Tävling: Rendera SweClockers-gubben på vikingatiden – vinn proffsgrafik från PNY

Permalänk
Medlem

Krogstastenen

Om det är några lustigheter eller referenser i bilden som ni inte förstår så får ni helt enkelt googla eller fråga mig så ska jag förklara hur jag har tänkt kring det. Jag ville göra bilden så att man inte ska se allt på en gång utan att man ska upptäcka fler och fler detaljer.
Forumet förminskade dock automatiskt bilden så jag får väl ladda upp fler bilder där man är inzoomad på olika delar.

Jag vill också bara klargöra att jag inte är en förespråkare av våld och slaveri, men ville skildra hur hemskt det kunde vara på den tiden, och då kan vi inte blunda för (Asterix-och-Obelix)-våldet.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var ett väldigt roligt tema att jobba med!
När jag fick idén om att göra något med runstenar så hittade jag den underbara Krogstastenen i min research.
Märkligare sten får man leta efter. Händerna på gubben fick mig att dra kopplingen till hur AI ritar (ritade) händer och med tanke på den stora diskussionen om AI i början på den här tråden kände jag att det var rätt väg att gå. När jag dessutom kom på att ristaren (skrivaren) skulle heta Alrik, eller AI-rik, så blev det ju ytterligare en nivå av lustighet - nivå upp eller ner får ni avgöra.
En mer personlig koppling är att min pappa hette Alrik Öjul, vilka är namn som är inristade i Sparlösastenen som står i bakgrunden. Han blev döpt så för att min farfar Bertil Johansson var engagerad i bevarandet av Sparlösastenen och guidade turister som ville se stenen på 80- och 90-talet. "Och tyd runorna...dem Alrik Lumber ristade" står att läsa.
Om någon runstensfantast vill fördjupa sig så har jag länkat till farfars guidning på Sparlösastenens wikipediasida.

Krogstastenens runor är det dock ingen som lyckats tyda. Men det kanske någon av Sweclockers medlemmar klarar, med lite hjälp av bifogad bild av s.k. stungna runor? Stungen runa innebär att en prick sätts i runan för att separera t.ex. ett y från ett u.

Permalänk

mitt bidrag

hur skulle bitcoin vara om det var som en dineymagi?

Det var en gång i de gamla nordiska länderna, en ung viking vid namn Sweclockersgubben. Han var känd för sin stora nyfikenhet och sitt intresse för allt som var nytt och okänt. Sweclockersgubben var inte som andra vikingar; han drömde inte bara om att segla över haven för att plundra och erövra, utan också om att upptäcka och lära sig.

på sin första plundring hittade en en kista och släppte lös magin av bitcoin, den skapade lycka, fantasi och kreativitet men utan att han visste om det släpptes även en ond magi lös som kallas mikrotransaktion.

har haft många tankar och idéer, gillade lootboxes och vikingar var en bra combo och då fick med ändå med lite nutid och då tid

använde nomad sculpt, adobe 3d modeling och blender

Permalänk
Medlem

😀 älskar snögubbe-AT-ATsen!

Permalänk
Skrivet av andykarn:

😀 älskar snögubbe-AT-ATsen!

visste om någon skulle se vad det var, jag satte dit bb-8 också

Permalänk
Medlem

Haha, jaha, klart det är BB-8! Tänkte att det var en vanlig, klassisk snögubbe först.
Men AT-AT snappade jag upp! Är ju lite old school-nörd jag, så jag refererade till samma film i min bild!
Och även om han har teaterplanschen av "Rom-imperiet slår tillbaka" upphängd på väggen så är hans favoritteaterpjäs den tredje/sjätte delen i sagan; "Odins återkomst".

Permalänk
Medlem

Till den som är intresserad så kommer här en länk till min bild i full upplösning så man kan se lite tydligare vad vår käre nörd har i sin lilla ateljé/verkstad. Han har bl.a. konstruerat nån slags schackdator.
https://drive.google.com/file/d/1-zPpUbIOEi24IseNNIFE3t7Q6gXp...

Och som blinkning till Überklass så har jag satt horn på hjälmen till Televerket-logon, men vågade inte sätta hornen på AI-riks hjälm. ;-P

Skrivet av Überklass:

Den som sätter horn på vikingens hjälm bör bli bannad.
I övrigt ser jag fram emot bidragen!

Och till dom som uppskattar 3d-bilder men inte riktigt har koll på hur man gör, här kommer ETT sätt att jobba, såsom JAG jobbade fram den här bilden. Det finns såklart andra tillvägagångssätt, men så ni får ett hum om det iaf:
https://drive.google.com/file/d/1yKkru03Nm1cIe958LfLnoKZfeEml...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andykarn:

Till den som är intresserad så kommer här en länk till min bild i full upplösning så man kan se lite tydligare vad vår käre nörd har i sin lilla ateljé/verkstad. Han har bl.a. konstruerat nån slags schackdator.
https://drive.google.com/file/d/1-zPpUbIOEi24IseNNIFE3t7Q6gXp...

Och som blinkning till Überklass så har jag satt horn på hjälmen till Televerket-logon, men vågade inte sätta hornen på AI-riks hjälm. ;-P
Och till dom som uppskattar 3d-bilder men inte riktigt har koll på hur man gör, här kommer ETT sätt att jobba, såsom JAG jobbade fram den här bilden. Det finns såklart andra tillvägagångssätt, men så ni får ett hum om det iaf:
https://drive.google.com/file/d/1yKkru03Nm1cIe958LfLnoKZfeEml...

Du är förlåten!

..anmäler inlägg

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

här ser ni mitt upplägg, kolla statistiken uppe i vänster hörn... ett under att min dator inte brann upp XD

Permalänk
Skrivet av andykarn:

Till den som är intresserad så kommer här en länk till min bild i full upplösning så man kan se lite tydligare vad vår käre nörd har i sin lilla ateljé/verkstad. Han har bl.a. konstruerat nån slags schackdator.
https://drive.google.com/file/d/1-zPpUbIOEi24IseNNIFE3t7Q6gXp...

Och som blinkning till Überklass så har jag satt horn på hjälmen till Televerket-logon, men vågade inte sätta hornen på AI-riks hjälm. ;-P
Och till dom som uppskattar 3d-bilder men inte riktigt har koll på hur man gör, här kommer ETT sätt att jobba, såsom JAG jobbade fram den här bilden. Det finns såklart andra tillvägagångssätt, men så ni får ett hum om det iaf:
https://drive.google.com/file/d/1yKkru03Nm1cIe958LfLnoKZfeEml...

vad står det för statistik på ditt projekt?, kul att veta

Permalänk
Medlem

484 objekt, 4.8 miljoner trianglar

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag

Hur ”raiden” kom till..

I modern tid känner de flesta gamers till vad en raid är, speciellt om de som någongång spelat ett MMO. Men vad inte många vet är
att det har sin uppkomst från vikingarnas räder i västerled. Under denna tidsålder gjorde grupper av vikingar anfall mot byar och städer utmed kuster, så kallade räder. Man fattade snabbt tycke att ta varandras datorer istället för att tillsammans online möte en stor elak boss av något slag, där man genast dör om man somnat till framför skärmen och förintas av en eld på golvet..

Varför stal man då datorer?

Det enkla svart är att man helt enkelt inte hade haft tid att uppfinna elen och internt, vilket gjorde MMO omöjligt och datorer ganska väderlösa förutom att man använde dem som sköldstöd. En viking med flera sköldstöd hade hög ställning i samhället.

Genom åren blev ”vikingaräd” förkortat i folkmun till ”raid”, vilket lever vidare än idag. Med internets ankomst och MMO:ns storhetstid fick ordet raida en pånyttfödelse.

Scenen är uppbyggd i Cinema4d och renderad med Octane. Karaktärer är modellerade/skulpterade i Nomad. (Väntar med spänning tills Zbrush kommer till Ipad.)
Självklart är finns licenser till allt.
Allt gott!
/Robban

Permalänk

Sweclockersgubben i ett stilla vinterlandskap

Sweclockersgubben i ett stilla vinterlandskap 😍

Finns det något bättre än att efter hårda strapatser och upptäcktsfärder få blicka ut över ett stilla vinterlandskap med krus härligt doftande, hemlagad glögg i handen!

För er skarpögda finns det även en liten easter egg gömd i bilden

"Sweclockers-kruset är för närvarande slut i webbshoppen på grund av den stora efterfrågan under julen och får vänligen hänvisa till ordinarie keramikutgåva" 😂

Permalänk
Medlem

Eventuell systemkollaps

När jag jobbade med min första bild kom jag på en idé till som jag kände skulle vara kul att göra, så här kommer den!
Full storlek finns att se här: https://drive.google.com/file/d/1N--RcCCjCcHY0FU4tusmmyGEBvph...

Permalänk
Medlem

Ljusstaken i bilden är den s.k. Odinstaken, ett slags träpussel från vikingatiden. Min farfar tillverkade dessa och var nog den enda i Sverige (och världen) som gjorde det. Enligt honom finns förlagan på Nordiska muséet och när han var där och såg den frågade han personalen om han fick börja tillverka sådana. Han fick grönt ljus eftersom vikingarna inte upphovsrättskyddade sina produkter, hade personalen sagt.

Permalänk
Medlem

Sweclockers gubben är ute någonstans på de sju haven för att leverera nyheter åt dåtidens nyhetsaktör RunClockers inom "Runteknik". Då internet hade en del att önska på den tiden, så var han helt enkelt illa tvungen att åka runt för att sprida budskapet, likt morgontidningen fast aningen långsammare.

Skapat i Blender

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Viking - Swe

Han precis se tävlingen, men lyckades slänga ihop något i alla fall (med hjälp av lite saker jag har i Daz3d).
Jag älskar att blanda 3D med AI, men stod inget om det i reglerna av det jag såg, så postar en utan AI förbättring också.

Huvudbild:

Med text:

Utan AI förbättring:

Alla (och mer 3D exempel):
https://drive.google.com/drive/folders/1OB1hOlWxRvk231nIyaG_V...

Permalänk
Avstängd

Mitt bidrag

Det var en gång i en avlägsen fornnördisk by en liten nörd som inte var som de andra.

Han hette Sweclockersgubben och var känd som byns mest passionerade fornnörd.
Men till skillnad från sina kamrater var han inte intresserad av att plundra eller dricka mjöd.
Istället spenderade han sina dagar med att studera antikens teknologi och mekanik.

En solig dag kom det plötsligt en annan fornnördisk man till byn, och ryktet spred sig snabbt om utmaningen han satt upp.
Han ville bevisa att han var den nördigaste av dem alla och utmanade Sweclockersgubben.

Utmaningen skulle bestå av att skapa och presentera egna uppfinningar.

Sweclockersgubben blev genast entusiastisk och började brainstorma idéer.
Hans huvud fylldes av tankar om kugghjul, hävstänger och märkliga mekanismer.
Medan de andra byborna började tvivla på sin vän, fortsatte han envist med sina experiment.
Han visste att det här var hans chans att bevisa att det fanns mer att upptäcka än bara plundring och festande.

Dagen för tävlingen kom och på en stor torghandelsplats samlades byborna för att se vilken nörd som skulle gå segrande ur striden. Den andra mannen, självsäker och stolt, presenterade sin uppfinning - ett praktiskt system för att vässa sina stridsyxor.

Byborna nickade imponerade, men Sweclockersgubbens självsäkerhet skakades inte.

Det blev Sweclockersgubbens tur att avslöja sin uppfinning. Alla höll andan när han drog fram sin stora sabeltandade mega såg. En gigantisk maskin, vars kraftiga tänder lät löfte om en revolutionerande uppfinning.

Byborna gapade av förvåning, imponerade av sweclockersgubbens kreativitet och tekniska skicklighet!

Med enkelhet sågade hans mega såg igenom trästockar och stenar, och på bara några få ögonblick hade han skapat konstverk av snidade mönster och skulpturer.

Alla insåg att sweclockersgubben utan tvekan var vinnaren av denna nördsstrid!

Som pris tilldelades han ett vackert bältesspänne i silver, speciellt designat med hans initialer.
Byborna applåderade och hyllade Sweclockersgubben för hans mod och uppfinningsrikedom.
Han hade bevisat att det fanns en annan sorts nördighet som var lika värdefull och betydelsefull som plundringen och festandet.

Från den dagen och framåt blev Sweclockersgubben inte längre betraktad som en konstig nörd, utan som en banbrytande uppfinnare. Han fortsatte att skapa märkvärdiga mekaniska apparater och blev till och med en inspirationskälla för kommande generationer av fornnördar.

Så minns vi än idag den säregna Sweclockersgubben, hjälten som inte plundrade eller drack mjöd, utan istället genom sin uppfinningsanda förändrade byns syn på vad det betydde att vara en nörd på den fornnordiska tiden.

Bilden blev inte infogad
Permalänk
Medlem

Hej, Inte direkt en expert på 3D-rendering här, men jag kan en del Solidworks. Fick klura lite på hur jag bäst kunde använda det till min fördel och tycker ändå att resultatet blev ganska bra. Ni vet ju hur det är med vikingar. Ripped och tatueringar. Så jag tänkte, varför inte blanda in det i temat för dator-komponenter? Hoppas ni gillar det!

För texturerna mixade jag lite från ChatGPT med min egen redigering i Photoshop. Om något ser lite skakigt ut, är det nog jag, tiden var inte på min sida. Och ja, inspirationen kom från ett visst blockigt spel, ifall ni inte redan listat ut det.

Om jag hittar tid kan det hända att jag gör några fler roliga bilder. Om någon vill testa sina egna idéer, så skickar jag med en PNG för er att leka med, eller ge mig något förslag på vart ni vill se honom. Ha en go kväll, alla!

Work in progress:

Vandrar i dator staden:

Kollar ut över staden:

"Clean" PNG:

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Att få liv i en dator gjord av sten var inte så svårt på vikingatiden, när man hade tillgång till en viss hammare.

Gjord i blender och färgkorrigering i photoshop.

Permalänk

En stor och stark sweclockersgubbe besöker vikingatiden

Hej! Här kommer mitt bidrag till tävlingen.

båten är gjord av trivial.cat, hornet är av Vetech82 och yxan är från jellystuff varav CC attribution. Resterande är antingen egengjort i blender, CC0 eller med äganderätt.

Visa signatur

Intel Core I5 4690k, MSI GTX 1060 6GB, Gigabyte GTX 970 (PhysX/rendering/ai), Asus z97 PRO WiFi, 32GB Kingston HyperX 4x8, Corsair Obsidian 750D, Corsair RM750

Permalänk
Medlem

Jag har nog alltid sett gubben som lite äldre. 60+ i alla fall. Bidragen här verkar se "gubben" som runt 20-30...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedo:

<Uppladdad bildlänk>

Gjord i Blender och lite efter komposition i Photoshop.

Passade på att lära mig denna gången blenders nya hårsystem. Blev rätt så nöjd med pälsen jag gjorde

Här är en länk till fullupplösning för en bättre titt!

https://drive.google.com/file/d/15m4KpBlIKZoHO8lxQjP5JpY16BaY...

Permalänk
Medlem

Uppdrag: Digitalisera runor

Hej, här är en version på Swecklockersgubben som är på uppdrag att digitalisera runstenar. Med sin mäktiga hammare USBjölner svingar han den mot sina fiender (Även om han aldrig kommer ihåg vilket håll den ska svingas åt!).

Gjord i Blender och Lightroom. Runorna är av äldre modell innan vikingatiden, är tydligen ont om bokstäver i det senare runalfabetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte019:

Runorna är av äldre modell innan vikingatiden, är tydligen ont om bokstäver i det senare runalfabetet.

Intressant val av representation av "R". Visserligen blev germanska "Z" inom och i slutet av ord till "R" genom ljudförändringar, men det hade nog varit knepigt att sen kombinera det med ett efterföljande "S"...

Med mer tidsmässigt korrekt alfabet hade det nog sett ut nåt i stil med:
ᛋᚢᛁᚴᛚᚢᚴᛁᚱᛋ

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Intressant val av representation av "R". Visserligen blev germanska "Z" inom och i slutet av ord till "R" genom ljudförändringar, men det hade nog varit knepigt att sen kombinera det med ett efterföljande "S"...

Med mer tidsmässigt korrekt alfabet hade det nog sett ut nåt i stil med:
ᛋᚢᛁᚴᛚᚢᚴᛁᚱᛋ

Intressant, kul med lite fakta kring detta. Är historieintresserad men väldigt dåligt insatt i runor. Valet av de äldre runorna var mest för att det såg enklare ut att använda då det ser ut att finnas fler tecken. Men ser nu efter lite mer research och ditt exempel att det hade funkat bra med de senare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte019:

Intressant, kul med lite fakta kring detta. Är historieintresserad men väldigt dåligt insatt i runor. Valet av de äldre runorna var mest för att det såg enklare ut att använda då det ser ut att finnas fler tecken. Men ser nu efter lite mer research och ditt exempel att det hade funkat bra med de senare också.

<nörd>De äldre runorna hade helt slutat användas när den egentliga vikingatiden inleddes, så det riktigaste är att använda det yngre runalfabetet.</nörd>

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av robvfx:

Hur ”raiden” kom till..

I modern tid känner de flesta gamers till vad en raid är, speciellt om de som någongång spelat ett MMO. Men vad inte många vet är
att det har sin uppkomst från vikingarnas räder i västerled. Under denna tidsålder gjorde grupper av vikingar anfall mot byar och städer utmed kuster, så kallade räder. Man fattade snabbt tycke att ta varandras datorer istället för att tillsammans online möte en stor elak boss av något slag, där man genast dör om man somnat till framför skärmen och förintas av en eld på golvet..

Varför stal man då datorer?

Det enkla svart är att man helt enkelt inte hade haft tid att uppfinna elen och internt, vilket gjorde MMO omöjligt och datorer ganska väderlösa förutom att man använde dem som sköldstöd. En viking med flera sköldstöd hade hög ställning i samhället.

Genom åren blev ”vikingaräd” förkortat i folkmun till ”raid”, vilket lever vidare än idag. Med internets ankomst och MMO:ns storhetstid fick ordet raida en pånyttfödelse.

Scenen är uppbyggd i Cinema4d och renderad med Octane. Karaktärer är modellerade/skulpterade i Nomad. (Väntar med spänning tills Zbrush kommer till Ipad.)
Självklart är finns licenser till allt.
Allt gott!
/Robban

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

om zbrush till ipad blir bättre änn nomad sculpt så är jag lätt på, hoppas det blir bra optimerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av seandaman88:

om zbrush till ipad blir bättre änn nomad sculpt så är jag lätt på, hoppas det blir bra optimerat

Ja de hoppas jag med, samt att inte maxon tar galet mkt betalt. Gissar på att det blir nån form av månadskostnad. Men den som lever får se.

Permalänk
Medlem

Vad hände med denna tävlingen?