Skatteverket stärker integritet med skyddade inkomstuppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Då förstår jag inte meningen med ändringen. För övrigt är det så mycket information man kan ta reda på personer idag och myndigheterna borde egentligen fundera på om det är rätt och hur de kan ändra det.

För vissa saker gör personer som måltavlor för kriminella. Det kan vara inkomst, fordon, förmögenhet och känsliga jobb. Och alla går att lista ut utan personen kan göra ett skit för att förhindra detta då det är staten som lämnar ut informationen.

Det gör inte jag heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Krattar manegen för korruption.

Yep.

Det är inte offentlighetsprincipen i sig att det går att begära ut uppgifter från myndigheter det varit fel på, utan att det delats ut utgivningsbevis till Ratsit och MrKoll osv, så de har laglig rätt att publicera hela register på hela befolkningen på webben i sökbart format.

Permalänk
Medlem

Så nu kommer banken inte nöja sig med kreditupplysning utan man måste själv dela med sig av uppgifterna från Skatteverket?

Permalänk
Skrivet av Joppis:

En idé vore att totalsumman är offentlig men att personen som uppgiften tillhör får löpande rapporter om vilka privatpersoner/organisationer/företag som har efterfrågat uppgiften.

Det ska också vara tydligt för den som efterfrågar uppgifter om någon att det rapporteras.

Det skulle minska antalet förfrågningar av uppgifter. Det bör givetvis heller inte finnas parallella skuggregister av dessa data.

Men som vanligt skulle väl folk använda målvakter eller gömma sig bakom en juridisk person...

Första och enda gången jag försökte slå upp en person på Skatteverket så fick jag information om att personen skulle få meddelande om att Skatteverket lämnat ut uppgifter till mig. Så jag lät bli då vi jobbade på samma företag.
Det var kanske 7år sedan, så det kanske har ändrats?

Av mina vänner så betalar 2st till Ratsit, tror inte pga Svensk avundsjuka, utan mer nyfikenhet som alltid funnits. Men iom att sådana tjänster skapats så har ribban för att få ut uppgifter sänkts. På så sätt så har fler "kreti och pleti" tillgång till information om personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad menar du med "blanda korten", gentemot vem? Skatteverket/staten har ju fortfarande tillgång till alla uppgifter, och dem är de enda som egentligen "behöver" ha det.

Det är helt oväsentligt för Jante-Jonte nere på gatan vad Företagar-Uffe längre upp tjänar.

Mvh

En självanställd företagare kan inte kontrolleras av sina anställda eller potentiellt anställda hur mycket som tas ut i lön och hur mycket som är företagsvinst.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så nu kommer banken inte nöja sig med kreditupplysning utan man måste själv dela med sig av uppgifterna från Skatteverket?

Trodde det var standard att banker redan kräver färskare information än senaste deklarationen. När vi tog lån senast för 5 år sedan så krävde banken de tre senaste lönespecarna underskrivna av HR.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Första och enda gången jag försökte slå upp en person på Skatteverket så fick jag information om att personen skulle få meddelande om att Skatteverket lämnat ut uppgifter till mig. Så jag lät bli då vi jobbade på samma företag.
Det var kanske 7år sedan, så det kanske har ändrats?

Av mina vänner så betalar 2st till Ratsit, tror inte pga Svensk avundsjuka, utan mer nyfikenhet som alltid funnits. Men iom att sådana tjänster skapats så har ribban för att få ut uppgifter sänkts. På så sätt så har fler "kreti och pleti" tillgång till information om personer.

Nuförtiden kringgår de här tjänsterna det kravet genom att du betalar för en hel sida från taxeringsboken (istället för hela boken) för då räknas det som anonymt.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det fungera med kreditupplysningar isåfall? Kommer dom bara kunna se ev. flaggor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Äntligen blir det lättare för smitare och fifflare att undgå granskning från oberoende håll! Detta är helt klart ett steg i rätt riktning!

Exakt detta. Det är endast dessa individer som tjänar på att dunkla uppgifter, dvs de allra rikaste. Det är som en check and balance på de allra rikaste. Vem fan bryr sig om the average sveklockare tjänar 30 eller 70 i månaden, jag vill veta om ifall ägaren av min lokala Ica plockar ut 300k/efter skatt.

Spoiler; det gör hon. Hurra för de rikaste!

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Nuförtiden kringgår de här tjänsterna det kravet genom att du betalar för en hel sida från taxeringsboken (istället för hela boken) för då räknas det som anonymt.

Taxeringsboken verkar privat utgiven så det spelar nog ingen roll om du betalar för en person, en sida eller hela boken. Förutom priset.
Jag är inte snål men det hela betydde nog inte så mycket för mig ändå, så jag ville nog inte betala för Ratsit-uppslag och försökte mig på Skatteverket som inte kostar något, men meddelar den uppslagna personen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ett steg i rätt riktning, men vi har jättelång väg att gå.

Ett problem som kan vara större är Lagfartskapning.

Lagfartskapning betyder att du i dagsläget kan bara skicka in en ansökan om lagfart till lantmäteriet, du betalar bara summan det kostar (alltså avgiften, inte priset på det hus som kapas), sen blir det oftast godkänt, och när ägaren av huset får veta detta har lagfarten redan genomförs, och det kan ta rejält lång tid att få tillbaka huset.

Lagfartskaparen använder ofta denna teknik till att ta opp lån i fastigheten.

"Oftast godkänt" kanske är lite magstarkt. Du behöver fortfarande styrka din ansökan med originalhandlingar vilket Fastighetsinskrivningen brukar vara väldigt hårda med men såklart kan misstag ske. Som din länkade artikel nämner också så blir man skyndsamt notifierad om lagfarter på ens fastighet om man har digital myndighetspost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Taxeringsboken verkar privat utgiven så det spelar nog ingen roll om du betalar för en person, en sida eller hela boken. Förutom priset.
Jag är inte snål men det hela betydde nog inte så mycket för mig ändå, så jag ville nog inte betala för Ratsit-uppslag och försökte mig på Skatteverket som inte kostar något, men meddelar den uppslagna personen istället.

Det spelar roll, om du vill ha uppgifterna från en person så meddelas personen i fråga. En sida kringgår det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra början. Nästa steg är att inte heller skatteverket ska ha rätt att veta vad jag tjänar. Låt alla betala samma belopp i skatt oavsett inkomst tänker jag.

Finns ett land i Öst man kan flytta till om man vill att alla ska lida lika mycket som en själv

Dom som tjänar mer ska betala mer.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om dom hade dolt inkomster i från kapitalinkomster. Eftersom den siffran tala om man äger en större mängd pengar.

Skrivet av Dax:

Finns ett land i Öst man kan flytta till om man vill att alla ska lida lika mycket som en själv

Dom som tjänar mer ska betala mer.

Plattskatt skulle faktiskt vara bra Svenska ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Iofs späder ju offentligheten av dessa uppgifter på den svenska avundsjukan, men jag kan nog ändå se att det finns några poänger med att uppgifterna är offentliga. Finns det någon praktisk anledning att någon skulle vilja dölja sin deklarerade inkomst för andra?

Bara för det inte gör något rent praktiskt eller drabbar mig att någon vet vad jag gör hemma eller var jag är påväg så är det inte deras sak att veta ,"Det ska väl du skita i" ? Det är principielt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra början. Nästa steg är att inte heller skatteverket ska ha rätt att veta vad jag tjänar. Låt alla betala samma belopp i skatt oavsett inkomst tänker jag.

Så för en person som tjänar mycket kan det bli inte ens 1% medan för en som har extremt liten inkomst kanske det blir 90% skatt?

Även de mest liberala ekonomer brukar vara föreslå en fast procent för alla. Alltså att rikare inte betalar mer procent.

Att samma summa ska betalas är verkligen radikalt. Gynnar endast de med mycket pengar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Att det har klassats som offentliga uppgifter är väl för att motverka korruption, eller?

Att göra inkomster mer dålda, låter som att det främst tjänar de som har pengar/markt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nackdelen blir att inte kan kolla vad kollegorna har för lön eller om man vill se om en ny arbetsgivare försöker lura en?

Inom offentlig förvaltning (stat, region, kommun) kan du alltid begära ut den typen av uppgifter. Inom det privata borde fackförbunden ha bra koll på lönenivåerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Trodde det var standard att banker redan kräver färskare information än senaste deklarationen. När vi tog lån senast för 5 år sedan så krävde banken de tre senaste lönespecarna underskrivna av HR.

Om du ska lån miljoner ja, men det kommer ju bli krav för lånelöften och för mindre lånesummor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxtou:

Att det har klassats som offentliga uppgifter är väl för att motverka korruption, eller?

Att göra inkomster mer dålda, låter som att det främst tjänar de som har pengar/markt.

-Hej Skatteverket!
-Goddag!
-Jag vill anmäla att jag har tagit emot en stor muta, så att den kan beskattas!
-Ska det vara inkomst av tjänst eller av näringsverksamhet?
-Näringsverksamhet, det här är något jag gör mycket av så självklart betalar jag mina egna sociala avgifter på mutan.
-Tack, bra då, då gör vi så!

Ja, så fungerar det givetvis...

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det spelar roll, om du vill ha uppgifterna från en person så meddelas personen i fråga. En sida kringgår det

Hur då? Ett privat bolag har inga skyldigheter i sammanhanget?
Jämför Ratsit, söker du på en person så får inte den personen ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Det intressanta här är att det inte är skatteverket som bestämmer över vad som är belagt med sekretess eller inte.

Visserligen så gör alla myndigheter sin egen sekretessprövning i ärenden om utlämnande av allmän handling men det är i slutändan domstolen som avgör om bedömningen varit korrekt. Dvs skatteverket kan säga nej till din begäran, som du sen överklagar till domstol (gratis).

Att påstå att den bedömning de gjort i alla år plötsligt inte gäller och att mer är belagt med sekretess blir svårt att få igenom när någon överklagar. Skadebedömningen kan knappast påstås vara annan detta år jämfört med tidigare års uppgifter.

Vill skatteverket ha en ändring så får de gå till regeringen eller riksdagen och be om en ändring i lagen/förordningen.

Sen så kan jag hålla med om att det är för lätt att få ut uppgifter om privatpersoner i Sverige, men en ändring ska ske från rätt instans och den instansen är inte skatteverket själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Alla, eller alla som är i arbetsför ålder? Man kan ju lägga ansvaret på föräldrarna att betala skatt för sina barn och därmed snabbt få ut dem i arbete. 232000 kr per person, så om man har två barn och inte är ensamstående så får man skatta 928000 kr/år. Men det går lite emot Sveriges mål att öka barnafödandet.

Om man istället sätter 18-65 år som gräns så skulle man få sin första skattenota på 407000 kr det år man fyller 18 år. Man kan lägga skatten på 600000 kr/år i början för att täcka upp de som inte kan betala och senare i framtiden kommer skatten vara rätt låg när de som har stora skulder betalar tillbaks ränta.

Man kan ju också lägga fast skatt på alla företag istället och inte ha skatt alls för privatpersoner, så runt 450000 kr per anställd oavsett lön. Ingen skulle ju klaga på höga skatter om man inte personligen ser nån skatt betalas. Men jag tror inte att nån skulle ha nån anställd på pappret då förstås (då skatteverket inte har insikt), om man inte inför dryga böter för svartarbete.

Nordkorea menar du?

OK, säg alla 18-65 år. Men så kan man också sänka totala skattetrycket rejält. Säg att alla fick betala 50 000 per år i skatt. Med ökade löner när företagen slipper skatter så skulle det nog inte kännas särskilt tungt. De som vill kan få betala andras skatter. Så om du tycker det känns rätt att betala åt någon annan för att du tjänar mera kan du få göra det om du så önskar men då ska man själv få bestämna vems skatt man betalar in.

Tanken är att ingen ska leva på någon annans bekostnad utan medgivande från den som betalar. Ingen ska tvingas betala mer skatt än man själv får tillbaka i värde från samhället. Ej heller kunna kräva att betala mindre än vad man själv kostar. Först då blir det ett rättvist skattesystem enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra början. Nästa steg är att inte heller skatteverket ska ha rätt att veta vad jag tjänar. Låt alla betala samma belopp i skatt oavsett inkomst tänker jag.

Har du nyligen blivit befordrad från lagerarbetare till förman, eller något sådant? De där ultraliberala högerargumenten brukar komma vid sådana tillfällen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så för en person som tjänar mycket kan det bli inte ens 1% medan för en som har extremt liten inkomst kanske det blir 90% skatt?

Även de mest liberala ekonomer brukar vara föreslå en fast procent för alla. Alltså att rikare inte betalar mer procent.

Att samma summa ska betalas är verkligen radikalt. Gynnar endast de med mycket pengar.

Varför ska den som tjänar mera betala mera när den köper en vara? Säg att du köper mat på ICA så skulle priset på potatis baseras på din inkomst. Extremt orättvist. Betala för det värdet du får, inte utifrån hur mycket du redan har tänker jag. Skatten är priset på det du får tillbaka från samhället.

Permalänk
Medlem

nej nej, dom kan ju inte ta bort det öppna registret.. hur ska då biltjuvar och andra kriminella veta vart du bor/tjänar/vad du äger för fordon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Man kan ju också lägga fast skatt på alla företag istället och inte ha skatt alls för privatpersoner, så runt 450000 kr per anställd oavsett lön. Ingen skulle ju klaga på höga skatter om man inte personligen ser nån skatt betalas.

Det är redan en del av systemet och kallas arbetsgivaravgifter.

Vilket leder till att småföretagare resonerar så som du skriver:

[...]inte att nån skulle ha nån anställd på pappret då förstås (då skatteverket inte har insikt)

Vill man refomera skattesystemet bör man snarare avveckla antingen regionskatten, kommunskatten eller bådadera och baka in allt i den statliga skatt som är oberoende av var i landet du bor. Kommunerna och regionerna äskar redan som det är pengar via skatteutjämning för att balansera sina underskott.

Det är en administrativ börda att dela upp skatten i så många delar. Enda syftet med det är att dölja det totala skatteuttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra början. Nästa steg är att inte heller skatteverket ska ha rätt att veta vad jag tjänar. Låt alla betala samma belopp i skatt oavsett inkomst tänker jag.

Haha det hade aldrig funkat! Jag hade tjänat rätt bra på det men nej det är inte realistiskt

Hade varit trevligt om alla betalde samma andel av sin inkomst i skatt men det hade nog resulterat i mycket högre skatt för många och lite lägre för ett fåtal som i nuläget betalar väldigt mycket i skatt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför ska den som tjänar mera betala mera när den köper en vara? Säg att du köper mat på ICA så skulle priset på potatis baseras på din inkomst.

Skrivet av ronnylov:

Betala för det värdet du får, inte utifrån hur mycket du redan har tänker jag.

Hur kan du inte förstå att du säger emot dig själv? Värdet på någonting är inte någon magisk inneboende egenskap, det är vad någon är beredd att betala. Någon tjänar väldigt litet är nog inte beredd att betala lika mycket för, säg, potatis på ICA som någon som tjänar väldigt mycket. Ganska grundläggande ekonomi, tycker jag.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607