Nu kan du betala för att slippa reklam på Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Att inte betala är EXAKT samma som du använt dig av fram till nu o du har ju inte haft besvär av reklamen uppenbarligen....hur kommer det sig nu?

Hela poängen från EU:s sida är dock att tvinga fram vad de håller på med i ljuset och att folk aktivt ska välja... Sedan återstår den intressanta frågan om Meta satt ett pris som är för högt för att vara godkänt eller inte, eftersom de helt uppenbart inte vill att folk väljer att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Att inte betala är EXAKT samma som du använt dig av fram till nu o du har ju inte haft besvär av reklamen uppenbarligen....hur kommer det sig nu?

@Andyah

Skillnaden nu är att betalar du inte så får Fb använda din information och ev bilder som jag uppfattar det.

Reklam skiter jag i men just det första jag skrev är mycket illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Hur blir det rip? Antingen fortsätter du med fejjan som innan elr betalar..ingen skillnad om du inte betalar dvs..

Jag har inte använt fejan på 5 år (använde den flitigt i 9 år dessförinnan) och tycker att folk borde sluta upp med knarket.

Anledningarna är många, jag skulle nog kunna skriva en hel bok om det, men det vore ett väldigt otacksamt jobb.
Ett av många exempel:

En mycket otrevlig utveckling jag sett är att mindre företag istället för att ha en egen hemsida bara hänvisar till en Facebook-grupp vilket är en attack mot kundanonymiteten.
Att anonymt fråga om ett företags priser blir ett minne blott när företaget vet vem du är, innan de sätter ett pris.

Dold text

Att Facebook nu tvingas med större tydlighet förklara vad dom tar från sina användare och sätter ett värde på det hela troligen kommer få folk att vakna upp från dvalan och tänka till, men jag kanske har för höga tankar om folk?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Att inte betala är EXAKT samma som du använt dig av fram till nu o du har ju inte haft besvär av reklamen uppenbarligen....hur kommer det sig nu?

Det är inte reklamen som är problemet utan att de vill ha min tillåtelse att få spionera på mig. Även om de gjort detta förut utan mitt uttryckliga godkännande så behöver jag inte låta dem få fortsätta med det om jag inte vill.

Permalänk
Medlem

Så fort rutan kom upp så tog jag bort både FB & IG.

Varför betala eller godkänna att dom får ta mer info när dom redan tjänat tillräckligt på mig?
Att det reklam stör mig inget, men detta är vidrigt i mina ögon.

Tror det även kommer få mig att kolla på telefon mindre

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är inte reklamen som är problemet utan att de vill ha min tillåtelse att få spionera på mig. Även om de gjort detta förut utan mitt uttryckliga godkännande så behöver jag inte låta dem få fortsätta med det om jag inte vill.

Exakt!

Reklamen är bara ett användningsområde för "problemet".

Problemet med stort P är hur facebook under hela sin existens byggt upp profiler om precis varenda människa i hela världen för att kartlägga deras liv, oavsett om personen haft en facebook profil eller inte.

Hur har detta hänt då?
Jo förutom facebook pixeln så har typ varenda företag i hela världen löpande laddat upp precis hela sitt kundregister (namn, tele, epost) , inklusive " bra att ha info" som tillexempel vilka varor som köps eller bara ligger i varukorgen. Tillexempel icke receptbelagda medicinska artiklar..

Detta samlas sedan i en enorm databas som företaget använder för bland annat sälja annonser genom att personer får olika etiketter baserar på intressen, ålder och annat.

Så att reklamköpare kan köpa annonser som riktas mot lösaktiga människor som ofta har oskyddad sex (och därför har köpt klamydiatest på apoteket).

Men reklam är ju bara ett användningsområde för informationen. Får du reda på alla hemligheter om alla människa kan du ju lätt utöva påtryckningar i olika beslut. Tillexempel att genom att hota att berätta samma historia för vederbörandes partner om inte ett politiskt beslut tas i rätt riktning eller att en viss leverantör får ett dyrt kontrakt.

Även om inte facebook själva erbjuder den tjänsten så blir informationen så värdefull att olika kan bryta sig in för att ta den. Cambridge analytica skandalen är ju ett sådant exempel.

Nä usch, lägg ner facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag tolkar det som att företag visar sina egna inlägg i form av informativa inlägg och kommunikation, snarare än "Köp 2, betala för 1". Vi är många som har företagskonton kopplade till våra vanliga profiler och det vore konstigt om andra inte såg vissa inlägg, kan ju vara så enkelt som en Gilla på ett annat inlägg egentligen.

Ditt inlägg gör att det ljusnar aningen för mig, men jag förstår fortfarande inte....

I min värld så går det liksom inte göra skillnad på detta.
"Företagsprofiler" skriver precis ingenting i annat syfte än att ur någon vinkel skapa intresse/nyfikenhet för deras företag och de produkter/tjänster de försöker sälja = reklam.

"informativa inlägg", "information från företag", "samarbeten", "produktplacering" och "sponsrade" inlägg och material är inget annat än lek med retorik och nya innovativa sätt att benämna reklam.
De som pysslar med detta är helt och fullt medvetna om vad de gör, de sociala medierna är rena rama lekstugan för reklambyråerna, de finner ständigt nya sätt att utnyttja dessa till att marknadsföra produkter och tjänster. De är också mycket medvetna om att folk i allmänhet inte vill se reklam i sin traditionella form, därav all denna lek med retoriken.

För att knyta an till tråden så är jag positivt inställd till att betala kontant för att nyttja en digital tjänst i stil med Facebook. Men om jag skall göra det så ska det också innebära ett totalstopp för [b]all[b] reklam, i alla dess former.
Tar vi Facebook som exempel så vill jag där enbart se inlägg från mina vänner och de grupper jag valt att gå med i i mitt "flöde", precis inte en enda pixel om något annat. Jag vill självklart även ha garantier att all övervakning och kartläggning av mina vanor och mitt beteende fullständigt upphör.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Kan inte skitföretaget Meta bara gå i konkurs och försvinna? Hade varit en bättre värld då. Allt de rör vid blir till skit.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

använder inte FB ofta, men idag fick man upp att betala eller att FB använder mina data för att visa annonser, tyckte det var ett gyllene tillfälle att skipa FB för gott.
Tänker verkligen inte godkänna att mina uppgifter användes på det sättet, och betala aldrig i livet....

Hoppas EU sätter dit Meta ordentligt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

68% av svenskarna använder Facebook 2023 enligt internetstiftelsen.

De definierar vad inte vad de menar med ”använder” är så skulle definitivt ta den siffran med en nypa salt…

Som har sagts så många gånger tidigare… Om du inte betalar för produkten, så är det för att du är produkten. Personligen har jag inga problem med att de samlar data på mig.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades inte ta bort kontot på instagram eftersom man då måste logga in och gå till kontocentret. Men jag kommer inte dit utan att acceptera att de spionerar alternativt betala. Så jag har bara avinstallerat instagram-appen så får det vara så att jag helt enkelt inte använder det. Tänker inte ge dem medgivande att spionera.

Permalänk
Medlem

Abonnemang är den nya digitala pandemin! 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jo. Kan tycka att EU borde kunna göra lagstiftningen sådan att månadskostnaden max får vara motsvarande vad en användare är värd i reklamintäkter för att förhindra sån här taktik med att sätta löjliga priser på det reklamfria alternativet.

EU kommer att utreda ifall priset är för högt från Meta, men underskatta inte hur mycket dom tjänar per användare, senaste kvartalsrapporten hade dom en revenue på 34B USD och det är primärt från annonser. Även om du inte klickar på annonser gör andra det och det är stora pengar det rör sig om. Är det 120kr per användare? Svårt att sia om, men jag har sett någon kommentar som sa att det faktiskt är mindre än vad dom tjänar i genomsnitt.
Att det är dyrare på mobila enheter är ju för att du får betala för Apple/Googles kostnader där, Meta tar inte den smällen.

Permalänk
Medlem

Det paradoxala är att dom som köper reklam är meta's riktiga kunder och vi användare endast är en del av produkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag lyckades inte ta bort kontot på instagram eftersom man då måste logga in och gå till kontocentret. Men jag kommer inte dit utan att acceptera att de spionerar alternativt betala. Så jag har bara avinstallerat instagram-appen så får det vara så att jag helt enkelt inte använder det. Tänker inte ge dem medgivande att spionera.

Den lär ju inte vara tillåten om du nu inte kan typ maila om att få ditt konto borttaget?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Den lär ju inte vara tillåten om du nu inte kan typ maila om att få ditt konto borttaget?

Osäker på om jag förstått frågan men jag är medveten om att kontot är kvar även om jag avinstallerat appen i telefonen. Blir bara att jag slutar använda kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Osäker på om jag förstått frågan men jag är medveten om att kontot är kvar även om jag avinstallerat appen i telefonen. Blir bara att jag slutar använda kontot.

Menar att du inte skulle få avsluta kontot utan att antingen betala eller acceptera att de får använda din data hur som helst. Låter väldigt märkligt ingen fråga till dig alltså

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Menar att du inte skulle få avsluta kontot utan att antingen betala eller acceptera att de får använda din data hur som helst. Låter väldigt märkligt ingen fråga till dig alltså

Jaha. Jag har inte försökt jättemycket. Kanske går via webbläsaren. Gick inte i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

EU kommer att utreda ifall priset är för högt från Meta, men underskatta inte hur mycket dom tjänar per användare, senaste kvartalsrapporten hade dom en revenue på 34B USD och det är primärt från annonser. Även om du inte klickar på annonser gör andra det och det är stora pengar det rör sig om. Är det 120kr per användare? Svårt att sia om, men jag har sett någon kommentar som sa att det faktiskt är mindre än vad dom tjänar i genomsnitt.
Att det är dyrare på mobila enheter är ju för att du får betala för Apple/Googles kostnader där, Meta tar inte den smällen.

Finns inte en chans i världen att dom tjänar 120kr / användare / månad. Dom har ~3 miljarder användare

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Finns inte en chans i världen att dom tjänar 120kr / användare / månad. Dom har ~3 miljarder användare

Du har helt rätt.

Eftersom Meta tjänar ungefär $130 miljarder per år, och har 3 miljarder användare, så blir uträkningen att Meta tjänar ungefär 40 kr / användare / månad. Inte 120 kr per användare, utan istället 40 kr per användare.

Jättestor skillnad! Not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Du har helt rätt.

Eftersom Meta tjänar ungefär $130 miljarder per år, och har 3 miljarder användare, så blir uträkningen att Meta tjänar ungefär 40 kr / användare / månad. Inte 120 kr per användare, utan istället 40 kr per användare.

Jättestor skillnad! Not.

Med din logik skulle det alltså inte vara en jättestor skillnad på om Meta hade 130 eller 390 miljarder i omsättning. Mmm, kej...

För övrigt är knappt 3 miljarder användare dagligt aktiva, enligt Metas egna siffror. Till det kommer ~0,75 miljarder månatligt aktiva, varav en del säkert är aktiva oftare än en gång i månaden.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Med din logik skulle det alltså inte vara en jättestor skillnad på om Meta hade 130 eller 390 miljarder i omsättning. Mmm, kej...

Jag fattar inte vad du försöker säga. Vad försöker du säga?

Du skrev att det är helt orealistiskt att Meta tjänar 120 kr per användare. Jag räknade ut att Meta tjänar 40 kr per användare. Det är ingen stor skillnad. Och då försöker du säga att min logik är felaktig därför att...? Därför att om Meta hade 390 miljarder i omsättning så tänker jag fel därför att... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Du har helt rätt.

Eftersom Meta tjänar ungefär $130 miljarder per år, och har 3 miljarder användare, så blir uträkningen att Meta tjänar ungefär 40 kr / användare / månad. Inte 120 kr per användare, utan istället 40 kr per användare.

Jättestor skillnad! Not.

Är inte det jättestor skillnad? $130 miljarder till $390 miljarder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Jag fattar inte vad du försöker säga. Vad försöker du säga?

Du skrev att det är helt orealistiskt att Meta tjänar 120 kr per användare.

Nej, det har jag inte skrivit, även om jag delar den åsikten.

Citat:

Jag räknade ut att Meta tjänar 40 kr per användare. Det är ingen stor skillnad. Och då försöker du säga att min logik är felaktig därför att...? Därför att om Meta hade 390 miljarder i omsättning så tänker jag fel därför att... ?

Förstår du inte att skillnaden är enorm? Om Meta tog in 120 kr per användare istället för 40 skulle intäkterna vara 130*3=390 miljarder, med dina siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Finns inte en chans i världen att dom tjänar 120kr / användare / månad. Dom har ~3 miljarder användare

Nu räknar du dock helt fel, det är enbart intressant vad dom tjänar på Europeiska användare, inget annat, och vi har bra mycket högre betalningsförmåga (och därmed annonsintäkter) än en stor del av resten av användarbasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Nu räknar du dock helt fel, det är enbart intressant vad dom tjänar på Europeiska användare, inget annat, och vi har bra mycket högre betalningsförmåga (och därmed annonsintäkter) än en stor del av resten av användarbasen.

Varför skulle det vara så när EU har andra lagar (gdpr) där böter är baserat på årlig, global, omsättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Varför skulle det vara så när EU har andra lagar (gdpr) där böter är baserat på årlig, global, omsättning?

Därför att det är två helt olika saker? Varför tror du Spotify kostar tio kronor i vissa delar av världen och hundra i andra? Vi pratar inte om ett straff här, bara att Meta inte får ha ”sälj all information som standard”.
Att GDPR har global omsättning som potentiellt straff är för att företag inte ska kunna leka finansiellt katt och råtta, men det är som sagt ett straff, inte ett användarval.

Som sagt, vi får se om Metas uträkningar håller i domstol, men har svårt att se att så inte skulle vara fallet, och om inte rör det nog inte sig om enorma justeringar, Sweclockers medlemmar är så långt ifrån representativa genomsnittet det går att komma så det blir väldigt mycket ekokammare här i frågan.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Är inte det jättestor skillnad? $130 miljarder till $390 miljarder?

Skrivet av ztenlund:

Förstår du inte att skillnaden är enorm? Om Meta tog in 120 kr per användare istället för 40 skulle intäkterna vara 130*3=390 miljarder, med dina siffror.

Nej det är ingen jättestor skillnad tycker jag. Det är samma härad. Samma tiopotens. Dubbelt så mycket är inte så stor skillnad, tycker jag.

När man läser mycket fysik och matematik så tränas man att tycka att om något är 2x eller 0.5x så nära målet, så är du nästan framme. Då går det ofta att tweaka lite till så är du framme. Det är en annan skillnad om vi pratar 10x mer eller 100x mer. Det är en jättestor skillnad. 3x är det inte. Inom fysiken eller matematiken.

Permalänk
Medlem

Och där blev Meta stämda över detta. För att vara giltigt behöver samtycke ges "fritt", men är det fritt om det annars ger en hög kostnad om man inte helt slutar använda Facebook?

https://noyb.eu/en/noyb-files-gdpr-complaint-against-meta-ove...