Nätdel från Be Quiet drabbas av smält 12VHPWR-kontakt

Permalänk
Melding Plague

Nätdel från Be Quiet drabbas av smält 12VHPWR-kontakt

Sedan lansering har 12VHPWR haft det aningen motigt på grund av smälta kontakter, ett problem som nu observerats i båda ändar av kabeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj en bränd kontakt till.. jordens undergång närmar sig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare

Kanske dags att fråga sig hyr nyktert beslut det är att tillåta nästan 10 A per pinne / totalt 55 A per kontakt, det är rätt klena dimensioner...

Ska vi gå mot grafikkort som snart får specificera sin effekt i kW (Nvidias resp. AMDs värstingar har nått 700 W resp. 750 W) kanske man borde fundera på att gå till 48 V matning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Usel kontaktdon, gör om och gör rätt.

Saknar "S" märkningen...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Techno_Mozart:

Usel kontaktdon, gör om och gör rätt.

Saknar "S" märkningen...

Måste väl finns skillnad på kontakt och kontakt, eller?

Tyckte det var ett rätt tydligt "klick"-ljud på det två GPUer jag installerat så här långt med 12VHPWR-kontakt. Men kanske kvittar för de som böjer kabeln mer än kanske tänkt?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techno_Mozart:

Usel kontaktdon, gör om och gör rätt.

Saknar "S" märkningen...

Hur tycker du kontaktdonet ska se ut?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Är det "samma" fabrik som producerat dem för Nvidia? Om inte så kan man börja undra om det inte är problematik med själva strömtillförseln och inte bara fall av dåligt producerade kontakter..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Är det Be Quiets Dark Pro 13 nätagg? De släpptes väl bara för några månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det "samma" fabrik som producerat dem för Nvidia? Om inte så kan man börja undra om det inte är problematik med själva strömtillförseln och inte bara fall av dåligt producerade kontakter..

Var min första tanke också, men då hade nog grafikkortet gått sönder före kontakten börjat smälta.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att det i princip enbart är 12 V-pinnarna (de 6 som är närmast 4-pin-delen) som tagit stryk, medan jordpinnarna ser relativt oskadda ut.
Kanske har det blivit kortslutning mellan 12 V på kortet och en annan jordpunkt, så att strömmen gått tillbaka till nätagget via en annan sladd?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske dags att fråga sig hyr nyktert beslut det är att tillåta nästan 10 A per pinne / totalt 55 A per kontakt, det är rätt klena dimensioner...

Ska vi gå mot grafikkort som snart får specificera sin effekt i kW (Nvidias resp. AMDs värstingar har nått 700 W resp. 750 W) kanske man borde fundera på att gå till 48 V matning.

Jag hävdar fortfarande att de borde fundera på att använda Anderson SB50-kontakter.

Permalänk
Medlem

Känns som dimensionsfel alltihopa, 4090 så stora dom inte får plats i lådor och kontakten är för liten.
Sabotage? Det är som någon ändrar dimensionerna i cad programmet eller nånting j/k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Oj en bränd kontakt till.. jordens undergång närmar sig!

Inte så kul när huset brinner ner p.g.a. kortis i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det Be Quiets Dark Pro 13 nätagg? De släpptes väl bara för några månader sedan.

Läs nyheten så ser du. 😁

Permalänk
Skrivet av slusk:

Läs nyheten så ser du. 😁

Tråkigt! Får väl avvakta att köpa någon ATX 3.0 nätagg tills det blir lite mer säker.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Måste väl finns skillnad på kontakt och kontakt, eller?

Tyckte det var ett rätt tydligt "klick"-ljud på det två GPUer jag installerat så här långt med 12VHPWR-kontakt. Men kanske kvittar för de som böjer kabeln mer än kanske tänkt?

Var kanske lite för kraftigt att använda ordet "usel" men kontakten är inte precis 100

Sen har du ju rätt med böjningen av kabel.

Skrivet av maweric:

Hur tycker du kontaktdonet ska se ut?

Vad jag har förstått, kan ha fel (har hänt).
Att kontakten kan glappa (i sidled) även om man antog att kontakten satt satt rätt. Så kanske en bättre "lås mekanism".

Men men, som sagt kan ha helt fel (har själv gammal hederlig 8pin gpu )

Permalänk
Medlem

Jag vill faktiskt påstå att denna kontakten bör läggas på skräphögen.
Gör om gör rätt.

Så himla svårt kan det inte vara att göra en användarvänlig och säker kontakt.
När det kommer till el finns det redan många sorters kontakter dom kan ta ny inspiration från.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lösning:

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Lösning:
<Uppladdad bildlänk>

Seriöst, en sådan i mindre format med en magnet som håller fast den är inte en dum idé.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Seriöst, en sådan i mindre format med en magnet som håller fast den är inte en dum idé.

Eller släpkontakten, den "nya" som skruvas fast.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det är inget större fel på kontakten. Felet är att det finns för många klick att tjäna för den som knäcker sin kontakt lite och tar ett bra foto efteråt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Håller med Yoshman om att det är dags att överge 12V. Jämför man med t.ex. bil-el och 12V-kablage avsedda för liknande strömmar är de kablarna löjligt mycket grövre. En övergång till 48V skulle antagligen vara omständligt, men bättre i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur tycker du kontaktdonet ska se ut?

Byt tillbaka till de samma kontaktdon 6&8-pin PCIE hade, med den större storleken. kan dock ha "12-pin"

Skulle nog klara 1000watt enkelt med det så utan att smälta.

Permalänk
Medlem

Inget större fan av kontakten heller. Känns som den borde klurats lite på längre än det gjorts. Samtidigt har jag sett många byggen där man böjt kabeln eller dragit den på sådanna vis att jag själv oroat mig om det var mitt system.

Nu är det inte på något vis som att alla kablar brinner men en teoretisk riskökning är det ju. Är extremt noggrann när jag hanterar kontakt och kabel själv.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

Byt tillbaka till de samma kontaktdon 6&8-pin PCIE hade, med den större storleken. kan dock ha "12-pin"

Skulle nog klara 1000watt enkelt med det så utan att smälta.

8-pin klarar ju 150 W på fyra stiftpar, så en motsvarande 12-pin med samma marginaler blir ju inte mer än 225 W.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

8-pin klarar ju 150 W på fyra stiftpar, så en motsvarande 12-pin med samma marginaler blir ju inte mer än 225 W.

Hade Gpuerna kört på EPS 12v kontakt som är utökad till 12 pinnar så hade den garanterat klarat 500W varje dag i hela nätaggets livstid.

två så har man upp till 1000W hade varit en stadigare historia med

Jag är inte helt såld på dessa kontakterna än då det ändå varit en hel del fall där saker brunnit, mer än jag någonsin sett med tidigare kontakter.

Å andra sidan så tror jag inte att den hade börjat brinna för mig alls, mest för att jag alltid varit noga med hur kontakten sitter osv

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

Hmm har det nätagget och ett 4090. Kontakten var trög så inte otänkbart att någon inte tryckte i den hela vägen.
Inte känt någon bränd doft ännu iaf

Permalänk
Medlem

12V high power my ass.. Den borde heta 12VLPWR istället.
Eller så borde de fördela lasten på två sådana kontakter i varje ände..

Permalänk

kör med msi nätaggregat funkar grymt bra utan problem,

Permalänk
Medlem

99% av alla byggen jag gjort har varit med kraftigt böjda kablar. Det ligger liksom i datorchassins natur att kablaget kommer bli böjd. Aldrig varit något problem.

Så det där med att användarna gör fel om kablarna är kraftigt böjda kan de stoppa upp i...där 🌞 inte skiner. 🙂