Det är långt kvar tills vi får kvantdatorer som på regelbunden basis kontinuerligt arbetar med meningsfulla problem. Dessutom är det mycket energikrävande att köra kvantdatorer, de kräver extremt låga temperaturer, så vi kan inte vänta att kvantdatorer blir lika vanliga som vanliga datorer är idag. En liten brasklapp behövs väl här, många usla förutsägelser har ju förekommit vad gäller vanliga datorer.
Vad menas ens med "äkta" AGI? AGI i sig är ett ifrågasatt begrepp som inte många anser att det finns en tydlig definition av. Inom forskarvärlden finns ingen konsensus avseende vad man menar med AGI eller vad som skall räknas in av mänsklig eller annan intelligens i begreppet.
En brasklapp till: En del forskare anser att det finns en konsensus medan andra inte håller med.
Handelsresandeproblemet är ju ett optimeringsproblem men används oftast som ett begrepp som visar på det faktum att en del optimeringar inte bör genomföras. Jag använde det som exempel då vi en gång i tiden besökte gymnasieskolor för att öka intresset för matematik hos ungdomar och locka dem till naturvetenskapliga studier på universitet och högskolor. Jag vinklade problemet mot besök i butiker under en shoppingtur på stan där vi måste promenera eller använda oss av kommunala transportmedel. Det gällde att hitta den bästa vägen mellan butikerna. Det var lätt att göra om vi skulle besöka fem butiker men blev svårare och svårare ju fler butiker vi räknade in, speciellt om vi skulle låta en dator utföra optimeringen och det visade sig att helt optimal planering snabbt blev i stort sett omöjlig på grund av tiden optimeringen tar. Säg att vi ska besöka 5 butiker. Det betyder att vi ska välja en av 5 och när vi besökt den butiker har vi 4 kvar och så vidare. På slutet ska vi tillbaka hem och vi ska hela tiden välja så att vi i slutänden ska ha tagit den kortaste vägen totalt sett, med hänsyn till gångavstånd, tiden det tar för att vänta på bussar och tunnelbanor mm mm.
Vi har alltså totalt 5 * 4 * 3 * 2 * 1 = 120 (=5!) val att utföra. Räkna 0,1 𝜇s per val, vilket är lågt räknat eftersom vi bara räknar själva valet och inte värderingen av alla andra parametrar. Lägger vi till en butik så får vi 6 val i första steget och i slutänden 6! = 720 val => 72 𝜇s. Det är fortfarande genomförbart men inte om vi ska låta datorn utföra optimeringen av en dag med 25 besök i butiker, vilket är fullt genomförbart i praktiken om vi låter bli optimeringen. Datorn skulle behöva göra 25! = 25 * 24 * ... * 3* 2 * 1 val =
15511210043330985984000000 val => 1551121004333098598400000 𝜇s eller ungefär 49 miljarder år (avrundat nedåt) vilket betyder att en dator skulle behöva ungefär 3,5 gånger universums ålder för att lösa problemet. Här kommer en tabell med antal butiker och antal val som datorn måste göra. Kommentaren handlar om exekveringstiden:
# butiker | # val | kommentar |
---|
1 | 1 | | |
2 | 2 | |
3 | 6 | |
4 | 24 | |
5 | 120 | |
6 | 720 | |
7 | 5040 | |
8 | 40320 | |
9 | 362880 | |
10 | 3628800 | |
11 | 39916800 | |
12 | 479001600 | |
13 | 6227020800 | |
14 | 87178291200 | mer än en timme! |
15 | 1307674368000 | mer än en dag! |
16 | 20922789888000 | |
17 | 355687428096000 | mer än ett år! |
18 | 6402373705728000 | |
19 | 121645100408832000 | |
20 | 2432902008176640000 | |
21 | 51090942171709440000 | |
22 | 1124000727777607680000 | |
23 | 25852016738884976640000 | |
24 | 620448401733239439360000 | |
25 | 15511210043330985984000000 | 3,5 ggr universums ålder! |
Hur gör man då för att datorn ska kunna lösa den här typen av problem? Man använder inte optimalitet utan en "nära optimal" lösning som är häpnadsväckande enkel. Ta inga omvägar! Titta bara på initial väglängd (eller tid) och gå till närmaste butik utan hänsyn till om det är det bästa valet totalt sett. Då jämför vi bara tiden det tar till de olika butikerna räknat från platsen vi just nu är på. Plötsligt tar datorn bara någon sekund för att lösa det nya problemet med 25 butiker. Jämför vi fullt optimala lösningar med de "nära optimala" visar det sig att de optimala lösningarna bara är marginellt bättre. Det gäller naturligtvis bara lösningar där man "orkat" räkna på båda metoderna.