Plague

NetonNet varnar om läckta kunduppgifter

Återförsäljaren utreder om några svenska kunder har drabbats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oh no! Nån vet min fullständiga adress, namn, nummer och att jag handlat vitvaror. Nu är livet över. 😱
Det hade annars räckt att googla mitt namn. Och vem fan är intresserad av huruvida jag köpt en vitvara eller ej?! 😅
Nån kan tänkas komma att reklamera en brödrost i mitt namn? En brödrost som bedragaren inte har i sin ägo?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fick mailet vid lunch.
Fanns en sektion som hette "Hur kan jag lita på NetOnNet använder säkra leverantörer?".
Såg något om Danmark och GDPR. Så jag känner mig säker.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Borde inte finnas så mycket känsligt där för min del, men en bra påminnelse att kolla haveibeenpwned och liknande tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oh no! Nån vet min fullständiga adress, namn, nummer och att jag handlat vitvaror. Nu är livet över. 😱
Det hade annars räcktt att googla mitt namn. Och vem fan är intresserad av huruvida jag köpt en vitvara eller ej?! 😅
Nån kan tänkas komma att reklamera en brödrost i mitt namn? En brödrost som bedragaren inte har i sin ägo?!

Jobbigare med mailen som blir nerlusad av spam, för de som inte använder olika alias till olika sidor. 😅

Permalänk
Medlem

Nu när jag skulle logga in på mitt konto, så finns det ej kvar. Skapade kontot 2016. Sist jag handlade där, var runt 2021 om jag minns rätt. Har de tagit bort konton i samband med detta må tro?

Nån mer än mig som råkat ut för detta?

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Inget mail, kontot finns där.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Mmmmm. Netonnet är en av de kedjor som frågar efter personuppgifter när man köper grejer även i butik.
Som på Elgiganten.
Många kunder svarar rimmigen av artighet.

Jag blir bara obekväm. Varför ska du veta var jag bor å grejer för att köpa en kaffekokare i butik? Nej tack...

Verkar som en vettig strategi med tanke på att det nästan är omöjligt att hålla kunddatabaser säkra

(Fast ja, konto för onlineköp har ändå skaffats så det spelar kanske mindre roll)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur ofta dessa läckor händer borde det finnas fog för misstanke om försäljning av persondata. (inte just specifikt NetOnNet) men det duggar allt tätare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rumplantation:

Nu när jag skulle logga in på mitt konto, så finns det ej kvar. Skapade kontot 2016. Sist jag handlade där, var runt 2021 om jag minns rätt. Har de tagit bort konton i samband med detta må tro?

Nån mer än mig som råkat ut för detta?

Japp. Samma här när jag testade nu.
Företagen efterlever väl GDPR mer och mer. Bra grej ändå.
SJ är nog meskt aktiva på den fronten.
De slänger ens konto efter 6 månader om man inte loggat in eller köpt något. Jag märkte det förra månaden och fick läsa på närmre vad som gällde på deras site.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Japp. Samma här när jag testade nu.
Företagen efterlever väl GDPR mer och mer. Bra grej ändå.
SJ är nog meskt aktiva på den fronten.
De slänger ens konto efter 6 månader om man inte loggat in eller köpt något. Jag märkte det förra månaden och fick läsa på närmre vad som gällde på deras site.

Märkte samma med mitt konto. Gick inte att logga in. Tur i oturen kan man säga. Hoppas verkligen det inte finns kvar i deras databas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Nu när jag skulle logga in på mitt konto, så finns det ej kvar. Skapade kontot 2016. Sist jag handlade där, var runt 2021 om jag minns rätt. Har de tagit bort konton i samband med detta må tro?

Nån mer än mig som råkat ut för detta?

prova med bank-id det gjorde jag mitt är kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

prova med bank-id det gjorde jag mitt är kvar.

Funkar ej.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Varför ens slösa tiden att hacka för dom uppgifterna. Räcker ju att googla mitt namn och du har mer info därifrån är hos NetOnNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Funkar ej.

har du inte Bank-id då kolla via inloggning finns logga in med lösen och bank-id
Har inga problem att logga in iaf allt är kvar osv

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Varför ens slösa tiden att hacka för dom uppgifterna. Räcker ju att googla mitt namn och du har mer info därifrån är hos NetOnNet.

Netonnet har förmodligen ditt personnummer. Hackarna kan sälja ditt personnummer som kommer användas av andra för kriminella syften som att köpa saker på nätet och i andra syften. De har också ditt mail som kommer säljas till spammare där ditt e-mail kommer bli nedlusad av spam eller virus.

Folk verkar tro att sådant här inte är farligt men det väldigt allvarligt och kommer drabba de som får sina personliga uppgifter väldigt hårt under många år framöver.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Oh no! Nån vet min fullständiga adress, namn, nummer och att jag handlat vitvaror. Nu är livet över. 😱
Det hade annars räckt att googla mitt namn. Och vem fan är intresserad av huruvida jag köpt en vitvara eller ej?! 😅
Nån kan tänkas komma att reklamera en brödrost i mitt namn? En brödrost som bedragaren inte har i sin ägo?!

Se ovan! Du skrattar men det handlar nog snarare om bistande kunskap i ämnet och att det kan slå tillbaka mot en.

Permalänk
Medlem

Sjukt obehagligt, allvarligt som fan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Netonnet har förmodligen ditt personnummer. Hackarna kan sälja ditt personnummer som kommer användas av andra för kriminella syften som att köpa saker på nätet och i andra syften.

Nah, ingen fara.. Det finns många sidor som listar alla Svenskars personnummer. Du kommer ingenvart med den uppgiften.

Permalänk
Skrivet av Lutop:

Nah, ingen fara.. Det finns många sidor som listar alla Svenskars personnummer. Du kommer ingenvart med den uppgiften.

De kan de visst! De kan sno din identitet, sälja den , köp saker med den. Du visar stor okunskap.

Permalänk
Skrivet av Lutop:

Nah, ingen fara.. Det finns många sidor som listar alla Svenskars personnummer. Du kommer ingenvart med den uppgiften.

Skrivet av Dinkefing:

De kan de visst! De kan sno din identitet, sälja den , köp saker med den. Du visar stor okunskap.

Ja, listor vet jag inte. Men det är ju bara att skicka ett anonymt mail till skatteverket och be om utdrag ur folkbokföringen. Du kan antingen få för alla svenska medborgare (som inte har någon form av identitetsskydd, vilket man kan få av olika anledningar). Har man därtill ett ovanligt namn så är det ju inte så svårt att hitta en specifik person.

Men problemet uppstår för att personnummer har börjat hanteras som "hemligt" i vardagslivet, som om det vore SSN (Social Security Number) från USA, vilket är en total dumpster fire. Uppgiften som är röjd här är ju att du är/har varit kund hos Systembolaget, NetOnNet eller någon annan som Skanlog har hanterat levereanser åt. Vilket kan vara känsligt eller inte beroende på vem man är.

Men att personnummer har läckt är en icke-sak, lite som att gatunummer har läkt fast man måste jobba lite mer för att få fram personnummer. Kan ju eventuellt behöva bråka lite med skatteverket, är ju tyvärr inte alltid smidigt att få fram information från offentligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De kan de visst! De kan sno din identitet, sälja den , köp saker med den. Du visar stor okunskap.

Jag kan hitta ditt personnummer på ca 5 sekunder om jag vet vem du är. Ja, det är idiotiskt. Nej, det är inte säkert. Ja, det är därför tusentals får kapade identiteter i Sverige per år. Men, faktum är ändå att det är hur lätt som helst att ta/hitta någons personnummer.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ser nu att det redan finns en gammal tråd här på SC som avhandlar ämnet om att konton blir borttagna efter en viss tid.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1641877-netonnet-tog-bort-mitt-konto-pga-gdpr?p=1

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De kan de visst! De kan sno din identitet, sälja den , köp saker med den. Du visar stor okunskap.

Stor okunskap? Skriv in ditt namn, dina grannars eller vem som helst på mrkoll.se. Fulla personnummer med de fyra sista helt öppet på nästan hela Sveriges befolkning.

Att påstå att läckta personnummer ifrån netonnet skulle vara något som helst problem är stor okunskap.

Permalänk

Ransomware igen...

Det var ju roligare förr när kaseya blev hackat.
Ominstallation på allt istället för att betala ransomware!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De kan de visst! De kan sno din identitet, sälja den , köp saker med den. Du visar stor okunskap.

Nej man kan skydda sitt personnummer då kan de inte sno den eller köpa saker osv i ditt eller mitt namn.
- Spärra obehörig adressändring
- Skaffa adresslåset
- Skaffa digital brevlåda och bevaka din adress.

En sekretessmarkering gör det svårare för andra att ta del av dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Sekretessmarkering innebär att Skatteverket för in en markering vid dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Den anger att ingen får lämna ut uppgifterna utan tillstånd och säkerhetskontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag kan hitta ditt personnummer på ca 5 sekunder om jag vet vem du är. Ja, det är idiotiskt. Nej, det är inte säkert. Ja, det är därför tusentals får kapade identiteter i Sverige per år. Men, faktum är ändå att det är hur lätt som helst att ta/hitta någons personnummer.

Nej om den personen har gjort detta så kan du inte få ut den info du pratar om:

En sekretessmarkering gör det svårare för andra att ta del av dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Sekretessmarkering innebär att Skatteverket för in en markering vid dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Den anger att ingen får lämna ut uppgifterna utan tillstånd och säkerhetskontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Nej om den personen har gjort detta så kan du inte få ut den info du pratar om:

En sekretessmarkering gör det svårare för andra att ta del av dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Sekretessmarkering innebär att Skatteverket för in en markering vid dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Den anger att ingen får lämna ut uppgifterna utan tillstånd och säkerhetskontroll

Sekretessmarkering kräver normalt intyg från polis eller socialtjänst på att det finns konkreta och aktuella hot och omprövas varje år.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av gytepr:

Nej man kan skydda sitt personnummer då kan de inte sno den eller köpa saker osv i ditt eller mitt namn.
- Spärra obehörig adressändring
- Skaffa adresslåset
- Skaffa digital brevlåda och bevaka din adress.

En sekretessmarkering gör det svårare för andra att ta del av dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Sekretessmarkering innebär att Skatteverket för in en markering vid dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Den anger att ingen får lämna ut uppgifterna utan tillstånd och säkerhetskontroll.

Men detta intrång kan ju ha läckt personnummer har Netonet något ansvar i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Nej om den personen har gjort detta så kan du inte få ut den info du pratar om:

En sekretessmarkering gör det svårare för andra att ta del av dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Sekretessmarkering innebär att Skatteverket för in en markering vid dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Den anger att ingen får lämna ut uppgifterna utan tillstånd och säkerhetskontroll

No shit Sherlock.

Hur stor del av befolkningen har det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men detta intrång kan ju ha läckt personnummer har Netonet något ansvar i det?

Vart tro du att de läckt våra personnummer har skyddat mitt personnummer via adressändring och skatteverket plus har digital brevlåda.
Om varit läckt ut vår personnummer ifrån Netonnet hade de kontaktat oss det självklart ju.
Har inte fått något konstigt om de tagit mitt personnummer för handla för har skydd på det får mess om någon försöker