Nintendo uppges ha smygvisat Switch 2 för utvecklare

Permalänk
Medlem

Hoppas den har bakåtkompatibilitet. Men man undrar vad för chip den kommer ha. PS5 prestanda låter osannolikt från en handhållen maskin. Borde ligga närmare Steam Deck.

Jag var väldigt inne i Switch i några år men senaste tiden köper jag spelen hellre på PS5 då de brukar vara 4k 60 mot 720p 30 på Switch. Däremot är Switch bra för visual novels men nu finns ju handhållna PC för det som har ännu fler VNs än på Switch.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej men spelen släpptes samtidigt så det är inte en re-release, remaster eller remake.

Kanske inte.
Men det är billigare att köpa spel till konsoler/datorer man redan har.
Än att köpa spel till maskiner man inte har, så man också behöver köpa de maskinerna.

För det är ju inte så att BotW Switch plötsligt kör i 4K UHD RT 120FPS medan Wii U kör i typ VGA.

Exempelvis som att Twilight Princess HD till Wii U ändå ser ganska mycket bättre ut än Twilight Princess till Wii, eftersom det är omgjort för HD.

Upsell för BotW Switch över Wii U är att man kan spela det på bussen eller andra ställen än hemma.

För de som redan hade Wii U sen tidigare gav det inget stort mervärde, om man inte prioriterar portabilitet.

Om det rent tekniskt ska kallas remake eller dylikt eller inte har inte så stor inverkan på prisvärdheten att antingen spela spelet på en maskin man redan har eller köpa en ny för att spela det.

Och Switchen har inte så överlägsen prestanda heller så att det är ett argument.

Framgången för BotW Switch är nog till stor del att Nintendo gjorde ett så dåligt jobb med marknadsföring (och namngivning) av Wii U, så 'ingen' köpte Wii U.

För oss som faktiskt har/hade Wii U var det helt enkelt billigare att spela BotW utan att samtidigt köpa en ny konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Switch är ju bärbar, det var inte Wii U. Så att Wii U släpptes tidigare med liknande (men lägre) prestanda är ju inte jättekonstigt direkt.

Mario Kart är absolut en re-release/port men Botw är det inte, dom släpptes ju samtidigt.

Att det finns många portar eller remakes vet jag inte varför du tjatar om även om det är sant, för det betyder ju inte att det inte finns nya spel också.

Några exempel på nya spel till Switch släppta av Nintendo:

Mario Odyssey
Metroid Dread
BotW
TotK
Super Smash Bros Ultimate
Animal Crossing: NH
Fire Emblem Three houses
Mario Maker 2
Pikmin 4
Astral Chain
Kirby and the Forgotten Land
Luigis Mansion 3
Splatoon 2
Splatoon 3
Xenoblade 2
Xenoblade 3
Fire Emblem Warriors Three hopes
Yoshis Crafted World

Flera pokemon spel
Alla mario sportspel (fotboll, tennis, golf osv)

Sen kommer ju ett helt nytt 2D mario om 1½ månad som ser väldigt lovande ut.
Peach får ett nytt eget spel nästa år.

Jag äger också Wii U så det är ju många släppta spel till Switch man fått stå över för att man redan har dom och jag önskar att det hade kommit fler nya spel än vad det har gjort, men det har ju inte riktigt varit lika dött med nya spel som du försöker få det att låta.

Zekda BOTW var först planerad för release 2014 som ett Wii U Exclusive men man sköt upp det till 2017 när Swtich släpptes. Troligen blev man väldigt nöjd med BOTW så man tycket att det var ett perfekt spel att släppa ihop med en ny konsol som annars kom med väldigt få spel. ELLER så blev det helt enkelt försenat så att det passade ihop mer Switch releasen. Det är väll troligt att man funderade mer än en gång om det skulle släppas till Wii U alls eftersom det hade tvingat fler att köpa Switch, men har man sagt att det ska komma till Wii U så får man hålla det. Så spelet var absolut först utvecklat för Wii U och sen gjorde man anpassningar till Switchen. Det är nog ingen Nintendo fan som hade förväntat sig att Zelda TOTK skulle falla så nära BOTW men uppenbarligen valde man en undermålig hårdvara redan från början. Men visst, rent tekniskt är det inte en re-release även om det i grunden utvecklades för annan konsol och är inte Swtich exklusivt.

Jo jag vet skillnaden på Switch och Wii U, vi äger båda. I vårt fall spelar vi alltid dockat hemma så i praktiken spelade inte Swtichen som hårdvara någon roll för oss mer än att man fick punga ut massa 1000 lappar.

Det var ju en fin men ganska kort lista du gav. tycker du det är en bra nog prestation på 6 år så är de ju kul för dig. Hur många av AAA titlarna har Mario, Zelda, DK eller annan karaktär som Nintendo är känd för, 6-9? Nja tyvärr, det räcker inte för vår del. Dessutom är många av spelen förvånansvärt korta. Från din lista var det bara 5 spel som kvalade in till vår samling, BOTW gick såklart bort eftersom vi redan hade det till Wii U.

Man skryter om grymma försäljningssiffror och detta är vad man lyckas prestera på 6 år?

MEN i grunden tror jag att vi vuxit ifrån Nintendo, iallafall deras övriga spel erbjudanden. Vi gillar fortfarande traditionella Mario, Zelda, DK spel men tyvärr är deras prislapp för hög för att det ska vara värt det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man skryter om grymma försäljningssiffror och detta är vad man lyckas prestera på 6 år?

Det var lite liknande med Wii.
Konsolen såldes i många, många exemplar och i början var det väntlistor för att överhuvudtaget få köpa en.

Men sen var det många som bara körde Wii sports eller kanske skaffade ett fåtal spel till.

Framförallt i början var det mycket plojspel där det nya var att det utnyttjade rörelsekontrollerna.
Grafik och gameplay i övrigt behövde inte vara bra för att spelutvecklarna skulle kunna stressa fram spel som sålde tillräckligt för att det utnyttjade rörelsekontroller.

Var många Wii spel som bortsett från nytt kontrollschema var sämre än de bättre GameCube spelen.
Trots att Wii rent tekniskt var bättre än GameCube, även om inte så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej men spelen släpptes samtidigt så det är inte en re-release, remaster eller remake.

Precis som att twilight princess släpptes på både Gamecube och wii. Ett spel, 2 utgåvor för olika konsoler.

Vad gäller botw så har de allra flesta spelat det på switch och inte på wii U.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vad gäller botw så har de allra flesta spelat det på switch och inte på wii U.

Hade man kunnat isolera statistiken till de som faktisk redan hade Wii U innan Switch kom så skulle statistiken troligtvis se annorlunda ut.

Men med tanke på att Wii U totalt sett inte sålde bra så är det ingen chock.
Är nog inte många som köpt Wii U just för BotW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Framgången för BotW Switch är nog till stor del att Nintendo gjorde ett så dåligt jobb med marknadsföring (och namngivning) av Wii U, så 'ingen' köpte Wii U.

Svårt att ta det du skriver seriöst när du drar upp den gamla skrönan.

Så du menar att WiiU sålda ca 10% av vad konsolen före och efter bara för att de valt fel namn?
Marknadsföringen var knappast det ända felet med WiiU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade man kunnat isolera statistiken till de som faktisk redan hade Wii U innan Switch kom så skulle statistiken troligtvis se annorlunda ut.

Men med tanke på att Wii U totalt sett inte sålde bra så är det ingen chock.
Är nog inte många som köpt Wii U just för BotW.

Jag ägde wiiu.
Fullkomligt hatade gamepaden och önskade att den aldrig existerade, men konsolen är låst till den.
I alla möjliga tillfällen så spelade jag med wiiu pro kontrollern och då kändes wiiu som en bra maskin, men jag blev alltid påmind då man startade konsolen och var tvungen att byta vy osv.

Jag körde genom breath of the wild på wiiu.
Köpte switch och spelade genom på den också. Det är en minimal skillnad på de olika versionerna. Lite bättre flyt på switch. Gamecube och wii var i princip samma prestanda. Wiiu och switch nästan samma prestanda.

Det ska bli intressant att se vilket kliv switch 2 kommer att kännas i skillnad då hoppet kan kanske kännas större nu. Men om switch 1 spel kan köras på switch 2 lär väl spelen köras på samma vis som på switch 1. Kanske krävs det nyrelease igen för att få upp frameraten. En patch vore skönast naturligtvis men vem vet. Lär ju kosta säkert.

Det var väl vissa spel som gick att få in från wii till wiiu läget om man betalade extra.

Hoppas man slipper boota i switch 1 läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Det där är väl ett bra argument för att fortsätta köpa fysiska spel.

Fysiska spel verkar inte betyda så mycket säkerhet ändå. Jag stoppade i min GTA V-skiva i min XSX och den vägrade starta innan jag laddat hem en patch på 80 GB. Kunde alltså inte ens spela offline utan uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Trevligt, den nya tekniken borde kunna ge en bra skjuts för formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag tror att många Nintendo fans förväntades sig ett nytt Mario Kart med Switchen, särskilt med tanke på vilka försäljningssiffror Nintendo presenterade. Men Icke, istället tog man ett spel från 2014 som fick vara kassakon vilket spelaren svalde med hull och hår (tyvärr). Givetvis ett riktigt bra drag av Nintendo som kunde luta sig bak och håva in pengarna. Man bestämde sig föra att förnya spelet lite med fler banor men även om man dragit in enorma pengar på spelet redan så skulle såklart spelarna får betala för banorna, ingen good will här inte.

Men tycker man detta känns helt okay så antar jag att Nintendo kan till och med klassas som givmilda som trots allt la lite tid på fler Mario Kart banor.

Haha, väl mycket halmgubbsargumentation här - men vill du tycka att Nintendo är ett givmilt, så var så god. Visst fanns det säkerligen folk som förväntade sig ett helt nytt MK till Switch, men det betyder ju faktiskt ingenting. För de 120 miljoner människor som äger en Switch men inte en WiiU är det ju de facto ett "nytt" Mario Kart (Med över 40 "nya", jämför den originalversionen) .

- Finns det saker som Nintendo kunde bli bättre på? Absolut, väldigt många saker, t.o.m.
- Var det underligt att de släppte ett bra spel, från en tidigare sparsamt använd plattform, till mångfaldigt större publik än tidigare utgåva kunde nå? Nej, självklart inte.

OnT: Jag sålde min Switch förra året men saknar den redan; förhoppnings släpps uppföljaren inom intet allt för avlägsen framtid! "Liknande grafik som ett PS5" tror jag dock på när jag ser det. För egen del hyser jag förhoppningar om att viss WiiU-funktionalitet återkommer - tyckte verkligen om den asymmetriska spelaspekten som den skapade.

Stavning
Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det var lite liknande med Wii.
Konsolen såldes i många, många exemplar och i början var det väntlistor för att överhuvudtaget få köpa en.

Men sen var det många som bara körde Wii sports eller kanske skaffade ett fåtal spel till.

Framförallt i början var det mycket plojspel där det nya var att det utnyttjade rörelsekontrollerna.
Grafik och gameplay i övrigt behövde inte vara bra för att spelutvecklarna skulle kunna stressa fram spel som sålde tillräckligt för att det utnyttjade rörelsekontroller.

Var många Wii spel som bortsett från nytt kontrollschema var sämre än de bättre GameCube spelen.
Trots att Wii rent tekniskt var bättre än GameCube, även om inte så mycket bättre.

Talar du inte emot dig själv lite? Först säger du att många köpte bara Wii sports och kanske något mer och sen antyder du att det krävdes inte mycket för att sälja simpla motion control spel?

Oavsett så var min uppfattning att det fanns mycket att göra på Wii, det var ett nytt vis att spela på så även de simpla spelen kunde vara underhållande, särkilt ihop med andra. Men du kan ha rätt i att det inte var så mycket Mario, Zelda o.s.v spel där häller. Då fanns det iallafall för oss något annat som var intressant med Swtichen finner vi inte detta. Kan tycka att de är lite tråkigt att Nintendo gått ifrån den där "spela ihop med andra" andan, visst har de fortfarande en del "couch games" men det är ändå inte riktigt samma sak som Wii. Vi tog med Wii till många familjer och spelade, det uppskattades alltid, även av icke gamers.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Svårt att ta det du skriver seriöst när du drar upp den gamla skrönan.

Så du menar att WiiU sålda ca 10% av vad konsolen före och efter bara för att de valt fel namn?
Marknadsföringen var knappast det ända felet med WiiU.

Jag kan såklart inte veta varför varenda potentiell konsolköpare som inte köpte en Wii U valde att inte köpa. Finns säkert många olika anledningar.

Men det pratades om att det var många som trodde att Wii U Game Pad var ett tillbehör till Wii och inte förstod att det var en ny produkt (som kom bundlad konsol + gamepad).

Om man inte förstår produkten så är det en bra anledning att inte köpa den.
Namnet i kombination med att själva konsolen Wii U såg likadan ut som Wii för det otränade ögat kan bidra till förvillningen, att folk inte förstod att det var en ny konsol.

Exempelvis Sonys namngivning med PlayStation 2, PlayStation 3, osv är inte speciellt påhittig.
Men den är enkel att följa.
Det är lätt att förstå att PlayStation 3 är nyare än PlayStation 2. Att PlayStation 4 är nyare än PlayStation 3 osv.
Att varje ny siffra är en ny generation.

Jag minns inte riktigt hur prissättningen låg.
Men har för mig både Wii och Wii U hade rimlig prissättning.
Att Wii U inte var mycket dyrare än Wii.

Annars är det klart att nyhetsvärdet med Wii och rörelsekontrollerna var en faktor.
Framförallt för de som var early adopters av Wii.
Men tänker att det inte var lika stor faktor för de som köpte Wii senare under dess livscykel.

För annars kunde man använda Wii's rörelsekontroller till Wii U också och U var bakåtkompatibel så det gick att köra både Wii spel och Wii U spel och rörelsekontrollerna gick även att använda i många Wii U spel om det var det man gillade med Wii/Wii U.

Lansering
Wii 2008
Wii U 2012
Switch 2017

Prestandamässigt så var Wii -> Wii U ett större steg än GameCube -> Wii.

Wii var gjord för standard definition. Bra konsol för folk med CRT TV (tjock TV) med SCART.
Wii U var i första hand gjord för HD. I första hand för folk med platt TV med HDMI ingång (även om det gick att använda med gammal TV).

Jag kan väl inte varit den enda som skaffade platt TV med HDMI ingång före 2017 ?
Tyckte 'alla' att något betydligt kraftfullare än en GameCube var för mycket prestanda för dem före 2017?

På individnivå fanns det säkert alla möjliga anledningar för folk som valde bort Wii U att göra så.
Men på större skala, till den grad att Wii U sålde så väldigt mycket sämre än Wii så har jag faktiskt svårt att förstå varför, bortsett från folk som inte förstod produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Haha, väl mycket halmgubbsargumentation här - men vill du tycka att Nintendo är ett givmilt, så var så god.

Nej? Tyckte jag var ganska tydlig med att jag ansåg dem vara giriga?

Skrivet av Arditi:

Visst fanns det säkerligen folk som förväntade sig ett helt nytt MK till Switch, men det betyder ju faktiskt ingenting. För de 120 miljoner människor som äger en Switch men inte en WiiU är det ju de facto ett "nytt" Mario Kart (Med över 40 "nya", jämför den originalversionen) .

Betyder inget? Klart det gör, de tappar sina inbitna fans? Men det kanske inte är så viktigt? Som jag redan sagt, re-releaser är nice för nykomlingar till konsolen men för fans som varit med ett tag är det bara money grab(Wii U version fullpris + Switch version fullpris + Addons = Money grab). Det är ingen annan som hade kunnat ta fullpris(500-600 kr) för ett 9 år gammalt spel.

Skrivet av Arditi:

- Finns det saker som Nintendo kunde bli bättre på? Absolut, väldigt många saker, t.o.m.
- Var det underligt att de släppte ett bra spel, från en tidigare sparsamt använd plattform, till mångfaldigt större publik än tidigare utgåva kunde nå? Nej, självklart inte.

Ser inte att jag sagt emot något av de där punkterna? Jag är inte emot re-releaser, mitt problem är deras switch exklusiva utbudet, d.v.s det som de som varit med ett tag kan vara intresserade av. Ett nytt Mario Kart till Switchen hade inte varit dumt, 8an är riktigt bra men det är inte perfekt.

Skrivet av Arditi:

OnT: Jag sålde min Switch förra året men saknar den redan; förhoppnings släpps uppföljaren inom intet allt för avlägsen framtid! "Liknande grafik som ett PS5" tror jag dock på när jag ser det. För egen del hyser jag förhoppningar om att viss WiiU-funktionalitet återkommer - tyckte verkligen om den asymmetriska spelaspekten som den skapade.

Intressant, så varför sålde du? Jag sålde faktiskt också den första Swtichen vi köpte, då var anledningen sammas som jag nu argumenterar om, dåligt utbud. Vi köpte en Swtich igen i förhoppningen att de hade fått ut mer och skulle rampa upp sin produktion men ICKE.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag ägde wiiu.
Fullkomligt hatade gamepaden och önskade att den aldrig existerade, men konsolen är låst till den.
I alla möjliga tillfällen så spelade jag med wiiu pro kontrollern och då kändes wiiu som en bra maskin, men jag blev alltid påmind då man startade konsolen och var tvungen att byta vy osv.

Jag körde genom breath of the wild på wiiu.
Köpte switch och spelade genom på den också. Det är en minimal skillnad på de olika versionerna. Lite bättre flyt på switch. Gamecube och wii var i princip samma prestanda. Wiiu och switch nästan samma prestanda.

Gamepaden är okonventionell och kan inte påstå att jag älskade den.
Men hatade inte den heller och i vissa lägen kunde det vara coolt och/eller användbart med de möjligheter de gav.

Som du märkt var det också möjligt att spela med andra kontrollers.
Har ibland spelat med pro kontroller när Wii U Gamepad varit urladdad.
Så ofta krävdes den inte. Men ja...
Om man inte fördrar gamepaden så var den lite konstig, men upplevde det inte som ett stort problem.

Däremot tycker jag Nintendo kunde gett oss analoga triggers till Wii U.
Speciellt på Pro kontroller.

-

I så fall tycker jag Ouya är ett större irritationsmoment.
Om man säger äldre konsoler, som GameCube och äldre så hade de en fysisk powerknapp som man fick gå fram och trycka av/på eller byta läge på som SNES och N64.
Om man säger som PlaySTation 3 så fick man gå i menyer via handkontroller för att stänga av.

Men Ouya, de lyckades göra det sämsta av båda världar.
Man får gå fram till konsolen och trycka på knappen på dess topp.
Men nej inte bara ett snabbt tryck för att stänga av.
Man får hålla inne knappen tillräckligt länge för att det ska dyka upp en meny.
Men inte för länge så man sätter den i standby istället.
Sen får man gå tillbaka till kontroller och välja att stänga av i menyn som dök upp när man höll in knappen på toppen.
Av att stänga av på knapp på konsoler eller att gå i en meny via handkontroll så har de gjort det sämsta av båda världar och gjort så man måste göra båda.
Det är så man undrar om någon faktiskt testade konsolen och menysystemet innan den släpptes?
Många gånger, speciellt när jag varit trött så har jag bara stängt av Ouya genom att rycka ur strömsladden, för det är snabbare/enklare.
Men ibland ballar den ur lite nästa gång man ska starta då.
Handkontrollerna känns inte heller som det haft speciellt noggrann kvalitetskontroll på.

Förutom att de lyckades ganska bra med att skapa hype för early adopters känns det som att det inte fanns mycket anledning att skaffa Ouya.
Som ett luftslott där luften gick ur när de väl levererades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Talar du inte emot dig själv lite? Först säger du att många köpte bara Wii sports och kanske något mer och sen antyder du att det krävdes inte mycket för att sälja simpla motion control spel?

Nja,
Det blev någon slags våg av motion kontroll spel som släpptes relativt tidigt till Wii.
Generellt så är formeln att om man kan minimera utgifterna så behöver man inte lika mycket inkomst för att gå runt.
Gäller både privatekonomi och företagande.

Så kan man 'slänga ihop något på en lunchrast' så behöver man kanske inte sälja så många exemplar för att åtminstone nå plus-minus-noll nivå.

Lyckas man sälja något till en promille av de som skaffade Wii är det fortfarande många exemplar ur ett mindre perspektiv.

Tänk exempelvis att det finns en speltitel som det säljs 10 000 exemplar av.
Om du personligen skulle posta en fysisk kopia till alla som beställt så skulle du nog tycka att det är en jäkla massa. Så ur någon form av makro/mikro perspektiv kan det vara mycket.

Men om man jämför med exempelvis total försäljningsvolym av GTA V (alla format/plattformar) så är det nästan ingenting i jämförelse.

Är utvecklingsteamet 3 kompisar i mammas källare över sommarlovet så behövs ingen rekordförsäljning för att det ska gå med vinst.

Sen finns det väl gott om exempel också på företag som försökt med något utan att gå med vinst.
Antingen att just det projektet gick med förlust eller startups som inte lyckades bli lönsamma och hela företaget fick läggas ner.
(Menar generellt, inte endast inom spelutveckling).
Att någon försöker och att de lyckas är inte alltid samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Gamepaden är okonventionell och kan inte påstå att jag älskade den.
Men hatade inte den heller och i vissa lägen kunde det vara coolt och/eller användbart med de möjligheter de gav.

Som du märkt var det också möjligt att spela med andra kontrollers.
Har ibland spelat med pro kontroller när Wii U Gamepad varit urladdad.
Så ofta krävdes den inte. Men ja...
Om man inte fördrar gamepaden så var den lite konstig, men upplevde det inte som ett stort problem.

Däremot tycker jag Nintendo kunde gett oss analoga triggers till Wii U.
Speciellt på Pro kontroller.

-

I så fall tycker jag Ouya är ett större irritationsmoment.
Om man säger äldre konsoler, som GameCube och äldre så hade de en fysisk powerknapp som man fick gå fram och trycka av/på eller byta läge på som SNES och N64.
Om man säger som PlaySTation 3 så fick man gå i menyer via handkontroller för att stänga av.

Men Ouya, de lyckades göra det sämsta av båda världar.
Man får gå fram till konsolen och trycka på knappen på dess topp.
Men nej inte bara ett snabbt tryck för att stänga av.
Man får hålla inne knappen tillräckligt länge för att det ska dyka upp en meny.
Men inte för länge så man sätter den i standby istället.
Sen får man gå tillbaka till kontroller och välja att stänga av i menyn som dök upp när man höll in knappen på toppen.
Av att stänga av på knapp på konsoler eller att gå i en meny via handkontroll så har de gjort det sämsta av båda världar och gjort så man måste göra båda.
Det är så man undrar om någon faktiskt testade konsolen och menysystemet innan den släpptes?
Många gånger, speciellt när jag varit trött så har jag bara stängt av Ouya genom att rycka ur strömsladden, för det är snabbare/enklare.
Men ibland ballar den ur lite nästa gång man ska starta då.
Handkontrollerna känns inte heller som det haft speciellt noggrann kvalitetskontroll på.

Förutom att de lyckades ganska bra med att skapa hype för early adopters känns det som att det inte fanns mycket anledning att skaffa Ouya.
Som ett luftslott där luften gick ur när de väl levererades.

Precis sådär är Nintendo switch också.

Om du enbart spelar switch dockad och du vill ha den komplett avstängd tvingas du gå fram, hålla in power knappen och navigera till shut down.

Går du via menyn så finns bara möjlighet att få konsolen att somna= ligga och dra ur batteriet ström.

Permalänk

Jag tycker det största problemet med switch 1 att den ersätter absolut inget mer än enbart en portabel spelmaskin i väskan. För mig är det hur mycket som helst man ska ha med sig, det handlar då om att välja det viktigaste. Och Nintendo switch kommer aldrig med.

Det jag vill ha på switch 2 är möjlighet att se filmer från de största filmtjänsterna, läsa böcker/pdf/word, kanske omvänd powerbank så man kan ladda mobilen från den. Varför inte kunna surfa, läsa och skriva email? Genom detta så hade switch 2 kunnat ersätta surfplatta och även batteribackupen och då kanske man någon gång kunde ha med sig den ut som en portabel spelmaskin.

Ett annat problem är att Nintendo switch är så tjock när man tar med styrspakarna och skyddsfodralet. Jag tror mitt skyddsfodral till switch 1 är lika tjockt som 3-4st iPads.

Permalänk
Medlem

Ska jag önska något från Swtich 2 så är det :

1. Bättre docka som står stabilt och ser bra ut, inte det plast mög vi har nu.
2. Om den måste vara allt i ett(portabel och stationär) så ska inte det stationära läget behöva kompromissa.
3. Skippa dryg lucka för att byta spel.
4. Mycket bättre spelbutik i maskinen, den som är nu verkar vara gjort i början av 2000 talet.
5. Kunna köra sina online spel från samtliga konsoler även om man just då inte har tillgång till internet.
6. Bättre handkontroller som kommer med konsolen.
7. Hårdvara som faktiskt är modern dock behöver det inte nödvändigtvis vara i klass med XBOX och Playstation så länge som priset är lägre.
8. Men framförallt, öka på utvecklingen av kärn spelen, Nintendo presenterar strålande siffror så det borde inte vara en omöjlighet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det största problemet med switch 1 att den ersätter absolut inget mer än enbart en portabel spelmaskin i väskan. För mig är det hur mycket som helst man ska ha med sig, det handlar då om att välja det viktigaste. Och Nintendo switch kommer aldrig med.

Det jag vill ha på switch 2 är möjlighet att se filmer från de största filmtjänsterna, läsa böcker/pdf/word, kanske omvänd powerbank så man kan ladda mobilen från den. Varför inte kunna surfa, läsa och skriva email? Genom detta så hade switch 2 kunnat ersätta surfplatta och även batteribackupen och då kanske man någon gång kunde ha med sig den ut som en portabel spelmaskin.

Ett annat problem är att Nintendo switch är så tjock när man tar med styrspakarna och skyddsfodralet. Jag tror mitt skyddsfodral till switch 1 är lika tjockt som 3-4st iPads.

Lämnar du ofta mobilen hemma?
Surf/youtube/mail osv tar jag på mobilen.
Switch är till för att spela på. Vill jag se på film gör jag det på en tv. Man kan alltid skaffa en usbc till hdmi och koppla mobilen mot tvn om man måste. Jag tar inte med mig switch dockan när jag reser.
Om switch2 kan paras med tv utan docka så förstår jag att folk vill ha netflix osv. Annars är ju steam deck i skrivbords läge bättre för den som vill ha en dator.

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Lämnar du ofta mobilen hemma?
Surf/youtube/mail osv tar jag på mobilen.
Switch är till för att spela på. Vill jag se på film gör jag det på en tv. Man kan alltid skaffa en usbc till hdmi och koppla mobilen mot tvn om man måste. Jag tar inte med mig switch dockan när jag reser.
Om switch2 kan paras med tv utan docka så förstår jag att folk vill ha netflix osv. Annars är ju steam deck i skrivbords läge bättre för den som vill ha en dator.

Jag tar med mobilen och den går även att spela på så man klarar sig utan switchen.
Min poäng är att switchen tar väldigt stor plats i väskan och den ersätter inget annat så resultatet blir för mig att jag aldrig har med den i väskan.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en switch till barnen att spela med hemma. Inkopplad, alltid. Aldrig bärbar, kommer inte ens ta med den till sommarstugan. Så min förhoppning är att den är vettig till det.

Vart sugen ett tag men tänkt att det måste komma lite uppdaterad hårdvara snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det största problemet med switch 1 att den ersätter absolut inget mer än enbart en portabel spelmaskin i väskan. För mig är det hur mycket som helst man ska ha med sig, det handlar då om att välja det viktigaste. Och Nintendo switch kommer aldrig med.

Det jag vill ha på switch 2 är möjlighet att se filmer från de största filmtjänsterna, läsa böcker/pdf/word, kanske omvänd powerbank så man kan ladda mobilen från den. Varför inte kunna surfa, läsa och skriva email? Genom detta så hade switch 2 kunnat ersätta surfplatta och även batteribackupen och då kanske man någon gång kunde ha med sig den ut som en portabel spelmaskin.

Ett annat problem är att Nintendo switch är så tjock när man tar med styrspakarna och skyddsfodralet. Jag tror mitt skyddsfodral till switch 1 är lika tjockt som 3-4st iPads.

Kan bara hålla med. Skulle den köra Android och funka som en surfplatta så skulle den bli en väldigt trevlig pryl.
Här kunde man hoppas på ett samarbete mellan Nintendo och Nvidia, där Nvidia står för Android-funktionaliteten.

Visa signatur

-dool