X börjar ta betalt för grundläggande funktioner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friArsenik:

Alla har olika tolerans gräns, för att vi människor är olika. Titta på Apple adepter som försvarar Apple. Där är det ännu värre

Men betalar de inte skatter redan? Och det att pengarna skalll styras av folket hade vi under CCCP tiden. Partiledarna badade i folkets pengar medan vanliga människor fick slita i stort sett.

Pengarna tyvärr har en sådan egenskap att korrupta människor. Och kanske bara en av ett tusen har någorlunda mentalt immunförsvar mot detta.

Apple "adepter" är precis lika jobbiga... En del verkar låta sina teknikprylar identifiera dem. Man kan kritisera något man använder och gillar. Det ena utesluter inte det andra. Om man däremot inte kan kritisera nått så ja, då kan ju företag fortsätta att göra vad de vill utan hänsyn till kunderna (eller planeten). Vem gynnas av det mer än företaget?

Rika och speciellt de riktigt rika är mästare på att fiffla med pengar. Sen ser det givetvis olika ut mellan länder i hur mycket välbärgade ska bidra med till samhället.

Håller annars med om att ge politikerna makten över alla medel är illa också. Det behöver utformas system som gagnar folket, inte enskilda personer vare sig de tillhör världens rikaste eller politiker som ska bestämma sina egna löner.

Pengar tar inte sällan fram det värsta hos människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Genom att påstå att X blev bättre med Elon Musk

FOrtfarande inget att det blev bättre med enbart namnbytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

FOrtfarande inget att det blev bättre med enbart namnbytet.

Men uppenbarligen verkar du tycka det? Så vad är problemet Och jag anser att göra något känt varumärke som Twitter till X visar att Musk är beredd att ta tjänsten till graven eller åtminstone tänja på gränserna tills alla lämnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Men uppenbarligen verkar du tycka det? Så vad är problemet Och jag anser att göra något känt varumärke som Twitter till X visar att Musk är beredd att ta tjänsten till graven eller åtminstone tänja på gränserna tills alla lämnar.

Men lugn nu, eatme har aldrig påstått att namnbytet ska förhindra botar eller för den delen antydit det (backa bakåt och läs vad som skrivs), jag håller helt med eatme i åsikterna om X, att det fått ett annat namn är oväsentligt och det går i linje med SpaceX samt Tesla, det får en samhörighet (tänker jag), han må vara rik Elon men inte kastar han ut alla dessa pengar på att köpa ett företag för att sedan driva det i botten, han har en vision om hur f.d Twitter "borde" varit och ska "vara" och om det sedan är under namnet X, Twitter eller annat namn kommer vad jag tror i det långa loppet inte skada varumärket utan snarare stärka det.

Finns ingen som vet vad han har i pipeline för alla sina företag men kan tänka mig att i slutet så flätas allt samman i ett, hur, vad och när återstår att spekulera om.

Angående betala för att använda X, so WHAT? Vi betalar för ALLT vi vill använda, är det inte riktiga pengar för att slippa reklam på Youtube så är det reklam i form av tid, kan med handen på hjärtat säga att om detta tar bort X antal procent av botar på X och reklam så betalar jag gärna den struntsumman som önskas, i min värld så slipper jag läsa falska nyheter, se massa skitreklam från amazon, google, närliggande företag osv osv osv i bästa fall.

Knappast så att X kommer gå i graven för att det försvinner 1,3, eller 10% av "användare" då majoriteten av dessa är ute för att förstöra och vilseleda läsare.

Med tid så kommer folk minnas Twitter som "ahh det är X, inte Twitter", är det något som människan alltid haft svårt för är det förändringar, chilla och låt karln göra vad han vill, hans företag och han får konstant feedback på vad som är bra och dåligt, låt det gå lite tid så får vi alla facit på vad som funkar, trevlig vecka på er, haj!

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Med tid så kommer folk minnas Twitter som "ahh det är X, inte Twitter", är det något som människan alltid haft svårt för är det förändringar, chilla och låt karln göra vad han vill, hans företag och han får konstant feedback på vad som är bra och dåligt, låt det gå lite tid så får vi alla facit på vad som funkar, trevlig vecka på er, haj!

Han har ju ansvar över ett onormalt starkt förtroende kring världens politiker, det är ju inte simpelt som "hans företag" han har tagit över spakarna och att han ska få vara immun mot all kritik låter vansinnigt att ge sånt förtroende. Alla vet att han köpte företaget för att han skulle annars förlora mot att bli stämd, inte för att han ville göra företaget bättre.
Nej jag är verkligen inte övertygad varför X skulle vara bättre än Twitter speciellt när han är beredd att lägga ner tjänsten i Europa (för att han inte vill göra det tryggare). Det är bara jämföra valfri vänster politiker och höger politiker vem som får flest personangrepp så känns det som att genom att bara man betalar för tjänsten kommer inte vara tillräckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Han har ju ansvar över ett onormalt starkt förtroende kring världens politiker, det är ju inte simpelt som "hans företag" han har tagit över spakarna och att han ska få vara immun mot all kritik låter vansinnigt att ge sånt förtroende. Alla vet att han köpte företaget för att han skulle annars förlora mot att bli stämd, inte för att han ville göra företaget bättre.
Nej jag är verkligen inte övertygad varför X skulle vara bättre än Twitter speciellt när han är beredd att lägga ner tjänsten i Europa (för att han inte vill göra det tryggare). Det är bara jämföra valfri vänster politiker och höger politiker vem som får flest personangrepp så känns det som att genom att bara man betalar för tjänsten kommer inte vara tillräckligt

Förlåt, men jag får inte ihop/förstår inte riktigt vad du menar med:

"Han har ju ansvar över ett onormalt starkt förtroende kring världens politiker"
-Vilka har han ansvar för och vad har politiker med detta att göra?

"det är ju inte simpelt som "hans företag" han har tagit över spakarna och att han ska få vara immun mot all kritik låter vansinnigt att ge sånt förtroende. Alla vet att han köpte företaget för att han skulle annars förlora mot att bli stämd, inte för att han ville göra företaget bättre. "
-Jo? Hans företag (även om det är en styrelse med i bilden) eftersom han köpte det, eller vad missar jag? Ingen som säger att han är immun (vad jag läst eller skrivit) och hur det har med förtroende att göra förstår jag inte heller varför det blandas in.
"Alla vet att han köpte...." Nja, det är vad vi fått berättat för oss, upp till var och en att tro på men det hör inte hit/till diskussionen men däremot --> försöker <--- han göra plattformen bättre NU

"Nej jag är verkligen inte övertygad varför X skulle vara bättre än Twitter speciellt när han är beredd att lägga ner tjänsten i Europa (för att han inte vill göra det tryggare). "
-Det är din uppfattning, du får ha den och tycka olika/lika i vad som helst. Jag tror dock motsatsen, låt mig/oss som gör det få göra det, överens? Vill han lägga ner i Europa så får han väl göra det, han bestämmer, hans företag, vem ska hindra han? Det är en plattform, finns inget tvång att vara med som individ oavsett vart i världen du bor, förstår inte riktigt hur detta hör till resonemanget. Tror han att det förbättrar X så tror han att det är en nödvändig del i arbetet, vill man fortfarande ta del av X i Europa finns det VPNér som man kanske kan kringgå att bli upptäckt var man befinner sig.

"Det är bara jämföra valfri vänster politiker och höger politiker vem som får flest personangrepp så känns det som att genom att bara man betalar för tjänsten kommer inte vara tillräckligt".
-Hemskt ledsen, förstår inte vad du menar med detta och/eller om det ska tillföra något,

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Angående betala för att använda X, so WHAT? Vi betalar för ALLT vi vill använda, är det inte riktiga pengar för att slippa reklam på Youtube så är det reklam i form av tid, kan med handen på hjärtat säga att om detta tar bort X antal procent av botar på X och reklam så betalar jag gärna den struntsumman som önskas, i min värld så slipper jag läsa falska nyheter, se massa skitreklam från amazon, google, närliggande företag osv osv osv i bästa fall.

Fast inget har sagt att betala för twitter kommer ta bort reklamen, allt visar att det kommer kosta OCH ha reklam?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

@RaidSoft "Fast inget har sagt att betala för twitter kommer ta bort reklamen, allt visar att det kommer kosta OCH ha reklam?"

Sant, jag skriver OM det tar bort, men jag förstår din synpunkt, det handlar oavsett i grunden att få bort så många botar, "kan" det ta med sig att reklam försvinner eller minskas så är det i min värld positivt.

Ska även tillägga att jag är ingen stor användare av X, är inne 5.7 gånger i månaden för att se vad mina "intressen" sysslar med men upplever väldigt mycket "skit" på den korta stunder ändå.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Sant, jag skriver OM det tar bort, men jag förstår din synpunkt, det handlar oavsett i grunden att få bort så många botar, "kan" det ta med sig att reklam försvinner eller minskas så är det i min värld positivt.

Premium kostar 100x mer och inte ens då slipper man reklam utan får bara ca hälften så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Men uppenbarligen verkar du tycka det? Så vad är problemet Och jag anser att göra något känt varumärke som Twitter till X visar att Musk är beredd att ta tjänsten till graven eller åtminstone tänja på gränserna tills alla lämnar.

Det var du som är tvärsäker på att han kört X i graven med namnbytet, du verkar sitta på en kristallkula och kan se framtiden. Så vad är problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Premium kostar 100x mer och inte ens då slipper man reklam utan får bara ca hälften så mycket.

Ja det är sant, nästan 50% mindre reklam med Premium men väldigt mycket annat på köpet i det priset, Premium är väl vad jag förstår inte heller för "Average Joe" och jag kan inte hitta hur många av de 330 miljoner användarna av X som har det tyvärr.

Men lek med tanken att alla som har X kommer behöva betala den lilla summan av 1 dollar, kanske de blir av med 30 miljoner användare, det skulle då generera minst 300 miljoner dollar i intäkter, ett kapital som kan användas för att sluta använda reklam, resurser för att hitta/ta bort botar, ta bort desinformation i större skala och kanske skänka en del åt bättre välgörande ändamål?

Så tänker jag, kanske tänker fel, kanske är Elon extremt pengakåt och vill ha mer i plånboken, han kanske är så pass "ond" som många påtalar, jag har inte en aning men istället för att som många klaga, hitta minsta fel, se dåliga saker i vad som sker med X och eller Elon försöker jag se saker generellt positivt samt vad som kanske kan ske i ett steg framåt utvecklingsmässigt till det bättre.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Många pratar om pengar. Vissa verkar tro att allt handlar om pengar och inte principer. Skulle aldrig betala en spänn för en plattform som ska styra mig när det finns decentraliserade plattformar som ger mig kontroll och frihet att göra vad fan jag vill inom rikets lagar. Vill man kunna skriva och länka till vad man vill, då är det inte Twitter/X man bör satsa på utan Mastodon.

Själva syftet med twitterköpet, att han publicerade twitter-files o även dessa $1/år är ju just för att det ska va en platform där du inte blir styrd.
*
Då är det väl inget problem för dig om du ändå föredrar mastodon. (Som jag aldrig hört talas om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Men lek med tanken att alla som har X kommer behöva betala den lilla summan av 1 dollar, kanske de blir av med 30 miljoner användare, det skulle då generera minst 300 miljoner dollar i intäkter, ett kapital som kan användas för att sluta använda reklam

Fast du antar att 1 dollar skulle vara 100% profit, det är garanterat inte i närheten av hela summan som blir kvar efter alla kostnader som finns runt att ta betalt för något. Som absolut minimum vill tjänsten som tar betalt ta sin del och det är ofta större del % sett desto mindre summa det handlar om.

Sen varför skulle de sluta visa reklam om de kommer undan med att ta betalt och visa reklam? Det känns extremt mer troligt. Nog för att de redan förlorat massor av deras större kunder när det gäller reklam fronten så kanske inte har nått val tillslut om de inte vill börja köra reklam för porr sidor eller nått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

@RaidSoft
Nej nej nej, läs igen, jag antar inte att allt är profit, det står intäkter, sen skriver jag vad man skulle kunna göra med dessa intäkter för idag är det uppenbart ett kapital de inte får i intäkter, jag ”filosoferar” helt enkelt.

Sen är det återigen detta negativa tänkande, du kanske ska öppna upp sinnet mer? Varför skulle dom INTE ta bort reklam med mer intäkter och göra det till en ÄNNU bättre plattform?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Varför skulle dom INTE ta bort reklam med mer intäkter och göra det till en ÄNNU bättre plattform?

För kapitalism? För de förlorar redan massor av pengar? Om de kan komma undan med att tjäna mer pengar så kommer antagligen de försöka tjäna mer pengar. Visst om de tog en stor summa i kostnad och promotar det specifikt för att bli av med reklam så då kan jag köpa det, men småsummor som nuvarande $1 kostnaden så köper jag inte en sekund att det skulle orsaka att reklam skulle försvinna då det är bara är en gatekeeping summa och inte för att ge dig några extra grejer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

@RaidSoft

Ja, du har helt rätt i ditt tänk, skulle läst på lite mer innan jag svarade befängt, dumt att tro på eller hoppas, tänka/fantisera är ett bättre ord för sammanhanget att de faktiskt värnar och vill sina användare det bättre men du har rätt, det kommer aldrig ske.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Har börjat att tröttna på twitter,
kan vi inte göra om detta till en tråd för invites till bluesky
och diskussion om hur det går att använda i europa?

Jag tar gärna en bluesky invite på PM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boss302:

Själva syftet med twitterköpet, att han publicerade twitter-files o även dessa $1/år är ju just för att det ska va en platform där du inte blir styrd.
*
Då är det väl inget problem för dig om du ändå föredrar mastodon. (Som jag aldrig hört talas om)

Du blir fortfarande styrd. Hans köp eller att han kräver betalt har inte skapat mindre styrning eller öppenhet.

https://joinmastodon.org/

Skulle aldrig lägga min tid på Twitter.