Test: Middle-earth: Shadow of Mordor

Egenskap

Värde

Titel

Middle-earth: Shadow of Mordor

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-09-30

Systemkrav

  • Intel Core i5-750 eller motsvarande

  • NVIDIA GeForce GTX 460, AMD Radeon HD 5850

  • 3 GB RAM

Testinställningar

Ultra, HD Texture Pack (Upplösning varierar)

I ett av 2014-års mest prisade spel tar Monolith Studios oss på en resa i J.R.R. Tolkiens Midgård, där spelaren får axla rollen som den hämndlystna utbygdsjägaren Talion. Titeln är full underhållande orchslakt och snabb parkouraction, där de vackra miljöerna ser extra bra ut i PC-versionen tack vare fler grafiska inställningar och högupplösta texturer.

Låga upplösningar är inte Radeon R9 Fury X starka sida men i Shadow of Mordor hänger nykomlingen ändå med bra. Modellen tar här position strax bakom Geforce GTX 980 Ti och utpresterar sin föregångare Radeon R9 290X med ungefär 28 procent bättre resultat.

Högre upplösning innebär som tidigare uppmärksammat starkare resultat till AMD:s nya flaggskepp. Radeon R9 Fury X kan här kliva förbi konkurrenten Nvidias Geforce GTX 980 Ti med minsta möjliga marginal samtidigt som försprånget mot Radeon R9 290X ökar till 30 procent.

I råtunga 4K UHD bibehåller Radeon R9 Fury X sin marginella ledning över Geforce GTX 980 Ti med en prestandaskillnad på strax under 3 procent. Ledningen mot föregångaren Radeon R9 290X minskar dock något och landar på en 26-procentig prestandafördel till AMD:s nykomling.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Som synes i grafen ovan presenterar våra mätningar av Shadow of Mordor en del mindre spikar här och var. Dessa är även till en viss del synliga i vår subjektiva bedömning av sekvensen, vilket innebär att flytet inte är helt hundra. Detta är dock inte unikt för Radeon R9 Fury X utan upplevs med samtliga testade kort.