Nofio gör Valve Index trådlöst

Permalänk
Melding Plague

Nofio gör Valve Index trådlöst

En Kickstarter-insamling har startats för Nofio – ett tillbehör till Valves VR-headset Index som gör enheten användbar över Wifi 6E.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fungerar det här bra och man får tag på en begagnad Index så kanske det kan vara nått att punga ut för. Kablarna är vad som tog död på VR för min del.

Dock om jag tittar i min spå-kulla som egentligen bara visar absoluta gissningar så ser jag att Valves nästa HMD kommer vara trådlöst.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Står i valet och kvalet kring detta, hade det varit en produkt från Valve själv så hade jag varit längst fram i kön med alla andra fanboys. Dock så precis som ovan så kommer nog både jag och tjejen vänta på nästa HMD innan vi byter ut våra headset då vi hoppas på trådlöst.

Var en del av Kickstartern till Tundra Trackers och efter den processen så rekommenderar jag nu alla som har någon typ av förhoppning att få en färdig produkt utan buggar och problem att vänta tills produkten lanseras för allmänheten.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite sent påtänkt? Valve index är ju antik och bör komma ersättare inom kort, som om de tittat på quest2 inser att trådlöst är the shitz och fixar det inbyggt i enheten direkt.

Permalänk
Medlem

Instämmer som tidigare talare att det känns lite sent påfunnet.
Men jag tror företagets längre mål är att senare försöka sälja tekniken, enligt nån film på youtube jag såg.

Valves nästa headset "Valve Deckard" ryktas ju iaf bli utannonserat under nästa år och ja, det kommer gå att köra trådlöst redan från start

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Säger som jag alltid gjort. Ska det vara trådlöst från datorn ska det vara en väst eller ett batman bälte med batterier.

1. Ingen tyngd på huvudet.
2. längre batteritid.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Säger som jag alltid gjort. Ska det vara trådlöst från datorn ska det vara en väst eller ett batman bälte med batterier.

1. Ingen tyngd på huvudet.
2. längre batteritid.

Håller med. Heck, de kan rent av få flytta all elektronik bort från hjälmen till någon powerbank-stor kontrollhenhet man klipper fast vid bältet eller ryggsäck eller whatever, å har en sladd från den upp till hjälmen. Finns ju ingen anledning att alla de grejjerna måste vara i hjälmen å väga en massor.

Permalänk
Medlem

Ja vi kan inte alla ha nackar som Gaben

Permalänk
Medlem

Ser jag en liten mini fläkt bak på apparaten? Kommer inte detta låta som tusan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Säger som jag alltid gjort. Ska det vara trådlöst från datorn ska det vara en väst eller ett batman bälte med batterier.

1. Ingen tyngd på huvudet.
2. längre batteritid.

Skrivet av JBerger:

Håller med. Heck, de kan rent av få flytta all elektronik bort från hjälmen till någon powerbank-stor kontrollhenhet man klipper fast vid bältet eller ryggsäck eller whatever, å har en sladd från den upp till hjälmen. Finns ju ingen anledning att alla de grejjerna måste vara i hjälmen å väga en massor.

Allt detta redan möjligt med Quest 2.
Powerbank på bältet, check. Spela 12 timmar isträck om man vill

Själv har jag en mindre powerbank på skallen som ger en speltid på 4-5 timmar. Fungerar hur bra som helst.
Tyngd på skallen är inte så farligt det är mer en fråga om balansen dvs viktfördelning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Säger som jag alltid gjort. Ska det vara trådlöst från datorn ska det vara en väst eller ett batman bälte med batterier.

1. Ingen tyngd på huvudet.
2. längre batteritid.

TPCast till första vive gjorde detta. Har en själv vilket är en anledning till att jag inte uppgraderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Allt detta redan möjligt med Quest 2.
Powerbank på bältet, check. Spela 12 timmar isträck om man vill

Själv har jag en mindre powerbank på skallen som ger en speltid på 4-5 timmar. Fungerar hur bra som helst.
Tyngd på skallen är inte så farligt det är mer en fråga om balansen dvs viktfördelning.

Fast njae, allt utom en eventuell extra powerbank sitter ju på huvudet, inte i en ryggsäck eller liknande. Jag har själv en quest2 med prostrap å fläskigt extra batteri, och nog för att det inte är jättetungt så menar jag mer att hade man velat att den vägde mindre? Självklart! Och är det enkelt att fixa? Yup, ha allt utom det väsentliga i t.ex. en ryggsäck å bara det det absolut nödvändiga uppe på skallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

TPCast till första vive gjorde detta. Har en själv vilket är en anledning till att jag inte uppgraderat.

Även htcs egna Vive wireless adapter har ett batteri med bältesfäste.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

9% av projekt som når finansieringsmålet levereras inte alls, något högre för teknikkategorin. Källa: Kickstarter själva. https://www.kickstarter.com/fulfillment
Har själv lärt mig den hårda vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast njae, allt utom en eventuell extra powerbank sitter ju på huvudet, inte i en ryggsäck eller liknande. Jag har själv en quest2 med prostrap å fläskigt extra batteri, och nog för att det inte är jättetungt så menar jag mer att hade man velat att den vägde mindre? Självklart! Och är det enkelt att fixa? Yup, ha allt utom det väsentliga i t.ex. en ryggsäck å bara det det absolut nödvändiga uppe på skallen.

Problemet med Quest 2 är inte vikten utan viktfördelningen.
Valve index anses vara ett av dom bekvämaste headseten och det väger utan detta wireless paket mer än Quest 2.

Formfaktorerna kommer ju bli mindre också med nya paneler och linser, det är bara se på kommande Quest Pro som utannonseras nästa månad tex.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Problemet med Quest 2 är inte vikten utan viktfördelningen.
Valve index anses vara ett av dom bekvämaste headseten och det väger utan detta wireless paket mer än Quest 2.

Formfaktorerna kommer ju bli mindre också med nya paneler och linser, det är bara se på kommande Quest Pro som utannonseras nästa månad tex.

Jag tycker även vikten är ett problem, och återigen tillbaka till min fråga i förra posten "Vill du ha ett lättare headset?" Det är klart du vill. Detta är en enkel och bra lösning på problemet.

Permalänk
Medlem

Dyr och komplicerad sak från en liten tillverkare. Gissar att support inte blir långlivat.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag tycker även vikten är ett problem, och återigen tillbaka till min fråga i förra posten "Vill du ha ett lättare headset?" Det är klart du vill. Detta är en enkel och bra lösning på problemet.

Men istället så måste jag ha på mig en jobbig ryggsäck eller väst som gör mig ännu varmare? Nej, då har jag det hellre som det är idag med Quest 2 och Elite Battery Strap.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men istället så måste jag ha på mig en jobbig ryggsäck eller väst som gör mig ännu varmare? Nej, då har jag det hellre som det är idag med Quest 2 och Elite Battery Strap.

Eller en liten clip-on grej du sätter vid midjan, eller var tusan som. Du kan sätta den uppe på huvudet om du hellre vill ha massa vikt där.
Idag är du begränsad till att du måste ha vikten vid huvudet, x mycket fram och x mycket bak och du kan inte själv välja var du vill ha vikten. Jag tar hellre minimalt där det måste vara å själv få välja var jag vill ha vikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men istället så måste jag ha på mig en jobbig ryggsäck eller väst som gör mig ännu varmare? Nej, då har jag det hellre som det är idag med Quest 2 och Elite Battery Strap.

Skrivet av JBerger:

Eller en liten clip-on grej du sätter vid midjan, eller var tusan som. Du kan sätta den uppe på huvudet om du hellre vill ha massa vikt där.
Idag är du begränsad till att du måste ha vikten vid huvudet, x mycket fram och x mycket bak och du kan inte själv välja var du vill ha vikten. Jag tar hellre minimalt där det måste vara å själv få välja var jag vill ha vikten.

Fler saker att ta på sig leder bara till mer friktion med resultatet att en del folk inte använder.
Att plugga in 1 kabel kan vara för mycket för många.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Fler saker att ta på sig leder bara till mer friktion med resultatet att en del folk inte använder.
Att plugga in 1 kabel kan vara för mycket för många.

Markant skillnad på kabel kopplad till en PC som hänger i luften eller på golvet å du kan snubbla på, kontra en kabel som går längs midjan/ryggen upp bak på din HMD. Men du har så klart rätt, personligen hade jag hellre haft det så i varje fall, förutsatt att man kan minska vikten med en 50-75% vilket inte är så orimligt.