ASUS GeForce Dual RTX 3050 OC Edition, bra val för låg effekt och ljudnivå?

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce Dual RTX 3050 OC Edition, bra val för låg effekt och ljudnivå?

Håller på och uppgraderar min Windows "Desktop-Workstation" och kanske passar på och byta ut befintligt GTX 1650S som jag har varit nöjd med. Och det är kanske "overkill" att byta ut det då jag inte spelar några spel men nytt är alltid skoj:)

ASUS GeForce Dual RTX 3050 OC Edition ser ut att vara en intressant modell med låg effektförbrukning och låg ljudnivå vid vanligt desktop och video. Och prestanda är rejält högre än 1650S kortet: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-3050-vs-Nvid...

Finns på Amazon.se för 3190.-

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack för tips, ska kolla in denna model. Vilka varianter har låg ljudnivå, säg som mitt g:a 1650S?
Läser också att en del användare svär över dåliga drivrutiner? Kanske är detta fixat nu?

Permalänk
Viking
Skrivet av LJN:

Tack för tips, ska kolla in denna model. Vilka varianter har låg ljudnivå, säg som mitt g:a 1650S?
Läser också att en del användare svär över dåliga drivrutiner? Kanske är detta fixat nu?

Drivrutiner ska du inte behöva oroa dig för. Både AMDs och NVidias är stabila.

Lite svårt att säga något om ljudnivå utan att kolla på reviews för de specifika modellerna. Men eftersom 6600 drar så lite så bör alla modeller vara tysta, särskilt Gigabytes med tre fläktar. Vill du veta exakt kan det vara bra att kolla upp det kort du funderar över.

Edit: XFX-kortet jag länkade har SweC testat, och det gick väldigt tyst: https://www.sweclockers.com/test/32941-xfx-radeon-rx-6600-spe...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Men sen verkar du inte använda grafikkortet till något, så du lär inte märka någon skillnad.
Eller är det något du gör som faktiskt kräver ett bra grafikkort?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det datorn bland annat används till är förhandstittning på 4K film med hög bitrate och enklare fotoredigering. Har en LG 27" 4K monitor som jag är nöjd med. Så det är nog precis som Donnerstal påpekar att det egentligen inte finns något behov.