Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem

Funderar lite fram och tillbaka om man ska slå till eller inte. Känns som 21:9 eller 32:9 är det enda format som fungerar för en riktigt stor datorskärm så man både kan få inlevelse och faktiskt använda den för surf, bildredigering etc. Har läst att en del säger att de använder en 55" TV som skärm men förutom nackspärr deluxe så var det helt obrukbart för vanlig surfning om man sitter nära så som man gör vid en skärm. Prövade att flytta datorstolen framför TVn som om det vore ett skrivbord man satt vid och det var riktigt äckligt. Har suttit så och spelat FPS ibland vilket är mäktigt men då behöver man inte titta upp särskilt mycket. Att vrida på huvudet till höger eller vänster är ju långt mycket mer naturligt än att titta upp för att se t.ex. flikar i webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Nu har jag äntligen fått mitt exemplar av skärmen och är imponerad av det lilla jag provat den hittills.
Dock så har mitt exemplar en död pixel i övre högra hörnet. Inget jag kommer störa mig på men det känns onekligen surt på en skärm som kostar 15k. Dessutom lär det ju påverka andrahandsvärdet om jag någonsin skulle få för mig att sälja den.

Frågan är om det är värt besväret att skicka tillbaka, beställa en ny och hoppas på att jag får ett perfekt exemplar...

Tycks vara många som drabbats av detta, min hade det också (plus lite andra skador som nog var transportrelaterade och unika för mitt exemplar gissar jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Funderar lite fram och tillbaka om man ska slå till eller inte. Känns som 21:9 eller 32:9 är det enda format som fungerar för en riktigt stor datorskärm så man både kan få inlevelse och faktiskt använda den för surf, bildredigering etc. Har läst att en del säger att de använder en 55" TV som skärm men förutom nackspärr deluxe så var det helt obrukbart för vanlig surfning om man sitter nära så som man gör vid en skärm. Prövade att flytta datorstolen framför TVn som om det vore ett skrivbord man satt vid och det var riktigt äckligt. Har suttit så och spelat FPS ibland vilket är mäktigt men då behöver man inte titta upp särskilt mycket. Att vrida på huvudet till höger eller vänster är ju långt mycket mer naturligt än att titta upp för att se t.ex. flikar i webbläsaren.

Nyckeln till framgång med större skärmar är att se det som ett alternativ till flera skärmar enligt mig. När jag köre 55" på skrivbordet så var det den setupen jag körde, likaså när jag hade denna skärm. Fullskärm kanske kan funka för film eller nåt. Dock hade gärna upplösningen fått vara betydligt bättre för att riktigt nyttja ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyckeln till framgång med större skärmar är att se det som ett alternativ till flera skärmar enligt mig. När jag köre 55" på skrivbordet så var det den setupen jag körde, likaså när jag hade denna skärm. Fullskärm kanske kan funka för film eller nåt. Dock hade gärna upplösningen fått vara betydligt bättre för att riktigt nyttja ytan.

En sådan här skärm blir motsvarande vad folk uppnår med till exempel Eyefinity, fast mycket snyggare och funktionellt. Att ha 55" 16:9 blir helt enkelt inte brukbart för vanligt datoranvändande. Att dela in skärmen åt sidorna så som du beskriver blir ju inget konstigt, men du delar ju inte skärmen på höjden.

Permalänk
Medlem

@improwise: Får hoppas att jag har bättre lycka med ett nytt exemplar. Lämnade tillbaka den gamla idag och beställde en ny som förhoppningsvis är här innan helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

En sådan här skärm blir motsvarande vad folk uppnår med till exempel Eyefinity, fast mycket snyggare och funktionellt. Att ha 55" 16:9 blir helt enkelt inte brukbart för vanligt datoranvändande. Att dela in skärmen åt sidorna så som du beskriver blir ju inget konstigt, men du delar ju inte skärmen på höjden.

Du inser att jag faktiskt kört båda alternativen, denna skärm och 55" OLED?

Det är snarare så att på en 16:9 skärm i 4K så är det mycket enklare att dela upp den både horisontellt och vertikalt iom att den vertikala upplösningen är så pass mycket högre. Den 27" 4K skärm jag kör idag (i native) har som bekant klart fler pixlar än skärmen som denna tråd handlar om trots att bildytan är mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du inser att jag faktiskt kört båda alternativen, denna skärm och 55" OLED?

Det är snarare så att på en 16:9 skärm i 4K så är det mycket enklare att dela upp den både horisontellt och vertikalt iom att den vertikala upplösningen är så pass mycket högre. Den 27" 4K skärm jag kör idag (i native) har som bekant klart fler pixlar än skärmen som denna tråd handlar om trots att bildytan är mindre.

Upplever du 27" 4k bättre än denna skärm?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Upplever du 27" 4k bättre än denna skärm?

Går nog inte att utse en av dem som "bättre", det beror på vad man har för behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Går nog inte att utse en av dem som "bättre", det beror på vad man har för behov.

Jo var det jag undrade. Varför bytte du? kan va kul o höra vad dina behov är och pro/cons mellan skärmarna.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Jo var det jag undrade. Varför bytte du? kan va kul o höra vad dina behov är och pro/cons mellan skärmarna.

Jag hade redan Acer X27 när jag köpte denna skärm. Hade nu inte den senare varit transportskadad hade det nog varit ett svårt val vilken jag skulle behålla. Eller snarare vilken jag skulle ha på skrivbordet då iaf denna skärm inte riktigt trivs så bra ihop med andra skärmar om man inte har väldigt stort skrivbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du inser att jag faktiskt kört båda alternativen, denna skärm och 55" OLED?

Det är snarare så att på en 16:9 skärm i 4K så är det mycket enklare att dela upp den både horisontellt och vertikalt iom att den vertikala upplösningen är så pass mycket högre. Den 27" 4K skärm jag kör idag (i native) har som bekant klart fler pixlar än skärmen som denna tråd handlar om trots att bildytan är mindre.

Och jag prövade också 55" som jag skrev? Förstår inte hur det skulle fungera för en vanlig människa utan att ha inverterad gamnacke. T.ex. tabbarna i webbläsaren blir ju en halv meter uppåt om man sitter precis framför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Och jag prövade också 55" som jag skrev? Förstår inte hur det skulle fungera för en vanlig människa utan att ha inverterad gamnacke. T.ex. tabbarna i webbläsaren blir ju en halv meter uppåt om man sitter precis framför.

Och jag instämmer fullständigt med din reflektion, bredare är bättre på alla sätt. Hade tidigare 48" och överdelen av skärmen var mer eller mindre oanvänd tyvärr. Det är betydligt mer naturligt att titta vänster/höger (se på vanliga flerskärmslösningar) än att titta uppåt, speciellt om man slötittar någon serie eller youtube.

Förstår mig heller inte på de som sätter en TV ovanför datorskärmen, den går ju knappast att titta på när man sitter vid datorn? Det kanske bara är för att det ska se coolt ut?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Du kan ju montera tvn lägre så du inte behöver stirra uppåt. Varför är vi så låsta vid tradition. Jag måste ha skrivbord vid en viss höjd?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du kan ju montera tvn lägre så du inte behöver stirra uppåt. Varför är vi så låsta vid tradition. Jag måste ha skrivbord vid en viss höjd?

Hm, den kommer ju ändå vara ovanför bildskärmen? Eller tänker du på något annat sätt? Visst om man skall titta på den när man inte sitter vid datorn (eller sitter onormalt långt från skärmen) men sitter man 40-100cm från skärmen kommer det ju per automatik bli gamnacke om man har en TV monterad ovanför skärmen.

Det påminner mig om alla som väggmonterar sina TV-apparater som i princip tar i taket, eller ovanför en öppen spis. Ser inte klokt ut Nackspärr deluxe! Som jag sa, är det för utseendets skull eller dyl har jag väl viss förståelse och alla har givetvis rätt att tycka eller göra som dom själva vill.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag har 34" 21:9 skärm idag och tänkte igår att jag skulle prova en intressant grej - nämligen att köra en "tiling window manager".

Sagt och gjort, lade in: https://regolith-linux.org/

Det som är speciellt med en sådan fönsterhanterare är att den staplar fönstren bredvid varann. Exempelvis för att få layouten som i bilden nedan så tryckte jag "windows+shift+enter" (starta browser) 6 ggr i snabb takt. Hittills så gillar jag det verkligen. Windows är aningen begränsat utan extra program och de jag provat har jag inte gillat.

Tror att detta kan vara riktigt bra för CRG9, men det är ju en gaming skärm så windows behövs ju ändå.

Bild
https://drive.google.com/file/d/1-E5U-r7abDCVgpHUTuqtPw1JzOXx...

Min andra skärm är en 27" 1440p på högkant.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag har 34" 21:9 skärm idag och tänkte igår att jag skulle prova en intressant grej - nämligen att köra en "tiling window manager".

Sagt och gjort, lade in: https://regolith-linux.org/

Det som är speciellt med en sådan fönsterhanterare är att den staplar fönstren bredvid varann. Exempelvis för att få layouten som i bilden nedan så tryckte jag "windows+shift+enter" (starta browser) 6 ggr i snabb takt. Hittills så gillar jag det verkligen. Windows är aningen begränsat utan extra program och de jag provat har jag inte gillat.

Tror att detta kan vara riktigt bra för CRG9, men det är ju en gaming skärm så windows behövs ju ändå.

Bild
https://drive.google.com/file/d/1-E5U-r7abDCVgpHUTuqtPw1JzOXx...

Min andra skärm är en 27" 1440p på högkant.

Det är riktigt smidigt, jag använder själv Displayfusion för att dela upp skärmen i 3 delar av olika storlek.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Hm, den kommer ju ändå vara ovanför bildskärmen? Eller tänker du på något annat sätt? Visst om man skall titta på den när man inte sitter vid datorn (eller sitter onormalt långt från skärmen) men sitter man 40-100cm från skärmen kommer det ju per automatik bli gamnacke om man har en TV monterad ovanför skärmen.

Det påminner mig om alla som väggmonterar sina TV-apparater som i princip tar i taket, eller ovanför en öppen spis. Ser inte klokt ut Nackspärr deluxe! Som jag sa, är det för utseendets skull eller dyl har jag väl viss förståelse och alla har givetvis rätt att tycka eller göra som dom själva vill.

55" moniterad ovanför 49"aren? Jag tänkte inte så utan att du bara har en 55" och du monterar den så du ser övre delen i neutralt läge och sen tittar neråt något för resten. Alternativet är att man kör en halvliggande ställning vilket är ännu mer ergonomiskt

Skulle jag ha flera vertikalt så skulle jag ha den större underst

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du kan ju montera tvn lägre så du inte behöver stirra uppåt. Varför är vi så låsta vid tradition. Jag måste ha skrivbord vid en viss höjd?

Ja, tror du är något på spåren här. Liksom att typ alla tror man måste ha ett skrivbord som är 80 cm djupt som på den tiden det skulle vara papper, pärmar, häftapparater osv där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Och jag prövade också 55" som jag skrev? Förstår inte hur det skulle fungera för en vanlig människa utan att ha inverterad gamnacke. T.ex. tabbarna i webbläsaren blir ju en halv meter uppåt om man sitter precis framför.

Har nog aldrig haft några illusioner om att vara "vanlig" när det gäller inköp och användning av skärmar Tror det som ofta beror på ens användningsområde och behov samt till viss del hur "anpassningsbar" man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

55" moniterad ovanför 49"aren? Jag tänkte inte så utan att du bara har en 55" och du monterar den så du ser övre delen i neutralt läge och sen tittar neråt något för resten. Alternativet är att man kör en halvliggande ställning vilket är ännu mer ergonomiskt

Skulle jag ha flera vertikalt så skulle jag ha den större underst

Ah, jag missförstod. Jo, nog går det. Jag hade 48" nästan i linje med skrivbordet men det går ju att ha lägre sådana givetvis!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Som alltid är det viktigt att inte bara stirra sig blind på skärmens storlek utan även dess upplösning, det är det senare som avgör hur mkt som kan visas på skärmen. Sen är så klart storleken inte heller oviktig, för den avgör bland annat vad man klarar av att se med ögonen. Även skalningen är så klart viktig, men iaf jag utgår ifrån att den är 100% i dessa diskussioner (dvs avstängd i praktiken).

Den stora fördelen med 4K är enligt mig den vertikala upplösningen, som gör att man kan stacka 2 program på höjden. Med allt under 2160 pixlar tycker jag att det inte funkar, dvs i praktiken då för även om man så klart kan stacka fönstren så blir innehållet allt för litet/påverkat. Det är därför jag tycker att diskussioner kring ultrawide ibland blir lite konstiga, där allt fokus brukar vara på bredd men där jag själv snarare upplever kapad höjd.

Och gissningsvis beror allt detta inte på att tillverkarna inte fattat att högre vertikal upplösning är bra utan för att "pixelklockan" i nuvarande implementation helt enkelt inte kan hantera mer än 4K i 60 hz (lite beroende på komprimering och annat så klart).

Sen spelar det så klart stor roll hur bra syn man har och vilket tittavstånd man har till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag har 34" 21:9 skärm idag och tänkte igår att jag skulle prova en intressant grej - nämligen att köra en "tiling window manager".

Sagt och gjort, lade in: https://regolith-linux.org/

Det som är speciellt med en sådan fönsterhanterare är att den staplar fönstren bredvid varann. Exempelvis för att få layouten som i bilden nedan så tryckte jag "windows+shift+enter" (starta browser) 6 ggr i snabb takt. Hittills så gillar jag det verkligen. Windows är aningen begränsat utan extra program och de jag provat har jag inte gillat.

Tror att detta kan vara riktigt bra för CRG9, men det är ju en gaming skärm så windows behövs ju ändå.

Bild
https://drive.google.com/file/d/1-E5U-r7abDCVgpHUTuqtPw1JzOXx...

Min andra skärm är en 27" 1440p på högkant.

Är det några features som skärmen har som inte stöds eller stöds dåligt av Linux eller menar du bara att man inte spelar på Linux? Bara nyfiken då jag själv kör enbart Ubuntu (med just i3 som regolith-linux använder) sen något år tillbaka (dual bootade innan) och jag spelar en del spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapfyr:

Är det några features som skärmen har som inte stöds eller stöds dåligt av Linux eller menar du bara att man inte spelar på Linux? Bara nyfiken då jag själv kör enbart Ubuntu (med just i3 som regolith-linux använder) sen något år tillbaka (dual bootade innan) och jag spelar en del spel.

Tror han menar att Windows har lite sämre stöd för fönsterhantering än vad flera Unix/Linux distros haft, även om det blivit en del bättre nu med stöd för virtuella skrivbord osv (något jag använder hela tiden). Med en 16:9 skärm fungerar det bra även med "flytta fönster" funktionerna men vill man ha lite mer avancerade konfigurationer så behöver man något tilläggsprogram. Det bästa jag hittat i den katoegorin är https://www.actualtools.com/windowmanager/ som har stöd för både virtuella skärmar och fönsterhantering och eget inbyggt stöd för virtuella skrivbord.

Permalänk
Medlem

Fick min nya skärm idag och inga pixelfel eller andra defekter.
Kommer bilder och lite omdömen när jag provkört den en liten stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Fick min nya skärm idag och inga pixelfel eller andra defekter.
Kommer bilder och lite omdömen när jag provkört den en liten stund.

Kul!

Om det inte var så att jag hade en 240 hz skärm också på skrivbordet då hade jag nog beställt denna skärm igen tror jag, även om det bör sägas att Acer X27 är riktigt vass den också och jag har förvånansvärt bra syn fortfarande så jag klarar mig utan skalningen men det lär ju inte vara för evigt

Permalänk
Medlem

Ni som har denna skärm, går det att använda Freesync/Gsync på nvidia kort tillsammans med HDR samtidigt i 120hz? Från vad jag kan hitta online verkar det som att det inte är möjligt.

(någon kanske redan har svarat på detta tidigare i denna tråd, orkar bara inte skrolla igenom alla sidor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Ni som har denna skärm, går det att använda Freesync/Gsync på nvidia kort tillsammans med HDR samtidigt i 120hz? Från vad jag kan hitta online verkar det som att det inte är möjligt.

(någon kanske redan har svarat på detta tidigare i denna tråd, orkar bara inte skrolla igenom alla sidor)

Nej det går inte

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Gissar att det inte går på någon skärm iom att bandbredden i nuvarande DP väl lär sätta stopp om jag minns rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Dekkan: Gissar att det inte går på någon skärm iom att bandbredden i nuvarande DP väl lär sätta stopp om jag minns rätt?

Precis, jag tror det var så också har inte koll på detaljerna.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Äntligen en värdig recension!

Har alltid gillat Rtings recensioner, och äntligen har de kommit upp med en för denna skärm!

https://www.rtings.com/monitor/reviews/samsung/c49rg9-crg9