Test: Far Cry 4

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry 4

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-11-18

Systemkrav

  • Intel Core i5-750/AMD Phenom II X4 955 eller motsv.

  • Radeon HD 5850/Geforce GTX 460

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda Ultra, SMAA (upplösning varierar)

Far Cry 4 går vidare i samma fotspår som föregångaren med en fri och öppen miljö. Under skalet ruvar grafikmotorn Dunia 2, fullmatad med de senaste teknikerna. Handlingen utspelar sig i fiktiva staten Kyrat i hjärtat av Himalaya. Det innebär gott om grafiskt påkostade landskap för huvudpersonen Ajay Ghale att utforska.

Den lägsta upplösningen är fortsatt något av en akilleshäl för R9 Fury X. När Far Cry 4 rullar igång landar kortet på samma nivå som GTX 980 och semi-färska Radeon R9 390X. Sannolikt bidrar andra flaskhalsar till att jämna ut siffrorna något.

Fler pixlar innebär bättre Fury X-prestanda i förhållande till övriga modeller. Kortet toppar tabellen, ordentligt före Geforce GTX 980 Ti och en hårsmån över GTX Titan X.

Vid 4K UHD utökas försprånget till GTX Titan X och förstaplatsen säkras. Fury X landar cirka 13 procent över GTX 980 Ti.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Renderingstiderna tyder på ett hyfsat mjukt resultat, vilket även stämmer subjektivt. Skillnaden mot R9 290X är stor, både i graferna och vid en direkt bedömning av skärmen.