Star Citizen satsar exklusivt på Vulkan

Utvecklarna bakom det omtalade gräsrotsfinansierade spelet Star Citizen meddelar att utvecklingen nu skiftar från DirectX 12 till att exklusivt fokusera på Vulkan-gränssnittet.

Star Citizen är det hittills mest framgångsrika gräsrotsfinansierade projektet med bidrag som i skrivande stund inbringat över 145 miljoner dollar, nära 1,3 miljarder kronor. Utvecklarna Cloud Imperium Games har tidigare utvecklat spelet med DirectX 11 som bas med planerat stöd för både DirectX 12 och Vulkan.

Nu meddelar Ali Brown, grafikchef hos CIG, i ett foruminlägg att företaget ändrat inriktning och fokuserar istället helt på grafikgränssnittet Vulkan framöver. Anledningen uppges vara att DirectX 12 tvingar användarna att uppgradera till Windows 10, vilket upplevs som onödigt då samma prestandamässiga fördelar kan uppnås med Vulkan-gränssnittet.

Years ago we stated our intention to support DX12, but since the introduction of Vulkan which has the same feature set and performance advantages this seemed a much more logical rendering API to use [...] As a result our current intention is to only support Vulkan and eventually drop support for DX11 as this shouldn't effect any of our backers. DX12 would only be considered if we found it gave us a specific and substantial advantage over Vulkan.

Att Vulkan stöds på äldre versioner av Windows anges som ytterligare en anledning till bytet. Vulkan innebär dessutom att processen med att utveckla en Linux-version blir lättare och mindre resurskrävande. RSI planerar att fasa ut DirectX 11-versionen medan DirectX 12-versionen överges helt till förmån för Vulkan.

Detta är inte första gången RSI genomför en större teknisk förändring under utvecklingsprocessen. I december i fjol bytte utvecklarna spelmotor från Cryengine till Amazons Lumberyard-motor, som i sig är en förgrening av Cryengine.