Test: Bioshock Infinite

Egenskap

Värde

Titel

Bioshock Infinite

Utvecklare

Irrational Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-03-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultra med DDOF, FXAA (upplösning varierar)

I Bioshock Infinite tar spelaren rollen som Booker DeWitt, tidigare Pinkerton-agent med uppdrag att leta reda på och hämta unga flickan Elizabeth. Ärendet komplicerat en smula av att hon befinner sig i Columbia, en flygande stad sedan länge försvunnen bland molnen.

Senaste Bioshock renderas med grafikmotorn Unreal Engine 3, med stöd för bland annat avancerade DX11-effekter. Som grädde på moset ingår även ett separat verktyg för prestandatester, vilket gör det till en barnlek att plocka hem rätt siffror.

Numera nedlagda Irrational Games storsäljare Bioshock Infinite presenterar riktigt jämna siffror mellan de båda lägren, men i slutändan är det Nvidia som tar hem segern med sina SLI-kopplade Geforce GTX 780 Ti-kort. AMD:s nykomling Radeon R9 295X lägger sig på en tredjeplats med endast en minimal marginal upp till de Crossfire-kopplade Radeon R9 290X-korten.

Den högre upplösningar krymper återigen marginalerna mellan korten, och även om Geforce GTX 780 Ti tar hem vinsten så är det med minsta möjliga marginal över konkurrenten AMD. Radeon R9 295X2 landar på en tredjeplacering alldeles precis bakom de Crossfire-kopplade R9 290X-korten.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

bioshock_295x.png
bioshock_290x_cf.png
bioshock_780ti_sli.png

I Bioshock Infinite visar AMD var skåpet ska stå och Radeon R9 295X uppvisar riktigt fina renderingstider som även reflekteras vid subjektiv bedömning. Nvidia har dock återigen problem med flytet i denna titel, där de många spikarna i grafen utan problem plockas upp av redaktionens ögon när sekvensen körs.