Test: Thief

Egenskap

Värde

Titel

Thief

Genre

Stealth

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-02-25

Systemkrav

  • Två- eller fyrkärnig processor med "hög prestanda"

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce GTS 250

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Very High, FXAA, 8× AF (Upplösning varierar)

Senaste delen i välrenomerade serien Thief väljer att i någon mån börja om från början, precis som för bland annat Tomb Raider. Användaren är mästertjuven Garret, som med allehanda knep ska smyga utan att synas i skuggorna. Förutom ny spelmekanik bjuds även på en färsk grafikmotor med stöd för bland annat DirectX 11 och AMD Mantle, samt inte minst en inbyggd testfunktion.

Vid den lägsta upplösningen rullar Geforce GTX 980 Ti ut strax över 100 bildrutor per sekund. Det är tillräckligt för att landa 26 procent före GTX 980.

Med fler pixlar att dra runt blir det jobbigare, men GTX 980 Ti presterar fortsatt bra. En snittnotering på 72 fps innebär säker andraplats, 24 procent före GTX 980.

Monsterupplösningen 4K UHD innebär att GTX 980 Ti kan utöka avståndet mot GTX 980 till cirka 28 procent. Rent praktiskt handlar det dock om i snitt 37 fps, knappast njutbart för luttrade gamers.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Renderingstiderna i Thief presenterar både jämna grafer och trevligt subjektivt flyt för samtliga uppmätta kort – en bra upplevelse helt enkelt.