Aeotec + Telldus + Nexa?

Permalänk
Medlem

Aeotec + Telldus + Nexa?

Jag har en Aeotec hub v3 men kan inte hitta Telldus temperatur sensorer eller Nexa brytare.

Jag är helt grön på dett. Är de inte kompatibla?

Är nexa eller telldus kompatibelt med varann isf?

Vad ska man satsa på om man vill ha bäst kompatibilitet?
Är det bara att slänga ut telldus och nexa?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Funderar på att skicka tillbaka hubben.

Är man på det torra om man skaffar en Tellstick v2?

Är homey med Homey Bridge ett alternativ?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Är nexa eller telldus kompatibelt med varann isf?
Vad ska man satsa på om man vill ha bäst kompatibilitet?
Är det bara att slänga ut telldus och nexa?
Är man på det torra om man skaffar en Tellstick v2?
Är homey med Homey Bridge ett alternativ?

Det finns i princip fyra varianter som är vanliga. Zigbee, Z-Wave, "433mhz" och Wifi. Ofta stödjer en hubb 1-2 typer.
Aeotec verkar stödja Zwave och Zigbee vilket ger dig jättebra stöd för alla moderna prylar.
Nexa brukar vara 433mhz men jag har för mig att de är på väg bort från det.
Telldus verkar köra 433 + Zwave.
Homey är den riktiga krigaren med alla möjliga protokoll men kostar ju därefter också.

Sen finns det ju såklart tillverkare som inte är överens med varandra så att specifika sensorer inte fungerar med specifika hubbar även om båda kör t.ex. Zigbee. Ikea Trådfri stödjer ju t.ex. i princip bara lampor och har bara bra stöd för sina egna lampor.

Personligen kör jag Trådfri, Conbee *och* en Aeotec Z-Stick och pusslar ihop hela kalaset via HomeAssistant. Otroligt meckigt och har tagit helt orimligt lång tid för saker man tycker borde vara enklare och 'bara fungera'.

Välkommen till djungeln. Om du inte är otroligt sugen på det här så skulle jag lämna tillbaka grejerna och vänta ett par år till, det händer mycket på den här fronten vad gäller kompatiblitet så förhoppningsvis blir det bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det finns i princip fyra varianter som är vanliga. Zigbee, Z-Wave, "433mhz" och Wifi. Ofta stödjer en hubb 1-2 typer.
Aeotec verkar stödja Zwave och Zigbee vilket ger dig jättebra stöd för alla moderna prylar.
Nexa brukar vara 433mhz men jag har för mig att de är på väg bort från det.
Telldus verkar köra 433 + Zwave.
Homey är den riktiga krigaren med alla möjliga protokoll men kostar ju därefter också.

Sen finns det ju såklart tillverkare som inte är överens med varandra så att specifika sensorer inte fungerar med specifika hubbar även om båda kör t.ex. Zigbee. Ikea Trådfri stödjer ju t.ex. i princip bara lampor och har bara bra stöd för sina egna lampor.

Personligen kör jag Trådfri, Conbee *och* en Aeotec Z-Stick och pusslar ihop hela kalaset via HomeAssistant. Otroligt meckigt och har tagit helt orimligt lång tid för saker man tycker borde vara enklare och 'bara fungera'.

Välkommen till djungeln. Om du inte är otroligt sugen på det här så skulle jag lämna tillbaka grejerna och vänta ett par år till, det händer mycket på den här fronten vad gäller kompatiblitet så förhoppningsvis blir det bättre..

Tack för ett utmärkt svar!

Tycker du jag ska köra vidare på de switcharna jag har och tempsensorerna och skaffa en tellstick?
(vi skaffade dem för längesen utan att egentligen veta något) det är bara Aeotec hub jag precis köpt och missade att 433MHz var sin "egen standard" trodde det och Zigbee var samma sak.
ELLER
ska jag göra mig av med 433MHz grejerna och skaffa nyare saker?

Jag vill ha en balans mellan billigt (får gärna vara gratis och opensource), men också kompabilitet och lite krångel och meck.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

433mhz är utgående för produkterna är inte smarta, oftast har du bara envägstrafik så det används mest för tex reläer som fjärrstyrda eluttag. Men vill du ha eluttag med elmätning behöver du något nyare.

Personligen hade jag skrotat allt 433mhz och kört på zigbee eller zwave. Eller båda.

Jag har ingen erfarenhet av Tellstick så jag vet inte hur den funkar med andra prylar. Jag köpte conbee och zstick just för att de är lite mer "oberoende" och fungerar med det mesta, men då måste du också plugga in dem i en server av något slag, typ en Raspberry pi med Home Assistant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har en Aeotec hub v3 men kan inte hitta Telldus temperatur sensorer eller Nexa brytare.

Jag är helt grön på dett. Är de inte kompatibla?

Är nexa eller telldus kompatibelt med varann isf?

Vad ska man satsa på om man vill ha bäst kompatibilitet?
Är det bara att slänga ut telldus och nexa?

Bäst kompibalitet för z-wave har z-way, När det gäller z-wave så har du alltid kompibalitet, i ditt fall vågar jag lova att du troligen är lite otålig, börja med att sätta hubben i inkluderingsläge, sedan starta enhetens inkludering. Sedan om du försöker köra in saker med s0 eller s2 så ska du vara mycket nära enheten med hubben.
Bäst stabilitet med bra suport för enhter är vera plus och fibaro hc3 enligt mitt tycke. (Jag testar en hel del hubbar 😉
Dock ska det tilläggas att z-way nu släppt en ny intigration för ha så det lär göra stor skillnaden på stabilitet. För att förtydliga när jag talar stabilt så ska systemet kunna köra 24/7 utan problem året runt.. Ska du köra hela huset smart då håll dig till z-wave eller knx om du kräver stabilitet, ska du bara göra delar smarta och inte har jätte krav på stabilitet då pelar protokollet mindre roll. Wifi enhter är jag dock lite motvillig till på grund av säkerhetstisker samt att vara enhet ökar airtime säskilt då dom flesta " smarta" enher kör n standard.

Glöm inte ställa in enheterna efter inkluderat dom, dvs du lär behöva modifiera, polling,effekt rapporteringen, ställa in grupper osv detta blir extra viktigt ju fler enhter du har.

Ps har du precis börjat köpa saker, se till att dom minst stödjer S2 eller att dom är z-wave 7, eller 8 när det kommer. S0 är hopplöst när man får mycket enheter då det kräver 4x mer trafik. Dvs det ska stå minst z-wave plus på enheten med S2 eller gärna z-wave plus v2 som är z-wave 7.

Edit: jag missade helt att han kör 433mhz, lite hjärnsläpp när jag läste aeotec hub

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

433mhz är utgående för produkterna är inte smarta, oftast har du bara envägstrafik så det används mest för tex reläer som fjärrstyrda eluttag. Men vill du ha eluttag med elmätning behöver du något nyare.

Personligen hade jag skrotat allt 433mhz och kört på zigbee eller zwave. Eller båda.

Jag har ingen erfarenhet av Tellstick så jag vet inte hur den funkar med andra prylar. Jag köpte conbee och zstick just för att de är lite mer "oberoende" och fungerar med det mesta, men då måste du också plugga in dem i en server av något slag, typ en Raspberry pi med Home Assistant..

Okej tack! Då tror jag att jag skrotar 433MHz.

Skrivet av aragon:

Bäst kompibalitet för z-wave har z-way, När det gäller z-wave så har du alltid kompibalitet, i ditt fall vågar jag lova att du troligen är lite otålig, börja med att sätta hubben i inkluderingsläge, sedan starta enhetens inkludering. Sedan om du försöker köra in saker med s0 eller s2 så ska du vara mycket nära enheten med hubben.
Bäst stabilitet med bra suport för enhter är vera plus och fibaro hc3 enligt mitt tycke. (Jag testar en hel del hubbar 😉
Dock ska det tilläggas att z-way nu släppt en ny intigration för ha så det lär göra stor skillnaden på stabilitet. För att förtydliga när jag talar stabilt så ska systemet kunna köra 24/7 utan problem året runt.. Ska du köra hela huset smart då håll dig till z-wave eller knx om du kräver stabilitet, ska du bara göra delar smarta och inte har jätte krav på stabilitet då pelar protokollet mindre roll. Wifi enhter är jag dock lite motvillig till på grund av säkerhetstisker samt att vara enhet ökar airtime säskilt då dom flesta " smarta" enher kör n standard.

Glöm inte ställa in enheterna efter inkluderat dom, dvs du lär behöva modifiera, polling,effekt rapporteringen, ställa in grupper osv detta blir extra viktigt ju fler enhter du har.

Ps har du precis börjat köpa saker, se till att dom minst stödjer S2 eller att dom är z-wave 7, eller 8 när det kommer. S0 är hopplöst när man får mycket enheter då det kräver 4x mer trafik. Dvs det ska stå minst z-wave plus på enheten med S2 eller gärna z-wave plus v2 som är z-wave 7.

Tack så mycket för svar! Hur vet man om det är S0 eller S2?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

(...)i ditt fall vågar jag lova att du troligen är lite otålig, börja med att sätta hubben i inkluderingsläge, sedan starta enhetens inkludering. Sedan om du försöker köra in saker med s0 eller s2 så ska du vara mycket nära enheten med hubben.

Utifrån vad TS skrivit tidigare är det främst 433MHz-enheter som denne har. Vilket då gör det svårt att para med den aktuella hubben. Så antingen byta hub, eller byta protokoll till Z-wave eller Zigbee är väl det som gäller.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Utifrån vad TS skrivit tidigare är det främst 433MHz-enheter som denne har. Vilket då gör det svårt att para med den aktuella hubben. Så antingen byta hub, eller byta protokoll till Z-wave eller Zigbee är väl det som gäller.

Ok jag läste bara att han hade z-wave i första inlägger.
Hjärnan måste fått lite släpp i med det stod aeotec och nexa och dragit den slutsatsen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Okej tack! Då tror jag att jag skrotar 433MHz.

Tack så mycket för svar! Hur vet man om det är S0 eller S2?

Det står på enheten, du kör ju tydligen 433mhz så dina nuvarande enheter behöver en annan hubb.
Tänk på att 433mhz kan vem som ta över och styra på ett par hundra meters avstånd med tex en rfxtrx

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

433mhz är utgående för produkterna är inte smarta, oftast har du bara envägstrafik så det används mest för tex reläer som fjärrstyrda eluttag. Men vill du ha eluttag med elmätning behöver du något nyare.

Personligen hade jag skrotat allt 433mhz och kört på zigbee eller zwave. Eller båda.

Jag har ingen erfarenhet av Tellstick så jag vet inte hur den funkar med andra prylar. Jag köpte conbee och zstick just för att de är lite mer "oberoende" och fungerar med det mesta, men då måste du också plugga in dem i en server av något slag, typ en Raspberry pi med Home Assistant..

Skrivet av aragon:

Det står på enheten, du kör ju tydligen 433mhz så dina nuvarande enheter behöver en annan hubb.
Tänk på att 433mhz kan vem som ta över och styra på ett par hundra meters avstånd med tex en rfxtrx

Har ni tips på en väggplugg som kan slå på av ca 2000W och en temperatursensor som är zwave eller zigbee kompatibla?
Får gärna vara billiga och gå att köpa i Sverige.

Antar att wifi är ytterligare ett alternativ?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har ni tips på en väggplugg som kan slå på av ca 2000W och en temperatursensor som är zwave eller zigbee kompatibla?
Får gärna vara billiga och gå att köpa i Sverige.

Antar att wifi är ytterligare ett alternativ?

det beror på typ av last, dvs är det en motor så är kraven annorlunda än för tex ett element
det ska var utanpåliggande? dvs du ska stick in den i uttaget?

denna funkar för tex element osv: https://www.m.nu/rela-z-wave/plug-in-rela-neo-coolcam-1
men den saknar S2
ska du har med s2 då är det nog denna som är billigast: https://www.amazon.se/Aeotec-Smart-Switch-Z-Wave-Plus/dp/B07X...

eller möjligen fibaros version

ska det klara motor tex tork,tvätt,damsugare osv då är det denna:
https://www.m.nu/rela-z-wave/plug-in-rela-16-a-smart-plug

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har ni tips på en väggplugg som kan slå på av ca 2000W och en temperatursensor som är zwave eller zigbee kompatibla?
Får gärna vara billiga och gå att köpa i Sverige.

Jag har den här pluggen. Alla är svindyra så har den mest på kul som en smidig elmätare. Har fungerat fint flera år. (Zwave): https://www.m.nu/rela-z-wave/plug-in-rela-fibaro-wall-plug-2

Jag har dessa för temperatur (Zigbee): https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer...

Wifi är också ett alternativ men det beror på vad du är ute efter. Oftast så är det enklare saker såsom strömbrytare där du behöver en tillverkarspecifik app. Har du två olika typer av wifi-grejer behöver du två separata mobilappar och de kan inte prata med varandra. I alla fall med få undantag.
Jag funderar på att skaffa en till motorvärmaren bara för att ett vädertätt zigbee eller zwave-uttag kostar typ 800kr medan wifi kostar.. 129?