Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem

Var laddar man ner senaste versionen av Samsungs mjukvara? Nån mugghållare har jag inte haft i datorn på många år så CD skivan är rätt meningslös.

Noterar att det verkar som om monitorn för övrigt rapporterar fel native resolution till Windows, vilket kanske kan ställa till det en del. Den vill gärna vara i 3840x1080 trots att det inte alls är native resolution för denna skärm (men väl föregångaren).

Det verkar för övrigt vara ClearType som ställer till det gällande texten som visas där olika tecken får olika utseende, eller ibland tom samma tecken får olika utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag har en QE75Q9FN som klår den gamla, men det blir nog nackspärr med den på skrivbordet Hade önskat att de bättre serierna av nya TV-apparater även släpps i 40-43"-storlekar och givetvis curved. Då hade jag övervägt att införskaffa en igen!

Ja, absolut, har kört med 65" på skrivbordet och det var faktiskt lite väl. 55" fungerade dock rätt ok fast man skulle gärna haft mer än 4K upplösning, som bekant är det upplösningen och inte bildstorleken som avgöra vad som får plats.

Permalänk
Medlem

Jo, som väntat är det till stor del Windows fel att text ser ut som fan på denna skärm (om man nu kör Windows dvs). Tyvärr räcker det inte med att enbart ändrat inställningar för ClearType utan man måste även byta ut default systemfonten, vilket Microsoft gjort onödligt komplicerat då default är Sagoe som är specialgjord för just ClearType vad jag vet. Outlook osv såg ju rent förjävligt ut utan denna ändring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, som väntat är det till stor del Windows fel att text ser ut som fan på denna skärm (om man nu kör Windows dvs). Tyvärr räcker det inte med att enbart ändrat inställningar för ClearType utan man måste även byta ut default systemfonten, vilket Microsoft gjort onödligt komplicerat då default är Sagoe som är specialgjord för just ClearType vad jag vet. Outlook osv såg ju rent förjävligt ut utan denna ändring...

Shit vad trist. Men varför har inte jag problemet? Eller har jag det och ser det inte? Du såg kanske min screenshot på sida 5 och den är ju såvitt jag kan se fullt normal. Det var saxat ur notepad iofs men jag har då inte alls lagt märke till att fonterna är urballade någonstans i övrigt. Får kika lite närmare. Kan du lägga upp en bild som visar problemet? Outlook använder jag inte så gärna från någon systemapplikation

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Packade precis upp och kopplade in skärmen, och märker också att texten är som ni andra beskriver. Undra om detta är en Cleartype-bugg? När man kör adjust cleartype tror den ju att skärmens native upplösning är 3840x1080 t ex.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, som väntat är det till stor del Windows fel att text ser ut som fan på denna skärm (om man nu kör Windows dvs). Tyvärr räcker det inte med att enbart ändrat inställningar för ClearType utan man måste även byta ut default systemfonten, vilket Microsoft gjort onödligt komplicerat då default är Sagoe som är specialgjord för just ClearType vad jag vet. Outlook osv såg ju rent förjävligt ut utan denna ändring...

Du har gått ifrån Acer x27 till Samsung skärmen ? Vad tycker du . Funderar på att göra det själv. Lite rädd att upplösningen inte ska vara tillräcklig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Du har gått ifrån Acer x27 till Samsung skärmen ? Vad tycker du . Funderar på att göra det själv. Lite rädd att upplösningen inte ska vara tillräcklig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, gissade att du skulle undra

Ger det någon dag till innan jag delar ut något betyg, i synnerhet nu när det verkar som man behövde fixa till fonterna lite för att det inte skulle se ut som 1995. Men helt klart kan jag säga att x27an står sig riktigt bra i jämförelsen, rent bildmässigt känns det som om Samsungen kommer få svårt att konkurrera. Förutsatt att man ser bra nog för att köra x27an i native då, behöver man börja skala så blir 27" snabbt väldigt litet...eller ja...ni fattar nog. Om man isf tänker sig 2 st 27" 4K på samma yta som en 49" 5K (som namnet till trots ha färre pixlar än 4K) så...

Är i skrivande stund inte alls säker på att Samsungen kommer behållas men det får väl ge sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Packade precis upp och kopplade in skärmen, och märker också att texten är som ni andra beskriver. Undra om detta är en Cleartype-bugg? När man kör adjust cleartype tror den ju att skärmens native upplösning är 3840x1080 t ex.

Iaf en Windows bugg, men tror det går att få till det rätt bra men ska testa lite mer, återkommer isf med hur jag gjorde om det funkar. Grundproblemet är att Windows 10 som default kör en font gjord för Clear Type, oavsett om det är aktiverat eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Shit vad trist. Men varför har inte jag problemet? Eller har jag det och ser det inte? Du såg kanske min screenshot på sida 5 och den är ju såvitt jag kan se fullt normal. Det var saxat ur notepad iofs men jag har då inte alls lagt märke till att fonterna är urballade någonstans i övrigt. Får kika lite närmare. Kan du lägga upp en bild som visar problemet? Outlook använder jag inte så gärna från någon systemapplikation

Kör du skärmen i 100% eller nån form av skalning aktiverat? Kör du Windows 10? Vilken GPU kör du?

Kör igång tex Setting I Windows 10 (som jag gissar kanske heter Inställningar på svenska) och kolla om texten där känns onödigt "stor och klumpig".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är extremt sugen att införskaffa denna.

Hur är det att spela på denna best? Hur många spel har stöd för ultrawide? Hur bra GPU krävs det för att kunna köra på denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Packade precis upp och kopplade in skärmen, och märker också att texten är som ni andra beskriver. Undra om detta är en Cleartype-bugg? När man kör adjust cleartype tror den ju att skärmens native upplösning är 3840x1080 t ex.

Har du testat sänka skärpan? Den är för högt ställd by default iaf. 56 är perfekt på min skärm.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kör du skärmen i 100% eller nån form av skalning aktiverat? Kör du Windows 10? Vilken GPU kör du?

Kör igång tex Setting I Windows 10 (som jag gissar kanske heter Inställningar på svenska) och kolla om texten där känns onödigt "stor och klumpig".

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen skalning, windows 10 v 1903. RTX2080ti. Jag har kikat nu igen ikväll och jag kan verkligen inte se tillstymmelse till problem som beskrivs här. Jag började ju iofs med att justera cleartype direkt. Och ställa ner skärpan. Om ni inte ställt ner skärpan så gör det.

Jag vet inte riktigt vad du menar med stor och klumpig text, men nej det skulle jag säga att ingen skulle tycka det är. Ska jag fota av det?

Kan du fånga fenomenet på bild någon annanstans i windows vore det great. Så kan jag fota motsvarande. Kan vi jämföra lite

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Har du testat sänka skärpan? Den är för högt ställd by default iaf. 56 är perfekt på min skärm.

Herregud, var det så enkelt? Man blir blind när man suttit och letat vit-fuzziness runt bokstäver i någon timme och nu ser jag ju att fenomenet försvinner när man ställer ner skärpan ett pinnhål. Jag testade tidigare att korrigera skärpan men alldeles för lågt så det blev extremt suddigt! Nu sitter väl @laxpudding och chantar "i told you so!"

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Herregud, var det så enkelt? Man blir blind när man suttit och letat vit-fuzziness runt bokstäver i någon timme och nu ser jag ju att fenomenet försvinner när man ställer ner skärpan ett pinnhål. Jag testade tidigare att korrigera skärpan men alldeles för lågt så det blev extremt suddigt!

Ja det är lite obegripligt hur man tänkte där. Jag tyckte samma som du tills jag hittade reglaget

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Ingen skalning, windows 10 v 1903. RTX2080ti. Jag har kikat nu igen ikväll och jag kan verkligen inte se tillstymmelse till problem som beskrivs här. Jag började ju iofs med att justera cleartype direkt. Och ställa ner skärpan. Om ni inte ställt ner skärpan så gör det.

Jag vet inte riktigt vad du menar med stor och klumpig text, men nej det skulle jag säga att ingen skulle tycka det är. Ska jag fota av det?

Kan du fånga fenomenet på bild någon annanstans i windows vore det great. Så kan jag fota motsvarande. Kan vi jämföra lite

Problemet är att texten är på tok för stor, iaf hos mig. Som om man skulle haft skalning på typ 200% trots att man inte har det, vilket gör det lite meningslöst med en så pass stor skärm. Sen beror det så klart på vad man har för syn osv om man tycker detta är bra eller dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Herregud, var det så enkelt? Man blir blind när man suttit och letat vit-fuzziness runt bokstäver i någon timme och nu ser jag ju att fenomenet försvinner när man ställer ner skärpan ett pinnhål. Jag testade tidigare att korrigera skärpan men alldeles för lågt så det blev extremt suddigt! Nu sitter väl @laxpudding och chantar "i told you so!"

Fast nu undrar jag om vi inte talar om olika problem här, skärpan på skärmen kan rimligtvis inte få samma bokstav i samma program att se olika ut på olika ställen på skärmen, däremot kan den så klart få all text att se illa ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast nu undrar jag om vi inte talar om olika problem här, skärpan på skärmen kan rimligtvis inte få samma bokstav i samma program att se olika ut på olika ställen på skärmen, däremot kan den så klart få all text att se illa ut.

Så kan det vara, jag antog att du hade samma fel som Anax med att fonts såg suddiga/blurriga ut som på hans bilder, inte att själva storleken på dessa var huvudbekymret utan snarare orsaken.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Jag vet inte vad problemet är. Om det är en inställningar eller om det är skärmen eller en kombination.
Jag tog ett foto på skärmen för att påvisa problemet. Bokstaven "i" ser olika ut i samma mening. Ibland svartare och ibland gråare.
Nytt foto
Sådana detaljer kan jag bli galen på då texten ser konstig ut utan att man direkt kan säga vad det är.
Jag har försökt att justera det med ClearType utan framgång.
Prövade en annan dator men det blir samma sak där också.

Skrivet av KniFF:

Så kan det vara, jag antog att du hade samma fel som Anax med att fonts såg suddiga/blurriga ut som på hans bilder, inte att själva storleken på dessa var huvudbekymret utan snarare orsaken.

I detta inlägg beskriver dom AnAx att samma bokstav ser olika ut och då även med en skärmbild som vad jag kan se bekräftar detta, vilket inte borde handla om en en skärminställning, utan där gissar jag mer på fontproblematik. Har dock inte testat själv bör sägas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

I detta inlägg beskriver dom AnAx att samma bokstav ser olika ut och då även med en skärmbild som vad jag kan se bekräftar detta, vilket inte borde handla om en en skärminställning, utan där gissar jag mer på fontproblematik. Har dock inte testat själv bör sägas.

Det stämmer nog som du säger, det är inte samma men närbesläktade problem. Jag gjorde ett enkelt test i härliga Wordpad samt Notepad, och i dessa eminenta applikationer ser "i" likadant ut i samma mening med 100% scaling.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Packade precis upp och kopplade in skärmen, och märker också att texten är som ni andra beskriver. Undra om detta är en Cleartype-bugg? När man kör adjust cleartype tror den ju att skärmens native upplösning är 3840x1080 t ex.

Vad kör du med för GPU? Har inte orkat göra någon större testning ännu men märker att det fungerar klart bättre med Nvidias GPU än vad det gör med Intels, där den senare inte riktigt verkar veta om skärmen är 3840x1080 eller 5120x1440 och hela bilden ser skalad ut trots att den inte ska vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad kör du med för GPU? Har inte orkat göra någon större testning ännu men märker att det fungerar klart bättre med Nvidias GPU än vad det gör med Intels, där den senare inte riktigt verkar veta om skärmen är 3840x1080 eller 5120x1440 och hela bilden ser skalad ut trots att den inte ska vara det.

1080Ti. Ja så kan det givetvis vara, det är ju en relativt udda upplösning / ratio. Vill poängtera att text ser bra ut även med 125% skalning nu när sharpness är på 56.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

1080Ti. Ja så kan det givetvis vara, det är ju en relativt udda upplösning / ratio. Vill poängtera att text ser bra ut även med 125% skalning nu när sharpness är på 56.

Skälet till frågan är jag noterar att det verkar klart struligare ihop med Intel GPUer (dvs laptops) och då verkar kräva klart mer pillande än med NVidias dito. Iaf hos mig. Intels GPU, eller kanske dess drivrutiner, vill gärna se 3840x1080 som rekommenderad upplösning och upplever att den har lite svårare att sätta färger osv (även i PIP med exakt samma skärminställningar).

Något som är intressant är att jag testade köra lite CS GO igår och skillnaden mot min 240 Hz TN panels gällande eftersläpning osv var klart mindre än jag hade befarat. Visst finns den där men efter ett tag tänkte jag faktiskt inte på det annat än att jag noterade lite flickering på några få ställen, men det kan lika väl berott på den ökända Source Engine vilken som bekant tenderar att leva sitt eget liv ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Noterade att det verkar gå att överklocka skärmen, jag kom på min upp i cs 145 hz i 5K och lite norr om 150 hz med lägre upplösning. Även skärmen verkar hålla med om att insignalen är den som NVidias kontrollpanel säger att den är. Även UFO test håller med.

Dock lite nyfiken på vad den här FPS inställningen egentligen är som finns på skärmen där man kan välja mellan 60, 100 och 120 hz, nån som vet? Står förmodligen i manualen men vem orkar läsa sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Noterade att det verkar gå att överklocka skärmen, jag kom på min upp i cs 145 hz i 5K och lite norr om 150 hz med lägre upplösning. Även skärmen verkar hålla med om att insignalen är den som NVidias kontrollpanel säger att den är. Även UFO test håller med.

Dock lite nyfiken på vad den här FPS inställningen egentligen är som finns på skärmen där man kan välja mellan 60, 100 och 120 hz, nån som vet? Står förmodligen i manualen men vem orkar läsa sånt

oh intressant om det går överklocka lite överklockade du via nivida cstom resolution? några speciella inställningar?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

oh intressant om det går överklocka lite överklockade du via nivida cstom resolution? några speciella inställningar?

Nvidias custom resolutions. Hade eg ingen tanke på att överklocka initialt utan mer skapa en upplösning för CS GO men när jag ändå höll på så tyckte jag det kunde vara kul att prova. DSR är avstängt förresten, annars vet jag av erfarenhet att det kan vara svårt att skilja det ena från det andra, dessutom bekräftar monitorn upplösningen och frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nvidias custom resolutions. Hade eg ingen tanke på att överklocka initialt utan mer skapa en upplösning för CS GO men när jag ändå höll på så tyckte jag det kunde vara kul att prova. DSR är avstängt förresten, annars vet jag av erfarenhet att det kan vara svårt att skilja det ena från det andra, dessutom bekräftar monitorn upplösningen och frekvensen.

Testade, men tyvärr får jag bara till 125 utan frame skipping så där verkar du lite mer framgång. Freesync funkar inte som det nära man går över 120Hz då rangen är 48-120Hz men det finns en möjlighat att man kan tweaka edid för att komma runt det kanske.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Testade, men tyvärr får jag bara till 125 utan frame skipping så där verkar du lite mer framgång. Freesync funkar inte som det nära man går över 120Hz då rangen är 48-120Hz men det finns en möjlighat att man kan tweaka edid för att komma runt det kanske.

Vad kör du för DP kabel och vilken frekvens kom du upp i me statisk bild? Jag testade köra lite CS GO i 150 hz vilket tycktes fungera, dock då med lägre upplösning.

Jag kör själv med en av få DP kablar certifierad för 8K (som dessutom är 5 m lång) vilket nog kan påverka. Kostade en slant men ändå en life saver, speciellt sett till längden.

Förvånad själv över att fungerade men sett till att både skärm och GPU anser att så är fallet och att det slutade fungera vid en gräns så lär det vara på riktigt.

Kan tillägga att jag än så länge inte testat FreeSync/GSync alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har precis börjat testa den här skärmen.
Är DP det enda valet om man vill köra mer än 60Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomgot:

Har precis börjat testa den här skärmen.
Är DP det enda valet om man vill köra mer än 60Hz?

Ja, vad jag vet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KniFF:

Nu sitter väl @laxpudding och chantar "i told you so!"

Been there, done that! Again and again!