SweWC (frågor om toaletter och badrum)

Permalänk
Medlem

SweWC (frågor om toaletter och badrum)

Hej

Jag har en IDO toalettstol med vippknapp (stor/liten spolning) som har ett problem med spolningen. Ofta spolar den inte som den ska och gör man en stor spolning så fastnar ofta i spolning och slutar aldrig om man inte trycker tillbaka på den lilla knappen.

Denna toalettstol är säkert 20 år gammal. Är det något som går att fixa lätt eller är det bara till att köpa en ny?
Kollar man inne i tanken tycker jag det är väldigt lortigt och kalkigt också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Jag har en IDO toalettstol med vippknapp (stor/liten spolning) som har ett problem med spolningen. Ofta spolar den inte som den ska och gör man en stor spolning så fastnar ofta i spolning och slutar aldrig om man inte trycker tillbaka på den lilla knappen.

Denna toalettstol är säkert 20 år gammal. Är det något som går att fixa lätt eller är det bara till att köpa en ny?
Kollar man inne i tanken tycker jag det är väldigt lortigt och kalkigt också.

Jag hade exakt samma problem. Förmodligen så är det en kass ventilring. Kan vara bra att passa på att byta ut kolven också (om jag minns rätt så används den för att reglera tilloppet.)

Denna sats beställde jag för några år sedan för att fixa det: https://www.vvsochbad.se/ido-kolv-och-ventilring-till-trevi-e...

Du vill dock gärna kolla att det är samma som till din toalett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Jag har en IDO toalettstol med vippknapp (stor/liten spolning) som har ett problem med spolningen. Ofta spolar den inte som den ska och gör man en stor spolning så fastnar ofta i spolning och slutar aldrig om man inte trycker tillbaka på den lilla knappen.

Denna toalettstol är säkert 20 år gammal. Är det något som går att fixa lätt eller är det bara till att köpa en ny?
Kollar man inne i tanken tycker jag det är väldigt lortigt och kalkigt också.

Delar går nog att hitta till gamla toalett stolar. Det finns både originaldelar och aftermarket delar (avsevärt mycket billigare) och i mitt fall bättre kvalitet.

Det är absolut värt att felsöka och hitta vilken del som kärvar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Jag har en IDO toalettstol med vippknapp (stor/liten spolning) som har ett problem med spolningen. Ofta spolar den inte som den ska och gör man en stor spolning så fastnar ofta i spolning och slutar aldrig om man inte trycker tillbaka på den lilla knappen.

Denna toalettstol är säkert 20 år gammal. Är det något som går att fixa lätt eller är det bara till att köpa en ny?
Kollar man inne i tanken tycker jag det är väldigt lortigt och kalkigt också.

att knappen inte går tillbaka kan ha att göra med att det sitter massa smuts i knappen som gör att den ibland hakar upp sig och inte ofta man faktiskt tar bort "knappen och rengör insidan av den så kan säkert sitta 20 år av smuts i den även om toaletten på utsidan ser ren ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

att knappen inte går tillbaka kan ha att göra med att det sitter massa smuts i knappen som gör att den ibland hakar upp sig och inte ofta man faktiskt tar bort "knappen och rengör insidan av den så kan säkert sitta 20 år av smuts i den även om toaletten på utsidan ser ren ut.

Det är möjligt så klart och alltid värt att testa, men när jag hade exakt samma problem så var det att ventilringen (den stora gummiringen längst ner i tanken som ska sluta tätt när spolning inte pågår) inte var helt tät vilket gjorde att det hakar upp sig och fortsätter rinna långsamt, och ibland "brumma/gnissla". Att köra en "kort" spolning "löser" det genom att man öppnar och stänger ventilen igen och hoppas på att det sitter bättre den gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är möjligt så klart och alltid värt att testa, men när jag hade exakt samma problem så var det att ventilringen (den stora gummiringen längst ner i tanken som ska sluta tätt när spolning inte pågår) inte var helt tät vilket gjorde att det hakar upp sig och fortsätter rinna långsamt, och ibland "brumma/gnissla". Att köra en "kort" spolning "löser" det genom att man öppnar och stänger ventilen igen och hoppas på att det sitter bättre den gången.

Tack och tack för länken ovan! Låter ju väldigt likt problemet jag har.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Jag har en IDO toalettstol med vippknapp (stor/liten spolning) som har ett problem med spolningen. Ofta spolar den inte som den ska och gör man en stor spolning så fastnar ofta i spolning och slutar aldrig om man inte trycker tillbaka på den lilla knappen.

Denna toalettstol är säkert 20 år gammal. Är det något som går att fixa lätt eller är det bara till att köpa en ny?
Kollar man inne i tanken tycker jag det är väldigt lortigt och kalkigt också.

Detta gör min toalett också, helt ny IFÖ Sign från förra året, sjukt dåligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova som sagt att rengöra insidan, har själv råkat ut för att skit (inte sån skit ) har varit i vägen för att mekaniken skulle röra sig lätt och det kan även bli otätt pga avlagringar så att det hela tiden rinner vatten så invändig rengöring är en bra början innan man byter byter något om man inte upptäcker nått som är uppenbart trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.