Nätdel från Be Quiet drabbas av smält 12VHPWR-kontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

99% av alla byggen jag gjort har varit med kraftigt böjda kablar. Det ligger liksom i datorchassins natur att kablaget kommer bli böjd. Aldrig varit något problem.

Så det där med användarna gör fel om kablarna är kraftigt böjda kan de stoppa upp i...där 🌞 inte skiner. 🙂

Ja det är lite väl magstarkt att vi ska köpa deras skit men säga att vi ska inte böja kablarna då dom VET hur många det är som böjer dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har inte själv något grafikkort eller nätagg som har 12VHPWR kontakt.
Men spontant så känns det som att vägen från idé till färdig produkt varit för kort.

Verkar vara för mycket ström genom en kabel/kontakt som inte är tillräckligt robust.

Sen tycker jag också man kan ifrågasätta om det är vettigt att konsument grafikkort ska dra uppåt 600W.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför man envisas med att hålla nere arean på kablar och kontakter, det är ju uppenbart att större area behövs, alternativt att kortet kan ta 230V direkt då kan de fortsätta med dessa tunna kablar och klena kontakter.

Ingen vettig människa skulle ju ansluta solceller på 600W på en sådär tunn kabel och kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag hävdar fortfarande att de borde fundera på att använda Anderson SB50-kontakter.

Jo, det är beprövat och finns på allt inom Industrin med utbytbara batterier.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

8-pin klarar ju 150 W på fyra stiftpar, så en motsvarande 12-pin med samma marginaler blir ju inte mer än 225 W.

Nej det är fel.
DU blandar ihop vad man specificerat för den inte vad den klarar.
Man har säkerhetsmarginaler på allt, tex lyftöglor och kedjor när jag körde kran var ofta 4x vad det stod på dom, så det som står på är inte vad gränsen går, det är dumt som fan för du kan gå över gränsen med 10-20% skitlätt under en kort stund oavsett det är att lyfta nått eller dra ström över en kontakt.

8 pin kontakten rent elektriskt med alla pins klarar ca 300W, men många som kör LN2 OC osv har dragit upp mot 500W per 8 pin kontakt utan problem.

Den nya 12 pin kontakten är specificerad till 600W men klarar egentligen bara runt 660-720W beroende på källa jag kollat så marginalerna är bara 10-20% på nya 12VHPWR medans det är ofta runt 90% på 8 pins kontakten.

Så nej 8 pin kontakten är överlägset sett till säkerhetsmarginal, så oddsen att en sån brinner är mycket lägre även för en tillverkad som skit.

Även nya adaptrar från tex Derbauer använder 3st 8 pin till en 12pin för alla 600W istället för 4st som Nvidia använder, helt enkelt för att 3st 8 pin har sjukt mycket mer säkerhetsmarginal ihop än en enda 12 pin.
Han förklarade det nyligen i en intervju.

Tyvärr är 12 pin kontakten en ren och skär nedgradering ur säkerhetsmarginal synpunkt för dom klarar praktiskt MYCKET mer än dom är specade för kontra 12 pin.

Jag såg ett företag säga att dom internt testat i princip samma kontakt för andra produkter dom byggde och då satte dom gränsen på den till 300W, och kollar man marginalerna så borde nog 350W vara mer rimligt om den ska ha samma säkerhetsmarginal som gammal 8 pin.

Men som sagt kontakten bör ta 600W, men felmarginalen är låg, mycket lägre än för 8 pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

99% av alla byggen jag gjort har varit med kraftigt böjda kablar. Det ligger liksom i datorchassins natur att kablaget kommer bli böjd. Aldrig varit något problem.

Så det där med användarna gör fel om kablarna är kraftigt böjda kan de stoppa upp i...där 🌞 inte skiner. 🙂

Helt enig. Produkter riktade mot konsumenter som inte kan förväntas ha hur hög kunskap som helst får se till att designas "fool proof".

Om nu denna standard är så känslig för att pluggas i ordentligt och inte böjas så får man dels göra en kontakt som är övertydlig med om den sitter i eller ej samt en kabel som helt enkelt inte går att böjas för mycket. Eller bara göra om.

Inget av dessa är svårt eller dyrt att göra, så sluta skyll på konsumenten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Nej det är fel.
DU blandar ihop vad man specificerat för den inte vad den klarar.
Man har säkerhetsmarginaler på allt, tex lyftöglor och kedjor när jag körde kran var ofta 4x vad det stod på dom, så det som står på är inte vad gränsen går, det är dumt som fan för du kan gå över gränsen med 10-20% skitlätt under en kort stund oavsett det är att lyfta nått eller dra ström över en kontakt.

Jo, men därav "med samma marginaler". Det du pratar om är ju exakt att minska marginalerna, vilket de även lär ha gjort för 12VHPWR med de konsekvenser vi ser nu.

Skrivet av pa1983:

Så nej 8 pin kontakten är överlägset sett till säkerhetsmarginal, så oddsen att en sån brinner är mycket lägre även för en tillverkad som skit.

Jo, det är precis det jag menar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte så kul när huset brinner ner p.g.a. kortis i datorn.

Vid en kortis så löser strömskyddet ut i nätdelen omedelbart.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske dags att fråga sig hyr nyktert beslut det är att tillåta nästan 10 A per pinne / totalt 55 A per kontakt, det är rätt klena dimensioner...

Ska vi gå mot grafikkort som snart får specificera sin effekt i kW (Nvidias resp. AMDs värstingar har nått 700 W resp. 750 W) kanske man borde fundera på att gå till 48 V matning.

Tror faktiskt att ledartvärsnittsarea och [teoretisk] kontaktyta är ett mindre problem än den relativt mjuka termoplast som brukar användas i den där typen av kontaktdon, i kombination med stela kablar som utsätter kontakten för ganska stora radiella krafter eller vad man ska kalla det. Man kan tänka sig att kontakten lätt blir sned och vind inkopplad, den faktiska kontaktytan liten, övergångsmotståndet relativt stort, och så är man inne i den onda cirkeln med värmeutveckling osv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om inte bilden ljuger men jämför P8 kontakten med pcie5. Galet tunna stiften är i nätaggregatet. Hade nog helst velat ha fastlödda kablar i detta fall.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vid en kortis så löser strömskyddet ut i nätdelen omedelbart.

Bara om det blir överström.
Du kan tända en skaplig brasa med amperen en modern PSU kan ge.
Vilket NZXT H1 debacklet visade.

Permalänk
Medlem

Kontakten har inget existensberättigande. Jag tycker inte synd om dem som föll offer för Nvidias sweet talk.

En vanlig 8-pinskontakt kan leverera ~384W utan att ens bli märkbart varmare (mätbart, ja, märkbart, nej.) Så hela den här skiten med 12VHPWR är clowneri och fullständigt onödigt.

Men utmärkt också att skylla på "korkade användare" när man i praktiken behöver vara certifierad elektriker och montera på en testmench utan minska cable management för att det inte ska bli fyrverkerier inom några år.

8-pinnars kontakten är robust och bra på alla sätt. Det går inte sätta i den fel för det klickar så högt att det kan väcka döda när man gjort det rätt. 12-pinnarskontaskten hör man bara om man typ lägger örat mot den. Skräp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bara om det blir överström.
Du kan tända en skaplig brasa med amperen en modern PSU kan ge.
Vilket NZXT H1 debacklet visade.

Om det är en kortslutning dvs. en ren slutning mellan "polerna" så blir det en överström men du tänker på om det blir en överbelastning kanske?

Men absolut ett nätagg oavsett ålder kan pumpa ur sig rejält med ström.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om det är en kortslutning dvs. en ren slutning mellan "polerna" så blir det en överström men du tänker på om det blir en överbelastning kanske?

Men absolut ett nätagg oavsett ålder kan pumpa ur sig rejält med ström.

Kortslutning kan ske i små former utan att något skydd går in.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Lösning:
<Uppladdad bildlänk>

Dessa glappar och brinner också, ingen kontakt är ofelbar 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Kortslutning kan ske i små former utan att något skydd går in.

Absolut är det så, så kontakten i fråga kan vara resultatet av varmgång/överbelastning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Med 50Amp genom så klena stift o liten kontakt, så är det märkligt att det inte brinner här o där, titt som tätt.

Ingen felmarginal alls..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Lösning:
<Uppladdad bildlänk>

Den är bara för 16A (x3) 😉

Permalänk
Medlem

Varför kör dom fortfarande på denna idé? Den kontakten är värdelös, alla skulle reklamera produkter med denna kontakt.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Asus koncept kanske inte är en sån dum lösning / underlätta dvs PCIE 16+X eller göra ny PCIE 24x+?
1 min in i klipet från Paul's Hardware

https://www.youtube.com/watch?v=nt4Otpg6EuM&t=456s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Asus koncept kanske inte är en sån dum lösning / underlätta dvs PCIE 16+X eller göra ny PCIE 24x+?
1 min in i klipet från Paul's Hardware

https://www.youtube.com/watch?v=nt4Otpg6EuM&t=456s

Bra och snygg idé, men tror inte den kommer att vara hållbar. Det kommer att snålas hit och dit och sedan tar det eld.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kontakten har inget existensberättigande. Jag tycker inte synd om dem som föll offer för Nvidias sweet talk.

En vanlig 8-pinskontakt kan leverera ~384W utan att ens bli märkbart varmare (mätbart, ja, märkbart, nej.) Så hela den här skiten med 12VHPWR är clowneri och fullständigt onödigt.

Men utmärkt också att skylla på "korkade användare" när man i praktiken behöver vara certifierad elektriker och montera på en testmench utan minska cable management för att det inte ska bli fyrverkerier inom några år.

8-pinnars kontakten är robust och bra på alla sätt. Det går inte sätta i den fel för det klickar så högt att det kan väcka döda när man gjort det rätt. 12-pinnarskontaskten hör man bara om man typ lägger örat mot den. Skräp.

Den delade 6+2 pins kan också skrotas, fan vad den kan vara knepig att få i ibland.

8 pins som standard, inga 6 pins.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Den delade 6+2 pins kan också skrotas, fan vad den kan vara knepig att få i ibland.

8 pins som standard, inga 6 pins.

Ja fan, det skriver jag under på! Lätt att få ur, men fick klippa buntband på två ställen. För att kunna dra fram en hel del mer kabel, för att den där j**la 6+2 pins kontakten skulle i. 6 pins delen inga problem, men för att få med 2 pins delen på rätt plats.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ja fan, det skriver jag under på! Lätt att få ur, men fick klippa buntband på två ställen. För att kunna dra fram en hel del mer kabel, för att den där j**la 6+2 pins kontakten skulle i. 6 pins delen inga problem, men för att få med 2 pins delen på rätt plats.

det är mest billiga budget nätagg jag mött på detta på som t.ex. mitt seasonic jag har nu som har hopplösa 6+2 pins.

Saknar mitt gamla kvalitets agg AX850 om man säger så men seasonic nätagg med bra komponenter för 849kr för 850w var för bra för att tacka nej till när det gamla höll på att packa ihop.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara gjort en 16pin som e samma storlek som 2st 8pin kontakter.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

det är mest billiga budget nätagg jag mött på detta på som t.ex. mitt seasonic jag har nu som har hopplösa 6+2 pins.

Saknar mitt gamla kvalitets agg AX850 om man säger så men seasonic nätagg med bra komponenter för 849kr för 850w var för bra för att tacka nej till när det gamla höll på att packa ihop.

Jag har dock inget budget agg. Utan ett HX 850 80+ Platinum.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Det enklaste är väl bara att stoppa in en IEC C14 på utsidan av kortet direkt, med tanke på hur satans breda de är nuförtiden så finns det ju gott om plats, korten skulle kunna dra upp till 2.4kW och man skulle dessutom slippa kablar inne i datorn. Så win-win-win.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den delade 6+2 pins kan också skrotas, fan vad den kan vara knepig att få i ibland.

8 pins som standard, inga 6 pins.

Den är knepig att få i och känns rätt onödig, ja. Men det är ändå en stor skillnad i att den inte går att sätta i så att man tror att den sitter i ordentligt fast den inte gör det. Så den är jobbig men inte farlig. Dock är det helt rätt att 6 pin idag är onödig. Sen är det väl så att det finns kort som har den, och de som tillverkar nätagg skulle ju behöva skicka med extra kablar då vilket skulle öka kostnaden, och de skulle troligen troligen låta kunden ta den kostnaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.