Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

EA och alla andra företag som håller på med sånt här lurendrejeri borde skämmas. Släpp spelet för alla bara...

Med tanke på att 0.01% av spelen är färdigutvecklade vid release är det ändå ingen brådska.

Dåliga nyheter
Star Wars Outlaws Physical Edition Will Require an Online Connection to Install
https://www.ign.com/articles/star-wars-outlaws-physical-editi...

Permalänk
Medlem

Månadens spel för Extra och Premium släpps den 16:e april.

PS Plus Extra/Premium:
Animal Well* (PS5)
Tales of Kenzera: Zau** (PS5)
Dave the Diver (PS4 & PS5)
Oddballers (PS4)
Construction Simulator (PS4 & PS5)
The Crew 2 (PS4)
Raji: An Ancient Epic (PS4 & PS5)
Lego Ninjago Movie Videogame (PS4)
Nour: Play With Your Food (PS4 & PS5)
Deliver Us Mars (PS4 & PS5)
Lego Marvel’s Avengers (PS4)
Miasma Chronicles (PS5)
Stray Blade (PS5)

* släpps 9:e maj
** släpps 23:e april

Premium Classics:
Alone in the Dark: The New Nightmare (original PlayStation version)
Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire (original PlayStation version)
MediEvil (original PlayStation version)

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Fallout 4 PS5 uppgradering kommer 25 April! Gratis för ägare.

https://fallout.bethesda.net/en/article/4s2bXQEbpcrsdCZhUYLHA...

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Dåliga nyheter
Star Wars Outlaws Physical Edition Will Require an Online Connection to Install
https://www.ign.com/articles/star-wars-outlaws-physical-editi...

Ser att många ogillar krav på online connection. Beror det på att man vill undvika att gå online med sin konsol överhuvudtaget för att slippa OS-uppdateringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Ser att många ogillar krav på online connection. Beror det på att man vill undvika att gå online med sin konsol överhuvudtaget för att slippa OS-uppdateringar?

Allt som kräver en serveranslutning riskerar att bli obrukbara.
Ubisoft har precis stängt ned "The Crew" från 2014 och det finns ingen möjlighet att spela det längre.
Singeplayer-spel ska inte ha onlinekrav...
Har du köpt The Crew Motorfest eller Avatar eller något annat Ubisoftspel har du i princip blivit lurad att köpa en prenumerationstjänst som kommer att läggas ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Red Dead Redempton 1 + Undead Nightmare DLC PS4/PS5 version verkar nu ingå med GTA+ prenumeration. För 63 kr hinner man nog köra klart det på en månad. Körs numera i 4k/60 fps med på PS5.

https://i.imgur.com/lNpFSiL.png

Har velat köra denna version men väntat på stor rea, så att köpa GTA+ nu och köra en platinum känns ändå som en hyfsad deal. Är lite emot att prenumerera på spel men för ett singleplayer spel som man bör klara ut på mindre än en månad känns det värt.

Precis som allt annat i världen har priset nu höjts på GTA+… från 63 kr till 89 kr/mån idag. Köpte i måndags för gamla priset åtminstone men synd att verkligen allting blir dyrare och dyrare. Blir att köra klart red dead och få platinum iallafall.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Allt som kräver en serveranslutning riskerar att bli obrukbara.
Ubisoft har precis stängt ned "The Crew" från 2014 och det finns ingen möjlighet att spela det längre.
Singeplayer-spel ska inte ha onlinekrav...
Har du köpt The Crew Motorfest eller Avatar eller något annat Ubisoftspel har du i princip blivit lurad att köpa en prenumerationstjänst som kommer att läggas ned.

Då förstår jag. Ja, det är ju inget vidare och helt klart en risk. Antar att denna feature är ett sätt för att motverka piratkopiering/moddning, eller finns det någon annan anledning till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Då förstår jag. Ja, det är ju inget vidare och helt klart en risk. Antar att denna feature är ett sätt för att motverka piratkopiering/moddning, eller finns det någon annan anledning till detta?

Piratkopiering och moddning på PS5 och Xbox Series är lika med noll. Anledningen är girighet och idiotkostymer som inte vet vad dom håller på med.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Slog till på Endless Dungeon (Day One Edition) hos Spelbutiken. Ett top down twin stick shooter-spel.
Verkar vara ett rätt skoj spel att köra co-op.
Hade lite bonuspoäng så det landade på 213kr (ord. 249kr). Motsvarande på PS Store kostar 449kr (fast utan fysisk art book och kortlek).

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av Freddan101:

Då förstår jag. Ja, det är ju inget vidare och helt klart en risk. Antar att denna feature är ett sätt för att motverka piratkopiering/moddning, eller finns det någon annan anledning till detta?

Något helt annat, publishers tjänar på att kunderna inte har ägandeskap av deras produkter, vilket gör att de kan sälja om/hyra ut dem precis som de vill med total kontroll (tex gör du något de inte gillar kan de välja ta bort din licens).Deras dröm är väl något som kabeltv när det gäller låg effort till maximal vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Piratkopiering och moddning på PS5 och Xbox Series är lika med noll. Anledningen är girighet och idiotkostymer som inte vet vad dom håller på med.

Vet inte hur det är med Xbox, men PS5 har väl gått att jailbreaka ett tag nu? Kräver dock en rätt låg firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Vet inte hur det är med Xbox, men PS5 har väl gått att jailbreaka ett tag nu? Kräver dock en rätt låg firmware.
https://www.youtube.com/watch?v=5Cq3K9lBli0

Ja, men i praktiken så är det lika med noll och det har ingenting med online-krav i konsolspel att göra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Dum fråga kanske, men jag har ps5 och använder trådlösa lurar som kopplas med usb dongel. Lurarna använder jag bara om jag ska sitta och chatta med andra annars gillar jag att få ut ljudet från tvn

Nu gör jag så att jag drar ut dongeln när jag inte vill använda lurarna för att få ut ljudet från tvn. Finns det något smidigare sätt att göra det på än att ta ut och in usd dongeln för hörlurarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Dum fråga kanske, men jag har ps5 och använder trådlösa lurar som kopplas med usb dongel. Lurarna använder jag bara om jag ska sitta och chatta med andra annars gillar jag att få ut ljudet från tvn

Nu gör jag så att jag drar ut dongeln när jag inte vill använda lurarna för att få ut ljudet från tvn. Finns det något smidigare sätt att göra det på än att ta ut och in usd dongeln för hörlurarna?

Är rätt säker på att du kan ställa in det i ljudinställningarna på konsolen. Antingen där eller under inställningarna för kontrollen vad som ska hända med ljudet när en dongel eller hörlurar ansluts.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Dum fråga kanske, men jag har ps5 och använder trådlösa lurar som kopplas med usb dongel. Lurarna använder jag bara om jag ska sitta och chatta med andra annars gillar jag att få ut ljudet från tvn

Nu gör jag så att jag drar ut dongeln när jag inte vill använda lurarna för att få ut ljudet från tvn. Finns det något smidigare sätt att göra det på än att ta ut och in usd dongeln för hörlurarna?

Ja, tryck på PS knappen, ta ljud och sen utgångsenhet bara byter du. Jag har valt TV ljudet som standard utgång och sen byter jag bara till headsetet när jag spelar med andra vilket är ganska sällan. Tror det görs i inställningar -> Ljud, sen tror jag man behöver stänga av automatiskt byte med annars byter den till headset varje gång man startar konsolen har jag för mig.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Ja, tryck på PS knappen, ta ljud och sen utgångsenhet bara byter du. Jag har valt TV ljudet som standard utgång och sen byter jag bara till headsetet när jag spelar med andra vilket är ganska sällan. Tror det görs i inställningar -> Ljud, sen tror jag man behöver stänga av automatiskt byte med annars byter den till headset varje gång man startar konsolen har jag för mig.

Ska testa det, Tack

Permalänk
Medlem

Sony appears to be encouraging developers to use graphics features like ray tracing more with the PS5 Pro, with games able to use a “Trinity Enhanced” (PS5 Pro Enhanced) label if they “provide significant enhancements.”
https://www.theverge.com/2024/4/15/24130716/sony-ps5-pro-spec...

Börjar nu mer tro att Xbox tänker lansera nästa generation straxt efter GTAVI-lanseringen.
Strategisk miss av Sony att släppa Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Sony appears to be encouraging developers to use graphics features like ray tracing more with the PS5 Pro, with games able to use a “Trinity Enhanced” (PS5 Pro Enhanced) label if they “provide significant enhancements.”
https://www.theverge.com/2024/4/15/24130716/sony-ps5-pro-spec...

Börjar nu mer tro att Xbox tänker lansera nästa generation straxt efter GTAVI-lanseringen.
Strategisk miss av Sony att släppa Pro.

Skulle dock vilja säga att det verkligen är pushing it med knappt 5år för en generation - och det förutsätter att GTAVI släpps i Q4, Q1 skulle snarare innebära 4år.
Förstår dock hur du tänker, känns som att PS5/Series X redan är ganska utdaterade och håller den grafiska fidelityn tillbaka ganska avsevärt. Tänker dock om konsoler inte ska skjuta uppåt 10k i pris, så är det närmare PS5 Pro-nivån man får siktar på vad gäller dess prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Sony appears to be encouraging developers to use graphics features like ray tracing more with the PS5 Pro, with games able to use a “Trinity Enhanced” (PS5 Pro Enhanced) label if they “provide significant enhancements.”
https://www.theverge.com/2024/4/15/24130716/sony-ps5-pro-spec...

Börjar nu mer tro att Xbox tänker lansera nästa generation straxt efter GTAVI-lanseringen.
Strategisk miss av Sony att släppa Pro.

Så länge Sony har den kraftfullaste enheten att spela GTA6 på releasen på och det är märkbar skillnad så skulle jag säga raka motsatsen. Då lär det vara jäkligt bra strategiskt av dom. GTA6 är något av det största spelsläppet någonsin och kan dom "slå på den stora trumman" med marknadsför att dom har det bästa stället att spela spelet på så lär dom sälja jäkligt många enheter bara på det.

Där är väl inget trovärdigt rykte som talar för att Xbox skulle ha nästa generations konsol redo runt releasen av GTA6? Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hur fungerar ps plus extra med spel som läggs till? Måste man ”claima” dom, eller finns dom ändå tillsvidare?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur fungerar ps plus extra med spel som läggs till? Måste man ”claima” dom, eller finns dom ändå tillsvidare?

Månadens Ps+ måste man "claima" under aktuell månad, och dom behåller man sen.. men kan bara spela när man har aktivit Ps+.

Spel på Ps+ Extra behöver du inte "claima" eftersom dessa finns så länge dom går att spela med Ps+ Extra, försvinner dom så försvinner dom för alla. Lägg alltså bara till dom när du faktiskt tänkt spela.

Permalänk
Medlem

Expeditions: A Mudrunner Game (Playstation 5)
299,00kr
Teardown - Deluxe Edition (Playstation 5)
244,00kr
https://www.amazon.se/deal/eb71f197/?_encoding=UTF8&showVaria...

Permalänk
Medlem

Star Wars Jedi: Survivor ingår förmodligen väldigt snart i EA Play prenumeration (59 kr/mån). Xbox har redan bekräftat att det kommer till Xbox och PC Game Pass (som inkluderar EA Play). Det har börjat dyka upp i vissa regioner som inkluderat även på Playstation, t.ex Irland: https://www.playstation.com/en-ie/games/star-wars-jedi-surviv...

Det kommer officiellt till EA Play 25 april så kanske blir först då det dyker upp på svenska butiken. Bara ett tips ifall någon funderar på att köpa, kan vara värt att prenumerera och köra igenom det på så sätt lite billigare

Permalänk
Medlem

Taggad på uppdateringen till Fallout 4. Kört igenom det en gång o gillade det inte som varken trean eller New vegas men blev sugen av serien. Hoppas på underverk. Det kommer fasen inte mycket nytt roligt alltså…

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Taggad på uppdateringen till Fallout 4. Kört igenom det en gång o gillade det inte som varken trean eller New vegas men blev sugen av serien. Hoppas på underverk. Det kommer fasen inte mycket nytt roligt alltså…

Tror man ska vara realistisk för några underverk förväntar jag mig inte grafiskt, det kommer väl se ut som det gör på en bra PC liksom. Det kommer finnas 60 fps läge och spelet kommer ha högre upplösning. Och sen en del fixar och "stability improvements". Mer har de inte lovat så vet inte varför jag sett vissa hoppas på galna grafik uppdateringar och att spelet kommer kännas "next-gen". Gameplay mässigt förväntar jag mig också exakt samma spel, men lite improvements hoppas man ju på.

Om det var storyn du ogillade med FO4 kommer du nog tyvärr inte se några förändningar på de hållet heller. Själv gillar jag gameplayet i FO4 mer än trean och New Vegas men storyn är ju tyvärr sådär i fyran i jämförelse IMO. Gillar Far Harbor DLCn starkt dock så rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tror man ska vara realistisk för några underverk förväntar jag mig inte grafiskt, det kommer väl se ut som det gör på en bra PC liksom. Det kommer finnas 60 fps läge och spelet kommer ha högre upplösning. Och sen en del fixar och "stability improvements". Mer har de inte lovat så vet inte varför jag sett vissa hoppas på galna grafik uppdateringar och att spelet kommer kännas "next-gen". Gameplay mässigt förväntar jag mig också exakt samma spel, men lite improvements hoppas man ju på.

Om det var storyn du ogillade med FO4 kommer du nog tyvärr inte se några förändningar på de hållet heller. Själv gillar jag gameplayet i FO4 mer än trean och New Vegas men storyn är ju tyvärr sådär i fyran i jämförelse IMO.

Nu blev jag inte lika pepp. 😂

Nä men det är å andra sidan få spel som känns ”next-gen” också med tanke på att allt är remakes. Var inte stormförtjust i storyn men kanske klickar bättre nu, sen finns det inte ett dugg annat att spela heller så. Jag håller mig hoppfull även om jag inte räknar med mirakel

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Nu blev jag inte lika pepp. 😂

Nä men det är å andra sidan få spel som känns ”next-gen” också med tanke på att allt är remakes. Var inte stormförtjust i storyn men kanske klickar bättre nu, sen finns det inte ett dugg annat att spela heller så. Jag håller mig hoppfull även om jag inte räknar med mirakel

Jag är lite försiktig med att vara optimistisk när det gäller Bethesda numera Men självklart är jag också försiktigt hoppfull om en bra version. Jag tycker storyn klickade bättre andra gången jag spelade så hoppas du känner samma Far Harbor DLCn rekommenderas som sagt, mycket omtyckt i Fallout kretsar.

Permalänk
Medlem

Kortare laddtider (tex. vid fast travel) och 60fps är allt jag ”kräver” av next-gen patchen.
Det är ju ingen remake eller liknande så…

Körde klart det i helgen. Hade kört 54h men slutat av någon anledning 2016. Tycker grafiken håller idag för ett Fallout men laddtiderna känns 2016…
Har en del sidouppdrag och alla DLC att köra igenom men inväntar patchen innan jag drar igång med det. 😀

Permalänk

Vad tror ni om ps5 PRO är värt uppgradera till? Sony själva måste ju tycka det gör skillnad för konsumenterna, varför utveckla en ny dyr produkt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2