Ny Arc-drivrutin ger kraftigt höjd DX11-prestanda i många spel

Permalänk
Melding Plague

Ny Arc-drivrutin ger kraftigt höjd DX11-prestanda i många spel

Intel har släppt en ny drivrutin för sina grafikkort och inbyggda Arc-grafikkretsar med fler speloptimeringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Samtidigt som Intel förbereder lanseringen av nästa generation Arc-grafikkort, kodnamn Battlemage, fortsätter en grupp utvecklare på företaget att optimera drivrutinerna för den första generationen av korten

Man får nog se det som att de optimerar drivrutinerna för båda den första och den kommande generationen, misstänker jag.

Om de har drivrutinerna mer i ordning när Battlemage lanseras så kan det ju bli en betydligt mer relevant lansering.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Man får nog se det som att de optimerar drivrutinerna för båda den första och den kommande generationen, misstänker jag.

Om de har drivrutinerna mer i ordning när Battlemage lanseras så kan det ju bli en betydligt mer relevant lansering.

Precis, det är inte så att man skriver om drivrutiner från grunden när man släpper en ny generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Man får nog se det som att de optimerar drivrutinerna för båda den första och den kommande generationen, misstänker jag.

Om de har drivrutinerna mer i ordning när Battlemage lanseras så kan det ju bli en betydligt mer relevant lansering.

vi får hoppas på det :). Om dom lyckas med drivrutinerna vid släppet av battlemage så finns det en bra chans för dom att plocka marknadsandelar om dom inte drar ner på hårdvaran för mycket :).

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

vi får hoppas på det :). Om dom lyckas med drivrutinerna vid släppet av battlemage så finns det en bra chans för dom att plocka marknadsandelar om dom inte drar ner på hårdvaran för mycket :).

Kommer det ett kort i 4090 prestanda från Intel så kan jag tänka mig det.

Permalänk
Medlem

Bra med förbättringar för befintliga kunder, går inte tas ifrån då det är just något positivt.

Men samtidigt så känns det som att Intel också utnyttjar hur otroligt dåligt stödet var i början, de visste innan vilken katastroflanser det skulle bli, men kan använda ständiga PR-utskick om förbättrad prestanda för att sälja kort och få konsumenter att tro att produkten kanske är lite bättre än den är.

Nu kanske jag låter negativ, skulle personligen inte köpa dessa kort såvida jag inte fick tag i en billigt/gratis som encoding kort till min NAS/Jellyfin. Min 6700K med inbyggd grafik håller inte riktigt måttet känner jag. Men jag tycker mycket om att Intel faktiskt satsar och att produkterna också blir bättre. Hoppas själv att de är ikapp AMD om något år, vi behöver en tredje aktör men inte som att jag själv känner att jag behöver stödköpa kort från megaföretaget Intel.

Trots viss kritik, väldigt positivt från min sida.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Länken går ju till nya 31.0.101.5444 som verkar ha kommit i fredags, medans 31.0.101.5382 har jag ju suttit på i flera veckor nu.
Hur som helst trevligt att man fortfarande kommer med förbättringar och inte enbart satsar på nästkommande Battlemage, men jag antar att det går lite hand i hand.
I värsta fall så har ju personalen fått lite generalrepetition för att optimera det nya.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Trevligt, kanske blir intel grafik inom en snar framtid, har alltid haft bra erfarenheter på laptops med integrerad intel grafik men prestandan har varit mer att önska, funkat finfint för retro gaming.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Datavetare

Hade Arc-drivarna varit där de är nu för i alla fall ett år sedan hade det varit en helt OK produkt givet priset.

Om Intels egna siffror stämmer har man också fått till riktigt bra prestanda för "AI-acceleration". Och än viktigare (givet vad som är Nvidias största fördel) har Intel fått till rätt brett stöd i viktiga programvaror tack vare sitt OneAPI.

Förutom drivarna verkar Arc ha lite fel balans mellan de olika delarna för att vara en optimal spel-GPU. I spel har iGPU-varianten med 8 XE-cores (sitter bl.a. i i7-155H) likvärdig prestanda med Radeon 780M i de spel Notebookcheck testat.

Samma Intel GPU är ~20 % snabbare i Blender, 354 poäng vs 290 poäng i Blender benchmark.

Angående Blender: det är inga rekord sett till poäng, men som referens ligger 7800X3D på 267 poäng och 14600K på 315 poäng. Så även Intels/AMDs iGPUer börjar nå en "användbar" nivå, framförallt med tanke på att det handlar om laptop-kretsar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra både för diskret grafik och APU'er..

Skrivet av anders190:

... vi behöver en tredje aktör men inte som att jag själv känner att jag behöver stödköpa kort från megaföretaget Intel.

Trots viss kritik, väldigt positivt från min sida.

Nvidia är ohotade idag, och det kommer de vara längre.
De behöver inte tillverka prisvärda kort längre, de släpper dem endast för att bli av med gpuer som är defekta.

AMD och Intel är de stora konkurrenterna numera.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Hade önskat att Intels gamla (ej Arc) iGPU:er också fått samma kärlek.

Någon som benchmarkat äldre kretsar och sett om det är värt att jaga nya drivrutiner?

Permalänk
Snusfri

Riktigt trevligt.

Hoppas på att Intel kan vara med i leken på riktigt iomed nästa generation.
Skulle helt klart kunna tänka mig ett kort från Intel om det presterar likvärdigt eller bättre än Nvidia eller AMD.

Eftersom jag renderar med Iray så är Nvidia mitt enda val idag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Härligt, hoppas denna drivare funkar bättre än den näst senaste som gjorde interna skärmen på laptopen helsvart.

För övrigt.. en liten petitess... är inte "inbyggda Arc-grafikkretsar" något av en självmotsägelse? Produktnamnet ARC gäller de diskreta GPU:erna, de integrerade har andra produktnamn, min laptop är t.ex. utrustad med intel IRIS-grafik. Både bygger dock på (och delar drivrutiner med) grafikarkitekturen Xe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FriendOfPi:

För övrigt.. en liten petitess... är inte "inbyggda Arc-grafikkretsar" något av en självmotsägelse? Produktnamnet ARC gäller de diskreta GPU:erna, de integrerade har andra produktnamn, min laptop är t.ex. utrustad med intel IRIS-grafik. Både bygger dock på (och delar drivrutiner med) grafikarkitekturen Xe.

Meteor Lake-modellerna har "Intel® Arc™ graphics", se t.ex. specen för 155H. Drivrutinen är som du säger även för andra produkter baserade på Xe, så möjlig att de också fått bättre prestanda, men Intel tog endast upp förbättringarna för Arc i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att detta borde funnits vid lanseringen av arc för att göra stor skillnad, men bättre sent än aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns lite som att detta borde funnits vid lanseringen av arc för att göra stor skillnad, men bättre sent än aldrig

För att göra stor skillnad för "Alchemist", ja.
Men jag misstänker väl att de flesta (inkl Intel) snarast har blicken riktad framåt i det här läget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av perost:

Meteor Lake-modellerna har "Intel® Arc™ graphics", se t.ex. specen för 155H. Drivrutinen är som du säger även för andra produkter baserade på Xe, så möjlig att de också fått bättre prestanda, men Intel tog endast upp förbättringarna för Arc i det här fallet.

Ah se där. Ja om ARC-namnet börjat användas i iGPU-sammanhang också så är allt i sin ordning. Jag tar genast tillbaks allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Meteor Lake-modellerna har "Intel® Arc™ graphics", se t.ex. specen för 155H. Drivrutinen är som du säger även för andra produkter baserade på Xe, så möjlig att de också fått bättre prestanda, men Intel tog endast upp förbättringarna för Arc i det här fallet.

iGPU har dock alltid varit katastrof! Har bekymmer både på jobb datorn och den privata. Den privata har dessutom laptop rtx4080 men det är hela tiden strul med intel skiten. Som tur är kunde jag stänga av optimus-möget i bios på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenom:

iGPU har dock alltid varit katastrof! Har bekymmer både på jobb datorn och den privata. Den privata har dessutom laptop rtx4080 men det är hela tiden strul med intel skiten. Som tur är kunde jag stänga av optimus-möget i bios på den.

Förvisso en 3070Ti i min ROG laptop men upplever switchande lite krångligt.
Såg till att få tag i en med MUX-switch men kör oftast så den själv ska välja grafikkrets. Fungerar lite sådär. Ibland brukar det vara bättre att köra 100% diskret men lite olika hur väl det fungerar i praktiken.

Bättre med jobbdatorn, Intel grafiken används inte alls men betydligt färre grafiktunga program med. Exempelvis Solidworks kör bara Diskret Nvidia.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade önskat att Intels gamla (ej Arc) iGPU:er också fått samma kärlek.

Någon som benchmarkat äldre kretsar och sett om det är värt att jaga nya drivrutiner?

Intel hade väl ganska minimalt med GPU utveckling innan Xe/Arc ?

Exempelvis
Core™ i7-4770K - Intel HD Graphics 4600
Core™ i7-5775C - Intel Iris® Pro Graphics 6200
Core™ i7-6700K - Intel HD Graphics 530
Core™ i7-7700K - Intel HD Graphics 630
Core™ i7-8700K - Intel UHD Graphics 630
Core™ i9-9900K - Intel UHD Graphics 630
Core™ i9-10900K - Intel UHD Graphics 630
Core™ i9-11900K - Intel UHD Graphics 750

För Core i5-5675C och Core i7-5775C med Intel Iris Pro Graphics 6200 satsade Intel lite extra med att ge de större cache minne och så.
Var främst menat för att ge bättre grafikprestanda, men även om man använde dedikerat grafikkort istället så kunde ändå den extra cachen kunna utnyttjas till annat.

Core i7-7700K
Marketing Status Discontinued
Launch Date Q1'17
Servicing Status ESU Notification Issued
End of Servicing Updates Date Sunday, March 31, 2024

Core i9-10900K
Marketing Status Discontinued
Launch Date Q2'20

Nog för att om de hade kunnat ge 600 serien en stor prestanda boost så hade de potentiellt påverkat många eftersom den serien användes i flera generationer från 2017 och framåt in på 2020 talet.
Men....
Jag tror att de flesta som är beroende av grafikprestanda antingen kör med dedikerat grafikkort eller har bytt till någonting nyare (eller både och)
Hur mycket är det ens möjligt att pressa ur dessa äldre hårdvara även om man lägger mycket resurser på mjukvaruoptimeringar ?
Jag tror inte Intel är villiga att lägga större resurser på deras Skylake++++ om de inte måste.

Så eventuella uppdateringar för äldre Intel grafik handlar väl i så fall om funktionalitet, stabilitet och säkerhet. Inte om prestanda.
Om det kan komma någon buggfix eller så.

Annars så verkar det vara Arc som är vägen framåt för Intels grafik, åtminstone de närmsta åren.
Inte vad som fanns/finns i Skylake+