Prestandatester i Rise of the Tomb Raider
Redaktionen delar upp testerna i två sektioner. Till att börja med används ett standardsystem för att se beteendet med olika inställningar, där några fördefinierade nivåer används. Resultaten kompletteras av ytterligare tester med andra grafikkort.
Rise of the Tomb Raider med SweClockers vinterdator 2015
Först ut är resultat med SweClockers vinterdator. Grafikkorten är överklockade direkt ur kartong och processorn knuffas upp till 4,2 GHz för att ge extra spelrum.
Testresultat, EVGA Geforce GTX 970 SSC ACX 2.0+
1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 | |
---|---|---|---|
Lowest | 131/107 fps | 94/75 fps | 49/38 fps |
Low | 106/84 fps | 73/59 fps | 38/30 fps |
Medium | 86/69 fps | 59/49 fps | 31/25 fps |
High | 75/60 fps | 52/42 fps | 27/21 fps |
Very high | 58/45 fps | 36/29 fps | 18/14 fps |
Ultra | 46/34 fps | 35/27 fps | 18/13 fps |
Vid den lägsta upplösningen har Vinterdatorns fabriksöverklockade Geforce GTX 970 inga större problem att dra runt sekvensen i Rise of the Tomb Raider, där även skyhöga "Ultra" är nåbart för den som inte är superkräsen med hög bildfrekvens. När steget tas till 1440p börjar det dock bli bud på att sänka detaljinställningarna några snäpp för att hålla uppe flytet, medan 4K UHD inte är en särskilt kul upplevelse på annat än de allra lägsta nivåerna av ögongodis.
Testresultat, Sapphire Radeon R9 390 Nitro (rev. 2)
1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 | |
---|---|---|---|
Lowest | 85/65 fps | 79/62 fps | 46/36 fps |
Low | 75/55 fps | 68/54 fps | 39/32 fps |
Medium | 72/52 fps | 55/44 fps | 32/25 fps |
High | 59/47 fps | 45/36 fps | 27/22 fps |
Very high | 45/35 fps | 33/26 fps | 20/15 fps |
Ultra | 43/34 fps | 33/25 fps | 19/14 fps |
Det sparsamt fabriksöverklockade Radeon R9 390-kortet från Sapphire har dock svårt att hålla jämna steg med ett uppskruvat Geforce GTX 970 – åtminstone i de lägre upplösningarna. Modellen behöver ta ett steg ner på detaljstegen i 1080p för att kunna jämföra sig med konkurrentens bildfrekvens vid 60 fps-strecket, medan kortet utan problem klarar av att hålla jämna steg i 4K UHD, om än med lika låga och nästintill ospelarbara bildfrekvenser.
Resultat med ytterligare grafikkort
För att ge en bild av vad som egentligen krävs behövs givetvis fler grafikkort och prestandatester. Redaktionen plockar fram en rad aktuella modeller från AMD och Nvidia för sätta systemet på press vid inställningen Very High.
När samtliga kort jämförs i sina oklockade utföranden är det väldigt jämnt i det övre mellansegmentet, med en viss fördel till det gröna laget. Den som är ute efter riktigt bra flyt får dock vända sig till någon av de GM200-baserade korten Geforce GTX 980 Ti eller GTX Titan X, som båda två fullkomligt utklassar resten av fältet.
Med upplösningen ställd till 2 560 x 1 440 pixlar är det återigen jämnt i mellansegmentet, även om AMD nu kan öka på sin ledning marginellt. Ännu en gång är det dock Geforce GTX 980 Ti och Geforce GTX Titan X som tar den oslagbara vinsten i topposition.
Upplösningen 4K UHD är en tuff nöt att knäcka i singelkortskonfiguration, där merparten av kombattanterna landar kring 20 fps-strecket. Även om flaggskeppen Geforce GTX 980 Ti och GTX Titan X kan ta hem vinsten med god marginal, är det vid knappt spelbara 30 bilder per sekund.
Processorbelastning och renderingstider
Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet körs med vinterdatorns båda grafikkort vid kvalitet Very High och upplösningen 1080p. Renderingstiderna fångas upp under 55 sekunder vid högre 1440p, även där med kvalitet Very High.
Med låg upplösning men uppskruvade grafikinställningar pressar Rise of the Tomb Raider inte processorn till max, men ändå relativt högt. Speciellt med Geforce-kortet i maskinen syns det tydligt att alla fyra kärnor får jobba, där dock närmare 30 procent högre bildfrekvens måste tas med i ekvationen.
Renderingstiderna för sekvensen ser generellt okej ut oavsett tillverkare av grafikkort med en i grund och botten jämn graf. AMD Radeon drar dock det längsta strået totalt sett, där Geforce-kortet uppvisar fler spikar – speciellt tidigt i sekvensen. Subjektivt handlar det dock om ett bra flyt och en fullgod upplevelse för båda konfigurationerna.