Sparclockers - vad gör ni för att spara pengar, el m.m.

Permalänk
Medlem

Sparclockers - vad gör ni för att spara pengar, el m.m.

Som titeln lyder.

Själv:
-EL:
Diskar mer handdisk nu (och oftare), bor i en förening där varmvatten ingår i avgiften.

Har kollat lite vad saker drar och FTX fläktarna drar över 60W, nu på sommaren kopplar jag ofta ut dem och öppnar fönster istället.

Kopplar ut saker jag inte använder (de drar inte mycket i standby men många bäckar små som man säger)

Samlar ihop mer tvätt när jag tvättar.

-MAT
Lagar mer matlådor, försöker få in mer vegetarisk kost.

-ÖVRIGT
Har gett mig själv ett köpstopp från icke nödvändiga saker. Behöver och villhöver är olika saker. Kan vara bra att ha är heller inte ett argument utan man får väl köpa prylen när man väl behöver den.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som titeln lyder.

Själv:
-EL:
Diskar mer handdisk nu (och oftare), bor i en förening där varmvatten ingår i avgiften.

Hur handdiskar du - under rinnande varmvatten eller i baljor - både disk och skölj!

Varmvatten är en stor energikostnad och det är lätt att man handdiskar upp mer energi i varmvatten än vad en diskmaskin drar i ström.

Med handdisk blir det lätt mer vatten och för varmvattnet är det inte bara varmvattnet du häller upp i diskhon och sköljhon utan också all vatten som spolas ut innan varmvatten kommer ur kran för att värma rörledningar på vägen och det är någon som betalar även för den värmen och slutar med som en lite del i avgiften i en förening. Om många börja göra likadant i föreningen kan det resultera i avgifts-höjning. Samma med om man duschar länge - varmvattnet är en stor post i kostnaden vare sig man betala själv med eluppvärmd vattenberedare eller indirekt i avgiften för föreningens gemensamma pannor/värmepumpar

En genomsnittlig diskmaskintvätt drar 1kWh och ca 15 liter vatten och det mesta av energin går åt att värma vattnet både direkt (elvärme) och indirekt (pumparbete som också genererar värme i tvättvätskan) samt torkning.

det är ungefär samma med tvättmaskin ca 1 kWh vid 60 grader C men drar 60-90 liter vatten för sitt program.

Torktummlare är en stor förbrukare i och med att all vatten i tvätten skall torkas upp på något sätt och det kräver värme och en värmepumpstorktumlare kanske räcker med 2 kWh medans en som ventilerar ut fukten till ventilation kräver 10 kWh och kondenstummlare någonstans mitt i mellan. - att välja energisnål värmepumpstorktummlare är nog det som kan spara mest ström i tvättstugan om man har en äldre modell med utventilerad fukt innan.

Har man disk och tvättmaskin så är bästa sättet att spara energi på att de alltid arbetar välfyllda och därmed också körs mer sällan.

En sak till att titta på är om kyl/frys är gamla och/eller med otäta lister - sådana kan stå för upp till halva hushållets elräkning pga långa gångtider (en kompressor brukar vara mellan 200-300 Watt om det är en frys eller kyl-frys med en kompressor, med dubbel kompressor så brukar det var 200 Watt för frys-delen och 85 Watt på kylskåps-delen)

Om frysen fort blir fylld med frost och behöver avfrostas ofta så har man otäta magnetlister och då förmodligen lika illa på kylskåpsdelen, och kan dra mer än dubbelt i ström i jämförelse när den var ny. Det här är svårare att se på kyl/frys med dold och fläktad evaporator (avfrostningsfria frys) och här är det att kolla på gångtiderna eller rentav sätta en stickpropps-KW-mätare och sedan se om det stämmer rimligen med energideklarationen för produkten eller om det är mycket över.

En frysbox är nästan alltid effektivare än en frysskåp just pga. att en box har i princip inga läckor av kyla genom lister av sin konstruktion, ja om man inte glömt sätta tillbaka dräneringsplugg i botten efter senaste avfrostningen - för då kan det sticka iväg i elkostnad trots att hålet är litet...

lagringsbara matvaror som man vet att det går åt jämt kan man köpa i större förpackningar med oftast lägre kilopris i samt genererar färre färder till butiker.

Permalänk
Medlem

Jag har städat ur hela huset i somras, säkert 60-70% av allt jag hade. Skänkt bort möbler och elektronikprylar till välgörenhet, allt jag inte har använd inom 2 år (en ny regel jag har nu, allt måste användas).

Städningen har gjord att jag har omorganiserat HELA huset så nu finns alla elektriska sladdar / förgrenarna försedd med av/på brytare så inget jag inte använder finns i "standby". Ingen förstärkare eller datorer, laddare etc. i standby - allt på en av/på gren som är lätt tillgänglig för handen.

Jag använder badrummet som "torktrumma" så det torkar snabbt där, det är ett lite 4m2 badrum och jag har en avfuktare som jag använder där, fönstren när sommar och gratis värme finns.

Diskmaskin A+ klassad, tvätt A+ klassad. Samlar på mig så jag gör bara EN tvätt.

Uppvärmning är pellets, dom har tyvärr stigit i pris ganska mkt. men inte så mkt. som el. Så enda bekymmer jag har där är att de släcker för el i några timmar i El-zon 4 då den behöver sitt 300w start element för att gå igång, har tänkt på att hyra elektriker till att installera batteri backup.

Planer för framtiden:

Tänker att installera eget Led Ljus backup 12v system, så jag inte behöver vara beroende av belysning via el-nätet, dessa vill vara försedda med USB ladd stick och USB ström. Jag kommer att montera ett par solpaneler och en laddare jag kan använda på el-nätet när strömmen är som billigast så jag kan uteslutande använda mitt nya 12v "hemmagjorda" elnät. Att göra 12v eget hemma elnät är fullt lagligt.

Mitt hus är 50 tals hus så det är gediget, dvs. inte mkt problem med isolation (jag har värmekamera), och det är byggd i gul mursten/tegel, och taket är rejält och dubbelt isolerat.

Dessutom finns praktiska grejer som de som byggde huset med - såsom skåp som finns byggd kring skorstenen så att jag kan hänga våta kläder efter att ha varit ute i snön och de torkar snabbt där. Pellets fixar den grejen.

Praktisk gammaldags kyl-skåp finns med, dvs. ventilation inuti skåpet direkt ur väggen till naturen så skåpet är alltid iskallt om vintern, det tänker jag använda som kylskåp om vintern. Varför ha kylskåp tänd när vi har -5 till +5 grader ute om vintern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hur handdiskar du - under rinnande varmvatten eller i baljor - både disk och skölj!

Varmvatten är en stor energikostnad och det är lätt att man handdiskar upp mer energi i varmvatten än vad en diskmaskin drar i ström.

Med handdisk blir det lätt mer vatten och för varmvattnet är det inte bara varmvattnet du häller upp i diskhon och sköljhon utan också all vatten som spolas ut innan varmvatten kommer ur kran för att värma rörledningar på vägen och det är någon som betalar även för den värmen och slutar med som en lite del i avgiften i en förening. Om många börja göra likadant i föreningen kan det resultera i avgifts-höjning. Samma med om man duschar länge - varmvattnet är en stor post i kostnaden vare sig man betala själv med eluppvärmd vattenberedare eller indirekt i avgiften för föreningens gemensamma pannor/värmepumpar

Jag brukar inte diska under rinnande vatten. Beroende på om saker är svårupplösta så får de ligga i vatten annars brukar jag ta en svamp med diskmedel och diska upp dem och sen skölja all disk när jag är klar. Tycker IMO att jag inte använder mycket vatten.

Ja det är en bra och viktig poäng med kyl och frys. En enkel regel är att höra om de jobbar ofta, det är ett dåligt tecken och kan vara otäta lister som du säger.
Men har man en gammal kyl eller frys. kan det vara en god investering att byta till något energieffektivt då man kommer spara i strömförbrukning varje år.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag köpte sådan grej till elmätaren från wish och det verkar fungera . Uppe i 18kW just nu.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Pantburk:

<Uppladdad bildlänk>

Jag köpte sådan grej till elmätaren från wish och det verkar fungera . Uppe i 18kW just nu.

Nu blir vi ju nyfikna, vad för "grej"?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Sweclockersrelaterat.

Stäng av din dator/server. Det är inte viktigt att ha tillgång till dina filer 24/7. Jag gjorde ett experiment 2003 och stängde av min server en månad under 2003. Min elräkning gick ner 100kr. Inte mycket kanske. Men 1200kr per år är en slant och idag skulle en sån besparing vara större. Min server då var en gammal pentium med ett nätagg på 300w.

icke sweclockers relaterat.
Byt alla lampor mot led. Kolla om du fixa rörelse och/eller skymningsrelä för att minimera slöseri med el. Förslagsvis att man har det i badrummet där iaf jag ofta glömmer att släcka ljuset.

termostat med temperaturkontroll på elementen. Ställ in hur många grader du vill ha och den stänger av på av sig själv.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Stänger av datorn. Kommer ha lägre temp inne i vinter.
Frågat efter offert på solceller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig på några lampor i hemmet, brukar navigera till sängen med en liten ficklampa.

Permalänk
Medlem

Vi som bor i villa är det värre för. Jag har valt att installera en luft-luft värmepump istället för att köra golvvärmen på elpatron. Det sänkte vår förbrukning rätt rejält. Men jag har valt att fortfarande ha vattnet i cirkulation i golvet. Tycker det verkar som att det fungerar för att sprida värmen i huset. Tänker mig att den "utjämnar" värmen i golvet på det här sättet. Förut så var det väldigt kallt i badrummet när cirkulationen var avstängt, har inte samma känsla nu.

Sänka värmen på varmvattenberedaren kan man ju också göra. Men man får passa sig så man inte får legionella tillväxt om man drar ner för myhcket.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Inte köpt nytt grafikkort, moderkort och CPU på 2 år. Sparat mig massor bara på det.

Permalänk
Medlem

Jag mätte vad min stationära drar, 180-600W (5800X och 3090), beroende var jag gör. Men jag köpte en laptop för ett tag sen och den drar 30W. Så nu kör jag på den istället.. kör ändå bara youtube och slösurf.

laga mat på jobbet. hemautomation med rörelsedäckare som släcker så fort det inte är någon rörelse i rummen. Kan nog inte komma mycket längre än 330kWh i radhuset per månad. Uppvärmd med fjärrvärme då.