Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

I ett annat land fick jag - som icke medborgare och därför av misstag - Ett mobilabonnemang.

Viss tid förflöt, lite vatten under broarna och man hade haft abonnemanget en duktigt lång tid.

Operatören kom ut med ett erbjudande till alla nya kunder (jag var kategori gammal, eller som de säger befintlig kund nåväl) att om man betalar fakturan i tid får man extra mycket GB i sitt abonnemang

Operatören fick BACKA och erbjuda detta till ALLA kunder av två delar eller skäl:

a) ingen ska straffas för att ha utfört en positiv handling i tid
b) principen om likabehandling och "Det sociala intresset", d.v.s. att Användarens behov och förutsättningar för tillhandahållande av tjänst, går före operatörens rätt och behov av att tjäna pengar på kunden. S a m t att alla ska kunna få ta del av operatörens priser och erbjudanden.

För ingen skulle ju acceptera att man på ett sjukhus 🏥 skulle få sämre vård som befintlig kund, gentemot de kunderna som nyss kom dit som får bättre vård...

Den här situationen är mer galen 🤪 än en patient som inte hoppar från tredje våningen - eftersom denne föredrar 10:e våningen istället - för att allt ser så hopplöst ut...🤪🤒🥴🥶

Kapsylen flyger av en av upprördhet...🤬🤬

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselmannen:

Kan inte hitta detta erbjudande på Telias hemsida.

Länk?

Den länken jag gick via var denna som nämner att man redan skall vara någon form av kund. Det snurriga i detta är ju att jag inte fick nyttja det trots att jag var kund, men min fru fick nyttja det som inte var kund så framgång verkar inte vara garanterad.

https://www.telia.se/produkt/bredband-via-fiber?id=bredband-250-250&kampanj=CONVERGENCE-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselmannen:

Kan inte hitta detta erbjudande på Telias hemsida.

Länk?

Fick det där på mejlen så vet inte om det är ett personligt erbjudande eller ej. :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Grabbar: utgå alltid ifrån att "Ett personligt meddelande/erbjudande" aldrig är personligt per se. Det enda "personliga" med det är att det har skickats ut till alla andra "personliga kunder" inom bolaget.

Det är som att säga: Jag fick en personlig hyreshöjning och inte nog med det, som personlig hyresgäst fick jag även en alldeles utmärkt personlig hyresavi via min personliga E-faktura"... 🤪🤪🤣🤣

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk

Efter ca 60 min i telefonkö övergick det till nummer 85 som räknade ner till nr 1 på ytterligare 45 min.
1 timme och 45 min kö !!!
Har haft 500/500 i några år för 299 kr utan problem samt TV.
Bästa erbjudandet var 599 kr för 500/500 eller 399 kr för 250/250.
XXXX Telia
Vad ska man göra nu?

Permalänk
Skrivet av Hasselmannen:

Efter ca 60 min i telefonkö övergick det till nummer 85 som räknade ner till nr 1 på ytterligare 45 min.
1 timme och 45 min kö !!!
Har haft 500/500 i några år för 299 kr utan problem samt TV.
Bästa erbjudandet var 599 kr för 500/500 eller 399 kr för 250/250.
XXXX Telia
Vad ska man göra nu?

Det billigaste för mig är Bredband2 250/250 kr för 350 kr per månad, eller Telenor för samma pris, sämre än på Black Friday, men då också bindningstid.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av LGeson:

Den länken jag gick via var denna som nämner att man redan skall vara någon form av kund. Det snurriga i detta är ju att jag inte fick nyttja det trots att jag var kund, men min fru fick nyttja det som inte var kund så framgång verkar inte vara garanterad.

https://www.telia.se/produkt/bredband-via-fiber?id=bredband-250-250&kampanj=CONVERGENCE-2023

När jag tittar på den länken står det att 250/250 för 299 gäller om man har mobilabonnemang hos telia och nytecknar bredband.

Gick in via mina sidor och letade upp och där står samma sak. Så det gäller befintliga kunder med mobilabonnemang, inte de som redan har bredband.

Så tolkar jag det i alla fall.

Ska dock ringa efter helgen och tjafsa med dem, har som sagt haft mobilabonnemang där i 25 år nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Boxer har kampanj 250/250 för 339:-/månaden i 12 månader, dyrare än vad jag hoppats på, men bättre än inget

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vi hålls som gisslan... :(

Skrivet av Alphahanne:

När jag tittar på den länken står det att 250/250 för 299 gäller om man har mobilabonnemang hos telia och nytecknar bredband.

Gick in via mina sidor och letade upp och där står samma sak. Så det gäller befintliga kunder med mobilabonnemang, inte de som redan har bredband.

Så tolkar jag det i alla fall.

Ska dock ringa efter helgen och tjafsa med dem, har som sagt haft mobilabonnemang där i 25 år nu.

Skrivet av moonblase:

Boxer har kampanj 250/250 för 339:-/månaden i 12 månader, dyrare än vad jag hoppats på, men bättre än inget

Vi hålls som Gisslan av operatörerna och tvingas hitta på klyschiga ursäkter för att ge legitimitet av något som vi inte vill ge legitimitet åt - i detta fallet: "Det där är bättre än inget"... Och tyvärr så är det där bättre än inget...just nu...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Efter en vecka har Telenor fortfarande inte fått igång TV för mig, inte särskilt imponerande start.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Efter en vecka har Telenor fortfarande inte fått igång TV för mig, inte särskilt imponerande start.

Nu är det igång iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Rullan går på G. Bomans vind 💨

Telenor det rullar och går, fort vi internet debiterar, det rullar och går men inte fort vi Internet aktiverar... Kunden är less och topplocket hans havererar...

Grattis... 🎊 Nu är det på.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Rullan går på G. Bomans vind 💨

Telenor det rullar och går, fort vi internet debiterar, det rullar och går men inte fort vi Internet aktiverar... Kunden är less och topplocket hans havererar...

Grattis... 🎊 Nu är det på.

Jag ser Kenneth Aalborg framför mig när jag läser dina inlägg här

Permalänk
Medlem

Jag är inte lika explosiv som KA. Men jag gillar att skoja och skämta ja.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Inkopplingsdatum: 2/1

Osannolikt att det sker vid 00:00

Lär vara igång under morgonen.

Permalänk

Tycker det är mycket orimliga klagomål här i tråden ang priser hit och dit.

Ingen som kommer ihåg adsl tiden när man betalade 299:- för 0.25mbit/s?

Får man 100 mbit/s för runt 300-350:- så är det klart rimligt. Är det billigare och/eller snabbare så är det dock en trevlig bonus.

Permalänk

Försökte förlänga bindningstiden på mitt 10Gbit hos Bahnhof som har bindningstid till mars men det var de inte intresserade av

Har fått aviserat prishöjning när bindningstiden går ut från 349kr/mån till 379kr/mån. Får hoppas att det priset står sig ett tag ändå och inte höjs frekvent...

Någon som lyckats binda sig till nuvarande pris när bindningstid går ut hos Bahnhof (eller annan operatör)?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är mycket orimliga klagomål här i tråden ang priser hit och dit.

Ingen som kommer ihåg adsl tiden när man betalade 299:- för 0.25mbit/s?

Får man 100 mbit/s för runt 300-350:- så är det klart rimligt. Är det billigare och/eller snabbare så är det dock en trevlig bonus.

Jag håller inte med.
Många har 1gig/1gig för runt 500 eller mindre.
Därför är "100 mbit/s för runt 300-350:- " inte "klart rimligt" imo.

Permalänk
Skrivet av Brandx:

Jag håller inte med.
Många har 1gig/1gig för runt 500 eller mindre.
Därför är "100 mbit/s för runt 300-350:- " inte "klart rimligt" imo.

Kostnaden att leverera fiber går inte upp linjärt med hastigheten, så det är inget konstigt i sig.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är mycket orimliga klagomål här i tråden ang priser hit och dit.

Ingen som kommer ihåg adsl tiden när man betalade 299:- för 0.25mbit/s?

Får man 100 mbit/s för runt 300-350:- så är det klart rimligt. Är det billigare och/eller snabbare så är det dock en trevlig bonus.

Kan väl hålla med dig till viss del. Men du glömmer en viktig sak. Fiber skulle vara betydligt billigare än ADSL och det lockade de som ville investera i sin bostad.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är mycket orimliga klagomål här i tråden ang priser hit och dit.

Ingen som kommer ihåg adsl tiden när man betalade 299:- för 0.25mbit/s?

Får man 100 mbit/s för runt 300-350:- så är det klart rimligt. Är det billigare och/eller snabbare så är det dock en trevlig bonus.

Då var det oligopol på marknaden och det var därför staten satsade på fiber för att få bort fler operatörer att välja bland.

Skrivet av TobiasStockholm:

Försökte förlänga bindningstiden på mitt 10Gbit hos Bahnhof som har bindningstid till mars men det var de inte intresserade av

Har fått aviserat prishöjning när bindningstiden går ut från 349kr/mån till 379kr/mån. Får hoppas att det priset står sig ett tag ändå och inte höjs frekvent...

Någon som lyckats binda sig till nuvarande pris när bindningstid går ut hos Bahnhof (eller annan operatör)?

Om du har flera operatörer i nätet försök förhandla med dem.

Skrivet av Brandx:

Jag håller inte med.
Många har 1gig/1gig för runt 500 eller mindre.
Därför är "100 mbit/s för runt 300-350:- " inte "klart rimligt" imo.

Håller med. Det finns även en allmän administrativ uppfattning att "internet är en del av människors Vardag. Människor använder internet för att utföra vardagsuppgifter som att utföra vardagsuppgifter(...)".

Det finns t.o.m. En förvaltningsdom där en nästan blind kvinna 👩 ansökte om sin månadskostnad för bredbandsuppkoppling som en särskild extra kostnad som kvinnan själv ansåg kunna likställas med en extra kostnad p.g.a. Sitt handikapp. Förvaltningsrätten ansåg att kvinnan inte hade rätt till extra ekonomiskt stöd för nämnda internet kostnad eftersom internetuppkopplingen/kostnaden fick anses vara en vanlig vardagstjänst som övriga delen av befolkningen nyttjar "på normalnivå" (d.v.s. Människor skaffar sig internet för att kunna utföra vardagstjänster, inte inte för att de är handikappade).

Sköt om er. Akta och var rädd om ögonen.

Jag själv fick in ett korn i ögat 👁 det tog 8 månader innan kornet försvann - med ögondroppar till hjälp. Under dessa 8 månader rev och kliade kornet inuti ögat som om det vore fan själv som pi##@de rakt ner i ögat. Men ja det löste sig tillslut.

Ibland tänker 💭 man: "Äsch ett dammigt rum, jag ska bara slipa av någon vägg lite snabbt"...ja det dammet kan "kosta er både det ena och det andra" i smärta om ögon 👀 skydd ej används.

Om någon frågar mig:
-"Varför ska jag ha ögonskydd på mig" så brukar jag svara:
-"Tänk dig att varje kvinna du tittar på blir gravid - skulle inte du sätta på dig ett ögondkydd då"?

Fattar de analogin så slutar samtalet därvid men skulle personen inte förstå fördelen med ögonskydd brukar jag härvidlag säga:
-"Okej 👌 föreställ dig nu att varje homos3xu3ll du tittar på vill använda 👥 och anlägga sin banan 🍌 i ditt mörka skafferi/baklucka"...

#Ridå# och folk förstår min poäng (trots att jag inte är läkare 😷)... I'm just say'n... 😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Kan väl hålla med dig till viss del. Men du glömmer en viktig sak. Fiber skulle vara betydligt billigare än ADSL och det lockade de som ville investera i sin bostad.

Det är ju betydligt billigare sett till hastighet per krona.

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Om du har flera operatörer i nätet försök förhandla med dem.

Kan välja vilken operatör jag vill men ingen annan operatör kan leverera 10Gbit till mig vad jag vet

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Jag håller inte med.
Många har 1gig/1gig för runt 500 eller mindre.
Därför är "100 mbit/s för runt 300-350:- " inte "klart rimligt" imo.

Det finns en fast kostnad för operatören. Alltså en kostnad som är oberoende av vilken hastighet som kund har.

Sen kan man ju givetvis diskutera om 500 kr/mån för 1000/1000 är rimligt det med. Men om det är rimligt, så är även 350 kr/mån för 100/100 rimligt i mitt tycke. Man kan inte förvänta sig att priset ska vara 10 gånger lägre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Första fakturan damp ner från telenor (i Kivra med faktura-avgift trots att jag har e-faktura aktiverat).
Tvärfel, de har tagit betalt för tv-paketet över en månad för tidigt och det ser tveksamt ut med bredbandet också, men svårläst med alla plus och minus.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mina tidigare erfarenheter med Telenor (både privat och företag) är att de är väldigt dåliga på att få rätt på fakturorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Första fakturan damp ner från telenor (i Kivra med faktura-avgift trots att jag har e-faktura aktiverat).
Tvärfel, de har tagit betalt för tv-paketet över en månad för tidigt och det ser tveksamt ut med bredbandet också, men svårläst med alla plus och minus.

Vad är det som är tveksamt med bredbandet och tyda fakturan? Nu är ju alla olika, men tycker fakturan ser ut som från vilken leverantör som helst och inte så svår att tyda. Står mellan vilka datum de har debiterat. Som för mig t ex 231220-231231, 256kr. Och under står det mellan vilka datum det dragit av rabatten 231220-231231, -118kr.

Har också fått fakturaavgift trots att jag anmält autogiro. Men stod också rätt tydligt att de inte alltid hinner aktiveras innan första faktura. Vilket också nästan alltid händer när man byter leverantör att det blir en fakturaavgift på första fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Vad är det som är tveksamt med bredbandet och tyda fakturan? Nu är ju alla olika, men tycker fakturan ser ut som från vilken leverantör som helst och inte så svår att tyda. Står mellan vilka datum de har debiterat. Som för mig t ex 231220-231231, 256kr. Och under står det mellan vilka datum det dragit av rabatten 231220-231231, -118kr.

Har också fått fakturaavgift trots att jag anmält autogiro. Men stod också rätt tydligt att de inte alltid hinner aktiveras innan första faktura. Vilket också nästan alltid händer när man byter leverantör att det blir en fakturaavgift på första fakturan.

Jag håller med föregående talare. Sjukt plottrig faktura när de fakturerar flera perioder samtidigt utan extra radbrytning. Detta är medvetet. Detta gjorde så att jag missade att det fanns en fakturaavgift eftersom jag kontrollerade att rabatter och perioder var rätt (vanligt fel enligt min erfarenhet) trots att det är "hur tydligt som helst".

Jag tar på mig det, mitt misstag så försöker inte skylla ifrån mig. Borde veta bättre.

"Inte alltid hinner aktivera autogiro", jag ger inte Telenor mycket förtroende där. De har allt att vinna på att inte hinna aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Vad är det som är tveksamt med bredbandet och tyda fakturan? Nu är ju alla olika, men tycker fakturan ser ut som från vilken leverantör som helst och inte så svår att tyda. Står mellan vilka datum de har debiterat. Som för mig t ex 231220-231231, 256kr. Och under står det mellan vilka datum det dragit av rabatten 231220-231231, -118kr.

Har också fått fakturaavgift trots att jag anmält autogiro. Men stod också rätt tydligt att de inte alltid hinner aktiveras innan första faktura. Vilket också nästan alltid händer när man byter leverantör att det blir en fakturaavgift på första fakturan.

De har blandat perioder och klumpat ihop avdrag för bredband och tv men visar kostnaden för tv separat.
T ex står det kostnad bredband december och raden under avdrag i november (för tv, som de felaktigt fakturerat för).
Det framgår inte på raden att avdraget är för tv men man kan lista ut det på summan.

Det var fel start på bredbandet också.
Men de löste det ganska smidigt efter ett samtal.

Jag har varit telenorkund tidigare och hade dem redan upplagda i internetbanken men det fungerar tydligen inte så, behövde ta bort dem och lägga till igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Plottrigt är bara förnamnet. Men det stämmer väl. Noterade att dom kör förskottsfaktura

Lungmos
Äpplemos
Potatismos
Plåttermos

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand