Permalänk
Medlem

Arbetsburk - sex skärmar

för ca sex år sedan köpte jag en sådan med hjälp från er, den har funkat väldigt bra men spelar på sista versen nu, denna var det nån här som satte ihop åt mig:

frågade inet om en liknande fast uppdaterad och de kom med detta förslag:

https://www.inet.se/datorbygge/b1271765/datorbygge

den stora problematiken är ju grafikkort (inga inkluderade i förslaget ovan), de har väldigt få som kommer och går. och jag har exakt noll koll vilka man kan köra tillsammans så den kan driva sex st skärmar.

en sak vet jag och det är att jag inte gillar radeons mjukvara, den ställer till det med crossfire. måste in och avaktivera det hela tiden då man ej kan köra alla skärmar samtidigt. skulle gärna köra det där geforce el vad det heter? om det fungerar.

frågade vår IT-support på kontoret vad de rekommenderar. de kom upp med denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011227066/z1-g6-tower

vad jag förstår så sakar den också grafikkort och jag måste ha två sånna här
https://www.dustinhome.se/product/5011185067/nvidia-quadro-p6...

är det nån här som kan se ett alternativ till nån av dessa? det jag fick från IT känns ändå ok men det är alltid bra med en second opinion tänkte jag. hur är prissättningen på den på dustin, ok? jämför man med den som inet länkar känns den ju ändå ok? mer minne, snabbare processor och större HD om jag förstår rätt?

handlar aktier på datorn. spelar wow. inget annat.

Permalänk
Medlem

Quadro är ett bra val om du vill köra många skärmar.
Mosaic systemet (finns bara på Quadro?) är väldigt bra för det.
Men vore jag så skulle jag leta begagnade kort istället.
Fick själv tag på 2 st P400 för hundralappar stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Quadro är ett bra val om du vill köra många skärmar.
Mosaic systemet (finns bara på Quadro?) är väldigt bra för det.
Men vore jag så skulle jag leta begagnade kort istället.
Fick själv tag på 2 st P400 för hundralappar stycket.

aha, kanske därför de tipsar om det kortet! såg det finns begagnade datorer på blocket med sånna kort, dock enbart ett. då kanske man bara kan peta in ett till?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/hp_z440___xeon_e5_165...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Quadro är ett bra val om du vill köra många skärmar.
Mosaic systemet (finns bara på Quadro?) är väldigt bra för det.
Men vore jag så skulle jag leta begagnade kort istället.
Fick själv tag på 2 st P400 för hundralappar stycket.

Förstår inte riktigt vad "Mosaic systemet" gör som inte vanliga Windows fönsterhanterare klarar av.
Jag har en äldre setup där jag egentligen inte spelar utan bara vill ha så mycket skärmyta som möjligt. Kör med ett inbyggt kort dit jag kopplar tre 1080-skärmar och sen två till via USB3-HDMI. Men som sagt bara för att få skärmyta inget krav på spel eller 3D.

Ska du driva mer pixlar så kanske ett eller två riktiga kort är det du måste ha.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

HP-datorn du länkar till har integrerad grafik, så eventuellt skulle det gå att köra några skärmar på den och resten på ett diskret grafikkort. Oklart vilka utgångar datorn egentligen har dock, specen säger 1xDVI, 1xHDMI samt 2xDP medan bilden visar 2xDP (vilket nog är det mest troliga).

Men det enklaste är nog att bara köra två grafikkort. P620 som du länkar fungerar, men T400 är billigare och finns i lager om du inte har något större behov av grafikprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

aha, kanske därför de tipsar om det kortet! såg det finns begagnade datorer på blocket med sånna kort, dock enbart ett. då kanske man bara kan peta in ett till?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/hp_z440___xeon_e5_165...

Japp inga problem att köra flera kort.
Upp till 4 tror jag, men har såklart inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

HP-datorn du länkar till har integrerad grafik, så eventuellt skulle det gå att köra några skärmar på den och resten på ett diskret grafikkort. Oklart vilka utgångar datorn egentligen har dock, specen säger 1xDVI, 1xHDMI samt 2xDP medan bilden visar 2xDP (vilket nog är det mest troliga).

Men det enklaste är nog att bara köra två grafikkort. P620 som du länkar fungerar, men T400 är billigare och finns i lager om du inte har något större behov av grafikprestanda.

ah tack! jag har eg ingen aning om hur krävande mina program är, det är ju inte spel men mkt "data" ... tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

ah tack! jag har eg ingen aning om hur krävande mina program är, det är ju inte spel men mkt "data" ... tror jag.

Tvivlar på att dina börsprogram är speciellt krävande
Browsers numera använder ju shaders och det gör ju även Windows UI.
Men kraven är väldigt låga.
Mina P400 (långsammare än ett GT1030) har inga problem med 4k browser-video.
Kör även WoW classic på det (1920x1200) ibland och även det fungerar bra med några taktiska kvalitetssänkningar.
Och som bonus är dom i princip ljudlösa, fläkten snurrar såklart men inte ens under last är den hörbar med chassisidan av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tvivlar på att dina börsprogram är speciellt krävande
Browsers numera använder ju shaders och det gör ju även Windows UI.
Men kraven är väldigt låga.
Mina P400 (långsammare än ett GT1030) har inga problem med 4k browser-video.
Kör även WoW classic på det (1920x1200) ibland och även det fungerar bra med några taktiska kvalitetssänkningar.
Och som bonus är dom i princip ljudlösa, fläkten snurrar såklart men inte ens under last är den hörbar med chassisidan av.

tror inte heller det, men det laggar väldigt ofta, en av orsakerna jag uppdaterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

tror inte heller det, men det laggar väldigt ofta, en av orsakerna jag uppdaterar

Gissar på att din 4c/4t CPU är problemet där.
Funderat på vad du skall uppgradera till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gissar på att din 4c/4t CPU är problemet där.
Funderat på vad du skall uppgradera till?

Det lutar åt den HP jag länkade i första. Men jag är fundersam över grafiken. Är det bara för mig att pluppa i dem så rullar det?

Fick ju även tips på en billigare variant på gpu i tråden

Permalänk
Medlem

läste precis att quadro inte är bra att spela på. jag kör lite wow på datorn emellanåt när det är trist på börsen, kommer det funka? behöver ingen superupplösning ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

läste precis att quadro inte är bra att spela på. jag kör lite wow på datorn emellanåt när det är trist på börsen, kommer det funka? behöver ingen superupplösning ...

Quadro är inte sämre än de vanliga GT/GTX korten, om dom hade liknande specs.
Men ofta så är Quadro korten klockade lägre och kan även ha en annan config med shaders etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rumpino:

för ca sex år sedan köpte jag en sådan med hjälp från er, den har funkat väldigt bra men spelar på sista versen nu, denna var det nån här som satte ihop åt mig:

https://www.bildtagg.se/file/nv9395nos6qwhzl23yroc7ua

frågade inet om en liknande fast uppdaterad och de kom med detta förslag:

https://www.inet.se/datorbygge/b1271765/datorbygge

den stora problematiken är ju grafikkort (inga inkluderade i förslaget ovan), de har väldigt få som kommer och går. och jag har exakt noll koll vilka man kan köra tillsammans så den kan driva sex st skärmar.

en sak vet jag och det är att jag inte gillar radeons mjukvara, den ställer till det med crossfire. måste in och avaktivera det hela tiden då man ej kan köra alla skärmar samtidigt. skulle gärna köra det där geforce el vad det heter? om det fungerar.

frågade vår IT-support på kontoret vad de rekommenderar. de kom upp med denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011227066/z1-g6-tower

vad jag förstår så sakar den också grafikkort och jag måste ha två sånna här
https://www.dustinhome.se/product/5011185067/nvidia-quadro-p6...

är det nån här som kan se ett alternativ till nån av dessa? det jag fick från IT känns ändå ok men det är alltid bra med en second opinion tänkte jag. hur är prissättningen på den på dustin, ok? jämför man med den som inet länkar känns den ju ändå ok? mer minne, snabbare processor och större HD om jag förstår rätt?

handlar aktier på datorn. spelar wow. inget annat.

Varför ha sex skärmar för?
Satsa på två ultrabreda som du sätter ovanpå varandra, i mjukvaran så kan du sen dela upp dessa skärmar i tre normalstora.
Då kan du skaffa en standardburk med en standard-gpu och slipper köra special.

Aktieprogram tror jag inte drar några mängder av kraft och wow är även det snällt. När du sen spelar kör du bara på den nedre skärmen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

för ca sex år sedan köpte jag en sådan med hjälp från er, den har funkat väldigt bra men spelar på sista versen nu, denna var det nån här som satte ihop åt mig:

https://www.bildtagg.se/file/nv9395nos6qwhzl23yroc7ua

frågade inet om en liknande fast uppdaterad och de kom med detta förslag:

https://www.inet.se/datorbygge/b1271765/datorbygge

den stora problematiken är ju grafikkort (inga inkluderade i förslaget ovan), de har väldigt få som kommer och går. och jag har exakt noll koll vilka man kan köra tillsammans så den kan driva sex st skärmar.

en sak vet jag och det är att jag inte gillar radeons mjukvara, den ställer till det med crossfire. måste in och avaktivera det hela tiden då man ej kan köra alla skärmar samtidigt. skulle gärna köra det där geforce el vad det heter? om det fungerar.

frågade vår IT-support på kontoret vad de rekommenderar. de kom upp med denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011227066/z1-g6-tower

vad jag förstår så sakar den också grafikkort och jag måste ha två sånna här
https://www.dustinhome.se/product/5011185067/nvidia-quadro-p6...

är det nån här som kan se ett alternativ till nån av dessa? det jag fick från IT känns ändå ok men det är alltid bra med en second opinion tänkte jag. hur är prissättningen på den på dustin, ok? jämför man med den som inet länkar känns den ju ändå ok? mer minne, snabbare processor och större HD om jag förstår rätt?

handlar aktier på datorn. spelar wow. inget annat.

Ergonomen avrådde från att ha flera mindre skärmar och istället satsa på få stora skärmar. Efter att ha testat att ha få stora skärmar så förstår jag varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Varför ha sex skärmar för?
Satsa på två ultrabreda som du sätter ovanpå varandra, i mjukvaran så kan du sen dela upp dessa skärmar i tre normalstora.
Då kan du skaffa en standardburk med en standard-gpu och slipper köra special.

Aktieprogram tror jag inte drar några mängder av kraft och wow är även det snällt. När du sen spelar kör du bara på den nedre skärmen.

Antar att TS redan har sex skärmar som fungerar och han är nöjd med dem, dock tycker jag att det är ett bra tips om budget finns för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molgorain:

Antar att TS redan har sex skärmar som fungerar och han är nöjd med dem, dock tycker jag att det är ett bra tips om budget finns för det.

Om TS klarar sig på en GPU så är prisskillnaden nästan hemma än att köpa två med tanke på dagens priser på även äldre mediokra kort😀
Brukar även dra med sig lite andra problem med två GPU:er.
Går att hitta ultrabreda skärmar som inte kostar multum.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Quadro är inte sämre än de vanliga GT/GTX korten, om dom hade liknande specs.
Men ofta så är Quadro korten klockade lägre och kan även ha en annan config med shaders etc.

aha okej, tack!!

Skrivet av Molgorain:

Antar att TS redan har sex skärmar som fungerar och han är nöjd med dem, dock tycker jag att det är ett bra tips om budget finns för det.

japp! tänkte ha kvar mina skärmar från sist, de funkar bra.

det är sex st 21,5", jag vet inte vad man skulle köpa för att motsvara samma yta?

Permalänk
Medlem

Du kan köpa 2 såna här och får mer yta än med dina 6 skärmar:

https://www.dustin.se/product/5011106414/ultrasharp-u4919dw-l...

Det är så klart mycket mycket dyrare än 6 stycken skitdåliga småskärmar, men det är också mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

aha okej, tack!!

japp! tänkte ha kvar mina skärmar från sist, de funkar bra.

det är sex st 21,5", jag vet inte vad man skulle köpa för att motsvara samma yta?

Tycker det är svårt att ge råd, när det gäller skärmar. Allt är så personligt på hur man vill organisera sin arbetsyta. Vill man ha höjden, bredden eller en kombination av det?

På jobbet jag har jag en skärm vriden 90 för att få höjden, medans de andra två skärmarna är "normala".

Har du ett flow som fungerar, utgå från det. Prioritera ditt arbetsflow och hur du organiserar allt på arbetsytan, så kan du se behovet av skärmar därifrån.

Permalänk

Kan inte hjälpa med ditt 6 skärm problem.
Men datorerna du länkat är redan gamla, 10th gen processor av Intel, 12th gen kom ut några veckor sedan.
Skulle rekommendera 12th gen av Intel eller Ryzen 5000 serien (om man av någon konstig anledning vill ha AMD) =).

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Ett alternativ om existerande grafikkort fungerar att flytta dem till nya datorn och sedan skaffa nya när lämplig modell finns i lager.

Permalänk
Medlem

Hur är möjligheterna i att bara uppgradera CPUn + RAM?
glöm det

Visa signatur

chmod 775