Allt fler storspel kräver SSD

Permalänk
Medlem

Första ssd köpte jag 2012 för 2700kr~ på 240GB, det var magiskt

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad sena ni var, jag övergav mekanisk disk för en 64GB SSD redan 2008. Sen gick det liksom inte att gå tillbaka 😊

Hade du totalt enbart 64GB lagring? Ingen backup eller sekundär disk?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad sena ni var, jag övergav mekanisk disk för en 64GB SSD redan 2008. Sen gick det liksom inte att gå tillbaka 😊

Minns inte vilket år, men,
Första "SSD" för mig var en IDE/PATA till CF adapter och ett Compact Flash kort.
Har för mig det var på 128MB på tiden där 128MB var någorlunda billigt men skulle man ha 512MB eller mer stack priserna iväg (Ja, Megabyte, inte Gigabyte).

Eller ja första Solid State lagringen jag hade var GameBoy som hade cartridge istället för mekanisk hårddisk.
Men då var det ROM (Read Only Memory).
Även om sen på Super Nintendo fanns det ett antal spel där man kunde ha sparposition på cartride.
Inte riktigt samma sak som dagens SSDer. Men det var lagring utan spinnande skiva och laddning av spel gick snabbt.

Men gick tillbaka till HDD.
Först från cartridge för behovet att ha lagring som inte bara kunde läsas utan även skrivas.
Sen för att kapacitet på i storleksklass hundratals Megabyte inte var tillräckligt.

De som skaffade NES eller GameBoy tidigt var solida redan före 1990.

Eller hålkort ...
Inga rörliga delar i ett hålkort.
Så egentligen är det vi som inte skaffade solid state lagring förrän efter världskrigen som var sena på bollen.

Permalänk

Jag tror det var kanske 10 år sedan jag hade en mekanisk hårddisk. Kanske var det längre sedan ändå.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Hade du totalt enbart 64GB lagring? Ingen backup eller sekundär disk?

64GB i bärbara sen resten mekaniska diskar i NAS 👍
Trodde vi diskuterade bootdrive.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det är en sak om det ställs krav på något som knappast någon ännu har, el något mer ovanligt/extremt, men snabb lagring för att kunna ladda stora mängder speldata är helt logiskt och fullt rimligt.

SSD:er har ju blivit så pass billiga idag att det inte går att motivera att välja annat, frånsett om man ska ha riktigt enorma mängder data.

Tänker man efter är det ju också fascinerande hur utvecklingen gått. Mekaniska diskar var ju länge vanligast, minns när WD Raptor kom och den var ett stort steg upp från 5400/7200 rpm med sina 10000 rpm och klart snabbare i allt. Var något man funderade på, el åtminstone drömde om, att skaffa. Den var då ett stort steg upp, men sen kom SSD:er och fullständigt krossade den i prestanda.

När mekaniska diskar fortfarande var hyfsat vanliga och SSD:er började dyka upp var de vanligaste CPU:erna någonstans i spannet P4-Core2-Core. Skillnaden mellan en sådan CPU av någorlunda modell och dagens motsvarande är ju långt mycket mindre än utvecklingen av SSD:er, för att inte tala om steget från mekaniska.

Även om lagringen såklart ligger långt ifrån minnen och CPU:er:/GPU:er, så utgör den inte längre alls en särskilt stor begränsning för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

64GB i bärbara sen resten mekaniska diskar i NAS 👍
Trodde vi diskuterade bootdrive.

Nyheten handlade om att installera spel.
I det sammanhanget så känns enheter/volymer där man har spel och/eller program som relevanta att räkna.
Så har man en enhet/volym där man bara har dokument eller rippat sin filmsamling eller dyl kanske man inte behöver räkna den i detta sammanhanget.
Men har man volymer man kör spel och/eller program ifrån så tycker jag de räknas i detta sammanhanget.

Har man en dator som enbart har en lagringsenhet så blir det ju samma som bootdrive.
Men man kan ju också ha flera lagringsenheter i samma dator.
Åtminstone om man kör portable apps så kan man till viss del köra program från extern hårddisk eller USB minne.
Har man SAN kan man installera där också. Kanske även på NAS ?
Men säg om man exempelvis har en bärbar dator som man tar med sig åtminstone ibland.
Då kanske det blir lite knas att ha saker installerade på volymer som ibland är tillgängliga och ibland inte? Ja portable apps fungerar ju att ha på volymer som inte alltid är tillgängliga.
Men mera vanliga installationer kanske blir problem?

Förutom portable apps så har jag inte kört program från volymer som bara är tillgängliga ibland.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Nyheten handlade om att installera spel.
I det sammanhanget så känns enheter/volymer där man har spel och/eller program som relevanta att räkna.
Så har man en enhet/volym där man bara har dokument eller rippat sin filmsamling eller dyl kanske man inte behöver räkna den i detta sammanhanget.
Men har man volymer man kör spel och/eller program ifrån så tycker jag de räknas i detta sammanhanget.

Har man en dator som enbart har en lagringsenhet så blir det ju samma som bootdrive.
Men man kan ju också ha flera lagringsenheter i samma dator.
Åtminstone om man kör portable apps så kan man till viss del köra program från extern hårddisk eller USB minne.
Har man SAN kan man installera där också. Kanske även på NAS ?
Men säg om man exempelvis har en bärbar dator som man tar med sig åtminstone ibland.
Då kanske det blir lite knas att ha saker installerade på volymer som ibland är tillgängliga och ibland inte? Ja portable apps fungerar ju att ha på volymer som inte alltid är tillgängliga.
Men mera vanliga installationer kanske blir problem?

Förutom portable apps så har jag inte kört program från volymer som bara är tillgängliga ibland.

Kommentarerna jag svarade på handlade om när man köpte sin första SSD, om du missade det 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

SSD:er har ju blivit så pass billiga idag att det inte går att motivera att välja annat, frånsett om man ska ha riktigt enorma mängder data.

Vad är enorma mängder?

Exempelvis om man säger spel.
Är det enorma mängder att ha mer än ett spel?
Mer än 2-3 ?
Ett dussin?
ett tjugotal ?
100+ ?

Både antal och hur stora de är per styck spelar roll för hur mycket plats det tar totalt.

Säg exempelvis att man ska ha ett dussin spel och de är större spel och sammanlagt tar detta dussin spel upp runt 1,5TB.

Då kan man

A)
Ha en speldator som man enbart använder till spel.
Man har OS (Operativ System) + spelklienter + spel.
Det är allt man har på datorn.
Då kanske man kan klara sig på en ensam 2TB enhet.

B)
Man har mer än enbart spel på datorn och kan ha minst 2 enheter.
Då kan man ha
SSD_1 för OS + program + dokument/filer
SSD_2 på 2TB för spel

C)
Man behöver mer än 300-400GB för annat än spel och kan bara ha en enhet.
Man har en ensam SSD på 4TB (eller mer) och får plats OS+program+filer+spel på sin enda enhet.

Om man letar efter lite billigare SSD så finns det 2.5" SATA SSD på 2TB i prisklass runt 1000-1500kr styck.
Så för runt 2000-3000kr kan man få 2x2TB 2.5" SATA SSD om man nöjer sig med det och har plats för 2.5" enheter.
Inte jätte billigt, inte jätte dyrt.
Men priserna kan snabbt sticka uppåt per TB om man har större krav på vilka SSDer man kör.

Men i datorer med fastlödd lagring så behöver man byta hela datorn om man ska uppgradera lagring.

Exempelvis Macar är ökända för att vara dyra om man vill ha minne och lagring i dem.
Åtminstone om man vill ha minne och lagring på en nivå som är normalt på PC byggda efter 2010.

Säg MacBook Air 15"
Grundpris för 8GB RAM och 256GB SSD 18 995 kr
För 10000 extra kan man få 2TB.
Så 28 995,00 kr för 2TB, då är det fortfarande bara 8GB RAM.
Vilket är väl okej för en speldator år 2013. Men inte 10 år senare.

Vill man ha 4TB får man gå upp till MacBook Pro
MacBook Pro 14" kostar 28 995,00 kr med 16GB RAM och 512GB SSD.
Uppgradering till 4TB kostar +15000kr
Så för 43 995,00 kr får man en MacBook Pro med 4TB SSD.
Men då är det åtminstone med 16GB RAM istället för bara 8GB.

Vill man istället ha 16" hamnar man på 50 995,00 kr.
Mac Book Pro 16" 16GB RAM 4TB SSD.

43 995,00 - 18 995 = 25000kr.
Så vill man ha 4TB i en MacBook så kostar det 25000kr mer än instegs MacBook.
Runt 10 gånger mer än att köpa 2st billigare 2TB SSD till en PC.

Ja i fallet Mac är det inte enbart mängden lagring som skiljer.
Det blir även en MacBook Pro 14" med 16GB RAM istället för en MacBook Air 15" med 8GB RAM.
Men det är nödvändigt steg för att ens kunna välja 4TB.

Tror inte det är helt självklart för alla att ha 2-4TB SSD eller mer per dator.
Man behöver så klart inte så mycket om man bara ska ha ett spel och resten kör man via webbläsaren.
Då kan man klara sig på en 500GB SSD eller kanske tom en 250GB.
Men ska man ha en mindre spelsamling (mindre sett till antal spel, inte storlek per spel) och spelen är stora. Ja då man man lätt hamna över 1TB för enbart spel och ska man ha annat än spel kan det behöva något utrymme också.

Kan man använda 2.5" SATA SSD där man kan hitta 2TB för under 1500kr behöver det inte bli så dyrt

Men i andra änden av skalan.
En Mac där att gå från 512GB SSD till 2TB kostar 7500kr extra eller från 512GB till 4TB kostar 15000kr extra.
Går dessutom bara att göra vid nybeställning.
Ska man uppgradera i efterhand så behöver man byta hela datorn mot en ny.
Det tycker åtminstone jag blir dyra Terabyte.

Bad pun
Priset per Terabyte blir terrible. (gärna med franskt uttal/brytning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kommentarerna jag svarade på handlade om när man köpte sin första SSD, om du missade det 🙂

Jag ser att du editerat ditt tidigare inlägg.
Tidigare framstod det som att du inte använt hårddiskar överhuvudtaget sen 2008.

Men... spelar editeringen någon relevant roll ?

Säg exempelvis att du har en dator med 250GB SSD och 2TB HDD.
Du har OS och program på SSD.
Du installerar ett spel på HDD.

I det scenariot är ju spelet installerat på hårddisk även om du har en SSD i systemet.
Spelet blir ju inte mer installerat på SSD bara för att en annan enhet i systemet är en SSD.

"Allt fler storspel kräver SSD"
Det innebär inte att det endast är innehav av SSD som spelar roll.
Det syftar till var du installerar spelen.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag ser att du editerat ditt tidigare inlägg.
Tidigare framstod det som att du inte använt hårddiskar överhuvudtaget sen 2008.

Men... spelar editeringen någon relevant roll ?

Säg exempelvis att du har en dator med 250GB SSD och 2TB HDD.
Du har OS och program på SSD.
Du installerar ett spel på HDD.

I det scenariot är ju spelet installerat på hårddisk även om du har en SSD i systemet.
Spelet blir ju inte mer installerat på SSD bara för att en annan enhet i systemet är en SSD.

"Allt fler storspel kräver SSD"
Det innebär inte att det endast är innehav av SSD som spelar roll.
Det syftar till var du installerar spelen.

Återigen jag svarade på tre kommentarer om när man köpte sin första SSD, inget annat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man har en dator som har en SSD på någonstans 100-500GB och sen HDD på 2TB eller mer.
Då kan man hamna i en situation där man har tillräckligt med ledigt utrymme på HDD men inte på SSD.

Då är det tur att man har en PC så att det är enkelt och billigt att uppgradera.

Det går köpa en 2 TB M.2-ansluten PCIe-SSD med NVMe-stöd för 999 kr idag (samt en uppsjö andra med SATA-anslutning). Den billigaste 1 TB 3,5" HDDn på Prisjakt kostar 409 kr (448 kr med frakt) och den billigaste SATA-SSDn med samma kapacitet 472 kr (inkl. frakt).

Att vissa spel just nu är enorma trots en till synes liten spelvärld beror uteslutande på att de är tvungna att paketera samma resurser i multipla filer med kartor/nivåer/världar så att de kan laddas in i minnet tillräckligt snabbt. Det är ett problem som hänger ihop med dagens begränsade I/O-prestanda och som inte kommer bli löst förrän DirectStorage når bred implementering.

Lagringsutrymme har ändå redan blivit så billigt att det praktiskt taget är tillgängligt för alla som har råd att ha en PC från första början.