Test: Total War: Shogun 2
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Total War: Shogun 2 |
Utvecklare | Creative Assembly |
Genre | Realtids strategispel |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2011-03-24 |
Systemkrav |
|
Spelen i Total War-serien är kända för storslagna landskap med tusentals soldater som har ihjäl varandra på klassiskt vis, något som ger hög belastning på både grafikkort och processor. Shogun 2 är ingen undantag, och med en färsk DX11-patch i bagaget ett utmärkt prestandatest för all slags modern hårdvara.
Som testsekvens används den inbyggda funktionen för maximal belastning vid upplösningarna 1920 x 1080 samt 2560 x 1600. Bildfrekvensen spelas in med Fraps, då det medföljande verktyget endast rapporterar medelvärde.
Att Shogun 2 är en speltiteln som utvecklats i samarbete med AMD är ingen hemlighet, men samtidigt är det inget som märks av på prestandasiffrorna. Geforce GTX 680 fullkomligt briljerar och landar ovanför samtliga enskilda kort i tabellen. Prestandafördelen över Radeon HD 7970 uppgår till hela 20 procent samtidigt som nykomlingen presterar smått ofattbara 60 procent bättre än föregångaren Geforce GTX 580.
Nvidias SLI-skalning är bra i Shogun 2 med en prestandavinst på cirka 90 procent när ytterligare ett kort kopplas in. Geforce GTX 680 i SLI presterar här runt 18 procent bättre än två Radeon HD 7970 i Crossfire.
Geforce GTX 680 fortsätter att prestera bra även i den högre upplösningen, även om marginalerna mellan korten minskar något. Nvidias nykomling presterar cirka 18 procent bättre än AMD:s Radeon HD 7970 och har en prestandafördel på nästan 60 procent över föregångaren Geforce GTX 580.
SLI-skalningen är riktigt bra i den högre upplösningen med en prestandavinst på uppemot 97 procent med ytterligare ett kort installerat. De SLI-kopplade Geforce GTX 680-korten presterar cirka 16 procent bättre än AMD:s Crossfire-kopplade Radeon HD 7970.