Alternativen

När detta skrivs i April 2016 finns det en hel del 34-tummskärmar med 3 440 × 1 440 pixlar och de finns i prisklassen från cirka 7 000 kronor upp till det nästan dubbla som då är den nu testade Asus ROG Swift PG348Q.

aoc_u3477pqu_produkt_intro.jpg

Bland annat den betydligt enklare och inte alls lika dyra AOC U3477PQU. Den skärmen är däremot inte spelanpassad på något sätt utan är en allroundskärm för dig som nöjer dig med 60 Hz.

Stenhård konkurrent: X34:n

En direkt konkurrent till Asus ROG Swift PG348Q är Acer Predator X34. Båda bygger på samma typ av IPS-panel och har G-Sync samt överklockningsmöjlighet till 100 Hz. Vi kan se de två skärmarna som Acers respektiver Asus version av samma produkt. De beter sig likadant, de ser likadana ut och visar i stort upp samma beteende.

Acer_X34_vinjett.jpg

Acers skärm ligger på ungefär samma prisnivå och har faktiskt ett starkt trumfkort över Asus PG348Q genom att Acer-skärmen erbjuder bättre inställningar för bild och färg. Vi kan där lösa de problem med lite blaskig bild som initialt finns hos båda skärmarna. Asus lyckas bättre med själva produkten och handhavandet. Fast det kan ju vara sak samma ifall du är ute efter färgkvalitet i första hand.

2205411_0.png

Här finns också Acer XR341CK som återigen är en likadan IPS-panel men här utrustad med AMD Freesync istället. Den skärmen är inte lika genomtänkt och når till högst 75 Hz. Fortfarande intressant och i grunden samma bildkvalitet som både Asus ROG Swift PG348Q och Acer Predator X34.

Alternativen med färre pixlar

Vi har också testat 34-tummaren LG 34UM67 som använder AMD Freesync men kör 2 560 × 1 080-pixlars upplösning. Snarlik bildkvalitet men inte alls samma tekniska raffinemang som hos Asus PG348Q.

LG_34UM67_hela_rummet.jpg

Samt då 35-tumsmodellerna Benq XR3501 med G-Sync och 200 Hz-överklockbara Acer Predator Z35. Skärmar som är fysiskt i samma storlek som Asus ROG Swift PG348Q men istället använder en mindre pixelmatris. Fördelen med dessa skärmar är att 2 560 × 1 080 pixlar är betydligt enklare att driva runt för dagens grafikkort och spel. Du får den omslutande spelupplevelsen och kan klara dig på enklare grafikkort. Eller bränna på med Ultra-kvalitet i maximal och hög frekvens.

Nackdelen med dessa skärmar har precis samma ursprung; den mindre pixelmatrisen. Upplösningen 2 560 × 1 080 pixlar fördelat på många tum ger ett mer lågupplöst intryck (2,76 megapixlar) och du har inte alls samma arbetsyta som med 3 440 × 1 440 pixlar (4,95 megapixlar) vilket märks för dig som vill ha mycket information på en och samma skärmyta.